Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Batterityper - Asus zenbook UX32VD, Samsung series-9 och Acer apsire S5-391

Permalänk
Medlem

Batterityper - Asus zenbook UX32VD, Samsung series-9 och Acer apsire S5-391

Haloj,

På jakt efter en dator med god batteritid för studier, men vill samtidigt inte utesluta att jag får lite mer tid över och kan börja spela lite grann igen, därför har jag kikat lite på Asus zenbook UX32VD som verkar ha ett grafikkort med dedikerat minne. I många forum har den dock sagts ha dålig batteritid för att tillhöra ultrabookskategorin medans somliga hävdar att asus bytt batterityp till de nyare UX32VD - stämmer detta och har någon personlig erfarenhet av betteritiden?

Asus zenbook touch UX31A får betydligt bättre i batteritid än UX32VD, ändock har UX32VD ett 6-cells batteri och UX31A ett 4-cells (som för en glad lekman låter svagare). Självklart förstår jag att en batteritid beror mycket av hur krävande datorns prestanda är i övrigt, men vad bör man titta efter då man jämför olika datormodeller för att få en uppfattning om batteritiden (mer än rena producentoberoende tester vilket jag har haft svårt att hitta)? För tillverkarnas egna angivelser om betteritiden verkar ofta vara kraftigt överdrivna, min nuvarande har aldrig haft mer än 1/5 av uppgiven batteritid.

Stort tack på förhand, tips om andra datormodeller uppskattas också mycket!

Permalänk

Batteritid på en dator är som bränsleförbrukning på en bil. På gränsen till omöjlig att uppnå, och nyttjar man lite prestanda så springer det fort iväg.

Det är möjligt att plocka 6-7h från en UX32VD, men du kan inte kolla på video eller spela spel då. Det är konstant låglast som gäller för att nå den tiden. Samma sak gäller samtliga laptops.
Ljusstyrkan på skärmen påverkar mycket också. Mycket ljus = lite batteri.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tack för svar Johan, jag förstår att det beror av många faktorer - men vad är det som gör att UX32VD sägs vara sämst i klassen så att säga!? Kan jag som köpare läsa mig till det via specifikationerna eller måste jag lita på recensioner och tester? Varför har exempelvis samsung 730U3E såpass mycket bättre batteritid trots liknande prestanda och "bara ett 4-cells batteri"? (om den nu ens har det, men det verkar så på recensioner, tester med mera).

Permalänk

Var står det att UX32VD är sämst i klassen?

Kanske har att göra med den dedikerade grafiken i så fall. Med Intel 4000HD (och äldre 3000HD) så sköter processorn grafiken helt själv.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

UX32VD aktiverar bara grafikkortet när det behövs. I Linux kan du stänga av det helt utan smärre problem.

Vad som drar batteri på UX32VD är ->
Skärmen
Processorn
Tangentbordsbelysningen
WIFI
Bluetooth
USB kontrollers / kontakter.

Vid vanlig drift av laptopen så får jag ca 5h med av ärlig kapacitet ur den. 6-7h är garanterat med allt avslaget och en statisk bild.

Detta var då ca 6-7W användning efter att stängt av oanvända USB portar/kontrollers, Ingen led belysning och lägsta brightness. Vad som kördes var Eclipse, Chrome, WIFI.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag fick förra veckan min Samsung 7-serie "chronos" dator, måste säga att jag är mycket imponerad av batteritiden (trots att den inte är hashwell), den gör utan problem 8 timmar blandad användning (surf, youtube, musik), och då har jag aktiverat den "batterisparfunktion" som gör att batteriet inte laddas fullt varje gång för att öka livslängden.

allt som allt mycket nöjd med datorn, läs mina erfarenheter i slutet av denna tråd om du är intresserad http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Visa signatur

Intel core i5 4670K - KFA2 GTX 680 OC LTD 2GB - 16 gb-RAM 1600Mhz - Crucial m4 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

UX32VD aktiverar bara grafikkortet när det behövs. I Linux kan du stänga av det helt utan smärre problem.

Vad som drar batteri på UX32VD är ->
Skärmen
Processorn
Tangentbordsbelysningen
WIFI
Bluetooth
USB kontrollers / kontakter.

Vid vanlig drift av laptopen så får jag ca 5h med av ärlig kapacitet ur den. 6-7h är garanterat med allt avslaget och en statisk bild.

Detta var då ca 6-7W användning efter att stängt av oanvända USB portar/kontrollers, Ingen led belysning och lägsta brightness. Vad som kördes var Eclipse, Chrome, WIFI.

Ska försöka peta in Ubuntu i den, har köpt den precis.

Hur stänger man av dedikerad gpu på den? Är det 'bumble bee'-projektet eller vadå?

Mvh

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Ska försöka peta in Ubuntu i den, har köpt den precis.

Hur stänger man av dedikerad gpu på den? Är det 'bumble bee'-projektet eller vadå?

Mvh

bbswitch och bumblebee så kommer du märka i dmesg att den stänger av GPU när den inte behövs. Kan du något vidare om Linux rekomenderar jag Arch då den har bra mycket bättre community och mycket bättre wiki.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hejsan, hittade inte de hemsidorna nu, men flera testare har påpekat att det är en av de sämre batteritiderna i klassen tycker jag. Men å andra sidan säger ju de flesta användare att den håller i ungefär 6h vid läsning på låg ljusstyrka.

Att samsung 730U3E och Asus zenbook UX32VD har egna grafikkort till skillnad från samsungs 9-serie, gör det någon större skillnad!? I båda fallen rör det väll sig om förhållandevis svaga grafikkort om jag har förstått det hela rätt!?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cecpus:

Haloj,

På jakt efter en dator med god batteritid för studier, men vill samtidigt inte utesluta att jag får lite mer tid över och kan börja spela lite grann igen, därför har jag kikat lite på Asus zenbook UX32VD som verkar ha ett grafikkort med dedikerat minne. I många forum har den dock sagts ha dålig batteritid för att tillhöra ultrabookskategorin medans somliga hävdar att asus bytt batterityp till de nyare UX32VD - stämmer detta och har någon personlig erfarenhet av betteritiden?

Asus zenbook touch UX31A får betydligt bättre i batteritid än UX32VD, ändock har UX32VD ett 6-cells batteri och UX31A ett 4-cells (som för en glad lekman låter svagare). Självklart förstår jag att en batteritid beror mycket av hur krävande datorns prestanda är i övrigt, men vad bör man titta efter då man jämför olika datormodeller för att få en uppfattning om batteritiden (mer än rena producentoberoende tester vilket jag har haft svårt att hitta)? För tillverkarnas egna angivelser om betteritiden verkar ofta vara kraftigt överdrivna, min nuvarande har aldrig haft mer än 1/5 av uppgiven batteritid.

Stort tack på förhand, tips om andra datormodeller uppskattas också mycket!

Om du är på jakt efter datorer med bra batteritid så bör du kika på nyare modeller med Haswell-processorer (endast ett par har letat sig ut på marknaden än så länge, men kommer fler denna månad). Haswell ger dig ungefär 40-50% mer batteritid än Ivy Bridge, vilket är en hel del. För att få lite siffror svart på vitt kan du kika på detta test och jämföra den dator som testas (Asus Zenbook Touch UX31LA) mot föregångaren Asus Zenbook Touch UX31A.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Skrivet av cecpus:

Hejsan, hittade inte de hemsidorna nu, men flera testare har påpekat att det är en av de sämre batteritiderna i klassen tycker jag. Men å andra sidan säger ju de flesta användare att den håller i ungefär 6h vid läsning på låg ljusstyrka.

Att samsung 730U3E och Asus zenbook UX32VD har egna grafikkort till skillnad från samsungs 9-serie, gör det någon större skillnad!? I båda fallen rör det väll sig om förhållandevis svaga grafikkort om jag har förstått det hela rätt!?

Tack på förhand!

Svaga kort, ja, men ändå ytterligare en belastning för batteriet eftersom Intel-grafiken ligger integrerad i processorn.

Visa signatur