Sabertooth Z77 med Xeon

Permalänk
Inaktiv

Sabertooth Z77 med Xeon

Hej Asus,

Jag sitter och försöker hitta information gällande Sabertooth Z77 och hur Xeon kommer att lira ihop. När jag söker på Er hemsida gällande frågan, är detta det enda jag får upp.

"*Since Xeon CPU is not desktop CPU model, some feature may not able to work on this combination. For detail, refer to support.asus.com"

Vad är det för "features" som inte kommer att fungera - och är det hårdvarumässigt eller beroende på operativsystem?
Min tanke ligger på en Xeon E3-1245 v2, men jag är som sagt intresserad av vad det är jag missar för "funktioner".

Tack på förhand,
Fredrik

Permalänk
Medlem

Bl.a stöd för ECC minne skulle jag tro.

Men varför en Xeon, vad har dom som du vill ha som inte finns i dom vanliga varianterna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bl.a stöd för ECC minne skulle jag tro.

Men varför en Xeon, vad har dom som du vill ha som inte finns i dom vanliga varianterna ?

Det skulle nog vara för att den är ganska billig för att ha Hyper Threading t ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Inaktiv

Jag har redan en 3770K, men har läst att viritualisering går sämre med 3770K än en renodlad Xeon.

ECC hade ju varit en trevlig funktion faktiskt. Ska påbörja en lång nätverksutbildning där det förekommer väldigt mycket av just viritualisering, därav frågan.

Kanske är det så att man får vända sig till ett annat moderkort också, tex Tyan eller SM. Frågan är ju då om man får en PCIe som går att nyttja sitt GTX Titan på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Just E3-1245 V2 är ganska lik konsumentprocessorer, ex. 3770K, och ligger bättre i pris än i7an. Vanligtvis har Xeon-processorer ingen integrerad grafik eller stöd för Intel Turbo Boost, men den här modellen har båda dessa features. Jämförelse mellan 3770K och E3-1245 V2. Att använda ett Z77-moderkort tar bort stöd för ECC-minnen, som Svensktiger säger. Om du ska köra Windows Server-operativsystem kan det dock bli svårt att hitta drivrutiner för ett Z77-moderkortet.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ASUS_Caroline:

Just E3-1245 V2 är ganska lik konsumentprocessorer, ex. 3770K, och ligger bättre i pris än i7an. Vanligtvis har Xeon-processorer ingen integrerad grafik eller stöd för Intel Turbo Boost, men den här modellen har båda dessa features. Jämförelse mellan 3770K och E3-1245 V2. Att använda ett Z77-moderkort tar bort stöd för ECC-minnen, som Svensktiger säger. Om du ska köra Windows Server-operativsystem kan det dock bli svårt att hitta drivrutiner för ett Z77-moderkortet.

Tack för svar.

Finns det några rekommendationer för ett passande moderkort till just Xeon - sådär på rak arm?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Segas:

Tack för svar.

Finns det några rekommendationer för ett passande moderkort till just Xeon - sådär på rak arm?

På rak arm, det här moderkortet exempelvis: http://www.asus.com/Commercial_Servers_Workstations/P8B_WS/

Visa signatur