Vad går förlorat om jag väljer en i3 processor istället för en i5, samt i5 istället för i7?

Permalänk

Vad går förlorat om jag väljer en i3 processor istället för en i5, samt i5 istället för i7?

Hej!

Håller på att bygga min allra första dator (om man räknar bort köp av färdigt paket). Jag vill helst komma rätt så billigt undan, men med möjlighet till uppgradering inom något år eller så.

Jag har fått tips om http://www.inet.se/produkt/5310053/intel-core-i5-4670k-3-4-gh... men den känns lite dyr, och som sagt så vill jag komma billigt undan så det kan tänkas att processorn byts ut rätt snart. Jag har extremt dålig koll på processorer och vad som behövs för vilket ändamål. Mitt mål är främst spelande, såsom BF3.

Förutom socket, vad skiljer processorerna åt vad gäller rent användande?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

Vissa modeller har stöd för överklockning (de med suffixet K), samt att vissa modeller har stöd för mer avancerade funktioner, dock inget som du lär vara intresserad av eller behöva. Det som skiljer processorerna åt, som du kommer märka av, är helt enkelt prestanda. För spelande så lär processorn du länkade till räcka till för i princip alla dagens spel samt kommande spel inom de närmsta åren.

Permalänk
Medlem

Den du länkade är riktigt bra och kommer lätt hänga med ett bra tag.

Permalänk
Skrivet av Flostyle:

Vissa modeller har stöd för överklockning (de med suffixet K), samt att vissa modeller har stöd för mer avancerade funktioner, dock inget som du lär vara intresserad av eller behöva. Det som skiljer processorerna åt, som du kommer märka av, är helt enkelt prestanda. För spelande så lär processorn du länkade till räcka till för i princip alla dagens spel samt kommande spel inom de närmsta åren.

Nej jag kommer nog inte ägna mig åt överklockning. Men hur väl hänger en i3:a med i dagens läge? Tänk scenariot att jag nog byter ut processor inom ett år eller så. Vill helst spara så många 100-lappar jag kan då jag är en fattig student

Skrivet av foxzox7:

Den du länkade är riktigt bra och kommer lätt hänga med ett bra tag.

Har förstått att det är en sjysst processor men rent konkret, vad innebär i3, i5 och i7? Och om jag har en i3 processor, kan jag fullt utnyttja t.ex. ett GTX760?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

Kommer du inte vara student om ett år eller så? varför inte köpa något lite dyrare nu som håller i säkerligen 4-5 år och uppgradera då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelssonen:

Hej!

Håller på att bygga min allra första dator (om man räknar bort köp av färdigt paket). Jag vill helst komma rätt så billigt undan, men med möjlighet till uppgradering inom något år eller så.

Jag har fått tips om http://www.inet.se/produkt/5310053/intel-core-i5-4670k-3-4-gh... men den känns lite dyr, och som sagt så vill jag komma billigt undan så det kan tänkas att processorn byts ut rätt snart. Jag har extremt dålig koll på processorer och vad som behövs för vilket ändamål. Mitt mål är främst spelande, såsom BF3.

Förutom socket, vad skiljer processorerna åt vad gäller rent användande?

I7 och i5 har k varianter = går att klocka (verkar dock inte spela någon roll längre).

i3 har bara 2 kärnor med HT (hyper-threading) ska du bara surfa med datorn eller kör gamla spel.
i5 fyra kärnor och den som funkar bäst om du ska spela.
i7 fyra kärnor med HT (hyper-threading) gjord för den som redigerar mesta dels på datorn.

Annars finns AMDs FX cpu:er, dom presterar hyfsat om man spelar eller redigerar och är billigare än intel:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Processorn, speciellt en i5a och i7a, lär du inte behöva byta på ett antal år. Skilldaden mellan generationerna är ca ~10%, vilket gör det rätt onödigt.
En i5a är nog det bästa pris/prestanda du kan köpa för att spela på. Den kommer att överleva ett antal generationer av grafikkort och spel. Kort och gott kommer du att spara rätt bra med pengar på att köpa en i5 4670k, i och med att du kan behålla CPUn samt moderkortet mycket längre (Räkna med 4-5 år utan problem).

Min Phenom II från andra kvartalet i 2010 håller väl för mig, planerar inte att byta än. Kör den med ett överklockat 7970 utan problem!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

I7 och i5 har k varianter = går att klocka (verkar dock inte spela någon roll längre).

i3 har bara 2 kärnor med HT (hyper-threading) ska du bara surfa med datorn eller kör gamla spel.
i5 fyra kärnor och den som funkar bäst om du ska spela.
i7 fyra kärnor med HT (hyper-threading) gjord för den som redigerar mesta dels på datorn.

Annars finns AMDs FX cpu:er, dom presterar hyfsat om man spelar eller redigerar och är billigare än intel:)

Varför skulle en i5 funka bäst för spelande, i7 är bättre på allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelssonen:

Nej jag kommer nog inte ägna mig åt överklockning. Men hur väl hänger en i3:a med i dagens läge? Tänk scenariot att jag nog byter ut processor inom ett år eller så. Vill helst spara så många 100-lappar jag kan då jag är en fattig student

Har förstått att det är en sjysst processor men rent konkret, vad innebär i3, i5 och i7? Och om jag har en i3 processor, kan jag fullt utnyttja t.ex. ett GTX760?

i3 har inga större problem att hänga med i dagens läge. T.ex. så får du lika hög fps med i3-3220 som med den processorn du länkade till enligt Sweclockers test. Så visst kan du köra på en i3 och spela BF3 utan problem, många underskattar prestandan i dessa för att de bara är tvåkärniga, men i spel är det allt som oftast grafikkortet som blir flaskhalsen. Men oavsett vilken processor som du väljer så kommer den du först länkade till vara den mest framtidssäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

att i7 är bättre på allt stämmer inte. Dock så är det pengar i röven att köpa i7 för ENDAST spel. HT används inte ändå i 99,9% av dagens spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

i3 har inga större problem att hänga med i dagens läge. T.ex. så får du lika hög fps med i3-3220 som med den processorn du länkade till enligt Sweclockers test. Så visst kan du köra på en i3 och spela BF3 utan problem, många underskattar prestandan i dessa för att de bara är tvåkärniga, men i spel är det allt som oftast grafikkortet som blir flaskhalsen. Men oavsett vilken processor som du väljer så kommer den du först länkade till vara den mest framtidssäkra.

Du länkar ett test där grafikkortet begränsar, kolla resten av testen. i3an hänger inte med i5an, det skiljer rätt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

att i7 är bättre på allt stämmer inte. Dock så är det pengar i röven att köpa i7 för ENDAST spel. HT används inte ändå i 99,9% av dagens spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok vad är en i5a bättre på en en i7a?. Jag skrev inte att en i7a är det bästa alternativet att spela på, men den spöar en i5a i allt förutom vissa spel där det är likvärdigt

Permalänk

Grymma svar från alla, uppskattas

Skrivet av Karazhan:

Kommer du inte vara student om ett år eller så? varför inte köpa något lite dyrare nu som håller i säkerligen 4-5 år och uppgradera då?

Kommer få fast jobb med rätt sjysst lön i början på nästa år, men datorn ligger på hospis redan nu.. Men det blir troligtvis en i5:a, den jag länkade.

Skrivet av matte70:

Du länkar ett test där grafikkortet begränsar, kolla resten av testen. i3an hänger inte med i5an, det skiljer rätt mycket

Så med andra ord får jag inte ut all kräm ur ett gtx 760 med en i3:a?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Ja testet visar hur i3-3220 presterar, den är dock bara ett exempel, kommande Haswell i3 lär ha ännu bättre prestanda.

Permalänk
Proffsmobbare

Rekommenderar 2500K/2600K/2700K samt 3570K/3770K begagnat om du vill komma billigt undan. 2500K ligger redan runt, om inte under, 1000 SEK, och 3570K kommer snart sjunka dit också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Som Atlas Tasume skriver. I7 är dyrare och man behöver till 99% av fallen inte HT.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Men så här då:

Om i7 är för dyr och i3 känns för klent, är inte lösningen att landa i mellansegmentet i5 då?

