Permalänk
Skrivet av Pullarn:

Jag kan hålla med dig till en viss grad - det är olika för alla. Vissa föredrar glasögonen och tycker, trots det grova priset, att dom är prisvärda, medan andra tycker att det bara är bluff och båg (som vi hört mycket nu i diskussionen). Jag skulle dock vilja fråga dig vilka brillor du har köpt? En länk skulle vara schysst!

Dessa använder jag.
http://www.maxfps.se/produkt/5813

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Skrivet av Jory89:

Varför du betalar premiumpriser för ett sådant tangentbord får du själv motivera, men att dra in (fina) mekaniska tgb i diskussionen här kommer ge dig bittra reaktioner. Det är som att säga "varför köpa en fin Audi när en begagnad Lada gör samma jobb". Tror inte jag behöver förklara varför.

Vissa nöjer sig med f.lux och en begagnad lada då det fyller deras behov.
Vissa Köper gunnars och Audi för att dom tycker det fyller deras behov.

Men i detta fall säger juh folk att f.lux fyller samma funktion.
så varför köpa en Audi ?

Edit* Ja jag hade kanske kunnat Quota alla, men jag läset inte allting i ett svep. Sry för det!

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

så varför köpa en Audi ?

Edit* Ja jag hade kanske kunnat Quota alla, men jag läset inte allting i ett svep. Sry för det!

Nej nej nej, vissa nöjjer sig med Gunnars och en gammal åsna (eller lada då). Medans dom som kör f.lux enbart kan nöjja sig med ferrari och liknande sportbilar.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Nej nej nej, vissa nöjjer sig med Gunnars och en gammal åsna (eller lada då). Medans dom som kör f.lux enbart kan nöjja sig med ferrari och liknande sportbilar.

haha, ja har man lagt alla pengar på bilen så får man nöja sig med låtsas gunnarseffekter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Öka Digital Vibrance på ert Nvidia-kort så slipper ni lägga ut pengar eller ladda hem något annat.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

De gör definitivt skillnad, kan sitta bra mycket längre framför datorn innan mina ögon blir trötta och irriterade med Gunnars på mig. Och att det skulle bli obekvämt att såna på sig under headsetet är inget jag märkt av och då har jag använt glasögon (vanliga) x antal år innan med en del olika headset.

Och sen så är ju priset relativt. Jag tycker det är ett bra pris. Ska du ha schysta bågar på synsam så kan ju dessa gå på runt tusenlappen för endast bågen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO : AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz : ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition
ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX OC WHITE : Cooler Master V850 SFX Gold
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Vit : Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Som sagt, det hjälper bevisligen för vissa, så att döma ut dem (speciellt utan att egentligen ha en aning, "det låter som") direkt verkar dumt. Vet man med sig att man får problem med ont i ögonen eller liknande vid långa sessions vid skärmen, så kanske det är värt att iallafall testa.

Det stinker så mycket snake oil om Gunnars att det inte gärna kunde vara värre. Att vara skeptisk mot dem är naturligt, och rekommenderat.

Pseudovetenskap bör förgöras, ett bullshit i taget.

Har man ögonproblem så är det en god idé att boka tid hos optiker eller ögonläkare.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Hah men alltså,
ni som använder gunnars glajjor och menar att det hjälper, innan glasögontiden justerade ni inte brightnes/kontrast baserat på hur ljust det är i rummet i övrigt? (alltså körde dagsljus brigthness även på natten?)

Permalänk

F.lux kändes riktigt konstigt.. måste kanske vänja mig..

Permalänk

jag har aldrig under 18års dator användande fått ont i varken huvudet eller ögonen.
huvudet brukar vara att man dricker för dåligt med vatten om inte annat.
nog för att min asus skärm är "suddig" kontra min imac jag hade i samma upplösning men jag tvivlar på folk sitter på sämre skärm än min asus (hade den till xbox)

det där med "gaming glasögon" köper jag tyvärr inte.
jag vet ingen från varken 50/60/70/80 talet som fått ont i huvudet av att sitta vid en dator skärm. (dator som arbetsredskap 8-10h)
ögonen kan bli trötta, ja, men det förmodar jag beror mer på att folk "stirrar" och glömmer bort att blinka så ofta de hade gjort i normala fall om de var ute t.ex eller gjorde annat i huset.

för er där gaming glasögon fungerar, grattis menar inget illa mot mer.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

Då borde juh vara det om man läser vad folk skriver i denna tråd.
Vissa säger att det är bullshit å vissa tycker dom är bra.

I slutändan är det juh hur du upplever det.

Vill du lira med en gul plastflexi tejpad runt skärmen och ett 1800:- tangentbord så kan du, eller gunnars och ett tangentbord för 200:-
Eller varför inte gunnars å svindyrt keyborad.

Det är hur du upplever det.

Jag tycker inte ett mekaniskt tangentbord gör mig bättre som spelar än mitt nuvarande Logitech.
men det borde det väl, det är juh dyrare. eller är det bara bluff då ?

Din upplevelse kan vara direkt inbillning. Värt att ha i åtanke.
Har du bränt pengar på ett par gula plastbitar på ett par bågar så är det klart du vill rättfärdiga investeringen - som en ångestdämpande mekanism. Vilket också lätt gör dig fördomsfull jämtemot konkurrerande produkter och tjänster.

Sedan väljer du att mäta ett tangentbords valuta med hur bra du blir i spel. Vilket är helt bortom mig. Du jämför äpplen med atomkraftverk.

Gunnars är trams och något som jag hoppats aldrig hade behövt diskuteras då det är en sådan självklar skojprodukt som vilseleder konsumenter genom fint säljsnack, pinsamma PR-stunts och massor med psuedovetenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

För såldes det gula glasögon till nattliga bilförare för att man såg bättre just I mörker med gult
det är något med ögat,kan inte saga vad men jag vet att de som är synskadade kan se mycket bättre om bakgrunden är gul

jag kör med gula skyddbrillor på långa nattkörningar. och det är inte för att se bättre för det gör man inte. men för att slippa bli bländad av mötande bilar. vdet gula "glaset" bryter av ljuset så det inte blir lika starkt

Permalänk
Medlem

En lampa bakom skärmen brukar vara bekvämt tycker jag, typ som backlight på en tv.. Då slipper du den skarpa kontrasten mot en mörk vägg. Testa med en vanlig bordslampa!

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

juh

Jag tycker inte ett mekaniskt tangentbord gör mig bättre som spelar än mitt nuvarande Logitech.
men det borde det väl, det är juh dyrare. eller är det bara bluff då ?

Sluta skriva "juh", det är inget svenskt ord annat än på lunarstorm..

Skillnaden mellan rubberdomes och mekaniska brytare är ganska påtaglig. T.ex. håller de mekaniska ofta längre och bibehåller sina egenskaper på ett bra sätt. Det linjära och samtidigt låga motståndet i röda brytare är mycket behagligare att använda i en längre utsträckning då det tröttar ut fingrarna mindre.

Skrivet av Frontlack:

så varför köpa en Audi ?

Att jämföra Audi och Lada med Gunnars och f.lux, really?

Det är som att jämföra:

Kvalitet vs. Skräp
&
Dyrt färgfilter vs. billigt färgfilter som gör samma sak (utom placebo, då)

Skrivet av Frontlack:

haha, ja har man lagt alla pengar på bilen så får man nöja sig med låtsas gunnarseffekter

Låtsas-låtsaseffekter menar du nog!

Skrivet av kladdigkaka:

De gör definitivt skillnad, kan sitta bra mycket längre framför datorn innan mina ögon blir trötta och irriterade med Gunnars på mig. Och att det skulle bli obekvämt att såna på sig under headsetet är inget jag märkt av och då har jag använt glasögon (vanliga) x antal år innan med en del olika headset.

Och sen så är ju priset relativt. Jag tycker det är ett bra pris. Ska du ha schysta bågar på synsam så kan ju dessa gå på runt tusenlappen för endast bågen.

Om du nu behöver glasögon för att sitta vid datorn ska det vara glasögon som korrigerar för det synfel du har, inte några mumbo-brillor som kompenserar för att du inte orkar ställa in skärmen ordentligt.

Skrivet av flexm:

Hah men alltså,
ni som använder gunnars glajjor och menar att det hjälper, innan glasögontiden justerade ni inte brightnes/kontrast baserat på hur ljust det är i rummet i övrigt? (alltså körde dagsljus brigthness även på natten?)

