John Carmack ny teknikchef på Oculus

Permalänk
Skrivet av flashen:

Dum fråga, Oculus används bara till FPS lir?

En häftig grej man kan göra med Oculus är att sitta i en virtuell biograf och kolla film! Då behöver man inte ha någon TV längre nästan, lättare att ta på sig Oculus och uppleva en biograf istället!

Eftersom biografen är virtuell kan man ju även modifiera biografen utefter filmen, tänk dig en skräckfilm och helt plötslig sitter någon bredvid dig i biografen!

http://www.youtube.com/watch?v=lhdSozujoRc

Permalänk
Entusiast

Nice, allt som kan göra Oculus Rift så bra så möjligt är välkommet.

Är så jäkla taggad på Oculus Rift i kombo med Star citizen!

Permalänk
Medlem

One step for John Carmack, A giant step towards Sword Art Online

Permalänk
Medlem

War Thunder har inbyggt stöd, så nu skall man bara ha den där OR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zhrooms:

Vad ska dom annars testa det på? Monkey Island?

Har du någonssin provat TrackIR så vet du att det är värdelöst i FPS när du kontrollerar ett vapen, du förlorar sådan enorm precision det helt enkelt blir värdelöst, exakt samma sak med Oculus, kommer aldrig gå.

Som sagt, "om" nu DICE verkligen gör det så måste man kunna stänga av så fort man kliver ur fixed position, går det inte så att man endast kan spela med head tracking hela tiden kommer det vara värdelöst, och det är inte direkt så att man behöver det när man flyger, banorna är så enormt små så det skulle knappt göra någon nytta.

Däremot för t.ex. Mirrors Edge 2, där man ej kontrollerar vapen så är det en helt annan grej, där skulle det fungera, speciellt om djupet blir optimerat perfekt så skulle man nästan bli höjdrädd.

Bara för att en Dev provspelar med en Oculus betyder inte att dom plötsligt implementerar det till alla spelen, vi får helt enkelt se, jag skulle iallafall aldrig vilja spela BF3 med Oculus, skulle bli ägd av folk som inte spelade med det, varför ska då DICE(EA) lägga ner massa tid och pengar på att implementera det?

Verkar ju inte som att du själv använt trackir.

OR/TrackIR kan anpassas på många sätt. Kolla TF2 videon där de provar alla möjliga olika konfigurationer, där huvudet är separat från musen, där mus = huvud. Där mus = huvud + liten deadzone och annat.. enkla lösningar och massa olika variationer som kan passa in i spel utan problem. TF2 fungerar utmärkt med liten lös deadzone i mitten men du kontrollerar fortf huvudet med huvudet alt. musen.

Förövrigt så är problemet löst, väldigt enkelt. OR serverar..

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Kan knappt vänta tills konsumentversionen med högre upplösning släpps. Dock så ser det ut som att vi får vänta till nästa höst på den

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Oculus är inte till för FPS där man styr en karaktär och ett vapen, då måste man plötsligt kompletera det med Omni t.ex. och något för att simulera vapen, nu är det plötsligt ingen kul grej utan något mycket mer seriöst

Precis som TrackIR, så är det först o främst till för spel med fixed position, flygspel, bilspel, simulatorer m.m.

Detta kommer knappast slå igenom så mycket som folk tror, kommer aldrig gå att använda den till BF4 t.ex, i flygplan visst, men du skulle behöva stänga av head tracking så fort du hoppade ur planet annars skulle du knappt kunna skjuta mot fienden. Och DICE lär knappast implementera det, EA bryr sig bara om pengar, och det kostar pengar att optimera för Oculus, kommer aldrig hända.

Men man borde väl kunna "låsa" huvudrörelserna med Oculus Rift när man tex siktar in med vapnet osv.

Edit: Dwightschrute har visst redan visat i sitt inlägg att det funkar bra med fps.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Kommer även att användas till Star Citizen, rymd flyg spel.
Typ alla flyg, bil, mc, fordon.. spel kan komma att använda det.

