Backup gör du via iCloud, enkelt och smidigt. Och det följer med ifrån början, finns även Dropbox som automatiskt lagrar dina foton, precis som på Android. Egna ringsignaler kan du inte välja i telefonen det har du rätt i, men man kan fixa det genom iTunes. Att inte skicka filer via blutooth stämmer, men hur ofta använder man det? Jag gör det aldrig på min HTC One X.
En sak som verkligen har fattats i iOS och man har fått jailbreaka för är en snabbmeny för inställningar som 3G, Wifi, ljusstyrka och så vidare. Det ska ju komma nu äntligen.
Något som verkligen saknas i Android är möjlighet att streama. Med iOS är det enkelt. Airplay byggs in i de flesta förstärkare och har man inte tillgång till detta är det bara att köpa en Apple TV som är kompatibel med alla nyare iOS enheter. Starta Spotify, Netflix eller vad som och skicka enkelt över det via Airplay.
Med Android är det inte riktigt lika enkelt, men inte omöjligt. Det går att dela filer via DLNA, eller ifall man köper en apparat. Men den apparaten är bara kompatibel med just det märket, som Samsung Allshare, och bara tillgängligt för de nyaste topptelefonerna. Byter du märke måste du köpa en ny apparat. Du kan köra via MHL adapter, men vem vill det egentligen? Du måste ha en mellan TVn och telefonen och en till väggen för laddaren.
Där Android triumferar är med möjligheterna att ställa in och anpassa hur UIt ska se ut. Det är väldigt enkelt och det finns flera appar att ladda ner via Play Store. Eller helt enkelt via root slänga in en helt ny rom. iOS är inte alls lika bra här, men ändå inte helt hopplös. När jag hade en iPhone 4 så körde jag Windows Phone UI på den, gick riktigt smidigt. La till extra knappar vid multitaskmenyn med mera. Utforskade det inte något närmre.
En sak som är helt värdelöst på Android är uppdateringarna. Man måste iprincip köpa en Nexus telefon ifall man vill ha uppdateringar en längre tid. Men det är ju inte det som är poängen med Android som kör med valfrihet som ledord. Min HTC One X som var top of the line förra året ligger i gränslandet till att få version 5.0. Kanske, kanske inte. Min tre år iPhone 4 som mamma har fått ta över ska däremot få version 7.0. Då har det fått vara med om fyra stora versionsnummer, tillskillnad på Androiden som kanske bara får vara med om ett.
Iphone 4 är ju skit laggit på senare uppdateringar.
Håller däremot med om att uppdateringarna kommer för sent. Men det bättrar på sig lite nu (ska tydligen bli bättre i 5.0). Dessutom kan man ju trycka in något custom i dem om man inte orkar vänta