Det är faktiskt väldigt svårt att ställa in ljus och färger, man måste säkert klicka på antingen 5 knappar eller dra i tre sliders i grafikkortets kontrollpanel! [/IRONI]

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

OT: "Glajjor" är nog det fulaste ordet jag vet.

Permalänk

Det bästa för ögonen är nog att ha en stor skärm lite längre bort från ögonon.

Permalänk
Medlem

Är detta ett skämt? finns det folk som köper?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Om man nu känner att man måste ha ett par gula kontrastglasögon så finns det billigare alternativ.
http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPat...

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustni...

Köp dessa istället så kan ni lägga 828,10:- på annat, typ en SSD eller ny mus eller headset. Eller varför bara inte köpa något till er mamma så hon blir glad?

Annars står mitt tips angående digital vibrance kvar, det var något vi samtliga körde med back in the days i landslaget i CoD1 och CoD2.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det stinker så mycket snake oil om Gunnars att det inte gärna kunde vara värre. Att vara skeptisk mot dem är naturligt, och rekommenderat.

Pseudovetenskap bör förgöras, ett bullshit i taget.

Har man ögonproblem så är det en god idé att boka tid hos optiker eller ögonläkare.

Absolut att man ska kolla upp ögonen om det kan vara ett problem där. MEN, om man nu har ett synfel och får ett par slipade linser med allt vad dom gör i kanske gulaktig färg just för att dämpa kontrasten e.t.c vad vet jag, och ett par bågar för sammanlagt 1800:- (inte ovanligt pris hos optiker för glasögon)
Är det också bullshit då? För så länge ingen lägger fram fakta hurvida Gunnars fungerar/tillverkade så kan dom mkt väl ha effekt på din syn jämtemot skärmen, kanske inte på samma nivå som optikerglasögon, men vad vet vi ?

Skrivet av Kibbey:

En lampa bakom skärmen brukar vara bekvämt tycker jag, typ som backlight på en tv.. Då slipper du den skarpa kontrasten mot en mörk vägg. Testa med en vanlig bordslampa!

Jag brukar helst sitta i bäck mörker med normalt inställd skärm, just för att slippa allt ljus runtomkring. Här påverkar min Gunnars sitationen då jag har mörk i rummet och skarp skärm som gunnars med sitt hittepå glas ger en mjukare ton av. Samtidigt säger jag inte att F.lux inte ger en annan ton, det gör det. Men en mer rosaaktig och fortfarande skarp ton. Den får inte bort det där skärpa, bara färgen.

Skrivet av Pertanbus:

Sluta skriva "juh", det är inget svenskt ord annat än på lunarstorm..

Skillnaden mellan rubberdomes och mekaniska brytare är ganska påtaglig. T.ex. håller de mekaniska ofta längre och bibehåller sina egenskaper på ett bra sätt. Det linjära och samtidigt låga motståndet i röda brytare är mycket behagligare att använda i en längre utsträckning då det tröttar ut fingrarna mindre.

Grammatikpolisen kan lägga ner direkt!

Jag har då aldrig blivit trött i fingrarna av ett tangentbord. Så jag kan precis som ni tycker Gunnars är placebo som det här med mekaniska brytare.
Däremot kan jag tänka mig att det kan vara bekvämare och ger en skönare upplevelse som kan uppfattas som "bättre" jämt emot vanliga tangentbord.
Men argumenten om att Gunnars är blaj och inte svindyra andra datortillbehör är ju bara löjligt. Dom marknadsförs på samma sätt. Sen finns det ju absolut DÅLIGA produkter och bättre.

Ta mitt nya moderkort t.ex. MSI Z87-GD65 GAMING. Kolla in deras sida.
http://www.msi.com/product/mb/Z87-GD65-GAMING.html
Det är ju helt sjukt bra. Så mkt "WOW" och "HYPE" över precis varenda komponent. Det är till och med "MILITARY CLASS ESSENTIALS"
Låter ju helt sjuk nice. Moderkortskomponenter i militärklass, totala värsta ljudupplevelsen eller deras "KILLER" nätverkskomponenter.

Hur mkt av det här har jag upplevt då?
Fungerar precis som mitt tidigare moderkort, förutom att det är socket 1150.

Men jag köpte det, för jag ville gärna tro att OMG, äntligen slipper jag får massa DC hit och dit och äntligen kommer jag få nice ljud genom mitt Steelseries 7H Fnatic Edition och äntligen kommer ingen klaga på min mic igen för deras kontakter har extra mycket guldplatering!

Med det här menar jag att jag tror Gunnars hjälper en del, och andra inte.
Men att dra dom över kanten som skit, precis som jag gjorde med t.ex mekaniska tangentbord tycker jag är fel.
Ni påstår att det är skillnad, och vi påstår att det är skillnad. Men ingen av oss kan i princip bevisa det mer än att säga att det var så mkt bättre för mig.

Sist men inte minst.
Är det här "äkta" Gunnars då eller? Gamingglasögonens fader?
http://www.synoptik.se/glasogon/foretagsservice/bildskarmsglasogon/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gunnars är bullshit, "juh" är inte ett ord och du tror att Steelseries 7H har bra ljud. Så, då var vi klara med denna tråden.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

Den får inte bort det där skärpa, bara färgen.

Testa ställa in skärmen så att den passar dig utan glasögonen istället.

Skrivet av Frontlack:

Grammatikpolisen kan lägga ner direkt!

Det är inte gramatik, sånt bryr jag mig inte om. Däremot när folk skriver "juh","XD", "huehuehuebrbrbr?" och försöker föra en diskussion tycker jag att det känns som att nivån går ner rejält innan man ens börjat diskutera.

Skrivet av Frontlack:

Jag har då aldrig blivit trött i fingrarna av ett tangentbord. Så jag kan precis som ni tycker Gunnars är placebo som det här med mekaniska brytare.
Däremot kan jag tänka mig att det kan vara bekvämare och ger en skönare upplevelse som kan uppfattas som "bättre" jämt emot vanliga tangentbord.
Men argumenten om att Gunnars är blaj och inte svindyra andra datortillbehör är ju bara löjligt. Dom marknadsförs på samma sätt. Sen finns det ju absolut DÅLIGA produkter och bättre.

Ett bevisat lägre motstånd ger lägre belastning, det antar jag att du håller med om. När man skriver/jobbar mycket under en längre tid med ett trött rubberdome-tangentbord kan i alla fall jag känna liknande skrivkramp i fingrarna.

Skrivet av Frontlack:

Ta mitt nya moderkort t.ex. MSI Z87-GD65 GAMING. Kolla in deras sida.
http://www.msi.com/product/mb/Z87-GD65-GAMING.html
Det är ju helt sjukt bra. Så mkt "WOW" och "HYPE" över precis varenda komponent. Det är till och med "MILITARY CLASS ESSENTIALS"
Låter ju helt sjuk nice. Moderkortskomponenter i militärklass, totala värsta ljudupplevelsen eller deras "KILLER" nätverkskomponenter.

Hur mkt av det här har jag upplevt då?
Fungerar precis som mitt tidigare moderkort, förutom att det är socket 1150.

Men jag köpte det, för jag ville gärna tro att OMG, äntligen slipper jag får massa DC hit och dit och äntligen kommer jag få nice ljud genom mitt Steelseries 7H Fnatic Edition och äntligen kommer ingen klaga på min mic igen för deras kontakter har extra mycket guldplatering!

Självklart är det skillnad på moderkort, kanske inte vid helt normal användning dock. Vid lite hårdare överklockning, etc. märks det oftast ganska rejäl skillnad. Sedan skiljers det sig i många andra saker, såsom anslutningar, mm...

Skrivet av Frontlack:

Med det här menar jag att jag tror Gunnars hjälper en del, och andra inte.
Men att dra dom över kanten som skit, precis som jag gjorde med t.ex mekaniska tangentbord tycker jag är fel.
Ni påstår att det är skillnad, och vi påstår att det är skillnad. Men ingen av oss kan i princip bevisa det mer än att säga att det var så mkt bättre för mig.

Sist men inte minst.
Är det här "äkta" Gunnars då eller? Gamingglasögonens fader?
http://www.synoptik.se/glasogon/foretagsservice/bildskarmsglasogon/

Självklart blir det en skillnad, det har nog ingen sagt. Däremot går det nästan alltid att konfigurera skärmen/grafikkortet för att få exakt samma effekt (Förutsatt att du inte använder gunnars för att filtrera bort bakgrundsljuset, men det är inte det vi diskuterar) utan att lägga X antal hundralappar på ett färgfilter.

Skillnaden i kontraster säkert helt klart sann, man får ju exakt samma effekt av gula snowboardbrillor, men det är själva grejen att betala för något som man redan har tillgång till som är det dumma enligt mig.

Det där är f.ö. riktiga glasögon med speciell slipning, att jämföra de med gunnars är "som att jämföra en Audi med en Lada".

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Det brillorna gör är att ge allting en gulaktig ton, vilket blir behagligare för ögonen än helt vitt. Precis samma effekt kan du uppnå genom att installera gratisprogrammet f.lux. Så gör din plånbok en tjänst, skippa Gunnars.

Dom förstorar bilden lite också. Men det är bara att kombinera flux med ett par läsglasögon.

Permalänk
Medlem

Gunnar är kanske inte hokus pokus (då de hjälper), men väldigt o-prisvärt.

Om 'gunnar' hjälper så beror ju antagligen huvudontet på överansträngning i ögonen på grund av för stora kontraster mellan lysande skärm och mörk bakgrund(vägg).
Så istället för att bränna 800spänn på en gul plastbit som kostade 2sek att tillverka så kan man ställa en bordslampa bakom skärmen för att jämna ut konstrasten mellan skärm och det bakom.

Man kan ju även gå till optikern och kolla synen, ser man dåligt så får även ögonen jobba onödigt mycket och det leder till huvudont.
Eller bara pilla lite med ljus/färgbalans inställningarna om nu skärmen tillåter detta.

Permalänk
Skrivet av Frontlack:

Är du seriös?

....

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Borka:

Mja, jag håller inte riktigt med dig. För även om folk uppfattar brillorna att ha positiva egenskaper så är det inga egenskaper exklusiva till just dessa groteskt överprissatta spelbrillor. En hel del av den uppfattade effekten kommer säkerligen som en ren placeboeffekt också, då man förväntas få en så god effekt för många hundralappar att man känner efter för långt och djupt.

Läste du ens hela mitt inlägg? Jag skrev tidigare i samma inlägg att de inte nödvändigtvis behöver vara prisvärda, men att de funkar. Iallafall för vissa. Placebo eller inte spelar ju egentligen ingen roll, sålänge det är skillnad?

Skrivet av Pertanbus:

Det är faktiskt väldigt svårt att ställa in ljus och färger, man måste säkert klicka på antingen 5 knappar eller dra i tre sliders i grafikkortets kontrollpanel! [/IRONI]

Hade jag haft problem med ögonen hade jag mycket hellre använt ett par gultintade glasögon (inte nödvändigtvis Gunnars), istället för att ställa om skärmen. Blir ett jäkla jobb om man vill se grejer i "riktiga" färger (typ bilder etc). Istället för att ställa om hela skärmen så är det bara att lyfta lite på glasögonen.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

Absolut att man ska kolla upp ögonen om det kan vara ett problem där. MEN, om man nu har ett synfel och får ett par slipade linser med allt vad dom gör i kanske gulaktig färg just för att dämpa kontrasten e.t.c vad vet jag, och ett par bågar för sammanlagt 1800:- (inte ovanligt pris hos optiker för glasögon)
Är det också bullshit då? För så länge ingen lägger fram fakta hurvida Gunnars fungerar/tillverkade så kan dom mkt väl ha effekt på din syn jämtemot skärmen, kanske inte på samma nivå som optikerglasögon, men vad vet vi ?

Om man går till en optiker och det visar sig att man faktiskt behöver terminalbrillor, så är det förstås inte bullshit. Vad en legitimerad specialist anser vara nödvändigt väger oändligt mycket tyngre än Gunnars lösa påståenden. Visst, man kan råka ut för en korrupt optiker, men jag vågar tro att den risken är närmast obefintlig. Om man besöker ögonläkare så är risken ännu mindre (pga avsaknad av kommersiellt intresse).

För övrigt är det Gunnars som bär ansvaret för att bevisa sina lösa påståenden.

Sen ska man inte glömma placeboeffekten, men visst, placebo är förstås ingen nackdel. Upplever man markanta förbättringar så spelar det ju ingen roll om det är placebo eller faktisk effekt. Så länge som man fortsätter att tro på det, dvs t.ex. tills någon spräcker bubblan med bevis för motsatsen (vilket inte skulle spela någon roll om man vore fanatiker förstås.)

I vilket fall tycker jag absolut inte att det är värt pengarna att chansa på Gunnars, istället för optiker/ögonläkare som ger garanterat besked.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Gunnars är bullshit, "juh" är inte ett ord och du tror att Steelseries 7H har bra ljud. Så, då var vi klara med denna tråden.

Har du bevis på att det är mygel? "Juh" är inget ord, men inget förbjudet heller eller något som på nåt sätt överhuvudtaget skulle påverka mina argument i denna disskussion, Det är bra ljud i mina 7H absolut, men micen suger! Så var vi klara med dig

Skrivet av Pertanbus:

Testa ställa in skärmen så att den passar dig utan glasögonen istället.

Det är inte gramatik, sånt bryr jag mig inte om. Däremot när folk skriver "juh","XD", "huehuehuebrbrbr?" och försöker föra en diskussion tycker jag att det känns som att nivån går ner rejält innan man ens börjat diskutera.

Ett bevisat lägre motstånd ger lägre belastning, det antar jag att du håller med om. När man skriver/jobbar mycket under en längre tid med ett trött rubberdome-tangentbord kan i alla fall jag känna liknande skrivkramp i fingrarna.

Självklart är det skillnad på moderkort, kanske inte vid helt normal användning dock. Vid lite hårdare överklockning, etc. märks det oftast ganska rejäl skillnad. Sedan skiljers det sig i många andra saker, såsom anslutningar, mm...

Självklart blir det en skillnad, det har nog ingen sagt. Däremot går det nästan alltid att konfigurera skärmen/grafikkortet för att få exakt samma effekt (Förutsatt att du inte använder gunnars för att filtrera bort bakgrundsljuset, men det är inte det vi diskuterar) utan att lägga X antal hundralappar på ett färgfilter.

Skillnaden i kontraster säkert helt klart sann, man får ju exakt samma effekt av gula snowboardbrillor, men det är själva grejen att betala för något som man redan har tillgång till som är det dumma enligt mig.

Det där är f.ö. riktiga glasögon med speciell slipning, att jämföra de med gunnars är "som att jämföra en Audi med en Lada".

Som jag skrev så var det nog så pilligt att ställa in med F.lux för att få det närmast liknande. Så att ställa om skärmen till och från jämför med att ta på ett par glasögon talar för sig själv.
Ni kan skriva precis hur ni vill, det är era argument och trovärdighet i svar jag värderar. Så om ni som vissa skriver, "Gunnars är bullshit" så är det lika mkt värt som att "Gunnars är bäst i världen".
sen ser du där med tjock skrift som jag markerat. Argumenten faller tillbaka på DIN EGNA UPPLEVELSE. Desamma gäller Gunnars. För vissa påverkar det, för andra inte. För mig kanske inte ett mekaniskt tangentbord har samma effekt som på dig, så då skulle ju jag lika gärna säga att du upplever placebo på samma sätt som ni tycker det är vad gunnars ger?

Skrivet av krigarkungen:

Är du seriös?

Aboslut. varför ens diskutera om jag inte är seriös. Jag säger inte att "Gunnars" is the shit. Det är på tok för dyrt, men för det är dom säkerligen inte bullshit.
....

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Om man går till en optiker och det visar sig att man faktiskt behöver terminalbrillor, så är det förstås inte bullshit. Vad en legitimerad specialist anser vara nödvändigt väger oändligt mycket tyngre än Gunnars lösa påståenden. Visst, man kan råka ut för en korrupt optiker, men jag vågar tro att den risken är närmast obefintlig. Om man besöker ögonläkare så är risken ännu mindre (pga avsaknad av kommersiellt intresse).

För övrigt är det Gunnars som bär ansvaret för att bevisa sina lösa påståenden.

