Nya Google Nexus 7 i prestandatest

Permalänk
Skrivet av Banka:

Jag kan tänka mig att det är av ekonomiska skäl. Det är en kostnadsfråga, som senare kan mynna ut i utformningen av produkten ifråga. Hur många kommer använda sig av SDHC, sett till deras target group? Så kan jag tänka mig Google själva ställer sig frågan. Sedan får man väl möjligen spekulera kring deras agenda av molnet och hur man vill främja dess användande. Få casuals att se dess fördelar och indirekt "påtvinga" kunder till den lösningen.

Själv hade jag gärna sett 64 GB som ytterligare ett alternativ, men just nu har man endast sett 16 GB samt 32 GB.

Hmmm. Jag är inte övertygad av dina argument. Jag skulle gärna höra vad en insatt person har att säga om SDHC, en som jobbar med design och utveckling av mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jasså? Då har jag verkligen missat något då alla plattor jag ägt i dagsläget har detta, de flesta har. Dessutom molntjänster på en platta med enbart Wifi är idioti i sig, vist du kan använda det när du är inom en hotspot, men när du inte är det? Samt för allt annat som inte är lämpat att streama när man bland annat är på resande fot?

Nej Nexus kommer aldrig hamna i mitt hem före de sätter in SDHC/SDXC, Molnlösningar löser inte allt, de löser många problem relaterat till att synka mellan enheter, men inte lagrings utrymme.

PS enligt bara prisjakt, så har 90 modeller kortläsare och 11 inte av alla surfplattor som släppts 2013.

Jag har hållit mig till Samsungs produkter på senare tid mest på grund av detta, men nyligen insåg jag att OTG-kabel plus ett bra USB-flashminne fungerar nästan lika bra. Visst är kabeln och dosan i vägen i vissa situationer och kan vara lätta att tappa bort/glömma, men detta kan vägas mot faktumet att man inte behöver fingra med telefonen för att snabbt kunna plocka med sig ett par filmer från datorn. Dessutom går det betydligt snabbare att föra över stora filer till ett bra USB-minne gentemot ett klass 10 MicroSDXC.

Det kanske inte alltid är praktiskt och det är inte snyggt, men jag tycker ändå att USB Host-stöd på en surfplatta/telefon är en bra tradeoff för minneskort. Lagring på molnet däremot är bara en bra ersättare om man inte kan streama hemma genom routern, är villig att betala för obegränsad mobilsurf och om man har perfekt täckning överallt.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Hmmm. Jag är inte övertygad av dina argument. Jag skulle gärna höra vad en insatt person har att säga om SDHC, en som jobbar med design och utveckling av mobiltelefoner.

Det krävs inte en industrivetare för att räkna ut att en kortläsare kräver en del plats på en PCB relativt till hur sjukt smått de utformas nuförtiden, och även om man som Samsung med S4:an sätter läsaren (och controllern?) rakt ovanpå SOC:et tar det fortfarande upp plats, vilket kan betyda ett mindre batteri, sämre kamera eller behov av en lossbar lucka för att nämna exempel. Sedan har vi licens-och materialkostnader, hur mycket extra det kostar kan du nog söka på själv om du är intresserad.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Bara jag som struntar i själva prestandan i enheten, så länge det inte hackar när man använder den?
Nu vet jag inte om det är youtube, men i slutet av klippet så tycker jag att det hackar när han växlar mellan bakgrundsbilder.

Så länge den flyter på bra så ser jag bättre batteritid långt över all i min mening ganska onödig hårdvara som jag troligtvis inte kommer att ha någon nytta av.

Permalänk

nu starta den :D.awesome.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Hmmm. Jag är inte övertygad av dina argument. Jag skulle gärna höra vad en insatt person har att säga om SDHC, en som jobbar med design och utveckling av mobiltelefoner.

Haha! Du får självfallet välja att tro på vad du vill, men det är högst troligen närmare sanningen än du kan tro.

Skrivet av Niczo:

Det krävs inte en industrivetare för att räkna ut att en kortläsare kräver en del plats på en PCB relativt till hur sjukt smått de utformas nuförtiden, och även om man som Samsung med S4:an sätter läsaren (och controllern?) rakt ovanpå SOC:et tar det fortfarande upp plats, vilket kan betyda ett mindre batteri, sämre kamera eller behov av en lossbar lucka för att nämna exempel. Sedan har vi licens-och materialkostnader, hur mycket extra det kostar kan du nog söka på själv om du är intresserad.

Exakt. Väl talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jasså? Då har jag verkligen missat något då alla plattor jag ägt i dagsläget har detta, de flesta har. Dessutom molntjänster på en platta med enbart Wifi är idioti i sig, vist du kan använda det när du är inom en hotspot, men när du inte är det? Samt för allt annat som inte är lämpat att streama när man bland annat är på resande fot?

