Permalänk
Medlem

Automatisk blom vattnare?

Tjena tjena, projekt arbete har dragigt igång, och nu har jag kommit på vad jag vill göra, och som tråden lyder så är det en apparat som ska vattna blommor.

Tanken var att på något sätt, ska en fuktmätare eller dyl. känna av hur fuktig jorden är, och vattna vid behov.

Programmeringsbiten är nog inte så mycket att oroa sig för, utan mätningen.

Har funderat lite, och kommit till insikt att kanske det rentav skulle fungera att stoppa ner 2 koppartrådar, och mäta jordens konduktivitet, och på så sätt få ut ett digitaltvärde, och sedan ha (t.ex) en vanlig vindrutespolarpump.

Och pumpa vatten från en behållare ner i krukan.

Vet ej hur detta låter, om det är helt tokig, eller faktiskt möjligt.

Kommentarer och tips är alltid välkommna.

Och om det således finns intresse, så kan jag fixa bilder på resans gång

Visa signatur

Amd Athlon64 Winchester 3200+ 2.0GHz @ 2.6GHz | Corsair PC3200XL 2x512 , 2.5-3-3-8 | MSI K8N NEO2 Platinum | 6800GT 16/6 @ 350/1000MHz
3Dmark01: 24838p 3Dmark03: 11681p 3Dmark05: 4543p

Permalänk
Medlem

funderat på detta oxå med tanke på att jag e dålig på att vattna mina blommor, men jag e ingen programmerare:/

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har haft en liknande idé ganska länge men ingenting har hänt pga tidsbrist.
Ska finnas en del kommersiella fuktmätare, men jag har inte lyckats hitta något för under ett par hundralappar och har man då >10 krukväxter som ska vattnas..
Var mer inne på din idé med att mäta konduktivitet och därför tillverka ett antal standardiserade hållare för koppartrådar för att få likvärdiga mätvärden från de olika krukväxterna.
Hade tänkt låta en Atmel tiny 2313 el. motsvarande samla in mätvärden och styra pumparna. Borde också finnas möjlighet att låta pumparna vara avstängda under natten (illa att bli väckt av att blommorna är törstiga) och aldrig pumpa ut mer än en viss mängd/dygn. Kan bli jobbigt för växterna med sensorfel annars..
Skulle vara smidigt om man kunde samla så mycket som möjligt av elektronik, vattentank och annat till en modul man kan fästa under fönsterbrädan lite diskret.

Permalänk
Medlem

Bra idé som du skulle kunna utveckla till en färdig produkt! Jag skulle garanterat köpa mig en blomvatten-slinga med sensorer...

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

det finns o köpa på robot shop eller nått men den e dyr o bara till 1 blomma:/
om ni gör för fler kan ni skriva en tråd om det så jag oxå kan göra en?

jag har massa c64 datorer hemma, dom e gammla men nån snubbe hade gjort en blomvattnare med en sån...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hoppsan, här fanns det intresse - Har en lärare som jobbar på ABB just inom detta område, ska försöka få tag i han och höra om idéer.

Atmel plattan hade jag också planerat att använda, och eftersom att det är ett projekt arbete så blir jag ju sponsrad av skolan :

Visa signatur

Amd Athlon64 Winchester 3200+ 2.0GHz @ 2.6GHz | Corsair PC3200XL 2x512 , 2.5-3-3-8 | MSI K8N NEO2 Platinum | 6800GT 16/6 @ 350/1000MHz
3Dmark01: 24838p 3Dmark03: 11681p 3Dmark05: 4543p

Permalänk
Medlem

scysst, lägg en tråd om bygget här, ska jag bygga en likadan, det e ju ett måste när man e slö och inte vill vattna själv

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ni som ändå har lite koll, vet inte ni någon bra automatisk blomvattnare som man kan köpa om man inte är så sugen på att göra en själv?

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Skrivet av GibZor:

Har funderat lite, och kommit till insikt att kanske det rentav skulle fungera att stoppa ner 2 koppartrådar, och mäta jordens konduktivitet, och på så sätt få ut ett digitaltvärde, och sedan ha (t.ex) en vanlig vindrutespolarpump.

Det kanske låter som en bra idé, men det finns flera problem som du måste lösa.