Sen ska man inte glömma placeboeffekten, men visst, placebo är förstås ingen nackdel. Upplever man markanta förbättringar så spelar det ju ingen roll om det är placebo eller faktisk effekt. Så länge som man fortsätter att tro på det, dvs t.ex. tills någon spräcker bubblan med bevis för motsatsen (vilket inte skulle spela någon roll om man vore fanatiker förstås.)

I vilket fall tycker jag absolut inte att det är värt pengarna att chansa på Gunnars, istället för optiker/ögonläkare som ger garanterat besked.

Klart det väger tyngre. Dom är ju läkare/specialister. Gunnars är bara ett företag som vill tjäna pengar. Men för det behöver dom inte göra något som inte fyller en enda funktion och sen sälja svindyrt.
Jag tycker inte du kan säga att Gunnars ansvarar för att bevisa att glasögonen fyller sin funktion i detta fall, då du absolut inte kan bevisa att dom inte gör. För kan du ta fram konkreta bevis på att Gunnars är bluff. Då skall du nog dra nytta av det...och sedan skratta gott åt oss som har Gunnars. Vilket vi får ta då givetvis.

Sen skrev henkiii att "Så istället för att bränna 800spänn på en gul plastbit som kostade 2sek att tillverka". Jag förstår att han inte menar 2 sek ordagrant, men om vi säger ett GTX Titan då för 9000:-. GARANTERAT inte att det kostar mer än några hundra, kanske någon tusenlapp att ta fram men ändå köper folk dom för sjuka överpriser. Nu är det inte den bästa jämförelsen så, men vi kan nog hålla med om att både Gunnars likasom GTX Titan har överpris!

Sedan jämför många med att man lika gärna kan köpa ett par "industriskyddsbrillor", "skidglasögon", "vapen skyddsglasögon". Varför gör inte folk det då ?
Det handlar nog om Design, märket, användningsområdet, hypen, funktionen. Jag är ganska skeptisk till att sådan glasögon är desamma som Gunnars.

Det är en svår diskussion det här må jag säga.
Jag är inte Fanboy av Gunnars, men jag tycker inte dom är dåliga så heller.
Men det är på tok för mkt lösa argument om hur jävla fake dom är, istället för att faktiskt kunna argumentera för sig sak och visa på att, "kolla här, det här är varför Gunnars är fake"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

Klart det väger tyngre. Dom är ju läkare/specialister. Gunnars är bara ett företag som vill tjäna pengar. Men för det behöver dom inte göra något som inte fyller en enda funktion och sen sälja svindyrt.
Jag tycker inte du kan säga att Gunnars ansvarar för att bevisa att glasögonen fyller sin funktion i detta fall, då du absolut inte kan bevisa att dom inte gör. För kan du ta fram konkreta bevis på att Gunnars är bluff. Då skall du nog dra nytta av det...och sedan skratta gott åt oss som har Gunnars. Vilket vi får ta då givetvis.

Sen skrev henkiii att "Så istället för att bränna 800spänn på en gul plastbit som kostade 2sek att tillverka". Jag förstår att han inte menar 2 sek ordagrant, men om vi säger ett GTX Titan då för 9000:-. GARANTERAT inte att det kostar mer än några hundra, kanske någon tusenlapp att ta fram men ändå köper folk dom för sjuka överpriser. Nu är det inte den bästa jämförelsen så, men vi kan nog hålla med om att både Gunnars likasom GTX Titan har överpris!

Sedan jämför många med att man lika gärna kan köpa ett par "industriskyddsbrillor", "skidglasögon", "vapen skyddsglasögon". Varför gör inte folk det då ?
Det handlar nog om Design, märket, användningsområdet, hypen, funktionen. Jag är ganska skeptisk till att sådan glasögon är desamma som Gunnars.

Det är en svår diskussion det här må jag säga.
Jag är inte Fanboy av Gunnars, men jag tycker inte dom är dåliga så heller.
Men det är på tok för mkt lösa argument om hur jävla fake dom är, istället för att faktiskt kunna argumentera för sig sak och visa på att, "kolla här, det här är varför Gunnars är fake"

Men du, inte tror du väl på allvar att ett GTX Titan kostar några hundralappar att ta fram???
Tror inte dom har en avans på 2000% på dom. Skulle dom ha det så är jag den första att köpa aktier i bolaget

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong