Ska kolla watten på datorn i load, får helt galna siffror.

Permalänk

Ska kolla watten på datorn i load, får helt galna siffror.

Tja. Jag tänkte kolla hur hårt jag belastar mitt nätagg under load då spelet Metro: Last Light stänger av sig ibland när jag spelat det i ca 30-40 minuter. Hamnar ute i windows och datorn beter sig inte konstigare än så, utan det går att starta upp spelet igen efter att ha svarat på om man vill starta det i felsäkert läge. Tänkte det eventuellt kunde ha att göra med att nätagget inte orkar leverera ström.

Så jag begav mig till Clas Ohlsson och köpte en elenergimätare för 150 spänn: http://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-4444

När jag kopplar in den verkar den visa hyfsat normala värden när jag bara är ute i windows. Ligger mellan 100-117W. Men när jag drar igång Last Light så sticker siffrorna iväg nåt vansinnigt. Då hävdar plötsligt mätaren att datorn drar 1600W vilket nästan är dubbelt så mycket som mitt nätagg och mycket mer än vad mina komponenter skulle kunna dra. Och detta är innan jag ens har överklockat grafikkorten!

Hade läst att Clas Ohlssons 150-kronorsmätare skulle vara bra men det verkar vara helt bortkastade pengar. Är det någon som har tips på en annan budgetmätare som inte bara hittar på egna siffror?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem

Världens sämsta effektivtitet på nätagget? (Det är ju faktiskt möjligt att det drar 1600 watt vid uttaget oavsett vad nätaggets maxwatt är)
Verkar jävligt konstigt. Klaga och få en ny. Visar den samma sak så är det dags att sluta använda datorn och leta efter felet

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Imponerande

Kontakta inköpsställe och be om ett nytt agg

Permalänk
Medlem

850W är ju vad ditt nätagg klarar att skicka in i datorn, sen kan det ju dra mer från väggen.
Har också en 150:-~ mätare från Clas Ohlson. Får då helt klar siffror som verkar stämma med verkligheten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bero på att din nätdel ger ut övertoner eller fasförskjuter men det kan ju vara fel på mätaren också.
Har du förresten jordat vägguttag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

850W är ju vad ditt nätagg klarar att skicka in i datorn, sen kan det ju dra mer från väggen.
Har också en 150:-~ mätare från Clas Ohlson. Får då helt klar siffror som verkar stämma med verkligheten.

Fast det borde bli en hel del värme då 1000 watt omvandlad till ren och skär värmeenergi...
Skulle nog kunna steka korv på nätagget

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Fast det borde bli en hel del värme då 1000 watt omvandlad till ren och skär värmeenergi...
Skulle nog kunna steka korv på nätagget

Tjaa, iallafall koka upp 1 liter rumstempererat vatten på cirka 6 minuter om jag inte minns värmeläran fel ^^

Edit: Kom på att jag missat en sak, vad som tar 6 minuter är att få allt vatten till 100 grader men det kommer inte att koka. Jag orkar dock inte leta rätt på saker för att räkna ut resterande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samev:

Tjaa, iallafall koka upp 1 liter rumstempererat vatten på cirka 6 minuter om jag inte minns värmeläran fel ^^

Edit: Kom på att jag missat en sak, vad som tar 6 minuter är att få allt vatten till 100 grader men det kommer inte att koka. Jag orkar dock inte leta rätt på saker för att räkna ut resterande

Perfekt, då får man kaffe till korven Edit: Äh va faen, inte kaffe, snabbmakaroner såklart..

Lite on-topic igen, TS jag har själv en mätare i från clas ohlson och den verkar fungera bra
Läs MRqaffes inlägg och/eller byt mätaren..

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan bero på att din nätdel ger ut övertoner eller fasförskjuter men det kan ju vara fel på mätaren också.
Har du förresten jordat vägguttag ?

Faktiskt så har jag inte jordat vägguttag! Galet, jag vet, men de enda jordade vägguttagen i den här urgamla lägenheten är ett par i köket. Och visst kan det vara bekvämt att ha micron och kylen nära till hands när man sitter vid datorn, men jag tror inte jag kommer flytta den dit. Skulle jordningen spela roll för mätapparaten menar du?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lyckokaka:

Faktiskt så har jag inte jordat vägguttag! Galet, jag vet, men de enda jordade vägguttagen i den här urgamla lägenheten är ett par i köket. Och visst kan det vara bekvämt att ha micron och kylen nära till hands när man sitter vid datorn, men jag tror inte jag kommer flytta den dit. Skulle jordningen spela roll för mätapparaten menar du?

Nej mätaren ska fungera i ojordade uttag, annars är det nåt fel. Byt mätaren. Har testat 2-3 olika mätare och 1 visade helt åt helvete fel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Jorden kan göra så att övertonerna som sänds ut på elnätet minskar eftersom nätfiltren oftast är designade för att leda dem till jord, saknas jord så blir det antagligen mera skräp som åker ut på elnätet och det kan kanske påverka mätaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... du har dubbla GTX 780... nätaggregatet verkar vara lite snålt tilltaget.

850W 80+ Gold för en rigg som drar kring 700W? Låter som ett bra köp

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Ironi antar jag?

Varför skulle det vara ironi?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Multifunkt...
Denna är pålitlig.
Jag har en egen och den ljuger aldrig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!