Permalänk
Medlem

Till alla som planerar att köpa ett par gunnars! Inklusive TS::

Hittade ett par av de mest avancerade typen av Gunnars i min gamla leksakslåda, den har till och med inbyggd lampa, då eran BriGhTnEss inte är hög nog. Ficklampan har en specialutvecklad HEADlIgHT lampa som hjälper dig att se fiender i de mest mörka ytrymmerna!
Ifall någon är intresserad kontakta mig!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Men du, inte tror du väl på allvar att ett GTX Titan kostar några hundralappar att ta fram???
Tror inte dom har en avans på 2000% på dom. Skulle dom ha det så är jag den första att köpa aktier i bolaget

Nej givetvis inte, men det kan inte vara i samma klass som det säljs för om ens nära.
Desamma för Gunnars. Svindyra!

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

Det är bra ljud i mina 7H absolut, men micen suger!

"Okej."

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

gunnar brillor är bara blajj...

det är endast ett par gultonade glas i flashiga bågar inget speciellt med dom.

dessa skulle få samma effekt dock inte se lika flashiga ut.
http://www.jula.se/skyddsglasogon-906117

Vad har man för nytta av skyddsglasögon när man sitter vid datorn? Det ska man använda för att skydda ögonen när man använder t.ex. vinkelslip.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moxzii:

Vad har man för nytta av skyddsglasögon när man sitter vid datorn? Det ska man använda för att skydda ögonen när man använder t.ex. vinkelslip.

Mindre ansträngande för ögonen.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk

första tråden på länge som man läste igenom.
kanske ska ge sig in i gamerglasögonbranschen, verkar vara easy money..

Permalänk
Medlem

Finns en studie, dock vet jag ej hur pålitlig den är.
http://commons.pacificu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1001&...

Edit: Personligen tycker jag gunnars är bluff, är som det mesta från TV-Shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

gunnar brillor är bara blajj...

det är endast ett par gultonade glas i flashiga bågar inget speciellt med dom.

dessa skulle få samma effekt dock inte se lika flashiga ut.
http://www.jula.se/skyddsglasogon-906117

fan va skönt det blev, lätt å stänga av när man ska gamea när man vill ha sin skärpa å allt!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Mycket intressant diskussion detta. Av alla som dömmer ut Gunnars som skit så verkar inte jag se någon som har testat dom eller använt under en längre tid. Alla bra saker här i livet är inte fantastiska direkt eller ger inte resultat direkt. Med det sagt så är jag varken för eller emot då jag inte har provat dom. Jag vet att Emil och Jonas dömde ut Gunnars men i Podcasten med HeatOn så lovordade han dom och Emil och Jonas lovade att de skulle gå tillbaka och prova. Jag väntar med spänning på en reviderar dom (om det inte är så att jag har missat detta).

Min slutsats: Många kastar skit utan att ha provat (iaf under en längre tid).
Många hävdar att de är oprisvärda, hur stor skillnad tror ni att det är i att producera ett gtx Titan och ett 760? Vad som kostar är att driva ett företag och att ta fram tekniken. Om detta blir mer accepterat och det dyker upp konkurrenter så går säkerligen priset ner till 200 kr.
Det är bara relevant att jämföra prisvärdhet om det finns en produkt som fyller liknande funktion. Detta gör inte flux. Jag använder flux. Jag älskar flux, men det är inte ett par glasögon som jag kan ta med mig till vilken skärm som helst och de kan omöjligen ge samma funktioner som Gunnars påstår sig ge (sen behöver de inte göra det).

Så: Ligg på Emil och Jonas istället och be dom testa "glajjorna" (worst word ever) så får vi se vad dom säger.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hawkeyee:

Flux är det bästa som hänt oss sedan skivat bröd. Nästan i alla fall. Superskönt för ögonen.

Amen to that brother! F.lux is the shit!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Gunnars har väl en egentlig fördel över flux så som jag ser det.

Då man blinkar mer sällan när man tittar på en ljus skärm så hjälper gunnars att hålla in fukten.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

Men det är på tok för mkt lösa argument om hur jävla fake dom är, istället för att faktiskt kunna argumentera för sig sak och visa på att, "kolla här, det här är varför Gunnars är fake"

Det vore ju att vända på bevisbördan.

Det saknas underlag att antaga att Gunnar-brillorna fungerar bättre än valfri gultintad plast.

Permalänk
Medlem

Så länge man är väl medveten om att de bara är en helt vanlig gul plastbit, och man betalar för hur den ser ut och inte funktionen eller något magiskt filter så är det väl lugnt.
Gult ljus är behagligare för ögonen att titta på under längre tider och Flux och Gunnar fungerar ju på samma sätt, mot samma symtom.

Men jag tycker det är viktigt att än en gång poängtera att ont i huvudet/överansträngda ögon kan bero på fler saker än att skärmen lyser för starkt. Att göra bilden gul hjälper inte nödvändigtvis alla.

Micropauser (stirra på något utanför fönstret/längre bort än skärmen under 60 sekunder varje timma) för att resetta ögonen är inte heller dumt. Linserna mår bra av att få ställa om sig och arbeta lite emellanåt.

Har man stora problem bör man dock vända sig till en optiker.

Permalänk
Skrivet av Tricitum:

Finns en studie, dock vet jag ej hur pålitlig den är.
http://commons.pacificu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1001&...

Edit: Personligen tycker jag gunnars är bluff, är som det mesta från TV-Shop

Den där rapporten, om den nu går att lita på vet vi ju inte talar ju en del för Gunnars glasögonen.
Så där kan man ju läsa sig till att det faktiskt påverkar/hjälper ögonen.
Eller tolkar jag det fel?

Skrivet av Mr.Borka:

Det vore ju att vända på bevisbördan.

Det saknas underlag att antaga att Gunnar-brillorna fungerar bättre än valfri gultintad plast.

Det saknas underlag att antaga att valfri gultintad plast är desamma eller bättre än Gunnars

Skrivet av henkiii:

Så länge man är väl medveten om att de bara är en helt vanlig gul plastbit, och man betalar för hur den ser ut och inte funktionen eller något magiskt filter så är det väl lugnt.
Gult ljus är behagligare för ögonen att titta på under längre tider och Flux och Gunnar fungerar ju på samma sätt, mot samma symtom.

Men jag tycker det är viktigt att än en gång poängtera att ont i huvudet/överansträngda ögon kan bero på fler saker än att skärmen lyser för starkt. Att göra bilden gul hjälper inte nödvändigtvis alla.

Micropauser (stirra på något utanför fönstret/längre bort än skärmen under 60 sekunder varje timma) för att resetta ögonen är inte heller dumt. Linserna mår bra av att få ställa om sig och arbeta lite emellanåt.

Har man stora problem bör man dock vända sig till en optiker.

1. Sämsta argumentet, eller vet du med bevis och säkerhet att det är precis så. Då kan man ju kräva pengar tillbaka med ditt argument som grund då?
Och bevisen också tack då.
2. Flux var långt ifrån lika bekvämt som gunnars. Eller det var inte ens bekvämt, det gav bara skärmen en skum ton.
Sen med gunnars så får du samma färg över hela skärmen, medans med flux så gjorde betraktningsvinkeln beroende på om jag satt upprätt i stolen eller tillbakalutad att det blev olika färgton vilket var irriterande. Ska man ställa om det så fort man rör sig i stolen? sen gav F.lux en gul/rosa ton. Gul upptill och rosa nere. Det vart liksom inte bra hur man än gjorde. Så jag upplevede inte att flux fungerar på precis samma sätt eller ger samma resultat som en "helt vanlig gul plastbit"

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frontlack:

1. Sämsta argumentet, eller vet du med bevis och säkerhet att det är precis så. Då kan man ju kräva pengar tillbaka med ditt argument som grund då?
Och bevisen också tack då.
2. Flux var långt ifrån lika bekvämt som gunnars. Eller det var inte ens bekvämt, det gav bara skärmen en skum ton.
Sen med gunnars så får du samma färg över hela skärmen, medans med flux så gjorde betraktningsvinkeln beroende på om jag satt upprätt i stolen eller tillbakalutad att det blev olika färgton vilket var irriterande. Ska man ställa om det så fort man rör sig i stolen? sen gav F.lux en gul/rosa ton. Gul upptill och rosa nere. Det vart liksom inte bra hur man än gjorde. Så jag upplevede inte att flux fungerar på precis samma sätt eller ger samma resultat som en "helt vanlig gul plastbit"

Låter som att du har en pissig TN Panel. Flux ger mig då exakt samma ton på hela skärmen.

Värt att Nämna:
Det vetenskapliga i detta är att man sänker de så kallade "blue-tint" tonen som finns.
Blått ljus ligger högt upp i det synliga spektrumet och håller normalt sett större energimängd som gult eller rött längre ner i spektrumet om ljusstyrkan är densamma. Det är framförallt detta i kombination med att man sitter med dålig belysning i närheten/när miljön som ger huvudvärk/ont i ögonen.

Man både anstränger sig för att fokusera på skärmen samt blinkar mer sällan.

Trivia:
När man pratar om nattglasögon (nightgoogles) så ser man allt i grönt. Detta för att man förstärker det röda ljuset (det som kräver lägst energi för att alstras) och visar detta som grönt. Detta för att det mänskliga ögat har absolut bäst förmåga att skilja olika nyanser av grönt från varandra.

Kanske detta som man ska ha när man spelar nattkartor på BF eller ngt annat spel. Dra ner G.lux som ökar gröna tinten med 5000%?!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Min känsla för den här tråden kan sammanfattas med en enkel bild...

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Haha, Gunnar Gaming Glasses. Vilket skämt. Här har ni några andra glasögon ni kan köpa också!
http://www.youtube.com/watch?v=mKYKyIObXyM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

Det saknas underlag att antaga att valfri gultintad plast är desamma eller bättre än Gunnars

Nej. Underlaget för den bedömningen bemöts du utav vid första inspektionen utav produkten. Då Gunnars är två plastbitar på en båge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Mindre ansträngande för ögonen.

lol ofta:O

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Underskatta inte vanlig ergonomi. Tycker man ska börja med att:
Placera skärmen korrekt (djup, höjd etc).
Belysning, kanske det känns rätt med ett helt mörkt rum men dina ögon kommer inte tacka dig.
Se till att du själv sitter bra.

Övertygad om att en majoritet skulle må bättre om de fixade detta och kan strunta i både f.lux och glasögon.

Annars säger jag funkar det för dig så kör på. Det är ju ingen annan som upplever dina obehag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Det brillorna gör är att ge allting en gulaktig ton, vilket blir behagligare för ögonen än helt vitt. Precis samma effekt kan du uppnå genom att installera gratisprogrammet f.lux. Så gör din plånbok en tjänst, skippa Gunnars.

Tack så mycket! Har detta på min iPhone men visste inte att det fanns till PC! Testat det i några dagar, vilken skillnad om nätterna!

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem

vad e det med den gula färgen då? skyttar har det,fiskare vet jag oxå har det säger de ser vågbrytningarna bättre osv, så helt åt helvete fel kan det ju inte vara. frågan e ju vem som köper för 800 när samma finns på jula för 50.

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Hedersmedlem

Den här diskussionen är alltid intressant!

Jag tror på att brytningen i linserna på gunnars kan vara ganska skönt då fokuseringsavståndet blir längre bort och därmed kan linsmuskulaturen i ögat vila lite mer. Dessutom hjälper säkerligen den gula färgen till att göra stirrandet på skärmen behagligare.
Jag hade däremot inte betalt mer än 50 spänn för dem ;). Min subjektiva åsikt är att f.lux är bättre oavsett prisskillnaden för mitt personliga bruk.

Meeeen. Varför är folk så himla upprörda över prissättningen? Det är inte konstigare än att det säljs vatten överallt som har högre kilopris än köttfärs... 25 spänn för en flaska ramlösa på 0,5 liter och köttfärs går minsann att hitta för 49:-/kilo. Och det finns säkerligen ganska många som konsumerar detta vatten för 1000 kronor om året dessutom ;). En flaska i veckan räcker gott och väl för att komma en bit över detta belopp.

Frontlack - om nu bevisat positiva effekter är av intresset så ligger bevisbördan faktiskt hos den som hävdar att en produkt har vissa egenskaper. Jag kan hävda att man lättare blir med barn om man använder gunnars dagligen men utan att kunna styrka detta finns det ingen anledning för någon annan att tro på mig.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Meeeen. Varför är folk så himla upprörda över prissättningen? Det är inte konstigare än att det säljs vatten överallt som har högre kilopris än köttfärs... 25 spänn för en flaska ramlösa på 0,5 liter och köttfärs går minsann att hitta för 49:-/kilo. Och det finns säkerligen ganska många som konsumerar detta vatten för 1000 kronor om året dessutom ;). En flaska i veckan räcker gott och väl för att komma en bit över detta belopp.

Var hittar du 50 cl flaskor för det priset? Det kostar hälften av dina påstådda 25 kr vad jag vet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

Den där rapporten, om den nu går att lita på vet vi ju inte talar ju en del för Gunnars glasögonen.
Så där kan man ju läsa sig till att det faktiskt påverkar/hjälper ögonen.
Eller tolkar jag det fel?

Nej, du tolkar den rätt. Problemet är att rapporten är tveksamt utförd. Anledningen är att så vitt jag kan utläsa (det framgår inte extremt tydligt, men det är så jag uppfattar det iaf), så använder de en otintad plastlins som kontroll (De kallar det placebo, men jag föredrar kontroll). Dessutom så säger rapporten ingenting om effekten hos Gunnars mot andra gultintade plastlinser. Jag tror inte det är många som argumenterar emot att Gunnars inte har någon effekt alls. Det som väl upprör många är att de har ett tiodubbelt pris mot ett par gultintade plastglasögon och sedan användar massa fåniga akronymer/hitte på termer för att lura folk till att tro att det är något speciellt med dem. Det är detta som folk vänder sig emot.

Vetenskap bygger även på grundantagandet att alla påståenden är osanna tills dess att motsatsen kan bevisas. Att säga "Bevisa att dem inte funkar" väger ungefär lika tungt som att säga "Bevisa att jultomten inte existerar". Det är väldigt svårt att bevisa att något som inte finns, inte finns.

Permalänk
Skrivet av dwd:

Var hittar du 50 cl flaskor för det priset? Det kostar hälften av dina påstådda 25 kr vad jag vet.

Statoil

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Deepcool AK620 Digital | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dwd:

Pressbyrån, 7-eleven, bensinmackar, glasskiosker, biosalonger, träningslokaler, på tåg, flygplatser... med mera.

Möjligt att alla inte alltid har det priset, men det säljs vatten för 25:- halvlitern både här och där nowdays.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Pressbyrån, 7-eleven, bensinmackar, glasskiosker, biosalonger, träningslokaler, på tåg, flygplatser... med mera.

Möjligt att alla inte alltid har det priset, men det säljs vatten för 25:- halvlitern både här och där nowdays.

Dessa platser har väl däremot inte köttfärs för 49 kr kilot...
Jämför inte en produkt i dyr butik med en helt annan produkt i vanlig, du tappar kraft i argumentet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter som att du har en pissig TN Panel. Flux ger mig då exakt samma ton på hela skärmen.

Inte den nyaste, men denna: BenQ G2420HDB.

Skrivet av Pertanbus:

Min känsla för den här tråden kan sammanfattas med en enkel bild...

http://juanfont.eu/logica.jpg

Så sant så, även om den kastar skit på mig.
Jag menar, när folk börjar argumentera på detta sätt, dö kör jag bara samma metod tillbaka. Och nej, det leder ingen vart mer än att jag bli mer uppkäftig juh mer det hålls på

Skrivet av wotanziu:

Nej, du tolkar den rätt. Problemet är att rapporten är tveksamt utförd. Anledningen är att så vitt jag kan utläsa (det framgår inte extremt tydligt, men det är så jag uppfattar det iaf), så använder de en otintad plastlins som kontroll (De kallar det placebo, men jag föredrar kontroll). Dessutom så säger rapporten ingenting om effekten hos Gunnars mot andra gultintade plastlinser. Jag tror inte det är många som argumenterar emot att Gunnars inte har någon effekt alls. Det som väl upprör många är att de har ett tiodubbelt pris mot ett par gultintade plastglasögon och sedan användar massa fåniga akronymer/hitte på termer för att lura folk till att tro att det är något speciellt med dem. Det är detta som folk vänder sig emot.

Vetenskap bygger även på grundantagandet att alla påståenden är osanna tills dess att motsatsen kan bevisas. Att säga "Bevisa att dem inte funkar" väger ungefär lika tungt som att säga "Bevisa att jultomten inte existerar". Det är väldigt svårt att bevisa att något som inte finns, inte finns.

Ja, jag vet inte om jag vågar lita på den heller.
Men som ni säger, svår att säga om dom Gunnars är bättre/sämre än vanlig tintad plast. Men å andra sidan ser jag ingen som som säger att det är desamma som gul plast sitter med ett par Jula brillor för 50:-.
Jag menar dom som är mot Gunnars, har varken Gunnars eller gul plast , men kör med flux och talar gott för det.
Vart är ni som haft Gunnars ,men som sålt dom och gått över till Jula 50:- gear ?

Om jag har en dålig skärm med tanke på att jag inte tyckte flux kunde leverera, hur kan då Gunnars leverera.
Säg som ni, att båda fungerar lika som vissa påstår, hur kan det då ge olika effekt på min skärm?
Om dom är lika, men min skärm kass, borde resultatet av Gunnars Vs Flux gå hand i hand lika dålig ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Dessa platser har väl däremot inte köttfärs för 49 kr kilot...
Jämför inte en produkt i dyr butik med en helt annan produkt i vanlig, du tappar kraft i argumentet.

Poängen var väl, som jag förstod den, att produkterna faktiskt säljs för dessa priser. Därmed tappas ingen kraft alls.

On topic: Omvänd bevisbörda? Nej du, jag är inte född igår.