Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Skrivet av netza:

Hur tycker du de fungerar bortsett från färgstick? Sett till kvalité, skärpa osv jämfört med dyrare?

Har inte hunnit testa mer än ett par bilder där men de känns helt ok i handen i alla fall. Har aldrig ägt några dyrare så jag har inget att jämföra med heller. Eftersom de mörkar ner hela kameran en hel del så kan autofokusen få det aningen svårare. Upplevde jag iaf, men kanske bara fick för mig det.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Det är inte bara "billiga kinafilter" som ger färgstick när det handlar om starka ND-filter. Mitt B+W ger ett ganska kraftigt rödstick. Detta beror på att filtret bara håller det utlovade "neutral" inom det synliga spektrat, men däremot ofta släpper igenom IR-ljus. Eftersom sensorn är känslig för IR-ljus så får man då ett rödstick. Hur mycket beror på kameran (hur stark hotmirrorn framför sensorn är).
Jag brukar ta bilder i RAW-format och justera vitbalansen i efterhand till något jag tycker ser bra ut. Runt 1000K brukar jag få justera, ungefär, för att få ett någorlunda naturligt utseende, om jag inte gör bilden svartvit istället.
Jag vet inte vad för bländare du använt och om ND10-filtret är 10 STEG eller ND10X, som en del tillverkare namnger. Ett filter på 10 STEG släpper igenom en tusendel av ljuset (ND1000X). Är det ett 10-stegs filter borde du iaf kunna få en halvminut slutartid i solljus om du bländar ner lite. Med 10+3 steg brukar jag kunna få runt 2min i solljus.
Sen kan långa slutartider vara väldigt effektfullt på moln åxå, så vatten är ingen nödvändighet.

Hur funkar det rent matematiskt med fler filter? Jag har ett 10 stegs filter att skruva i filtergängorna men om jag sätter ett glasfilter framför kameran som ger två steg, blir det 12 eller 20 steg?

Två tio stegs filter och man kan köra bulb hela dagen alltså...?

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slotte:

Riktigt Snyggt!

Lite från badäventyret idag, därmed även provbadat stativet (men inte kameran än).

On the Pirate watch by n_micke, on Flickr

The Old Piratey Boatey, Arr by n_micke, on Flickr

Let's Drink It All! by n_micke, on Flickr

Sparkle, Sparkle! by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Har inte hunnit testa mer än ett par bilder där men de känns helt ok i handen i alla fall. Har aldrig ägt några dyrare så jag har inget att jämföra med heller. Eftersom de mörkar ner hela kameran en hel del så kan autofokusen få det aningen svårare. Upplevde jag iaf, men kanske bara fick för mig det.

Ja, att ställa in fokus innan man skruvar på filtret är rekommenderat om de är väldigt mörka. Ta gärna lite fler bilder och återkom med omdöme.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bidrar med en anka.

Druvfläderbär.. läste just at man får magbesvär om man äter dom..
så antar att det inte är rätt bär till flädersaft.. synd för det fanns massvis ^^

Permalänk
Medlem

Testade panorama program, egentligen 2 bilder från förra året

Permalänk
Medlem
Skrivet av slotte:

Bild 1
Bild 2

Riktigt snygga du!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

C'mon, Everybody After Me! by n_micke, on Flickr

Mikaelikyrkan, Arvika by n_micke, on Flickr

Mikaelikyrkan, Arvika by n_micke, on Flickr

Up, Up and Away! by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

The wire by attila96, on Flickr

conversation by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Jag passar på att dela några bilder jag också. Det var ju ganska kul det där med kamera

DSCF0948 by Bomanson, on Flickr

DSCF1035-2 by Bomanson, on Flickr

DSCF0978 by Bomanson, on Flickr

DSCF0306 by Bomanson, on Flickr

DSCF0199 by Bomanson, on Flickr

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Ljung by ImpulsNio, on Flickr

Glimmer by ImpulsNio, on Flickr

Cat by ImpulsNio, on Flickr

Permalänk
Medlem

Vad kostar ett ok makro objektiv? Jag gillar foton med kort skärpedjup och har för tillfället endast standard objektiv till min Nikon D5100.
Edit: Tack till Alpha77 för svar

Edit2: Laddade batteriet (dog förut) och gjorde ett nytt försök. Kom lite närmare nu.
Tog även bort 2 av de tidigare bilderna för att inte fylla upp tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Riktigt snygga du!

Tack ska du ha!

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Har inte hunnit testa mer än ett par bilder där men de känns helt ok i handen i alla fall. Har aldrig ägt några dyrare så jag har inget att jämföra med heller. Eftersom de mörkar ner hela kameran en hel del så kan autofokusen få det aningen svårare. Upplevde jag iaf, men kanske bara fick för mig det.

Det är ju nästan omöjligt att komponera bilden med filtret på, iaf om det handlar om ett 10-stegsfilter, så då kan man ju lika gärna passa på att fokusera när man skruvar av filtret för att komponera bilden.

Skrivet av MartinP74:

Hur funkar det rent matematiskt med fler filter? Jag har ett 10 stegs filter att skruva i filtergängorna men om jag sätter ett glasfilter framför kameran som ger två steg, blir det 12 eller 20 steg?

Två tio stegs filter och man kan köra bulb hela dagen alltså...?

10 plus 2 blir 12 steg. Ett steg halverar ju ljuset, ett steg till halverar ytterligare en gång, så 10 steg ger 1/1000 av ljuset jämfört med utan. 12 steg ger 1/4000.
Med två 10-stegsfilter kan man köra rätt långa tider, ja. Jag brukar kunna få 30s med 10-stegsfilter mitt på dagen om jag bländar ner lite och då är lägsta ISO-tal på min kamera ISO200. Det borde, om jag inte räknat galet, ge att man kan ha 8.5h slutartid mitt på dagen. Eftersom ljuset varierar under dagen och inte är lika starkt hela tiden så är det kanske inte helt orimligt att kunna ha slutaren öppen hela dagen utan översexponering, lite beroende på vilken breddgrad man bor på är när på året det är. Har man dessutom en kamera med bas-ISO på 100, så...
Undrar hur en sådan bild skulle se ut... Men borde i praktiken inte inte ha några skuggor osv... Annars räcker det ju eg med mycket kortare tider för att få effekten av "lång slutartid". Över några minuter ger det oftast inte SÅ mycket mer att öka tiden.

Permalänk
Medlem

Lycaena virgaureae by attila96, on Flickr

Gonepteryx rhamni by attila96, on Flickr

Nymphalis antiopa by attila96, on Flickr
Gräset var så fruktansvärt fult och torrt...

Friendship by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Marie96:

Gräset var så fruktansvärt fult och torrt...

Snyggt! Jag gillar den fina fjärilen mot grå bakgrund!

Permalänk
Medlem

Where be them trolls? by n_micke, on Flickr

Sunset over Racken by n_micke, on Flickr

Quack Pack by n_micke, on Flickr

Ankor ser så härligt nöjda och glada ut, är livet som anka så vill jag gärna bli det nästa gång det är till o ska födas

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av netza:

Ja, att ställa in fokus innan man skruvar på filtret är rekommenderat om de är väldigt mörka. Ta gärna lite fler bilder och återkom med omdöme.

Ptja, som exempel kan du få se hur pass illa färgen blir med 10+4. Här är en av bilderna jag la upp tidigare, helt oredigerad raw. Hoppas man hinner prova filtren på nåt annat i helgen.

Nikon D300 med Sigma 2.8 18-50@18mm

f/22 . ISO 100 . 2,5 sekunder slutare . Auto vitbalans

Skrivet av dumbo:

Med två 10-stegsfilter kan man köra rätt långa tider, ja. Jag brukar kunna få 30s med 10-stegsfilter mitt på dagen om jag bländar ner lite..

Hur ser bilderna ut obehandlade med två st 10-stegs? Måste vara knas kvalitet på de jag köpte ändå, om du ser bilden ovan. D300 är ju ingen dålig kamera direkt. Lika med mörkandet, fick bara 2,5s med filter på totalt 12-14 eller vad det var, och minsta möjliga bländare :/ ja man får väl oftast vad man betalar för.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Snyggt! Jag gillar den fina fjärilen mot grå bakgrund!

Tack!

Måste bara visa denna bild, komponerad och fotad av min dotter, 8 år. Hon har visst ärvt ett fotointresse av någon

FB-bild, ber om ursäkt för kvaliteten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Tack!

Måste bara visa denna bild, komponerad och fotad av min dotter, 8 år. Hon har visst ärvt ett fotointresse av någon

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/107144...

FB-bild, ber om ursäkt för kvaliteten.

Min treåring fotar åxå för fullt, men har inte riktigt nått till ambitionsnivån att göra stilleben och sånt ännu. Men sedan han fick en gammal avlagd kamera av morfar har han producerat en hel del...