Rollspel som Elder Scrolls spelen.

Plocka bort dina riktiga skärmar och ha ett virtuellt skrivbord istället.
Knarkat som fan att sitta och spela ett spel på en virtuell skärm... Men varför inte.
Bygga upp hela sitt rum virtuellt, kan ha några kinect sensorer som håller koll på var du placerar objekt, vart på bordet du lägger nycklarna mm.

Tydligen så skall det inte gå att köra operativsystemen i Oculus Rift ännu, eftersom det inte är byggt för den typen av rendering, utan det är endast spel som är anpassade för detta just nu. Men jag hoppas också att det kommer sen till konsumentversionen, det vore såå coolt.

Citat:

Can I use the Oculus Rift developer kit for other tasks like watching movies, surfing the web, and programming?

Not yet, though we plan to continuously improve the feature set for the consumer version with feedback from developers.

The developer kit is designed specifically for an immersive VR gaming experience. Since Windows / OSX isn’t designed to be rendered inside the Oculus Rift, it’s not a trivial task to support content that has not yet been made Oculus-ready.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Som om det inte var intressant innan, det här måste vara det bästa som hänt i hårdvaruvärlden (spelmässigt) sedan GPGPU

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Najs, När sätter fredags panelerna igång igen?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sapiens:

Intressant video, men seriöst visste dem inte om att Amiga fanns, eller räknade dem inte den som en PC? Störigt i vilket fall när folk hela tiden räknar bort en av den bästa spelplatformen genom tiderna. Företag som Rockstargames (DMA Design), DICE och många fler började ju sina dagar där. Första versionen av Amiga var ju typ som en SNES fast med 2x bättre ljud, 100gånger mer funktionalitet och släpptes samma år som NES så... yeah...

Du kanske inte ska vara så irriterad på det. Amigan var underbar att göra 2D-grafik på, det var trivialt att göra spel som scrollade i alla ledder, inga "tricks" likt det som krävdes på dåtidens PC utan man kunde flytta bilden X pixels genom att skriva i några få register!

Men ett absolut krav för att kunna göra spel likt DOOM på en dator i nivå med 486:an var det som gick under namnet "chunky pixels". Amigan hade bitplan där varje byte motsvarade 8 pixels på en och samma rad, med chunky/packed-pixel så var i stället en byte exakt en pixel. (Atari ST hade inte fördel av någon av detta, varje byte innehöll två pixels, första nibbel var pixel N och andra nibbel var pixel N+1 så man hade varken Amigas fördelar i 2D och inte heller det som blev VGA-grafikens fördel med chunky pixels).

Här är en kommentar från en utvecklare som jobbat med att porta de tidiga Id-spelen till Amiga

I laugh whenever people compare processor speeds and conclude that Wolf/DOOM could be done on a Mac or Amiga because the Mac and Amiga (both would run a DOOM simulation at the same speed, incidentally) don't have the 1 critical thing that makes DOOM INHERENTLY ~8-10 times faster on the IBM than on the Amiga: chunky pixels. On the Mac/Amiga, for every pixel you need to do logical operations in each bitplane to read and write the pixel from/to the appropriate byte in memory. On the IBM, all these operations are done at once because you can simply pick up a pixel and put it down in 1 move. So at the innermost level (where 85% of the work is really done), the IBM is inehrently at least 8 times faster.

I.e. spel likt Castle Wolfenstein och Doom hade aldrig gått att göra på Amiga 500 eller ens på Amiga 1200 med original CPUn (men vem körde med den, min hade 40MHz 68030 i stället för den ursprungliga 14Mhz 68020 ) och anledningen låg i det som gjorde Amiga så underbar för 2D-spel och de effekter som ofta förekom i demos, ett "plasma" likt denna kräver otroligt lite CPU-kraft (är en "copper-lista" som inte är speciellt stor och som man skriver om 50 gånger per sekund)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av flashen:

Dum fråga, Oculus används bara till FPS lir?

Skulle vara ascoolt att köra racing spel, iaf i cockpit view!

Permalänk
Medlem

Rift och Quake 5 (i Quake 1/3 stuk) tackar :!D

Permalänk
Datavetare

Antar att detta betyder att Carmack inte kommer hålla sina årliga tal på QuakeCon
Väldigt trist i så fall, för han är en väldigt bra talare och nördfaktorn på det han pratar om är ju brutal, lite som att lyssna på en dator som berättar om hur den har det och vad den jobbat med på sistone

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Mkt bra nyheter. Har stor respekt för Carmack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jao, vilket bevisar att du helt och hållet har levt under mattan. Men det är väl lätt för dig och sitta där hemma och dömma andra över nätet.

Hur som helst så är det fint att de får uppbackning från Carmack. Iaf jag tycker det är en stensättning närmare mot en färdig produkt som står på en eventuell lagerhylla.

Under mattan!?

Och varför det? För att jag inte fann "skjut i alla mörka hörn = auto win"-Doom 3 intressant? Eller någon av alla genomtrötta remakes och återutgåvor på gamla spel?

Carmack har gjort mycket bra, riktigt fantastiska saker. Jag har enorm respekt för vad han gjort. Och som jag sade, att ha honom i sin hörna när det gäller utveckling kan inte gå fel. Men jag tror inte en sekund på att forntida storhet per automatik betyder nutida dito. Hypen runt honom borde ha ebbat ut för länge sedan. Men att hoppa högt och tro att spelvärldens egen messias har kommit för att göra Oculus till ett mirakel är ju bara dumheter. Det var som sagt längesedan Carmack gjorde någonting på den nivån.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hoho själv väntar man på att UPS kommer med lådan i morgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du kanske inte ska vara så irriterad på det. Amigan var underbar att göra 2D-grafik på, det var trivialt att göra spel som scrollade i alla ledder, inga "tricks" likt det som krävdes på dåtidens PC utan man kunde flytta bilden X pixels genom att skriva i några få register!

Men ett absolut krav för att kunna göra spel likt DOOM på en dator i nivå med 486:an var det som gick under namnet "chunky pixels". Amigan hade bitplan där varje byte motsvarade 8 pixels på en och samma rad, med chunky/packed-pixel så var i stället en byte exakt en pixel. (Atari ST hade inte fördel av någon av detta, varje byte innehöll två pixels, första nibbel var pixel N och andra nibbel var pixel N+1 så man hade varken Amigas fördelar i 2D och inte heller det som blev VGA-grafikens fördel med chunky pixels).

Här är en kommentar från en utvecklare som jobbat med att porta de tidiga Id-spelen till Amiga

I laugh whenever people compare processor speeds and conclude that Wolf/DOOM could be done on a Mac or Amiga because the Mac and Amiga (both would run a DOOM simulation at the same speed, incidentally) don't have the 1 critical thing that makes DOOM INHERENTLY ~8-10 times faster on the IBM than on the Amiga: chunky pixels. On the Mac/Amiga, for every pixel you need to do logical operations in each bitplane to read and write the pixel from/to the appropriate byte in memory. On the IBM, all these operations are done at once because you can simply pick up a pixel and put it down in 1 move. So at the innermost level (where 85% of the work is really done), the IBM is inehrently at least 8 times faster.

I.e. spel likt Castle Wolfenstein och Doom hade aldrig gått att göra på Amiga 500 eller ens på Amiga 1200 med original CPUn (men vem körde med den, min hade 40MHz 68030 i stället för den ursprungliga 14Mhz 68020 ) och anledningen låg i det som gjorde Amiga så underbar för 2D-spel och de effekter som ofta förekom i demos, ett "plasma" likt denna kräver otroligt lite CPU-kraft (är en "copper-lista" som inte är speciellt stor och som man skriver om 50 gånger per sekund)

Frågan är om man kanske kunde tänka om och göra på något helt annat sätt för att kunna konvertera ovan nämnda spel?
http://www.youtube.com/watch?v=Ym-OWiWx8GU

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Måste ju kommentera, virtual reality, den nya dimensionen är på väg starkare än någonsin! Nu med John mothafucking Carmack som kommer säkra lanseringen av en grymt bra produkt. VR kommer revolutionera allt!

Permalänk
Medlem

Märkligt, min post försvann...
Postar igen!

JAA! JAAA JAAAA!!!
Detta kan BARA bli bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Alltså.... Jag kan knappt vänta på den här produkten!

Upplevelsen att ha på sig den här och spela Battlefield 4!

Kan inte förstå hur det skulle vara det minsta behagligt då bf4 har låst huvud/kropp och fixerat vapen precis som de flesta fps. Däremot kan jag se potentialen i spel som har separerat kropp och huvud som spelaren kan kontrollera a la "Arma", Flygsimulatorer m.m . Vi får väl se om det kan hota TrackIR men det lär inte hända förrän de lyckas fixa bättre bildskärmar då dessa tydligen ska vara väldigt lågupplösta och pixliga i Oculusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Under mattan!?

Och varför det? För att jag inte fann "skjut i alla mörka hörn = auto win"-Doom 3 intressant? Eller någon av alla genomtrötta remakes och återutgåvor på gamla spel?

Carmack har gjort mycket bra, riktigt fantastiska saker. Jag har enorm respekt för vad han gjort. Och som jag sade, att ha honom i sin hörna när det gäller utveckling kan inte gå fel. Men jag tror inte en sekund på att forntida storhet per automatik betyder nutida dito. Hypen runt honom borde ha ebbat ut för länge sedan. Men att hoppa högt och tro att spelvärldens egen messias har kommit för att göra Oculus till ett mirakel är ju bara dumheter. Det var som sagt längesedan Carmack gjorde någonting på den nivån.

Att id Software inte släppt några spel som du gillar det senaste decenniet har väl ingenting med det här att göra. Det är fakta att Carmack är en av världens absolut främsta spel- och grafikprogrammerare, har du sett hans keynotes från Quakecon eller följt honom på Twitter över en längre tid så inser du att hans kunnande är på gränsen till övermänskligt. Därutöver har han spenderat fritiden de sista 10 åren med att programmera raketer och dylika och dessutom har han sedan tidernas begynnelse varit en stor förespråkare för VR. Det här passar honom som handen i handsken och är fantastiskt för Oculus med utan tvekan!

Jag ser fram emot Oculus Rift något otroligt då det äntligen är något "revolutionerande" i hur man upplever spel. Jag har spelat datorspel i ca. 22 år och under hela den tiden har upplevelsen varit i princip identiskt, man har suttit framför en vanlig bildskärm. Är fan blockmongonivå på sådana som säger att Oculus är skit för att de tror att man kommer få mindre frags i deras favorit generic FPS-spel, pro-tip: köp inte produkten då! Det här är inte tänkt som en produkt utvecklad för att gemene snorunge i CoD skall få bättre K/D-ratio utan det är för folk som vill uppleva spel på ett helt annorlunda sätt! Låt oss som väntat på något sådant här sedan vi läste om det i sci-fi böcker när vi var små få njuta av det faktum att det börjar närma sig realitet.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas bara att det blir bekvämt för ögonen.. provade VR 1997 och det var häftigt men lobotomerande

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Delade meningar om detta...
Å ena sidan så är det bra. Nu har de ett riktigt storn namn och en riktigt bra utvecklare vilket lär underlätta när det gäller utveckling och troligen även stöd från marknaden.