Elektronikforumet.com

Visa signatur

XBL: Framfart Steam: Flanders_one
Reserverad för alla felstavningar eller grammatiska fel som kan uppstå.

Permalänk
Medlem

haha, bumpar upp en tråd från 2005

Permalänk
Medlem

Hehe, kollade inte hur gammal den var. Hittar google den så är det klart att man hamnar här och börjar läsa!

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Skrivet av TriKri:

Ni som ändå har lite koll, vet inte ni någon bra automatisk blomvattnare som man kan köpa om man inte är så sugen på att göra en själv?

Hmm intressant tråd, inte trodde jag att man skulle få läsa nåt om blommor härinne precis... Lurar på om inte proffsodlare, typ folk som odlar grönsaker etc för tex varuhus har dylikt bevattningssystem som man ev kan ha som mall till mindre "hemma projekt".

Själv anv jag sen många år tillbaka sk långtidsvattnande krukor till hushållets blommor. Den största växtens kruka rymmer 9 liter vatten i sitt magasin, vilket räcker 3-4 veckor vid normal temp. Med en sån värmebölja som vi har nu, kanske 2-3 veckor då värmen ökar avdunstningen från bladen.
Svindyrt med såna krukor? Ja köper man dom färdiga för plantering så visst kostar det kosing, men de är faktiskt en baggis att bygga själv, priset blir då klart överkomligt.

Edit: Haha bump för mig också, detta var ingen färsk tråd precis...

Permalänk
Medlem

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-026-65&t...
hittade jag nu när tråden är bumpad. 220kr för 10st är ganska överkomligt och jag skulle tro att den skulle fungera något sånär att ha som givare.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Vet att det fanns ett projekt av några studenter från Slovenien i EPSIAE 2013. De hade fått en "växt vägg" (en slags tavla med krukväxter som man kan montera på en vägg) som man kan sätta plantor i och montera på sitt hus av något företag. Sen hade de fixat ett webbinterface som de hade kopplat sensorer för värme, fuktighet och elektrisk konduktivitet(för att mäta gödselmängden) och så hade de ett bevattningssystem kopplat till det här. Vet inte riktigt hur allt fungerade men det var rätt intressant.

Edit: tror dom hade använt en Raspberry PI för att kontrollera det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Själv anv jag sen många år tillbaka sk långtidsvattnande krukor till hushållets blommor. Den största växtens kruka rymmer 9 liter vatten i sitt magasin, vilket räcker 3-4 veckor vid normal temp. Med en sån värmebölja som vi har nu, kanske 2-3 veckor då värmen ökar avdunstningen från bladen.
Svindyrt med såna krukor? Ja köper man dom färdiga för plantering så visst kostar det kosing, men de är faktiskt en baggis att bygga själv, priset blir då klart överkomligt.

Hur bygger man en sådan långtidsvattnande kruka med så stort magasin själv då?

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk

Finns en hel del sånna här byggen baserade på arduino.
Här är en ganska simpel variant:
http://theon.github.io/plant-watering-with-arduino.html
och en mer avancerad:
http://makezine.com/projects/make-18/garduino-geek-gardening/

http://makezine.com/2008/02/25/how-to-make-plants-talk-t/ (lågbudgetversionen )

Permalänk
Medlem

Vilken slump att man skulle råka se en tråd om detta när jag bara häromdagen råkade läsa lite om en självvattnande kruka.

http://www.elektronikbranschen.se/nyheter/produktnyheter/elek...

Denna verkar dock vara främst avsedd för kryddväxter men det går säkert att odla annat i den också.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag började leta för att se hur man kunde konstruera en sådan där självvattnande kruka, och hittade den här snillrika konstruktionen:

(OBS! Inegn elektronik behövs ) Det är visserligen ingen "kruka" då vattenmagasinet är externt, men ändå rätt intressant.

Alternativt om man inte har något sådant stort fat som de använder i videon kan man sätta vattenbehållaren på ett eget fat och låta ett rep eller en trasa eller liknande agera "hävert" för att föra över vatten till blomytterkrukan. Vattenhöjden både på fatet och i blomytterkrukan borde då fortfarande bli desamma trotts att man har en hävert emellan.

Edit: Som ni ser så gör han så i del 2:

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Skrivet av TriKri:

Hur bygger man en sådan långtidsvattnande kruka med så stort magasin själv då?

Jasså det blev "liv i tråden" ändå!

På en dylik "köpekruka" sitter det en perforerad "plastavskiljare" mellan jorden och vattenmagasinet, + bevattningsrör. Till hemmagjorda brukar jag anv antingen vanliga ytterkrukor (utan hål i nånstans) elr hinkar i lämplig storlek om utseendet på krukan inte har nån betydelse.
Vanliga vita "elektrikerrör" avsedda för kabelgenomförningar blir bra bevattningsrör.

Ponera att vi har en ytterkruka/hink med måtten: höjd (H) 400mm och diameter (d) 400mm, bevattningsrören kapas isf till 400mm (brukar anv 2st med en innerdiameter på ca 40-50mm i krukor av denna storlek och större, med mindre krukor räcker det med ett). Brukar själv ha runt hälften av krukan till vattenmagasin, invändigt i sin kruka mäter man då upp hälften av h, i detta fall 200mm. Markera måttet rätt tätt med en vattenfast tuschpenna runtom på krukans insida. Bevattningsrören markeras på samma sätt och mått, men på utsidan ist. Gör även likadant med en blompinne i lagom längd.

Anv ett borr på ca 5mm i d och borra några hål i bevattningsrören strax under tuschmarkeringen och fortsätt nedåt på röret 30-40mm med ytterliggare nåna borrhål, hade i detta exemplet borrat 6-8 hål totalt.

"Ställ ner" rören i krukan så de står mittemot varandra med "de oborrade" 200mm uppåt. Fyll på krukan (men INTE rören) med grova lecakulor upp till krukans och rörens tuschmarkering, "skaka ner" lecakulorna lite, och fyll vid behov efter detta på med lite mer så det blir jämt "skägg" med markeringen. Lägg på ett tunt lager (ca 5mm) av ex vis finkornig vulkansten elr finkorniga lecakulor ovanpå de grova lecakulorna. Detta bildar ett "filter" som gör att jorden inte kan tränga ner till de grovkorniga lecakulorna/vattenmagasinet.

Ja sen är det bara att plantera ovan filtret som i vilken kruka som helst. Vad de borrade hålen i rören ska va till? Jo de ser till att luft/syre kmr in mellan filter och jord, vilket ger bättre tillväxt.

Den markerade blompinnen i lagom längd anv sen på samma sätt som oljestickan i en motor, ställ ner den i ett b rör, fyll på med vatten i det andra röret, när pinnen är blöt upp till markeringen på 200mm är vattenmagasinet fyllt.

Tänk på att med nyplanterade växter är det viktigt att börja med att bevattna jorden, för att sen succesivt gå över till att vattna i b rören. Bra att tänka på är också att en till en början liten växt i stor kruka gör att man ska va försiktig med att inte vattna för mkt i början. Ett lite mer än halvfyllt vattenmagasin brukar va lagom att börja med.

Permalänk
Medlem

Det blir ett 25-liters magasin för en kruka med de måtten, inte så pjåkigt! Men hur kommer vattnet upp till jorden väl vattennivån har sjunkit under dit jorden börjar? Måste man inte ha någonting som kan suga upp vattnet till jordnivån?

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk

Eller så gör man det enkelt och kopplar in en veckotimer till bevattnings-systemet och pytsar i lite var tredje-fjärde dag.
Eller vad som kan tänkas behövas.
Man kan ju ändra intervallet sommar och vintertid kanske.

Permalänk
Medlem

Finns självvattnande blomkrukor, inte lika coola som dessa, men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av TriKri:

Det blir ett 25-liters magasin för en kruka med de måtten, inte så pjåkigt! Men hur kommer vattnet upp till jorden väl vattennivån har sjunkit under dit jorden börjar? Måste man inte ha någonting som kan suga upp vattnet till jordnivån?

Nej det behövs inget "sugsystem" mellan jord och vattenmagasinet då växtens rotsystem är "programmerat" att söka sig mot vatten/fukt, dvs i detta fallet rakt ner i vattenmagasinet. Kan tillägga att även ett nästan helt tomt vattenmagasin ändå innehåller mer väta än vad som syns på "oljestickan". Lecakulorna suger nämligen till sig vatten, vilket gör att de bibehåller fukt i magasinet ändå upp mot jorden, även om det bara finns nåna mm vatten kvar i magasinet. Man kan alltså utan vidare vänta med att vattna en dylik kruka nåna dar, trots att "oljestickan" är torr...

Ser för övrigt rätt coolt ut vid omplantering av växt som stått i sån kruka, när man lyfter ur den ur gamla krukan så följer även hela "lecamagsinet" med och visar "upp" ett massivt och mkt väl utvecklat rotsystem.

Största fördelen med såna krukor är utöver att slippa vattna så ofta, så trivs växterna betydligt bättre än i vanliga krukor, vilket syns klart och tydligt. Bor man lite trångt etc och inte vill att växterna ska växa för fort, ja då ska man inte välja långtidsvattnande krukor. Är det tvärtom, och man vill ha extra skjuts i växterna i långtidsvattnande: köp en syrepump i närmaste akvarieaffär, dra slangen genom ett bevattningsrör, och anslut en syresten i botten på vattenmagasinet. Syret som produceras ökar tillväxten markant...

Permalänk
Medlem

Jaha, om lecakulorna kan suga upp vatten är det väl de som transporterar upp vattnet till ljorden då.

Trivs rötterna med att sitta i vatten då efter att man har fyllt på med vatten och de fortfarande är nere vid botten på krukan? Jag har sett en variant på den här också där han som gjorde krukan lade ett poröst membran mellan lecakulorna och jorden som han hade gjoirt ett hål i för bevattningsröret (här). Jag antar att rötterna inte kunde komma igenom det men det kanske är onödigt att ha det om växten klarar sig utan.

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Skrivet av TriKri:

Jaha, om lecakulorna kan suga upp vatten är det väl de som transporterar upp vattnet till ljorden då.

Trivs rötterna med att sitta i vatten då efter att man har fyllt på med vatten och de fortfarande är nere vid botten på krukan? Jag har sett en variant på den här också där han som gjorde krukan lade ett poröst membran mellan lecakulorna och jorden som han hade gjoirt ett hål i för bevattningsröret (här). Jag antar att rötterna inte kunde komma igenom det men det kanske är onödigt att ha det om växten klarar sig utan.

Ja rötterna trivs i vattenmagasinet, finnessen är att växten kan suga i sig vätska helt i sitt eget tempo = trivsel.
Ang membranet i länken så gjorde jag också så förr (med tunn glasfibermatta), men kom fram till att tidigare beskrivet är smidigare. Och jodå, visst går rötterna igenom ett sånt membran, dessutom utan minsta problem. Principen är mao densamma.

Permalänk
Medlem

Undra vad det är för plantor ni har som ni måste vattna.....
Tvivlar på att det är gurkor...

Permalänk
Medlem

För min egen del är det bonsaiträd som jag ska vattna.

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Skrivet av TriKri:

För min egen del är det bonsaiträd som jag ska vattna.

Har iof aldrig testat att odla bonsai, men har för mig att de väl ska växa typ så sakta som möjligt? Långtidsvattnande är isf inte det första alternativet jag skulle valt.

"Undra vad det är för plantor ni har som ni måste vattna.....
Tvivlar på att det är gurkor..."

I stort sett oavsett vad för växt det rör sig om, så växer de bättre i långtidsvattnande, gäller även typ gurkor och tomater. Den stora växten jag skrev om tidigare i tråden som får 9 liter per vattning är en monstera deliciosa (ev med reservation för stavningen). Denna är runt 3m hög och ca 2m i diameter med mkt stora blad, om den inte stått i långtidsvattnande kruka, utan i vanlig dito, hade man fått vattna den typ varje dag.....

Det är därför växter i långtidsvattnande system ofta syns tex på sjukhus etc. Det är helt enkelt bekvämt att slippa vattna stup i ett....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Har iof aldrig testat att odla bonsai, men har för mig att de väl ska växa typ så sakta som möjligt? Långtidsvattnande är isf inte det första alternativet jag skulle valt.

Varför skulle man vilja att de ska växa sakta? Är själv i stort sett helt ny vad gäller att odla bonsai men tänkte ändå göra ett försök.

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Skrivet av TriKri:

Varför skulle man vilja att de ska växa sakta? Är själv i stort sett helt ny vad gäller att odla bonsai men tänkte ändå göra ett försök.

Har för mig att det är det hela iden går ut på med bonsai, kan ha fel men herr google har säkert svar på även den frågan...