Edit:
Från besök i botaniska... (Får väl posta en av juniors bilder i brist på egna, då det varit lite sparsamt med fotande det senaste...)

Skrivet av Tinardirith:

Hur ser bilderna ut obehandlade med två st 10-stegs? Måste vara knas kvalitet på de jag köpte ändå, om du ser bilden ovan. D300 är ju ingen dålig kamera direkt. Lika med mörkandet, fick bara 2,5s med filter på totalt 12-14 eller vad det var, och minsta möjliga bländare :/ ja man får väl oftast vad man betalar för.

Egentligen hör det kanske inte hemma i denna tråden, men jag kan ju svara lite snabbt, då det ändå kan finnas allmänintresse, men vill du fortsätta så kanske vi ska ta det i PM...

Jag kanske inte uttryckte mig så klart, men jag har inte använt två stackade 10-stegs filter, därav min reservation för räknefel.

Hur blir dina bilder om du använder fast vitbalans på "solljus". Den automatiska vitbalansen skulle möjligen kunna bli lurad av filtret, eftersom den inte bara beräknar utifrån bilden, utan även använder data från CCD:n som används vid ljusmätningen. Jag använder alltid vitbalansen ställd på "solljus" när jag fotar utomhus.

Hur som helst, med mitt B+W 10-stegsfilter (på en D300) så får jag inte alls lika stora färgstick. Jag orkade inte leta upp någon bild med 10+3, då det inte är så många sådana i min samling, men här är exempel på "samma bild", tagen med och utan filter. Hur stort färgsticket blir varierar ju lite beroende på hur ljuset är och hur lång exponeringen är, men detta ger iaf en fingervisning. I lightroom så handlar det om att man behöver justera bilden tagen med filtret ungefär -1400K och -11 i "tint" (från "as shot"), i just detta fallet.
De är tagna vid 11-tiden en vinterförmiddag, så solen stor ju inte mitt uppe på himmeln, men...

Permalänk
Skrivet av dumbo:

10 plus 2 blir 12 steg. Ett steg halverar ju ljuset, ett steg till halverar ytterligare en gång, så 10 steg ger 1/1000 av ljuset jämfört med utan. 12 steg ger 1/4000.
Med två 10-stegsfilter kan man köra rätt långa tider, ja. Jag brukar kunna få 30s med 10-stegsfilter mitt på dagen om jag bländar ner lite och då är lägsta ISO-tal på min kamera ISO200. Det borde, om jag inte räknat galet, ge att man kan ha 8.5h slutartid mitt på dagen. Eftersom ljuset varierar under dagen och inte är lika starkt hela tiden så är det kanske inte helt orimligt att kunna ha slutaren öppen hela dagen utan översexponering, lite beroende på vilken breddgrad man bor på är när på året det är. Har man dessutom en kamera med bas-ISO på 100, så...
Undrar hur en sådan bild skulle se ut... Men borde i praktiken inte inte ha några skuggor osv... Annars räcker det ju eg med mycket kortare tider för att få effekten av "lång slutartid". Över några minuter ger det oftast inte SÅ mycket mer att öka tiden.

Tack,

Jag trodde jag hade koll på det mesta, men att ett steg var hälften av ljuset visste jag inte, även om det låter logiskt

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Skrivet av Marie96:

Måste bara visa denna bild, komponerad och fotad av min dotter, 8 år. Hon har visst ärvt ett fotointresse av någon

Hehe inte dåligt! man ser ju även var blomintresset kommer ifrån

Vår lilla fotar inte så mycket men ha härmar mina posér när jag fotar.

En till från i sommar

Permalänk
Medlem

Där fick du till det riktigt bra! Ser nästan lite snuskigt ut till en början Tills man greppar bilden i sin händelse.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Aristotele vad har du tagit kort på, brinnande skyltdocka hoppas jag det är ^^
påminner om någon skräckfilm jag såg när jag var aldeles för liten (7 år).. någon gubbe som började brinna inne i ett hus och sprang runt....

Permalänk
Medlem

En älg, inte världens skarpaste älg och omgivning, men en älg. Va inte direkt beredd då dem bara brukar visa sig när kameran inte är med.

Run Moose, Run! by n_micke, on Flickr

Skogspärlemorfjäril by n_micke, on Flickr

Walk The Line by n_micke, on Flickr

This Is Where It Stops by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö