Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Backup gör du via iCloud, enkelt och smidigt. Och det följer med ifrån början, finns även Dropbox som automatiskt lagrar dina foton, precis som på Android. Egna ringsignaler kan du inte välja i telefonen det har du rätt i, men man kan fixa det genom iTunes. Att inte skicka filer via blutooth stämmer, men hur ofta använder man det? Jag gör det aldrig på min HTC One X.

En sak som verkligen har fattats i iOS och man har fått jailbreaka för är en snabbmeny för inställningar som 3G, Wifi, ljusstyrka och så vidare. Det ska ju komma nu äntligen.
Något som verkligen saknas i Android är möjlighet att streama. Med iOS är det enkelt. Airplay byggs in i de flesta förstärkare och har man inte tillgång till detta är det bara att köpa en Apple TV som är kompatibel med alla nyare iOS enheter. Starta Spotify, Netflix eller vad som och skicka enkelt över det via Airplay.
Med Android är det inte riktigt lika enkelt, men inte omöjligt. Det går att dela filer via DLNA, eller ifall man köper en apparat. Men den apparaten är bara kompatibel med just det märket, som Samsung Allshare, och bara tillgängligt för de nyaste topptelefonerna. Byter du märke måste du köpa en ny apparat. Du kan köra via MHL adapter, men vem vill det egentligen? Du måste ha en mellan TVn och telefonen och en till väggen för laddaren.

Där Android triumferar är med möjligheterna att ställa in och anpassa hur UIt ska se ut. Det är väldigt enkelt och det finns flera appar att ladda ner via Play Store. Eller helt enkelt via root slänga in en helt ny rom. iOS är inte alls lika bra här, men ändå inte helt hopplös. När jag hade en iPhone 4 så körde jag Windows Phone UI på den, gick riktigt smidigt. La till extra knappar vid multitaskmenyn med mera. Utforskade det inte något närmre.

En sak som är helt värdelöst på Android är uppdateringarna. Man måste iprincip köpa en Nexus telefon ifall man vill ha uppdateringar en längre tid. Men det är ju inte det som är poängen med Android som kör med valfrihet som ledord. Min HTC One X som var top of the line förra året ligger i gränslandet till att få version 5.0. Kanske, kanske inte. Min tre år iPhone 4 som mamma har fått ta över ska däremot få version 7.0. Då har det fått vara med om fyra stora versionsnummer, tillskillnad på Androiden som kanske bara får vara med om ett.

Iphone 4 är ju skit laggit på senare uppdateringar.
Håller däremot med om att uppdateringarna kommer för sent. Men det bättrar på sig lite nu (ska tydligen bli bättre i 5.0). Dessutom kan man ju trycka in något custom i dem om man inte orkar vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Det här är helt OT men måste bara veta! Hur gammal är du. Vill veta för du har varit med sen 2001.

25, så jag har varit här alldeles för länge...

Skrivet av apelipell:

Backup gör du via iCloud, enkelt och smidigt. Och det följer med ifrån början, finns även Dropbox som automatiskt lagrar dina foton, precis som på Android. Egna ringsignaler kan du inte välja i telefonen det har du rätt i, men man kan fixa det genom iTunes. Att inte skicka filer via blutooth stämmer, men hur ofta använder man det? Jag gör det aldrig på min HTC One X.

En sak som verkligen har fattats i iOS och man har fått jailbreaka för är en snabbmeny för inställningar som 3G, Wifi, ljusstyrka och så vidare. Det ska ju komma nu äntligen.
Något som verkligen saknas i Android är möjlighet att streama. Med iOS är det enkelt. Airplay byggs in i de flesta förstärkare och har man inte tillgång till detta är det bara att köpa en Apple TV som är kompatibel med alla nyare iOS enheter. Starta Spotify, Netflix eller vad som och skicka enkelt över det via Airplay.
Med Android är det inte riktigt lika enkelt, men inte omöjligt. Det går att dela filer via DLNA, eller ifall man köper en apparat. Men den apparaten är bara kompatibel med just det märket, som Samsung Allshare, och bara tillgängligt för de nyaste topptelefonerna. Byter du märke måste du köpa en ny apparat. Du kan köra via MHL adapter, men vem vill det egentligen? Du måste ha en mellan TVn och telefonen och en till väggen för laddaren.

Där Android triumferar är med möjligheterna att ställa in och anpassa hur UIt ska se ut. Det är väldigt enkelt och det finns flera appar att ladda ner via Play Store. Eller helt enkelt via root slänga in en helt ny rom. iOS är inte alls lika bra här, men ändå inte helt hopplös. När jag hade en iPhone 4 så körde jag Windows Phone UI på den, gick riktigt smidigt. La till extra knappar vid multitaskmenyn med mera. Utforskade det inte något närmre.

En sak som är helt värdelöst på Android är uppdateringarna. Man måste iprincip köpa en Nexus telefon ifall man vill ha uppdateringar en längre tid. Men det är ju inte det som är poängen med Android som kör med valfrihet som ledord. Min HTC One X som var top of the line förra året ligger i gränslandet till att få version 5.0. Kanske, kanske inte. Min tre år iPhone 4 som mamma har fått ta över ska däremot få version 7.0. Då har det fått vara med om fyra stora versionsnummer, tillskillnad på Androiden som kanske bara får vara med om ett.

Äntligen lite konkreta saker att diskutera!
Personligen gillar jag inte moln överhuvudtaget men jag är nog i minoritet där. Dock tycker jag att man ska kunna föra över sina data på ett enkelt sätt via kabel.
Jag skickar faktiskt saker via BT relativt ofta, framförallt bilder som jag inte vill förminska (som man får göra med MMS) och enstaka låtar. Men det kanske inte är så vanligt?
Vad gäller ringsignaler har jag verkligen kämpat med iTunes, och jag har inte hittat någon metod att ange musik som ringsignal. Dock var det ett tag sedan jag försökte, så det kanske har ändrats?

Streamingen är någonting jag kan hålla med dig om, om man utgår från "ny telefon"-stadiet. Dock finns det flertalet appar till Android som ger DLNA (t.ex. Skifta), vissa tillverkare har DLNA med i sina egna interface och återigen andra appar ger kompatibilitet med AirPlay (AirAndroid, DoubleTwist). Detta ger i princip samtliga Androidtelefoner möjlighet till streaming. Här på jobb kan jag streama till vår Samsung-TV från 2011, och det är ingen toppmodell utan den billigaste varianten med nätverk.
Denna exklusivitet (AirPlay alltså) beror ju snarare på tillbehörstillverkarna och inte telefontillverkarna, men det är ändå en realitet just nu. Androidtillbehören har dock börjat komma under ~det senaste året och sakta men säkert går vi iallafall mot en ljusare framtid där och antagligen blir det standard med både microUSB och Apples nya kontakt.
Har ganska positiva erfarenheter av AirPlay, som faktiskt nästan alltid fungerar enligt Apples plug & play-filosofi. De gånger det inte funkar är det dock hopplöst, felsökningen är obefintlig och man förvisas som en vilsen Linuxanvändare till forum och dylikt. Det har bara hänt mig på ett nätverk, men likväl har det hänt.
Vad gäller MHL tycker jag att det är bra att ha möjligheten även om det blir lite sladdar.

Uppdateringsmässigt går det att diskutera, som du själv säger har man valfrihet som ledord och Googles 18-månadersgaranti har inte alltid följts.
Androidcommunityn är dock väldigt aktiv och du ska ha en väldigt obskyr telefon för att inte kunna uppgradera vidare genom XDA t.ex.
Om man ska göra en rättvis jämförelse med iPhone (speciellt vad gäller uppdateringar) måste man jämföra Nexus, eftersom det är det som är Googles vision av Android. Det är fortfarande billigare än iPhone, om man jämför pris vid launch. De andra tillverkarna kör sitt eget race.
Jag har själv blivit "bedragen" både av HTC och Sony/SonyEricsson, men då har jag varit dum nog att köpa midrangetelefoner vilket jag inte kommer att göra om. Min nuvarande (Galaxy S4) får uppdateringarna på löpande band, men den är ju också highrange. Men om vi ska jämföra med iPhone, då är det faktiskt highrangetelefonerna som ska jämföras.
Du ska få iOS 7, men hur bra kommer det att vara på din telefon? Det har inte fungerat så jättebra med alla uppdateringarna om vi tittar bakåt, vissa tycker t.om. att deras telefoner blivit i det närmsta obrukbara med senaste OS.
Om din One X inte får 5.0 kan du vända dig till XDA och garanterat få senaste versionen, som kommer att finnas i massvis av "smaker" och CyanogenMod finns att tillgå till de flesta telefoner. Det kommer antagligen t.om. att flyta på bättre än HTCs motsvarighet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Skulle behöva lite tips på en ny mobil, har börjat fundera på att låte min Nokia 920 få vila lite på grund av en totalt misslyckad Facebook app. Jag använder bara Facebok till att chatta och är därför beroende av ett fungerade notifikationssystem för det. Jag använder min mobil till att kommunicera så chattappar som Facebook, Whatsapp, Viber och Kik mm måste fungera.

Eftersom jag förmodligen kommer gå tillbaka till Windows Phone när detta är fixat vill jag inte lägga för mycket pengar på en ny mobil men samtidigt inte ha en skitmobil så den mobil jag har tittat mest på är Nexus 4.
Lite över 3000 kr kan man få den för men finns det några liknande alternativ som man borde kolla på eller är det den bästa mobilen för det priset?
Mobiler som är billigare funkar också men då ska dom vara bra.

Blir det så att du stannar kvar på Android så kan jag rekommendera Asus Padfone. Underbar lur med sjukt mycket möjligheter. Visst är IOS och Windows bra skit, men IOS saknar möjligheter att använda telefonen på ett valfritt sätt. Har själv suttit på en Iphone 4 innan min infinity, jag kände mig bokstavligt talat som en fånge i min egen telefon.. Haha. Windows Phone har jag ingen erfarenhet av så jag säger inget om det.

Visa signatur

Chassi: Ncase M2 | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylare: Arctic
Arctic Liquid Freezer III 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: PowerColor Radeon RX 7900 XTX Hellhound | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF850 Platinum | SSD: Kingston Fury Renegade | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Du påstod något totalt felaktigt som visade att du inte hade läst mitt inlägg, det är inte att märka ord, det är att påpeka att du inte har något konkret att uttala dig om.
Den första delen av mitt inlägg är skriven precis som samtliga dina inlägg, med mina åsikter skrivna som fakta, taget ur luften.
Hade du läst det hade du förhoppningsvis förstått det. Du uppvisar många karaktäristiska kännetecken för att vara ett troll, dessutom talar "februari 2013" inte till din fördel heller.

Nej? det stämde ju, det såg du väl själv? vad har det här med när man är registrerad på sweclockers.com? nu pratar vi om karaktäristiska kännetecken för att vara troll. Jag brukar inte mata troll så jag ska inte mata dig.

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokia12:

Nej? det stämde ju, det såg du väl själv? vad har det här med när man är registrerad på sweclockers.com? nu pratar vi om karaktäristiska kännetecken för att vara troll. Jag brukar inte mata troll så jag ska inte mata dig.

Det jag skrev stämde ja, det du skrev har du fortfarande inte backat upp med något bevis överhuvudtaget förutom 2½ år gammal, och därav irrelevant video.
Det är klart att man blir skeptisk när någon relativt nyreggad är så tjurskallig som du är, datumet man registrerat sig är självklart av vikt när man diskuterar troll.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Det jag skrev stämde ja, det du skrev har du fortfarande inte backat upp med något bevis överhuvudtaget förutom 2½ år gammal, och därav irrelevant video.
Det är klart att man blir skeptisk när någon relativt nyreggad är så tjurskallig som du är, datumet man registrerat sig är självklart av vikt när man diskuterar troll.

Bevis på det sista? bevis på att jag jämförde jelly bean 4.2 när jag skrev mitt första inlägg? du skriver att jag inte bevisar något. Du själv gör ju inte det, snälla människa.

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokia12:

Bevis på det sista? bevis på att jag jämförde jelly bean 4.2 när jag skrev mitt första inlägg? du skriver att jag inte bevisar något. Du själv gör ju inte det, snälla människa.

Nej, bevisbördan ligger på dig eftersom du kom med påståendet att Android, Jelly Bean, 4.2 hackar. Du har inte kommit med något bevis för att backa upp det.
Empiriska "bevis" som att du en gång under någon slags omständigheter rört vid en Nexus 7 och därmed dömt ut hela Androidplattformen håller inte speciellt bra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nokia12:

Skrivet av ZaInT:

Nokia12 är anmäld för sitt, i all fall till synes ohyffsade och, oberättigande beteende. Bra kämpat ZaInT, men den snabbaste och oftast mest givande lösningen är att anmäla människor som inte lyckas hålla en andständing diskussions nivå.

OT: nexus 4 är något jag själv också skulle rekommendera. Har personligen en sony xperia s och var hemskt ecklad av all bloatware (som förvisso de flesta icke vanilla android tillverkare envisas att trycka in i sina telefoner). Så, någon form av vanilla android lur blir det nog för mig med nästa gång jag är på ny mobil jakt

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

TS fråga är för länge sedan passerad, och övriga "evighetsfrågor" får väl också ses som utagerade. Jag har raderat en hel del inlägg med hänvisning till trivselreglerna.

Ibland är det bättre att släppa och ignorera vissa saker, och om det krävs anmäla opassande inlägg. Denna tråd kan närmast ses som kapad av andra spörsmål, vilket inte är särskilt juste mot TS.

/KimTjik