Känns som att du kan motivera priset på i5 och dess prestanda bättre än på i7 och att i3 kanske känns billigare och mer human mot din ekonomi men att du oroar dig över att den inte hänger med framöver.

Ingen kan ju tala om för dig hur du värdesätter prestanda, man pratar dock ibland om "mest prisvärt". I det här fallet så är förmodligen en i5 mest prisvärt för dig.

Du skrev även att du inte tänker överklocka. Är det på grund av okunskap och rädsla? Anledningen till att jag frågar är för att ett flertal moderkorts tillverkare idag förser sina BIOS med väldigt enkel överklockning. Således, köper du en i5 med suffixet K för någon hundring mer så har du åtminstone möjligheten att i framtiden överklocka den. Även om det inte känns aktuellt idag så kan det vara skönt att ha en processor som går att överklocka i framtiden för att försäkra sig om att den kanske klarar den där sista uppförsbacken i ett spel eller program.

Edit: Har du funderat på att köpa begagnat annars? Trillade precis in ett moderkort samt i7 processor för 1500 kronor i Stockholm på Sweclockers Marknad: http://www.sweclockers.com/annons/82523-intel-core-i7-2600k-o...

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Men så här då:

Om i7 är för dyr och i3 känns för klent, är inte lösningen att landa i mellansegmentet i5 då?

Känns som att du kan motivera priset på i5 och dess prestanda bättre än på i7 och att i3 kanske känns billigare och mer human mot din ekonomi men att du oroar dig över att den inte hänger med framöver.

Ingen kan ju tala om för dig hur du värdesätter prestanda, man pratar dock ibland om "mest prisvärt". I det här fallet så är förmodligen en i5 mest prisvärt för dig.

Du skrev även att du inte tänker överklocka. Är det på grund av okunskap och rädsla? Anledningen till att jag frågar är för att ett flertal moderkorts tillverkare idag förser sina BIOS med väldigt enkel överklockning. Således, köper du en i5 med suffixet K för någon hundring mer så har du åtminstone möjligheten att i framtiden överklocka den. Även om det inte känns aktuellt idag så kan det vara skönt att ha en processor som går att överklocka i framtiden för att försäkra sig om att den kanske klarar den där sista uppförsbacken i ett spel eller program.

Edit: Har du funderat på att köpa begagnat annars? Trillade precis in ett moderkort samt i7 processor för 1500 kronor i Stockholm på Sweclockers Marknad: http://www.sweclockers.com/annons/82523-intel-core-i7-2600k-o...

Att använda automatisk överklockning är inte rekommenderat. Brukar kräma på med för mycket volt och det blir varmare och cpu:n klarar sig i en kortare tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Ok vad är en i5a bättre på en en i7a?. Jag skrev inte att en i7a är det bästa alternativet att spela på, men den spöar en i5a i allt förutom vissa spel där det är likvärdigt

"Effect of Hyper-Threading in games

By comparing the gaming performances ( Crysis, Far Cry 2 and Dirt) on a i7 980X, the average gain is less than 1% when HT is enabled.
The consequences are less appreciated on other games (Oblivion, World in Conflict, FEAR and ETQW), since global losses are within a range of 0.2 to 4% when HT is enabled.
Some games are indifferent to the activation of the Hyper-Threading, others react negatively when this option is activated (ArmA II, where the drop in performance is greater than 10%!).
Concerning Metro 2033 the minimum FPS is much lower on the i7: the lags will be more marked on the i7."

http://en.kioskea.net/faq/14500-core-i5-i7-what-is-the-best-g...

i5 är bättre för spel!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av xtQ:

Men så här då:

Ditt resonemang i översta stycket är väldigt vettigt, och också något jag själv kommit fram till nu

Främsta anledning till att jag inte tänker överklocka är väl egentligen okunskap. Okunskap vad gäller anledning till överklockning men också okunskap gällande utförande naturligtvis. Ju mer jag hängt på SweC de senaste dagarna desto mer troligt blir det väl att jag överklockar i framtiden

Visa signatur

Permalänk

Skulle satsa på en I5a, och motivering till mitt svar finns ovanför så att jag slipper skriva om det haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelssonen:

Ditt resonemang i översta stycket är väldigt vettigt, och också något jag själv kommit fram till nu

Främsta anledning till att jag inte tänker överklocka är väl egentligen okunskap. Okunskap vad gäller anledning till överklockning men också okunskap gällande utförande naturligtvis. Ju mer jag hängt på SweC de senaste dagarna desto mer troligt blir det väl att jag överklockar i framtiden

Kör på en K modell.

Man vet aldrig i framtiden då du kanske känner fan det där med överklockning kan va kul.

Men då måste du köpa nu processor för att kunna överklocka och där rök 1800 kr.

Som sagt. Köp K modell. Tror många andra kan hålla med mig.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Varför inte en AMD FX 8320? Väldigt bra prestanda för det låga priset, dessutom framtidssäkrad för nästa generations konsoler med sina åtta kärnor.

http://www.inet.se/produkt/5308710/amd-fx-8320-8c-3-5ghz-blac...

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Glöm inte chipsetet heller. Genom att köpa en cpu ur i5-4xxx serien så får du fler usb 3.0 och sata 6 portar. Det är säkert inget du kommer känna är så stort omedelbart, men datorn kommer bli mycket trevligare att leva med om några år. Och efter att ha backat upp datorn till en extern disk förstår jag inte hur vi kunde klara oss med usb2.0 så länge...

Permalänk
Medlem

Om du vill komma billiga undan är det AMD som gäller

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av matte70:

Säger inte emot någon, men han menar att de är lika bra och att det därför är bättre att spara den stora prisskillnaden och få samma prestanda.

Skrivet av TheFlyingFin:

HT används inte ändå i 99,9% av dagens spel.

Detta måste jag få utvecklat. Kan spel alltså "se skillnad" på n kärnor med HT och 2n kärnor utan HT?

Och kan endast två trådar användas på en Core i3, om spelet "inte använder" HT?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HurMycket:

Detta måste jag få utvecklat. Kan spel alltså "se skillnad" på n kärnor med HT och 2n kärnor utan HT?

Och kan endast två trådar användas på en Core i3, om spelet "inte använder" HT?

Det är fullt möjligt för alla program som använder Win32 APIet att ta reda på vilka CPU-trådar som delar fysisk kärna via GetLogicalProcessorInformation. Man kan även få ut annan information, som t.ex. hur kärnorna delar CPU-cache, något som kan vara viktigt om man vet att två trådar ska kommunicera med varandra.

Vill lägga till en sak som jag tycker är väldigt viktig i jämförelsen i3 mot i5: i3 saknar "turbo boost", något som framför allt påverkar prestanda negativt i program som använder få eller bara en CPU-kärna, vilket i praktiken är en förkrossade majoritet av alla program vi kör.

Skulle också säga att CPUer utan HT-design / modul-design är det som är bäst lämpade för spel. Anledningen är att spel må kunna reda ut vilka CPU-trådar som delar resurser och spelet kan se till att bara den ena tråden används, men det finns inget som hindrar OSet från att använda den andra tråden då den ur OS-ets synvinkel är helt oanvänd och kan därmed användas av den mest oviktiga bakgrundsuppgift. Problemet med detta är att spelet påverkas negativt av detta då prestandan på den CPU-tråd spelet använder sjunker när OSet använder den andra tråden, effekten är större för HT än för "AMDs-moduler" men båda lider av denna.

Lägsta FPS man får i ett spel verkar ofta vara väldigt beroende av hög enkeltrådprestanda, så om den andra CPU-tråden används i en CPU med HT eller "moduler" så förvärras lägsta FPS. Av den anledningen skulle jag säga att Core i5 eller möjligt en i7 med HT avslaget (men vad är då poängen med att betala för en i7) är den bästa CPUn för spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

att inte köpa en K model är bara dumt, för typ 100kr extra så får du mer prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

(men vad är då poängen med att betala för en i7) är den bästa CPUn för spel.

i7 har väl mer cache vilket är väldigt viktigt för dagens processorer.

Permalänk
Medlem

Köp i5

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC