Permalänk
Medlem

GTX760 SLi på Be Quiet! 630W

Tjenare!

Har systemet i sig., dock så är det två GTX760 i Sli som ska in istället för det GTX770 som står där nu.

Kommer detta att tuffa på?

Kommer jag behöva köra allt på absolut stock?

Tacksam för svar.

Mvh,
David

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Tjenare!

Har systemet i sig., dock så är det två GTX760 i Sli som ska in istället för det GTX770 som står där nu.

Kommer detta att tuffa på?

Kommer jag behöva köra allt på absolut stock?

Tacksam för svar.

Mvh,
David

Mätte min rigg idag med wattmätare.
450W och jag kör med 670 sli, i7-3770 oklockad, 7st fläktar och 630W Be Quiet.
Och med en verkningsgrad på 80 så ger nätagget 504W som minst så det är på gränsen för mig.
Vet att varje 670 drar 170W orginal, nu har jag klockat korten en smula men kan mäta utan överklock på gpu om det är intressant?

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Mätte min rigg idag med wattmätare.
450W och jag kör med 670 sli, i7-3770 oklockad, 7st fläktar och 630W Be Quiet.
Och med en verkningsgrad på 80 så ger nätagget 504W som minst så det är på gränsen för mig.
Vet att varje 670 drar 170W orginal, nu har jag klockat korten en smula men kan mäta utan överklock på gpu om det är intressant?

Nätagget get 630w oavsett verkningsgrad.
Däremot så drar ett "sämre" nätagg mer effekt från väggen för att ge samma effekt till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Mätte min rigg idag med wattmätare.
450W och jag kör med 670 sli, i7-3770 oklockad, 7st fläktar och 630W Be Quiet.
Och med en verkningsgrad på 80 så ger nätagget 504W som minst så det är på gränsen för mig.
Vet att varje 670 drar 170W orginal, nu har jag klockat korten en smula men kan mäta utan överklock på gpu om det är intressant?

Kollade SweC review och dom kör liknande rigg (som mig, och i detta testet då med 2st GTX760), dom kom upp i 540W. Frågan är om det är för nära gränsen för att kunna köra det så.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Vilket agg är det?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Kollade SweC review och dom kör liknande rigg (som mig, och i detta testet då med 2st GTX760), dom kom upp i 540W. Frågan är om det är för nära gränsen för att kunna köra det så.

Dä har du 90w till godo i -extremfall-.
D.v.s det kommer inte vara några som hellst problem om man inte prompt måste överklocka alla delar till max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Vilket agg är det?

Be Quiet! 630W L8

https://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-63...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dä har du 90w till godo i -extremfall-.
D.v.s det kommer inte vara några som hellst problem om man inte prompt måste överklocka alla delar till max.

SweC testlabb kör ju med en Intel Core i7-3960X @ 4,4 GHz, så när deras system når max watt så måste det ju vara lite mer än vad jag kommer komma upp i.

Sen så kan jag ju klocka ner mig till 4.3Ghz och köra med stock volt.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Hade det varit ett Guld agg så hade vi kunnat gjort en bytesaffär med agget jag har i sign då jag aldrig har nån nytta av 750 watt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

SweC testlabb kör ju med en Intel Core i7-3960X @ 4,4 GHz, så när deras system når max watt så måste det ju vara lite mer än vad jag kommer komma upp i.

Sen så kan jag ju klocka ner mig till 4.3Ghz och köra med stock volt.

Vet inte om du skulle vilja pressa det agget så hårt under längre tid. Jag tror iofs inte att agget kommer dra dina övriga komponenter med sig, men det är ett HEC bygge med Teapo kondingar och agget har 3års garanti.. så frågan är hur länge det orkar om du nu gejmar hårt under långa perioder och pressar agget?
Dessutom, vad jag förstått, så kommer L8 630W agget med endast 2st PCIe kontakter. För dubbla 760 så behöver du 4st PCIe kontakter.. så med ditt nuvarande agg så behöver du köpa molex->PCIe konverter.. och då behöver du 4st lediga Molex kontakter.
Nja.. jag hade nog lagt en tusing på ett bra 750W agg tror jag, åtminstone ett nytt bra 650W agg med 4st PCIe kontakter.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Hade det varit ett Guld agg så hade vi kunnat gjort en bytesaffär med agget jag har i sign då jag aldrig har nån nytta av 750 watt.

Ska vi byta? Förutsatt att du inte lider av coil whine..
Fast nää.. jag älskar mitt vita agg i mitt vita chassi..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Vet inte om du skulle vilja pressa det agget så hårt under längre tid. Jag tror iofs inte att agget kommer dra dina övriga komponenter med sig, men det är ett HEC bygge med Teapo kondingar och agget har 3års garanti.. så frågan är hur länge det orkar om du nu gejmar hårt under långa perioder och pressar agget?
Dessutom, vad jag förstått, så kommer L8 630W agget med endast 2st PCIe kontakter. För dubbla 760 så behöver du 4st PCIe kontakter.. så med ditt nuvarande agg så behöver du köpa molex->PCIe konverter.. och då behöver du 4st lediga Molex kontakter.
Nja.. jag hade nog lagt en tusing på ett bra 750W agg tror jag, åtminstone ett nytt bra 650W agg med 4st PCIe kontakter.

Hmm, agget har dock 4st PCIe kontakter så det är nog inga problem. Mitt GTX760 från Asus har dock bara en 8pin för ström.

Hursomhelst, lite tråkigt att man behöver köpa nytt. Men kanske dumt av mig att köpa ett 630w från första början.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Vet inte om du skulle vilja pressa det agget så hårt under längre tid. Jag tror iofs inte att agget kommer dra dina övriga komponenter med sig, men det är ett HEC bygge med Teapo kondingar och agget har 3års garanti.. så frågan är hur länge det orkar om du nu gejmar hårt under långa perioder och pressar agget?
Dessutom, vad jag förstått, så kommer L8 630W agget med endast 2st PCIe kontakter. För dubbla 760 så behöver du 4st PCIe kontakter.. så med ditt nuvarande agg så behöver du köpa molex->PCIe konverter.. och då behöver du 4st lediga Molex kontakter.
Nja.. jag hade nog lagt en tusing på ett bra 750W agg tror jag, åtminstone ett nytt bra 650W agg med 4st PCIe kontakter.

Man får med två slevvade sladdar för grafikkort med L8 630W, med 6/ 6+2 på varje. Ser inga problem med 2 kort:)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Man får med två slevvade sladdar för grafikkort med L8 630W, med 6/ 6+2 på varje. Ser inga problem med 2 kort:)

Frågan är ju fortfarande om mitt nätagg klarar att driva dom två korten utan att dö...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Dä har du 90w till godo i -extremfall-.
D.v.s det kommer inte vara några som hellst problem om man inte prompt måste överklocka alla delar till max.

Skrivet av ...Dubadai...:

Frågan är ju fortfarande om mitt nätagg klarar att driva dom två korten utan att dö...

Som sagt, 90W till godo. Borde funka.

Vas jag förstått är den watt som anges också den som man för ut. Man behöver inte räkna på verkningsgrader då det redan är gjort. Ett bronze-agg drar däremot mer ström från uttaget än ett platinum.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

saxat från Guru3D:

GPU STRESS TEST IDLE WATT PEAK WATT DIFFERENCE WATT IDLE WATT ESTMATED TDP
GeForce GTX 760 121 280 159 10 169
GeForce GTX 760 2-way SLI 126 449 323 20 343

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Frågan är ju fortfarande om mitt nätagg klarar att driva dom två korten utan att dö...

Det kommer fungera fint, som sagt så drar det ju bara 540W från väggen i sweclockers test (då borde systemet bara dra ca 480W) och det är med en strömtörstigare processor (speciellt om du ska gå ner 4.3Ghz). Så du borde ju ligga runt 70% belastning vilket verkligen inte är i farozonen. Om du nu inte hade ett nätagg så kanske det hade vart mer lämpligt att köpa ett bra 650W gold/platinum agg, men det hade varit mer med tanke på ljudnivå och livslängd snarare än att nätagget inte klarar av att driva systemet.

Permalänk
Medlem

Sant sant. Men om något går fel, stängs datorn bara av då eller ryker mina komponenter?

Skrivet av sKRUVARN:

Det kommer fungera fint, som sagt så drar det ju bara 540W från väggen i sweclockers test (då borde systemet bara dra ca 480W) och det är med en strömtörstigare processor (speciellt om du ska gå ner 4.3Ghz). Så du borde ju ligga runt 70% belastning vilket verkligen inte är i farozonen. Om du nu inte hade ett nätagg så kanske det hade vart mer lämpligt att köpa ett bra 650W gold/platinum agg, men det hade varit mer med tanke på ljudnivå och livslängd snarare än att nätagget inte klarar av att driva systemet.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Sant sant. Men om något går fel, stängs datorn bara av då eller ryker mina komponenter?

Det sitter ju skydd för det i nätagget så inget borde gå sönder om nätagget dör men det finns ju alltid en risk som med allt annat. Alltså effektmässigt så är du på den säkra sidan, frågan är bara hur det påverkar livslängden. De tre år du har garanti hade iaf jag inte oroat mig. Garantitiden och specificationerna finns ju där av en anledning och allt tyder på att det ska gå bra iaf, hade du haft ett billigt skräp agg så hade jag inte rekommenderat det men nu har du ju ett helt ok agg.

Permalänk
Hjälpsam

Dessa MAX värden ni räknar upp är också just MAX värden. . inget du ligger på hela tiden . . .tar man SweC sommardator som exempel så skrev dom såhär
"Strömförbrukningen ligger runt 250 watt vid Battlefield 3-spelande, med ytterligare 20 watt genom överklockning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Dessa MAX värden ni räknar upp är också just MAX värden. . inget du ligger på hela tiden . . .tar man SweC sommardator som exempel så skrev dom såhär
"Strömförbrukningen ligger runt 250 watt vid Battlefield 3-spelande, med ytterligare 20 watt genom överklockning"

"Givetvis är ett nätaggregat på 630 W rejält i överkant för årets upplaga av SweClockers sommardator. Tanken här är istället att bistå med marginaler för överklockning och framtida uppgraderingar som exempelvis ytterligare grafikkort och fler hårddiskar."

Permalänk
Medlem

Är man osäker bör man aldrig chansa...är i alla fall mitt motto när det kommer till såna här grejor. Själv hade jag köpt ett nytt nätaggregat då jag inte skulle vilja ligga nära gränsen och kunna köra säkert.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Är man osäker bör man aldrig chansa...är i alla fall mitt motto när det kommer till såna här grejor. Själv hade jag köpt ett nytt nätaggregat då jag inte skulle vilja ligga nära gränsen och kunna köra säkert.

540w vid väggen är inte "nära gränsen" med ett 640w nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Frågan är ju fortfarande om mitt nätagg klarar att driva dom två korten utan att dö...

Det är helt lugnt, skulle det behövas kan ditt nätaggregat leverera närmare 800w i en liten stund och som du ser från alla test har du närmare 100w till godo. Köp dig ett till grafikkort och va glad.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

540w vid väggen är inte "nära gränsen" med ett 640w nätagg.

Jag personligen tycker då inte att 100w marginal är så mycket.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

De använder sig i sweclockers gtx 760 test av en i7-3960x överklockad till 4,4ghz. Den processorn drar betydligt mycket mer ström än din i7-3820 som antagligen inte drar mycket mer ström än en i7-2600k?

Permalänk
Medlem

Finns en bra recension på kitguru av L8 630.
Dom kunde pressa agget till 700W innan det stängde ner.
Så jag tror nog att det ska gå bra. Men hur länge? Kanske många år..
Vad som gör mig lite osäker är att det är HEC som står för bygget (OEM). Dom är inte i klass med typ Seasonic eller Super Flower. Kvalitet och prestanda är ok men inte så mycket mer. Och så då Teapo kondingar, en klass lägre än Japanska..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag personligen tycker då inte att 100w marginal är så mycket.

Det är MER än 100 watts marginal, närmare 200w marginal har du.
Ett 640 watts nätagg som belastas max drar betydligt mer än 700w från väggen, lite beroende på hur effektivt det är.