ESXI Intel vs AMD köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malxos:

Har du fått till passthorugh på grafikkortet?
Hur är prestandan?
Hur många VMs kör du just nu?
Vad gick kalaset på?
Funkar det interna nic:et?

Många frågor

//Simon

Prestandan är mycket bra tycker jag. Inget att klaga på och skönt att kunna ge varje VM en eller två kärnor utan att behöva tänka.
Just nu rullar.
1. Freenas
2. Ubuntu server tv lösning
3. Ubuntu server torrent
4. Windows 7 remote admin
5. Windows 7 gaming
6 Fedora linux SAP gateway

Jag kommer tyvärr inte ihåg riktigt vad allt kostade men såg till att plocka allt från netonnet då jag var där med bilen.
Du kan nog plocka ihop paketet igen så kan du se vad det kostade.
Jag kör ej med det interna nätverkskortet så jag kan inte svara på det. Jag tycker alla som ska köra ESXI bör köpa ett ordentligt intel nic när det är så mycket trafik som kommer att gå genom det.

Passthorugh på grafikkortet funkar ok. Hade problem med Esxi 5.1 så jag bytte till 5.0 och där funkade det mycket bättre.
Ville mest testa lite och jag tycker ej att det blev en bra lösning så just nu sitter det ett 1000 kr gfx i servern som inte ens har en skärm kopplad till sig

Något mer?

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Cribbe:

Jag tycker alla som ska köra ESXI bör köpa ett ordentligt intel nic när det är så mycket trafik som kommer att gå genom det.

Tips, det finns surplus quad-nic'ar på ebay.co.uk för väldigt låga priser. Jag kör med ett http://www.ebay.co.uk/itm/HP-436431-001-LFF-Quad-PORT-PCI-EXP... i min nya esxi mini-itx router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tips, det finns surplus quad-nic'ar på ebay.co.uk för väldigt låga priser. Jag kör med ett http://www.ebay.co.uk/itm/HP-436431-001-LFF-Quad-PORT-PCI-EXP... i min nya esxi mini-itx router.

Skrivet av Cribbe:

Prestandan är mycket bra tycker jag. Inget att klaga på och skönt att kunna ge varje VM en eller två kärnor utan att behöva tänka.
Just nu rullar.
1. Freenas
2. Ubuntu server tv lösning
3. Ubuntu server torrent
4. Windows 7 remote admin
5. Windows 7 gaming
6 Fedora linux SAP gateway

Jag kommer tyvärr inte ihåg riktigt vad allt kostade men såg till att plocka allt från netonnet då jag var där med bilen.
Du kan nog plocka ihop paketet igen så kan du se vad det kostade.
Jag kör ej med det interna nätverkskortet så jag kan inte svara på det. Jag tycker alla som ska köra ESXI bör köpa ett ordentligt intel nic när det är så mycket trafik som kommer att gå genom det.

Passthorugh på grafikkortet funkar ok. Hade problem med Esxi 5.1 så jag bytte till 5.0 och där funkade det mycket bättre.
Ville mest testa lite och jag tycker ej att det blev en bra lösning så just nu sitter det ett 1000 kr gfx i servern som inte ens har en skärm kopplad till sig

Något mer?

Spännande!

Jag är sjukt sugen på att införskaffa mig något liknande.
Jag har sedan en tid tillbaka ett M1105 som jag har tänkt använda.

Men jag är i valet och kvalet gällande AMD/INTEL. AMD har fördelen att jag kan få tag i det billigare. Men med Intel kan jag välja supermicro kort, vilket är något jag skulle vilja göra med tanke på IPMI och annat smått och gott.

Usch kan inte någon bara ta ett beslut åt mig

Hur många VMs har du kört som max?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malxos:

Spännande!

Jag är sjukt sugen på att införskaffa mig något liknande.
Jag har sedan en tid tillbaka ett M1105 som jag har tänkt använda.

Men jag är i valet och kvalet gällande AMD/INTEL. AMD har fördelen att jag kan få tag i det billigare. Men med Intel kan jag välja supermicro kort, vilket är något jag skulle vilja göra med tanke på IPMI och annat smått och gott.

Usch kan inte någon bara ta ett beslut åt mig

Hur många VMs har du kört som max?

Jag skulle nog tagit Intel om jag kunde hitta alla delarna på samma ställe.
Men om man ska ha en vettig Intel setup som klara VT-D osv så blir det till att köpa från några olika leverantörer tyvärr.
Antalet VMs beror ju helt på vad dom gör. Men om du köper samma AMD setup som mig tror jag inte att du kommer slå i väggen på ett tag.
Min flaskhals är nog att jag kör alla VMs från samma SSD.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Jag skulle nog tagit Intel om jag kunde hitta alla delarna på samma ställe.
Men om man ska ha en vettig Intel setup som klara VT-D osv så blir det till att köpa från några olika leverantörer tyvärr.
Antalet VMs beror ju helt på vad dom gör. Men om du köper samma AMD setup som mig tror jag inte att du kommer slå i väggen på ett tag.
Min flaskhals är nog att jag kör alla VMs från samma SSD.

På vilket sätt skulle det vara en flaskhals? Jag vet inte varför det inte skulle vara det, utan mest nyfiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerdell:

På vilket sätt skulle det vara en flaskhals? Jag vet inte varför det inte skulle vara det, utan mest nyfiken!

En SSD är väldigt snabb om du kör den på en vanlig dator.
Men nu körs flera datorer på samma SSD vilket betyder att läsningar och skrivningar ökar för varje Virtuell maskin.

Vet inte hur jag ska beskriva det bättre. Någon annan kanske kan gör det?

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag hade valt AMD alternativet och kört med ECC minnen.

Det ser ut att kunna fungera med ECC-minnen i det där moderkortet, trots att det officiellt inte stöds enligt gigabyte.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1698299
Annars är det väl mes ASUS som har officiellt ECC-stöd för AMD?

IOMMU och ECC är ju trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det ser ut att kunna fungera med ECC-minnen i det där moderkortet, trots att det officiellt inte stöds enligt gigabyte.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1698299
Annars är det väl mes ASUS som har officiellt ECC-stöd för AMD?

IOMMU och ECC är ju trevligt.

Ja, jag gjorde snabb efterforskning själv innan jag rekommenderade ECC till systemet och det verkar lira.

Om det är ZFS som gäller hade iaf jag sett till att fixa det asap. Inte så kul om minnet ballar ur vid en skrubb och det blir sallad av alltihop (osannolikt men det har förekommit, bara att ta titt under storage delen på Hardforum).

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

En SSD är väldigt snabb om du kör den på en vanlig dator.
Men nu körs flera datorer på samma SSD vilket betyder att läsningar och skrivningar ökar för varje Virtuell maskin.

Vet inte hur jag ska beskriva det bättre. Någon annan kanske kan gör det?

Visst blir det långsammare ju fler maskiner man kör från samma SSD (beror ju också helt på VAD dessa VMar pysslar med) - ju färre dessbättre. Men det är ju inte i närheten av hur mycket långsammare det blir att köra flera VMar från samma HDD, där snackar vi flaskhals.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Kan du kortfattat beskriva hur tvheadend fungerar, vad det gör hur mycket kraft det tar?
Jag kanske totalt har missuppfattat men jag fick för mig att den transcoda "on the fly"

Kul inspirerande projekt!
Tacksam för svar!

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuCke:

Kan du kortfattat beskriva hur tvheadend fungerar, vad det gör hur mycket kraft det tar?
Jag kanske totalt har missuppfattat men jag fick för mig att den transcoda "on the fly"

Kul inspirerande projekt!
Tacksam för svar!

Tvheadend är ett program som kan köras på linux eller bsd.
Du sätter in ett tvkort som har stöd av linux eller bsd in din server.
Sedan kan du streama dina kanaler till klienter så som xbmc eller vlc.
Transcoding är något som nyligen fick komma med i master på deras GIT men är avslaget så du måste ändra en flagga i koden och kompilera själv för att det ska fungera. Det finns info om detta men jag kan även hjälpa till om du skulle vara intresserad av just transcoding delen.
Detta gör att man kan titta på tv på sin mobil eller om man har en lite segare uppkoppling t.ex. utomlands.
Servern utan transcoding använder endast några MB ram och nästan ingen CPU alls då den bara skyfflar signalen vidare ut på ditt nätverk.
Transcoding kräver mycket mera CPU och med min setup så tar den 70% av en kärna då den ska konvertera en normalupplöst kanal on the fly.
Som tur var används libav för att göra transcodingen så du kan med fördel tilldela två kärnor för att få bättre flyt i konverteringen.

Eftersom vi lever i Sverige så är många av kanalerna krypterade vilket betyder att du utöver tvkort behöver en kortläsare och en mjukvara så som oscam för att avkoda kanalerna. Notera att det är endast Viasat genom parabol som kan hantera HD kanaler ( SVT1 HD, SVT2 HD funkar fin med alla typer av lösningar) annars så fungera alla normalupplösta kanaler med t.ex boxer eller comhem. Se bara till att rätt tvkort (DVB-c för comhem, DVB-T för boxer, DVB-S för parabol).

Kollar gärna igenom http://comhit.net forumet för lite mera info ang. htpc tv lösningar.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Tvheadend är ett program som kan köras på linux eller bsd.
Du sätter in ett tvkort som har stöd av linux eller bsd in din server.
Sedan kan du streama dina kanaler till klienter så som xbmc eller vlc.
Transcoding är något som nyligen fick komma med i master på deras GIT men är avslaget så du måste ändra en flagga i koden och kompilera själv för att det ska fungera. Det finns info om detta men jag kan även hjälpa till om du skulle vara intresserad av just transcoding delen.
Detta gör att man kan titta på tv på sin mobil eller om man har en lite segare uppkoppling t.ex. utomlands.
Servern utan transcoding använder endast några MB ram och nästan ingen CPU alls då den bara skyfflar signalen vidare ut på ditt nätverk.
Transcoding kräver mycket mera CPU och med min setup så tar den 70% av en kärna då den ska konvertera en normalupplöst kanal on the fly.
Som tur var används libav för att göra transcodingen så du kan med fördel tilldela två kärnor för att få bättre flyt i konverteringen.

Eftersom vi lever i Sverige så är många av kanalerna krypterade vilket betyder att du utöver tvkort behöver en kortläsare och en mjukvara så som oscam för att avkoda kanalerna. Notera att det är endast Viasat genom parabol som kan hantera HD kanaler ( SVT1 HD, SVT2 HD funkar fin med alla typer av lösningar) annars så fungera alla normalupplösta kanaler med t.ex boxer eller comhem. Se bara till att rätt tvkort (DVB-c för comhem, DVB-T för boxer, DVB-S för parabol).

Kollar gärna igenom http://comhit.net forumet för lite mera info ang. htpc tv lösningar.

Tack flr att du tog dig tiden att skriva ett sådant utförligt svar då förstår jag, jag trodde att det kanske även spelade upp lokala filer eller att man kunde koppla in sig i andra sidan boxen (HDMI in och sedan skickade signalen vidare till datorer eller telefon etc.)

MVH
JuCke

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

får man fråga här,
finns det program så att man kan köra en server och ett vanligt desktop os samtidigt?
på samma dator så klart

men det skulle kunna vara riktigt intressant då jag vill ha en server att mecka med/experimentera lite. jag har ju redan en amd fx 8320 med 8 kärnor så jag kan ha 6 av dem i min vanliga os och 2 i server os om det skulle gå?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

får man fråga här,
finns det program så att man kan köra en server och ett vanligt desktop os samtidigt?
på samma dator så klart

men det skulle kunna vara riktigt intressant då jag vill ha en server att mecka med/experimentera lite. jag har ju redan en amd fx 8320 med 8 kärnor så jag kan ha 6 av dem i min vanliga os och 2 i server os om det skulle gå?

Du kan ha 2 olika installationer av operativsystem på samma dator men du kan inte köra dom bredvid varandra samtidigt.
Du kan inte heller dedikera kärnor hos din dator mellan dom olika operativsystemen, du får helt enkelt om du vill ha något liknande ESXI sätta upp en dedikerad rigg till detta.
Och kör du då ESXI kan du ju sätta upp massvis med virtuella maskiner där du kan dedikera olika många kärnor och olika mycket ram.

Du kan ju dock installera t.ex. vmware workstation eller virtualbox där du kan virtualisera fram en server i ditt vanliga operativsystem.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Du kan ha 2 olika installationer av operativsystem på samma dator men du kan inte köra dom bredvid varandra samtidigt.
Du kan inte heller dedikera kärnor hos din dator mellan dom olika operativsystemen, du får helt enkelt om du vill ha något liknande ESXI sätta upp en dedikerad rigg till detta.
Och kör du då ESXI kan du ju sätta upp massvis med virtuella maskiner där du kan dedikera olika många kärnor och olika mycket ram.

Du kan ju dock installera t.ex. vmware workstation eller virtualbox där du kan virtualisera fram en server i ditt vanliga operativsystem.

tack för en riktigt bra förklaring, det var ju lite synd, skulle vart nice om man kunde ha en server rullande i bakgrunden.
tror det får bli vmware workstation elelr virtual box för att sätta upp det hela, men vad händer om datorn stängs av eller något sådant?
för då måste ju virtualisationen avbrytas?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

tack för en riktigt bra förklaring, det var ju lite synd, skulle vart nice om man kunde ha en server rullande i bakgrunden.
tror det får bli vmware workstation elelr virtual box för att sätta upp det hela, men vad händer om datorn stängs av eller något sådant?
för då måste ju virtualisationen avbrytas?

Exakt eftersom du virtualiserar fram maskinerna så när du stänger av programmet som du virtualiserar i eller du stänger av datorn så kommer ju maskinerna stängas av har du möjlighet ska du ju helst spara ner eller stänga av dom korrekt i programmet och inte bara stänga av datorn eftersom dom kanske jobbar med något och maskinerna kan bli corrupta.
Så självfallet måste maskinen som du virtualiserar på eller annat vara på för att maskinerna ska fortsätta köras.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Ett alternativ om du vill ha en server att experimentera med och som alltid är igång är att hyra en virtuall maskin i en serverhall. Alltså en VPS. Då får du som en server i "molnet" som du fjärrstyr hemifrån. Men det är väl inte alltid som detta passar tänkt användningsområde. Är väl mest webserver och liknande som VPS är lämpligt för. Eller så köper du en liten raspberry pi och kör som en enkel miniserver.

Permalänk
Medlem

stort tack för hjälpen löste problemen galant

blev virtual box, håller på med en ubuntu server i den nu, såg att den var partionally functioning, men skitsamma

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Ja, jag gjorde snabb efterforskning själv innan jag rekommenderade ECC till systemet och det verkar lira.

Om det är ZFS som gäller hade iaf jag sett till att fixa det asap. Inte så kul om minnet ballar ur vid en skrubb och det blir sallad av alltihop (osannolikt men det har förekommit, bara att ta titt under storage delen på Hardforum).

Jag har hittat ett ännu billigare alternativ. Gigabyte GA-970A-UD3 stödjer också ECC-minnen samt IOMMU. Köpte ett begagnat sådant moderkort för 300 kr här på Sweclockers marknad häromdagen och ska pluppa i en begagnad FX-8350 jag hittat på tradera. Kpte i och för sig även en begagnad Phenom II X6 tillsammans med moderkortet men den ska in i en annan dator (det hade nog funkat nästan lika bra med den processorn också). Nu ska jag köra vanliga minnen utan ECC till att börja med (hittat 2x4 GB DDR3 begagnat för 250 kr) men det är skönt att veta att jag kan använda moderkortet till skojiga serverprojekt i framtiden och pluppa i ECC-minnen om jag skulle vilja. Ja jag kör ZFS så egentligen borde jag väl köpa ECC-minnen men de är ju rätt dyra (nästan 1400 kr för 16 GB)... Jag satsar på backuper istället.

Moderkortet verkar rejält på alla sätt och vis och tydligen ska det funka bra med ESXI och IOMMU:
http://thehomeserverblog.com/esxi/esxi-5-0-amd-whitebox-serve...

ECC-minnen funkar enligt detta:
http://phoronix.com/forums/showthread.php?30533-AMD-AM3-Unbuf...

Man kan få prisvärda alternativ genom att välja AMD. Dumsnålt? Nej, det tror jag inte.

Edit: I och för sig kan man hitta ECC-minnen billigare utomlands:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0064R7LH8?ie=UTF8&tag=pri...
Drygt 1200 kr inklusive frakt.
Kan man hitta dessa begagnat någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har hittat ett ännu billigare alternativ. Gigabyte GA-970A-UD3 stödjer också ECC-minnen samt IOMMU. Köpte ett begagnat sådant moderkort för 300 kr här på Sweclockers marknad häromdagen och ska pluppa i en begagnad FX-8350 jag hittat på tradera. Kpte i och för sig även en begagnad Phenom II X6 tillsammans med moderkortet men den ska in i en annan dator (det hade nog funkat nästan lika bra med den processorn också). Nu ska jag köra vanliga minnen utan ECC till att börja med (hittat 2x4 GB DDR3 begagnat för 250 kr) men det är skönt att veta att jag kan använda moderkortet till skojiga serverprojekt i framtiden och pluppa i ECC-minnen om jag skulle vilja. Ja jag kör ZFS så egentligen borde jag väl köpa ECC-minnen men de är ju rätt dyra (nästan 1400 kr för 16 GB)... Jag satsar på backuper istället.

Moderkortet verkar rejält på alla sätt och vis och tydligen ska det funka bra med ESXI och IOMMU:
http://thehomeserverblog.com/esxi/esxi-5-0-amd-whitebox-serve...

ECC-minnen funkar enligt detta:
http://phoronix.com/forums/showthread.php?30533-AMD-AM3-Unbuf...

Man kan få prisvärda alternativ genom att välja AMD. Dumsnålt? Nej, det tror jag inte.

Edit: I och för sig kan man hitta ECC-minnen billigare utomlands:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0064R7LH8?ie=UTF8&tag=pri...
Drygt 1200 kr inklusive frakt.
Kan man hitta dessa begagnat någonstans?

Jo jag kollade också på detta kort men då fanns det inte i lager.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Jo jag kollade också på detta kort men då fanns det inte i lager.

Så bra, då har jag nog inte gjort så dumt val, fast det var mera en slump. Köpte moderkortet först och kollade sedan. Ibland ska man ha tur...