Hjälp med prestanda till Photoshop

Permalänk
Medlem

Hjälp med prestanda till Photoshop

Hejsan!

Jo jag sitter och redigerar en bild på 51 Mb.

När jag ska använda Healing brush tool och clone stamp tool så laggar det som fan och jag föstår att det är för att det är en stor fil.

Mina specs är:
Processor: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=766048
Grafikkort: 2 st http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=756496
Ram: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649839

Sen har jag en vanlig hårdisk, skulle gissa på att den är på 7200 rpm och på 500gb. Kan vara långsammar.

Enligt mina specs så borde det ju inte lagga, kan iaf jag tycka. Men om jag köper en ssd tror ni att lagget kommer försvinna eller vad behöver jag uppgradera för att kunna jobba men tunga filer utan lagg`? xD

Permalänk
Medlem

En SSD ska du skaffa oavsett omständigheter, men det kommer inte lösa ditt problem. Skaffa lite mera ram

Permalänk
Medlem

Men i början gick det bra. Det var när jag bara hade halva bilden var klar som det började lagga :S

Och nu har jag gjort bilden till 17 Mb laggar fortfarande så jag inte kan dra min healing brush kan bara klicka med den för om jag försöker dra med den så stannar den bara på 1 ställe och fortsätter inte. Vad kan det bero på´? RAM:en endast eller?

Permalänk
Medlem

Kan det va att jag inte har ngn upptadering på photoshop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

Men i början gick det bra. Det var när jag bara hade halva bilden var klar som det började lagga :S

Och nu har jag gjort bilden till 17 Mb laggar fortfarande så jag inte kan dra min healing brush kan bara klicka med den för om jag försöker dra med den så stannar den bara på 1 ställe och fortsätter inte. Vad kan det bero på´? RAM:en endast eller?

Kolla ramanvändningen i aktivitetshandlaren. Jag antar också att du inte har skaffat photoshop lagligt och då kanske det var något "dåligt" med just den versionen du har nu.

Permalänk
Medlem

Okej. Jag är uppe i 4,3 Gb ramanvändning när jag redigerar på bilden. Men cacheminnet tar typ 4Gb. Vad e det för ngt och varför tar det så mkt? :S

Permalänk
Medlem

Kör en ramdisk till ps

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

A+B=C Y+G+L=14 X+C+P=A

Vad är X?

(C Y+G+L-B -C -P)/14= X

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Kör en ramdisk till ps

hur menar du med att jag ska köra en ramdisk?

Permalänk
Medlem

51Mb på en bild är inte mycket.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk

Vilken PS version sitter du med? Du har kompetent hårdvara och det borde inte sega ner sig om du har en modern ps version

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Töm cache mappen. Denna växer efterhand och tar stor plats. Gå in i inställningar/prestanda och öka minnesåtgång.

Alternativt kan du testa med att uppdatera grafikdrivrutinen till senaste versionen, stänga av/på OpenGL och se om det hjälper.

Skrivet av FoamBox:

51Mb på en bild är inte mycket.

Men ju mer du gör på en bild i Ps, desto större blir den i temp/cache. Så 51Mb kan lätt svälla upp till 800mb efter lite ändringar/målningar/filter etc.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kan man inte ställa hur många steg bakåt man skall kunna backa i ändringshistoriken ?

Om du sparar bilden, stänger det och öppnar igen ?

OBS jag är ingen photoshop-kunnig typ men gissar lite

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

51MB tycker jag är mkt för en bild..så den lär vara fullsmetadad med filter o målat mm för att komma upp idet..elr väldans stor upplösning..mina bilder ligger mellan 6-15MB i jpg.. raw filerna ligger på runt 12MB men men..jag fotograferar bara o redigerar mina bilder, gör inte egna bilder så..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

51MB tycker jag är mkt för en bild..så den lär vara fullsmetadad med filter o målat mm för att komma upp idet..elr väldans stor upplösning..mina bilder ligger mellan 6-15MB i jpg.. raw filerna ligger på runt 12MB men men..jag fotograferar bara o redigerar mina bilder, gör inte egna bilder så..

En bekant jobbade inom grafisk bransch för rätt många år sedan (6-7) talade om bildfiler på flera GB redan då, dock var det inte någon standard Swec-dslr som hade producerat detta utan lite tuffare hus.. men visst kan bilder bli väldigt stora.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasd_101:

(C Y+G+L-B -C -P)/14= X

Y+G+L=14 har inte något med X att göra

A+B=C Y+G+L=14 X+C+P=A

X= A-C-P
X= A-A+(-B)-P
X= -B-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En bekant jobbade inom grafisk bransch för rätt många år sedan (6-7) talade om bildfiler på flera GB redan då, dock var det inte någon standard Swec-dslr som hade producerat detta utan lite tuffare hus.. men visst kan bilder bli väldigt stora.

Brukar ju ofta också vara bilder som ska vara till plancher etc, då talar vi inte precis om 1080p.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Brukar ju ofta också vara bilder som ska vara till plancher etc, då talar vi inte precis om 1080p.....

1080p ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Han menar nog bara 1080 fullHD vilket endast är ~2.1 MP, fast vem redigerar sådana små bilder idag?

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men ju mer du gör på en bild i Ps, desto större blir den i temp/cache. Så 51Mb kan lätt svälla upp till 800mb efter lite ändringar/målningar/filter etc.

Bara att öppna en bild i PS använder långt mycket mer minne än man kan tro. PS jobbar alltid i okomprimerat format vilket betyder att en 51mb jpg blir bra mycekt större. Jag kollade precis en 4.3mb 10mpix fil i PS som blev 28.8mb okomprimerad och i så fall borde 51 mb lätt bli över 300mb okomprimerad

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Kolla vad PS scratchfil ligger och om den är fragmenterat. Ta bort den och låt PS skapa den igen och se om det hjälper.
Att ha scratchen på en snabb disk kan hjälpa, men med en ändå relativt liten bild, som det är i detta fallet, och 8GB så BORDE det inte vara några egentliga problem, tycker jag...

Skrivet av Andyah:

Att bara öppna en 12Mpix fil i 16-bit tar ju dryga 70MB, så för mig, som "fotograferar bara o redigerar mina bilder" så är 51MB fortfarande inte så stort. 12Mpix är ju dessutom "historia", dagens kameror har ju i regel iaf en 16Mpix eller mer...
Ska man printa stort på papper så får man ju skala upp bilden en del åxå... En sådan bildfil kan ju, bara som en enkel bitmap, utan lager och krafs, ta upp ett par hundra MB.

Med lite enklare redigering med några justeringslager med lagermask osv är det inte ovanligt att själva bildfilen tar upp över 100MB, några jag har ligger på ca 200MB och jag tror knappast att det är superstort jämfört med de som är mer avancerade användare av PS.

Permalänk
Medlem

Mina bilder ligger mellan 250-500MB.
När man arbetar i 240DPI så är runt 200Mb vanligt, som störst har jag haft 1,5GB per fil(beroende på projekt)
51Mb är ingenting, däremot kanske det tar lite extratid att spara filen, men så länge du arbetar med den ligger allt på RAM-minnet, så en SSD skulle inte göra någon skillnad prestandamässigt.

Healing Brush är ett tungt verktyg, den förbrukar ganska mycket CPU kraft när den kalkylerar hur den nya ytan ska se ut, det är helt normalt att den "laggar" medan den arbetar. Har jag missuppfattat så får du förtydliga.
Hur många DPi arbetar du i?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Det brukar bli skitsegt när ram håller på att ta slut. Om det går bra först men efter ett tag segar så är det ram. är den seg från början så är det nog processorn. Folk som snackar om ramdisk osv, hur ska det hjälpa egentligen? Det segar ju knappast pga att den sitter och läser och skriver skit till disken hela tiden, det gör den väl inte alls typ?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det brukar bli skitsegt när ram håller på att ta slut. Om det går bra först men efter ett tag segar så är det ram. är den seg från början så är det nog processorn. Folk som snackar om ramdisk osv, hur ska det hjälpa egentligen? Det segar ju knappast pga att den sitter och läser och skriver skit till disken hela tiden, det gör den väl inte alls typ?

Lite så, medan man arbetar med photoshop så sparas det mesta RAM-minnet för snabb åtkomst, när man väl sparar filen så märker man att spar-funktionen kan ladda några extra sekunder pga att den skriver en stor fil till hårddisken.

Sen har healing-brush inget med minne hårddisken att göra, snarare RAM om den tillfälligt cachar, men troligen mest press på processorn.

Mitt photoshop brukar lätt komma över 10GB RAM.

Värt att nämna så har inte dina grafikkort någon större roll i bildredigering, det är inte förens senaste PS CS6 som dom har börjat utnyttja GPU kraft, men detta är endast för CUDA kort(väldigt liten prestandaökning) eller dedikerade renderingskort.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Värt att nämna så har inte dina grafikkort någon större roll i bildredigering, det är inte förens senaste PS CS6 som dom har börjat utnyttja GPU kraft, men detta är endast för CUDA kort(väldigt liten prestandaökning) eller dedikerade renderingskort.

Man har haft visst stöd för GPU redan tidigare och enligt vad Adobe själva skriver så använder man INTE CUDA (i photoshop). Men visst är nyttan av GPU väldigt begränsad i dagsläget.

http://helpx.adobe.com/se/photoshop/kb/photoshop-cs6-gpu-faq....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Y+G+L=14 har inte något med X att göra

A+B=C Y+G+L=14 X+C+P=A

X= A-C-P
X= A-A+(-B)-P
X= -B-P

oj jag läste det som "A+B=CY+G+L=14X+C+P=A"

och inte "A+B=C | Y+G+L=14 | X+C+P=A"

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasd_101:

oj jag läste det som "A+B=CY+G+L=14X+C+P=A"

och inte "A+B=C | Y+G+L=14 | X+C+P=A"

Det var så jag läste det innan, om jag inte har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det var så jag läste det innan, om jag inte har fel.

du hade rätt

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

SSD på system/appdisk.
Cache hårddiskar, gärna SSD.
Mycket ram + x64 os.
Konfig av temp hårddiskar etc...

Mina arbetsfiler ligger sällan under 2 gb så använder big photoshop formatet.

Visa signatur

Chassi: FD Define XL Black Pearl | CPU: i7-3930K + Corsair H80 / CNPS12X | Mobo: Asus Rampage IV Extreme | Minne: 32gb Corsair 1600 | SLI: 2 st Asus GTX 580 CU ii 1.5 | Hdd: 1 st 750gb SSD System + 2 st. Kingston HyperX SSD 120GB + 2 st Intel 320 SSD 160gb + 2 st WD 2TB | U3011 30" + 2 st BenQ FP241W 24" | Corsair 1200w + Razer blackwidow mech | Cambridge DAC + Harmony D Ear 90 + HD 650 | WACOM INTUOS 5 Touch...

Permalänk
Medlem

51MB filstorlek..wow!

Jag har en PSD på 400+ MB, med ca 2700 lager, och ändå lyckades jag jobba med bilden på PSCS3 på sin tid (hade 8GB RAM).
Idag sitter jag med 32GB RAM och jag kan jobba med LR4, PSCS6, AICS6 och flera andra program samtidigt utan att något utav dem flaskar.

Antar att det har med min CPU, RAM, GPU och SSD att göra?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain