Permalänk
Medlem

HDD trasig och kanske något mer?

Tjena tjena,

Har senaste dagarna haft trubbel med datorn. Det började med att ena hårddisken la av helt. Jag tror det lättaste är att jag visar er mailet som jag skickade till Inet.se's tekniska support.

Bjuder självklart på stavfel och annat då jag skrev detta kl 3~ på natten.

Citat:

Hej Inet,

Jag beställde delar till en dator för nästan 2 år sedan. Ordernummer: XXXXXXXXXX

Jag har haft lite problem med en av mina hårddiskar tidigare som jag kört på raid-0. Jag skickade in en felanmälan som blev godkänd för 7 månader sen men det blev aldrig av att jag skickade in den eftersom den fortfarande funkade för det mesta.
I förrgår så lämnade jag datorn på över natten som jag brukar göra och när jag vaknade så var skärmen svart (lyste fortfarande men svart) och jag var tvungen att starta om via moderkortet. När datorn vanligtvis bootar Windows så kom det nu upp "Missing operating system..." istället.

Efter detta så valde jag att att bryta raidkopplingen och sedan koppla bort den trasiga hårddisken.
Jag lyckades installera Windows 8 på första försöket. Problemet var dock att efter jag varit inloggad på Windows i ca 3min så frös allt. Verkligen bara frös, musen gick att röra på men alla program och annat var fruset. Jag lät det stå på ett tag utan att något förändrades vilket gjorde att jag startade om datorn ännu en gång. Då startades en reparation av windows automatiskt. Det är här jag är just nu. En startreparation som aldrig kommer någonvart, den bara rullar och rullar men det händer aldrig något. Efter ca 30+ minuter så blir allt svart och datorn startas om och då startas hela processen om.

Jag har försökt att installera både Wiindows 7 och 8 på den fungerande hårddisken så att jag skulle kunna använda formaterings-funktionen som Windows installationsprogram har. Saken är den att de alltid fastnar innan jag hinner komma till den funktionen. När jag bootar installations CD/USBn så får jag fram den första dialogrutan som frågar efter vilket språk man vill ha, efter det så kommer det fram "Installationsprogrammet startas..." och sedan kan det stå så i evigheter utan att något händer. Så blir det både för Windows 7 och 8, testat både USB och DVD, allt ger samma resultat.

Vad kan problemet på detta vara?
Vad ska jag göra?

Operativsystem: Vanligtvis Windows 8
Processor: Intel Core i5 2500k
Processorkylare: Corsair Cooling Hydro H60
Moderkort: MSI P67A-GD55
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengence 1600 MHz DDR3
Grafikkort: KFA2 GeForce GTX 670 2GB GDDR5
Hårddisk: 2x 1 TB Samsung SP Sata-2 7200rpm Spinpoint F3
Nätaggregat:Corsair HX 650W 80+
Övrig kylning: 1x140mm och 1x80mm utblås och 2x80mm inblås i lådan
Övriga komponenter: Samsung 22x DL DVD-brännare

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Jag har nu lyckats installera Windows 8 på den "fungerande" hårddisken.

Inets support har fortfarande inte svarat :/

EDIT: Inet hade svarat och bad mig testa ram-stickorna.

Jag ska ta mig en titt på den andra hårddisken också och se om det ligger skit på den. Tror dock den har något problem som jag inte kan fixa.