Å andra sidan, sist Carmack gjorde någonting att ens höja ögonbrynet åt så börjaste årtalen med 19...

Du syftar på spel nu gissar jag.

Carmack är inte känd för sin roll som speldesigner, utan för att han kan är grymt tekniskt kunnig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av björk:

Att id Software inte släppt några spel som du gillar det senaste decenniet har väl ingenting med det här att göra. Det är fakta att Carmack är en av världens absolut främsta spel- och grafikprogrammerare, har du sett hans keynotes från Quakecon eller följt honom på Twitter över en längre tid så inser du att hans kunnande är på gränsen till övermänskligt. Därutöver har han spenderat fritiden de sista 10 åren med att programmera raketer och dylika och dessutom har han sedan tidernas begynnelse varit en stor förespråkare för VR. Det här passar honom som handen i handsken och är fantastiskt för Oculus med utan tvekan!

Jag ser fram emot Oculus Rift något otroligt då det äntligen är något "revolutionerande" i hur man upplever spel. Jag har spelat datorspel i ca. 22 år och under hela den tiden har upplevelsen varit i princip identiskt, man har suttit framför en vanlig bildskärm. Är fan blockmongonivå på sådana som säger att Oculus är skit för att de tror att man kommer få mindre frags i deras favorit generic FPS-spel, pro-tip: köp inte produkten då! Det här är inte tänkt som en produkt utvecklad för att gemene snorunge i CoD skall få bättre K/D-ratio utan det är för folk som vill uppleva spel på ett helt annorlunda sätt! Låt oss som väntat på något sådant här sedan vi läste om det i sci-fi böcker när vi var små få njuta av det faktum att det börjar närma sig realitet.

Klockrent citat,nä bakåtsrävarna kan helt enkelt hålla sig borta från tråden tycker jag:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Gräsklipparmannens "otroliga" grafik blir verklig... gånger hundra. Usch vad gammal jag kände mig när jag minns att jag hyrde den på VHS. Minns besvikelsen när jag fick se VR på riktigt när jag trodde det var som i filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag hoppas bara att det blir bekvämt för ögonen.. provade VR 1997 och det var häftigt men lobotomerande

Jag testade Rift när jag var dyngrak och min första rädsla var just "jag kommer spy". Kort sagt kan jag säga att VR har kommit otroligt långt på 15 år.
(Och nej, jag spydde inte, vilket jag ser som en approve-stämpel )

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

jag väntar ivrigt på tentakelspelen där man får tafsa på blyga tjejer med sjömansjacka

Permalänk
Medlem

Hans tekniska kunnande lär behövas, då det enda återstående problemet är hur HUD och UI ska implementeras så att de fungerar bra med Oculus rift. Spelupplevelsen är det inget fel på men just menyer och inventory är desto mer problematiskt, visst i actionspel som HL2 där man inte har något inventory och Valve gjort implementeringen så går det som en dröm. Spel som Skyrim, Dark Messiah eller Mass Effect är lite värre där man har menyer eller ett utbrett inventory som inte passar i den upplösningen eller som inte fungerar riktigt i 3D och man får gissa vart man ska klicka med musen för att träffa rätt knappar. Skyrim är dock redan moddningsbart så att det fungerar smärtfritt så där är problemet redan löst.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av björk:

Att id Software inte släppt några spel som du gillar det senaste decenniet har väl ingenting med det här att göra. Det är fakta att Carmack är en av världens absolut främsta spel- och grafikprogrammerare, har du sett hans keynotes från Quakecon eller följt honom på Twitter över en längre tid så inser du att hans kunnande är på gränsen till övermänskligt. Därutöver har han spenderat fritiden de sista 10 åren med att programmera raketer och dylika och dessutom har han sedan tidernas begynnelse varit en stor förespråkare för VR. Det här passar honom som handen i handsken och är fantastiskt för Oculus med utan tvekan!