Nej Nexus kommer aldrig hamna i mitt hem före de sätter in SDHC/SDXC, Molnlösningar löser inte allt, de löser många problem relaterat till att synka mellan enheter, men inte lagrings utrymme.

PS enligt bara prisjakt, så har 90 modeller kortläsare och 11 inte av alla surfplattor som släppts 2013.

Hade inte en 3G portabel router löst dina problem där?

"Molnlösningar löser inte allt" skriver du.
Det är väldigt sant, men det finns många många fler saker som inte Nexus 7 löser.
Felen och bristerna kan man leta tills man dör, då skall man inte köpa Nexus 7!

Nexus 7 har man till exakt det jobbet den skall göra! Absolut ingenting annat

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte heller så mycket. Men så länge hårdvaran drivs av Android lär man få leva med ryckigt och laggigt gränssnitt. Sitter med XperiaZ med en av de bättre hårdvaran idag och ingen roll vad jag gör, den är seg och laggig oavsett. Min gamla wp7 med snigel-core flyter tom bättre i gränssnittet
Väntat, och väntar fortfarande på att hårdvaran i androider ska få visa sin fulla potential.

Skrivet av Hucke:

Bara jag som struntar i själva prestandan i enheten, så länge det inte hackar när
man använder den?
Nu vet jag inte om det är youtube, men i slutet av klippet så tycker jag att det hackar när han växlar mellan bakgrundsbilder.

Så länge den flyter på bra så ser jag bättre batteritid långt över all i min mening ganska onödig hårdvara som jag troligtvis inte kommer att ha någon nytta av.

Permalänk
Skrivet av Banka:

Haha! Du får självfallet välja att tro på vad du vill, men det är högst troligen närmare sanningen än du kan tro.

Skrivet av Niczo:

Det krävs inte en industrivetare för att räkna ut att en kortläsare kräver en del plats på en PCB relativt till hur sjukt smått de utformas nuförtiden, och även om man som Samsung med S4:an sätter läsaren (och controllern?) rakt ovanpå SOC:et tar det fortfarande upp plats, vilket kan betyda ett mindre batteri, sämre kamera eller behov av en lossbar lucka för att nämna exempel. Sedan har vi licens-och materialkostnader, hur mycket extra det kostar kan du nog söka på själv om du är intresserad.

Exakt. Väl talat.

Tyvärr inte tillräckligt väl talat.

1. Kortläsaren tar inte stor plats, speciellt när de flesta smartphones idag har skärmar nära 5". Så jag köper inte det argumentet.
2. Det är knappast dyrt med kortläsare då tekniken är gammal och beprövad. Så jag köper inte heller det.

Jag är inte tillräckligt intresserad av kortläsare för att googla djupare in i frågan, så ni behöver inte anstränga er mer för min skull. Jag var bara nyfiken vad Banka hade för argument för sitt "självklara" uttalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Tyvärr inte tillräckligt väl talat.

1. Kortläsaren tar inte stor plats, speciellt när de flesta smartphones idag har skärmar nära 5". Så jag köper inte det argumentet.
2. Det är knappast dyrt med kortläsare då tekniken är gammal och beprövad. Så jag köper inte heller det.

Jag är inte tillräckligt intresserad av kortläsare för att googla djupare in i frågan, så ni behöver inte anstränga er mer för min skull. Jag var bara nyfiken vad Banka hade för argument för sitt "självklara" uttalande.

Du får gärna förklara varför större skärm automatiskt betyder mer plats för systemkretsar, varför "gammal och beprövad" är lika med billig, och varför Apples marknadspådrivande skulle vara irrelevant. Du slår lättvindigt ner våra argument, men har inte bidragit med mer än två rader av dina egna. Sedan kommer du och påstår att du inte ens är intresserad av diskussionen, trots att du har skrivit flera inlägg. Jag drar slutsatsen att du är ett troll, skulle vara fantastiskt att få det motbevisat.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Skrivet av Niczo:

Du får gärna förklara varför större skärm automatiskt betyder mer plats för systemkretsar, varför "gammal och beprövad" är lika med billig, och varför Apples marknadspådrivande skulle vara irrelevant. Du slår lättvindigt ner våra argument, men har inte bidragit med mer än två rader av dina egna. Sedan kommer du och påstår att du inte ens är intresserad av diskussionen, trots att du har skrivit flera inlägg. Jag drar slutsatsen att du är ett troll, skulle vara fantastiskt att få det motbevisat.

Jag säger inte att jag har rätt, eller att ni har fel. Vi har helt enkelt olika argument och jag är inte helt övertygad av era argument stämmer till 100%. Därav skulle det vara lite intressant att höra vad en expert har att säga. Men denna fråga är inte tillräckligt intresserande för mig för att jag ska söka mer fakta på nätet. Jag är nyfiken av många saker men om jag inte hittar ett kort svar med en gång så släpper jag det, i detta fall åtminstone.

Permalänk
Medlem

Varför inte skaffa min första platta nu då?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself