Bahnhof byter till privata IP-Adresser.

Permalänk
Rekordmedlem

Enligt de flesta privatanvändaravtal får man däremot inte ha servrar utan de är till för surf, jag vet inte hur Banhofs avtal ser ut där men jag förmodar att de har något om det, så att hävda att man behöver olika ip till olika domäner faller nog på att man kan betrakta det som "serverbruk" och för det brukar det krävas företagsabbonemang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Enligt de flesta privatanvändaravtal får man däremot inte ha servrar utan de är till för surf, jag vet inte hur Banhofs avtal ser ut där men jag förmodar att de har något om det, så att hävda att man behöver olika ip till olika domäner faller nog på att man kan betrakta det som "serverbruk" och för det brukar det krävas företagsabbonemang.

Att knyta en domän till en ipadress har knappast något med serverdrift att göra, låt oss säga att du behöver komma åt din dator utifrån när du är på semester och inte vill memorera ipadressen. Ett annat senario är att om du har dynamisk ip och vill slippa kolla upp vad du får för adress hela tiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zoiper:

Det är mest för att separera olika domäner

Skrivet av zoiper:

Att knyta en domän till en ipadress har knappast något med serverdrift att göra, låt oss säga att du behöver komma åt din dator utifrån när du är på semester och inte vill memorera ipadressen. Ett annat senario är att om du har dynamisk ip och vill slippa kolla upp vad du får för adress hela tiden.

Jag vet inte hur man ska tolka det med "olika domäner" men det låter inte som det en medelkonsument gör hemma men det är upp till ispn, jag är mer förvånad över att någon isp ger mer än 1 publik ip till kunderna eftersom adressläget är som det är så lär det nog bli max 1 ip hos de som inte redan har det i väntan på att ipv6 är i gång på riktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Tjänstens funktion är väldigt tydligt specificerad i avtalet om man köpt 5 IP addresser. Det är inget att "anse" hit eller dit om...

Det är diskutabelt huruvida tjänstens funktion "påverkas avsevärt" av att ha tre istället för fem adresser, så det är visst nånting att anse hit eller dit om.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Det är diskutabelt huruvida tjänstens funktion "påverkas avsevärt" av att ha tre istället för fem adresser, så det är visst nånting att anse hit eller dit om.

Nej det är det inte. Använder man mer än tre av de fem utlovade addresser så påverkas funktionen avsevärt eftersom man inte längre kan använda de addresser man köpt. Mycket enkelt.

Dessutom spelar det inte så stor roll vad de försöker friskriva sig med, ett avtal där de lovar att leverera X gäller oavsett om de påstår sig kunna ändra i det helt fritt.

Annars behöver man stryka avtalet och förhandla om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Nej det är det inte. Använder man mer än tre av de fem utlovade addresser så påverkas funktionen avsevärt eftersom man inte längre kan använda de addresser man köpt. Mycket enkelt.

Dessutom spelar det inte så stor roll vad de försöker friskriva sig med, ett avtal där de lovar att leverera X gäller oavsett om de påstår sig kunna ändra i det helt fritt.

Annars behöver man stryka avtalet och förhandla om det.

Det spelar, tvärt om, väldigt stor roll vad det står i avtalet - eftersom det är de villkoren du som kund godkänt.

Vad du tycker i frågan spelar ingen som helst roll, om det uppstår en tvist är det vad en domstol anser som är det som gäller.
Min okvalificerade gissning är att de inte skulle anse att funktionen hos en bredbandstjänst som levereras till en privatperson inte står och faller med antalet ip-adresser. Och situationen beträffande ipv4 är inte direkt till kundens fördel i frågan.
Men sen kan ju domstolen självklart tycka precis tvärt om också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wow... Stor besvikelse. Var inte så längesen jag bytte till Bahnhof eftersom de lovordats överallt.

Har haft problem under ett tag med några mobilappar jag kört via WiFi hemma, upptäckte efter ett tag att jag kunde slå av WiFi på telefonen och kört genom luften istället och då har det funkat, har även funkat genom WiFi på jobbet. Jag förstår ju varför nu då...

Riktigt uselt att man fick reda på det först här. Inget mailutskick eller nånting, jag är ju inte inne varje dag och läser nyheter på Bahnhofs hemsida... Man tror ju man ska bli notifierad om något ändrar på sig som förstör så mycket som detta.

Nä detta var riktigt dåligt skött

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Det spelar, tvärt om, väldigt stor roll vad det står i avtalet - eftersom det är de villkoren du som kund godkänt.

Så du anser att det är helt i sin ordning att ett företag kan friskriva sig helt och ändra ditt internet avtal från 100Mbit till att du skall donnera pengar till dem utan att de behöver leverera något, samt 124 månaders uppsägningstid, bara för att du gått med på att de får ändra i ditt avtal fritt???

Gå och lägg dig!

De flest Domstolar anser inte att "det finstilta" eller friskrivningar har något större juridiskt värde i avtal till privatpersoner, speciellt inte om du godkänt avtalet via internet. Ett företag FÅR inte ändra vad de skall leverera utan att detta godkänns av kund.

Bahnhof har antagit sig att leverera 5 addresser och kan de inte göra de är inte avtalet giltligt. Punkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Så du anser att det är helt i sin ordning att ett företag kan friskriva sig helt och ändra ditt internet avtal från 100Mbit till att du skall donnera pengar till dem utan att de behöver leverera något, samt 124 månaders uppsägningstid, bara för att du gått med på att de får ändra i ditt avtal fritt???

Gå och lägg dig!

De flest Domstolar anser inte att "det finstilta" eller friskrivningar har något större juridiskt värde i avtal till privatpersoner, speciellt inte om du godkänt avtalet via internet. Ett företag FÅR inte ändra vad de skall leverera utan att detta godkänns av kund.

Bahnhof har antagit sig att leverera 5 addresser och kan de inte göra de är inte avtalet giltligt. Punkt.

Har du ett särskilt avtal där det står fem adresser? Citera gärna det i så fall...formuleringarna kring det är intressanta och viktiga, för i deras allmäna villkor står det bara att det ingår tillgång till en eller flera dynamiska IP-adresser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Har du ett särskilt avtal där det står fem adresser? Citera gärna det i så fall...formuleringarna kring det är intressanta och viktiga, för i deras allmäna villkor står det bara att det ingår tillgång till en eller flera dynamiska IP-adresser.

Zoiper verkar ha ett sådant iaf:

Skrivet av zoiper:

strypt antalet adresser till tre mot tidigare fem som utlovades när vi tecknade avtalet.

Tänk också på att det är det ursprungliga avtalet vid tecknandet som gäller, inte deras nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Zoiper verkar ha ett sådant iaf:

Har letat febrilt efter det men det har nog kommit bort med åren, det var ju trots allt ett antal år sedan det printades ut men jag tycker mig minnas att det stod att det ingick 5 adresser i tjänsten, återkommer när jag hittat det.

Permalänk
Medlem

Är detta anledningen till att Anonine slutat fungera? Fel 619: Porten kopplades från under fjärranslutningen

Bästa lösningen? Begära att få behålla publikt ip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej, servrar för privat bruk är fullständigt tillåtna. Och som någon annan påstår, att knyta domäner till IP-adresser har inte heller med servrar att göra.
I just Bahnhofs allmäna villkor nämns inget om servrar, företag eller vinst överhuvudtaget och därav kan man inte dra den slutsats du skrivit.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZaInT:

Nej, servrar för privat bruk är fullständigt tillåtna. Och som någon annan påstår, att knyta domäner till IP-adresser har inte heller med servrar att göra.
I just Bahnhofs allmäna villkor nämns inget om servrar, företag eller vinst överhuvudtaget och därav kan man inte dra den slutsats du skrivit.

3.3.Abonnenten ansvarar för att Tjänsten används för normalt privat bruk...

Ja en privat server är kanske ok, men då försvinner tex dygnet runt spelservrar hursomhelst eftersom de inte är privata och troligen inte heller bara körs del av dagen.
Det står i avtalet idag att tjänsten bara får användas när användaren är inloggad (att ha program aktiva när Abonnenten inte själv är inloggad) tas upp som en punkt som strider mot avtalet så att ha nått som går dygnet runt faller ju även på det, det täcker ju in det mesta inom server och fildelning förutom att man inte får hålla på med olagliga verksamheter alls.

Nu vet jag inte hur villkoren såg ut förut men de som visas på hemsidan är från 1 juni 2012 och de nämner inte heller att man har flera publika ip däremot att man kan kontakta Banhof för att få det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

3.3.Abonnenten ansvarar för att Tjänsten används för normalt privat bruk...

Ja en privat server är kanske ok, men då försvinner tex dygnet runt spelservrar hursomhelst eftersom de inte är privata och troligen inte heller bara körs del av dagen.
Det står i avtalet idag att tjänsten bara får användas när användaren är inloggad (att ha program aktiva när Abonnenten inte själv är inloggad) tas upp som en punkt som strider mot avtalet så att ha nått som går dygnet runt faller ju även på det, det täcker ju in det mesta inom server och fildelning förutom att man inte får hålla på med olagliga verksamheter alls.

Nu vet jag inte hur villkoren såg ut förut men de som visas på hemsidan är från 1 juni 2012 och de nämner inte heller att man har flera publika ip däremot att man kan kontakta Banhof för att få det.

Att vara "inloggad" inbjuder typ till SM i fri tolkning, jag är alltid inloggad på Skype men på vilket sätt är det relevant? Jag antar att det är 16.5 du åsyftar, vad är ens "flera samtida inloggningar"? Det skulle kunna tolkas som att man inte får använda en router, om man vill det.
Så klart är det ett väldigt brett villkor för att Bahnhof ska kunna göra lite som de vill, men jag har aldrig hört om någon som blivit avstängd på grund av att de kört privata servrar.
Själv anser jag att det idag är "normalt privat bruk" att köra en spelserver och att vara online dygnet runt, men vem ska bestämma det?

Det står inget alls om publika IP i de allmäna villkor jag läser, däremot om fasta IP. (http://bahnhof.se/filestorage/userfiles/Bahnhof%20LDA%20Allm%...)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem

Bahnhof bryter faktiskt mot avtalet om dem gör denna ändring utan att meddela oss kunder. Så här står det i mitt avtal under punkt 12:
12. Ändringar
Bahnhof äger rätt att utan föregående underrättelse till kund utföra
ändringar i tjänsten som inte avsevärt påverkar tjänstens funktion
för den del som härleds till själva bredbandsanslutningen.
Denna typ av ändring är ju faktiskt en avsevärd ändring av tjänsten kan man ju tycka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Camel-en:

Bahnhof bryter faktiskt mot avtalet om dem gör denna ändring utan att meddela oss kunder. Så här står det i mitt avtal under punkt 12:
12. Ändringar
Bahnhof äger rätt att utan föregående underrättelse till kund utföra
ändringar i tjänsten som inte avsevärt påverkar tjänstens funktion
för den del som härleds till själva bredbandsanslutningen.
Denna typ av ändring är ju faktiskt en avsevärd ändring av tjänsten kan man ju tycka.

Står också följande:

"17.1. Dessa allmäna abonnemangsvillkor gäller tills vidare. villkorsändring, utöver vad som framgår av punkt 18, skall aviseras senast en månad i förväg genom meddelande på Bahnhofs hemsida www.bahnhof.se." (där information om ändringen också finns)

"17.2. Om ändring enligt ovan innebär väsentlig nackdel för Kunden, har Kunden rätt att med två månaders uppsägningstid säga upp Avtalet med verkan från ändringens ikraftträdande. Sådan uppsägning skall vara skriftlig och ske senast inom en månad från det att Kunden informerats om ändringen enligt föregående stycke. Om Kunden inte har sagt upp Avtalet inom ovan angiven tid, så skall Kunden anses ha accepterat villkorsändringen."

Jag har svårt att se hur antalet ip-adresser väsentligt påverkar tjänstens funktion. Det står inget om några fem ip-adresser i villkoren heller, bara att man får en eller flera dynamiska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Gå och lägg dig!

Det är lungt, oskälighetsklausulen i avtalslagen ser till att saker så som 124 månaders uppsägningstid inte kan ske.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

I fucking called it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Står också följande:

"17.1. Dessa allmäna abonnemangsvillkor gäller tills vidare. villkorsändring, utöver vad som framgår av punkt 18, skall aviseras senast en månad i förväg genom meddelande på Bahnhofs hemsida www.bahnhof.se." (där information om ändringen också finns)

"17.2. Om ändring enligt ovan innebär väsentlig nackdel för Kunden, har Kunden rätt att med två månaders uppsägningstid säga upp Avtalet med verkan från ändringens ikraftträdande. Sådan uppsägning skall vara skriftlig och ske senast inom en månad från det att Kunden informerats om ändringen enligt föregående stycke. Om Kunden inte har sagt upp Avtalet inom ovan angiven tid, så skall Kunden anses ha accepterat villkorsändringen."

Jag har svårt att se hur antalet ip-adresser väsentligt påverkar tjänstens funktion. Det står inget om några fem ip-adresser i villkoren heller, bara att man får en eller flera dynamiska.

Nu var det ju inte antalet IP som tråden gällde, utan att Bahnhof går från publika till privata IP för sina kunder. Vilket är en väsentlig förändring i mina ögon. Då kan jag tycka att de bör informera oss kunder på bättre sätt än långt inbäddat på deras hemsida. Men det är klart att när en av Sveriges största ISP inte kan erbjuda E-faktura, så är väll det för mycket begärt. Synd då de för övrigt har bra och stabila tjänster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Då stannar jag kvar på Alltele!

Största amatörerna i sverige inom bredband.
Och supporten är patetisk, 1 månad brukar det ta per mejl
Samt att de använder springpojkar för att rekrytera nya kunder.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Camel-en:

Nu var det ju inte antalet IP som tråden gällde, utan att Bahnhof går från publika till privata IP för sina kunder. Vilket är en väsentlig förändring i mina ögon. Då kan jag tycka att de bör informera oss kunder på bättre sätt än långt inbäddat på deras hemsida. Men det är klart att när en av Sveriges största ISP inte kan erbjuda E-faktura, så är väll det för mycket begärt. Synd då de för övrigt har bra och stabila tjänster.

Jo, men det gnälldes om antalet ip-adresser också. Att ändra till privata ip-adresser är ju rätt väsentligt, men det går ju uppenbarligen att få behålla publika om man ber om det.

Beträffande fakturorna så finns ju autogiro...är ju smidigare än e-faktura.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Jo, men det gnälldes om antalet ip-adresser också. Att ändra till privata ip-adresser är ju rätt väsentligt, men det går ju uppenbarligen att få behålla publika om man ber om det.

Beträffande fakturorna så finns ju autogiro...är ju smidigare än e-faktura.

Jag föredrar att ha översikt över mina fakturor, samt betala dem direkt den 25e. Detta erbjuder inte autogiro.
När man dessutom är lite "storebrorsparanoid" är autogiro inte heller att föredra, teoretiskt sett kan de ju faktiskt dra i princip hur mycket pengar som helst om de skulle känna för det eller om något tekniskt fel skulle inträffa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag föredrar att ha översikt över mina fakturor, samt betala dem direkt den 25e. Detta erbjuder inte autogiro.
När man dessutom är lite "storebrorsparanoid" är autogiro inte heller att föredra, teoretiskt sett kan de ju faktiskt dra i princip hur mycket pengar som helst om de skulle känna för det eller om något tekniskt fel skulle inträffa.

Precis samma åsikt har jag. Otroligt dåligt av en ISP av Bahnhofs storlek att inte ha det som alternativ.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att Bahnhof ställer sina fakturor mot Portugal för att slippa svensk hög moms? Men vi är ju med i EU så det är ju helt lagligt. Är säkert så att e-fakturor inte kommit nere Europa än

Permalänk
Medlem

Ja, bra fråga hur man ska göra här. Jag diggar att dom vågar göra detta, då faktiskt fler ISP:er borde göra likadant. Men ja, någon form av meddelande innan hade ju varit på sin plats, väldigt svårt att ändå skicka ut mail/post och oroa massa människor i onödan. Jag hade även sluppit sitta att felsöka nätet hemma till 3 på morgonen samt plinta ihop ett mail till deras kundsupport. Men det är lugnt, jag har fått svar nu och dom har löst mitt problem

Nästa gång jag byter nätverkskort i datorn, måste jag skicka in ett mail och be bahnhof göra den hosten till ett publikt ip igen eller fattar eran dhcp-server om jag plockar bort den gamla och aktiverar den nya, behåller jag den publika ip-adressen och slipper besvära eran kundsupport?

Tack för många, långa trogna år med Bahnhof i servanets nät, en ISP som verkligen bryr sig om sina användare på riktigt och inte bara säger det. Har alltid haft IPv6 och publika ip-adresser, jag borde använda mig mer av IPv6 (en liten väckarklocka från min isp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chim:

Är detta anledningen till att Anonine slutat fungera? Fel 619: Porten kopplades från under fjärranslutningen

Bästa lösningen? Begära att få behålla publikt ip?

Exakt samma problem här anonine lade av för 5 dagar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kometen:

Exakt samma problem här anonine lade av för 5 dagar sedan.

Det är för att anonine inte längre är deras leverantör av openvpn, kolla deras hemsida om nya, funkar bra när det funkar, men strular ibland och lite sämre vilkor verkar det som, ska ge dem lite tid men annars går jag till anonine igen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är för att anonine inte längre är deras leverantör av openvpn, kolla deras hemsida om nya, funkar bra när det funkar, men strular ibland och lite sämre vilkor verkar det som, ska ge dem lite tid men annars går jag till anonine igen.

Köper tjänsten direkt från Anonine ej via Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kometen:

Köper tjänsten direkt från Anonine ej via Bahnhof.

Även jag har denna lösning (som numera är ett problem då..). Kan återkomma om jag får kontakt med dom, gav upp igår när kundtjänst hade öppet 10 minuter till och jag var på plats 35 i kö.