Jag ser fram emot Oculus Rift något otroligt då det äntligen är något "revolutionerande" i hur man upplever spel. Jag har spelat datorspel i ca. 22 år och under hela den tiden har upplevelsen varit i princip identiskt, man har suttit framför en vanlig bildskärm. Är fan blockmongonivå på sådana som säger att Oculus är skit för att de tror att man kommer få mindre frags i deras favorit generic FPS-spel, pro-tip: köp inte produkten då! Det här är inte tänkt som en produkt utvecklad för att gemene snorunge i CoD skall få bättre K/D-ratio utan det är för folk som vill uppleva spel på ett helt annorlunda sätt! Låt oss som väntat på något sådant här sedan vi läste om det i sci-fi böcker när vi var små få njuta av det faktum att det börjar närma sig realitet.

Varför läser du bara hälften av det jag skrev!?
Du drar en väldans massa slutsatser ur tom luft och förutsätter sedan att jag är nån fjortis som bara jagar frags och tycker si eller så om Oculus rift?

Först och främst: Ska du hitta på dumheter om nonsens som bara existerar i ditt eget huvud förseslår jag att du hittar närmaste strumpa och stoppar händerna i så att du hinner tänka igenom saker innan du kommer åt ett tangentbord.

Vidare, jag längtar efter Oculus Rift något fantastiskt mycket. Jag kommer fortfarande ihåg när VR betydde gigantiska hjälmar och där grafiken bestod av neon-färgade trianglar. Att få testa det är faktiskt ett av mina favoritminnen de senaste 30 åren. Så din befängda idé om att det är "ni" som vill ha detta kan du stoppa upp tillsammans med strumpan. Jag ser fram emot detta betydligt mer än någonting på spelfronten de senaste 15 åren och ser det faktum att Carmack är ombord som en väldigt bra sak. Ur just utvecklar-synpunkt! Det bådar väldigt gott för hela projektet.

Däremot så är jag tveksam till om det kommer sluta väl när det hela, precis som det alltid gör när det gäller någonting Carmack gör, hypas till oändligheten om det sedan visar sig inte riktigt nå dessa fantastiska förväntningar. Går det fel så kommer det sluta med att produkten kan vara hur bra som helst, men att eftersom den inte når "förväntningarna" så är det ett s.k. misslyckande. Jag har med andra ord inga tvivel om att detta är bra för Oculus och för produkten. Jag är dock tveksam till om allas vår kära spelmarknad kommer skjuta sig själv i foten eller inte. Det vore ju inte första gången det händer menar jag.

Skrivet av MrMadMan:

Du syftar på spel nu gissar jag.

Carmack är inte känd för sin roll som speldesigner, utan för att han kan är grymt tekniskt kunnig.

Vilket är min poäng. Detta är underbara nyheter på många sätt. Som jag ser det innebär detta ett väldigt uppsving för möjligheterna att Rift blir en riktigt gedigen produkt. För att inte tala om vad som kan komma i framtiden.

Jag tycker bara det är synd att varje gång någon nämner hans namn så blir det oavsett vad det än gäller så att förväntningarna går i taket, vilket för det mesta är mindre lyckat. Det skapar bara helt omöjliga förväntningar, och eftersom framgång idag mäts i resultat kontra förväntningar så är det sällan en bra sak då chanserna för att man når dessa förväntningarna minskar i samma takt förväntningarna ökar.

Jag är bara rädd för att det när det hela är klart sen så kommer det sitta en hel rad med besserwissrar till "kunniga" och förkunna att de hade förväntat sig mer/bättre, just eftersom det är Carmack som styrt skeppet. Ska vi kunna ha VR i framtiden får det ju inte bli att det betraktas som en fluga eller en special-pryl. Och då tror jag inte det håller att halvsunkiga recencenter på Aftonbladet och deras gelikar sitter och gnäller över att det är bra, men inte det mirakel de förväntat sig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.