Podcast 28: "Windows 8 i fokus"

Permalänk
Melding Plague

Podcast 28: "Windows 8 i fokus"

Med semestern i backspegeln greppar Emil och Jacob mikrofonerna för ett nytt avsnitt av SweClockers Podcast. På agendan hamnar framför allt Windows 8 och hur operativsystemet står sig snart tio månader efter lansering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött! Blir att lyssna på efter jobbet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ja!

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem

Saknat detta. <3

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Äntligen en till podcast!
Ni får inte ha så långa uppehåll mellan dom, får ju abstinens

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Perfect nu till jobbet! Kul att höra lite bekanta stämmor

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Antar att Emil syftar på Ring P1 vilket inte sänds i P3.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Avstängd

Ser framemot uppkommande Windows 8.1 som kommer snart, men besviken över att det fortfarande inte finns någon klassisk startmeny.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av rektor:

Ser framemot uppkommande Windows 8.1 som kommer snart, men besviken över att det fortfarande inte finns någon klassisk startmeny.

start 8?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Ni borde skriva hur stor filen är på mobilsajten också, jag ser det bara på fullversionen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

jag har testat startisback några dagar nu på 8,1 pre. Kan rekomendera att testa, annars har jag bara kört classic shell.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Detta har potential att bli ett favoritavsnitt får se hur det blir.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyvar1:

Knappast!
ClassicShell är gratis, och dessutom open source, så tar hellre det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Denna gör att man får startmenyn från Windows 7 utan kostnad (men man behöver några filer från en Windows 7 installation på samma språk) och inaktiverar "Metro"

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Inaktiv

Synd att det inte var en riktig artikel. Podcast är helt ointressant även om ämnet är det.

Permalänk
Medlem

Summeringen av att Desktop och Tablet är två vitt skilda världar som inte funkar väl ihop är ju lika gammal som Windows 8, sen alpha versionerna. Det sades då, det stämmer ännu Man får hoppas att Microsoft till slut separerar MUI till ett platt-OS och gör ett mer renodlat Desktop-OS. Start8 m.fl. är bara en väg runt ett problem, inte en slutgiltig lösning.

Sen är det ett moment 22 för dem. Ska det hända något i Microsoft store så måste det säljas mer enheter där apparna och menyn faktiskt används. Och det är väl problemet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Angående Unreal Tournament;
1998 - Unreal 1999 - Unreal Mission Pack I: Return to Na Pali
1999 - Unreal Tournament
2000 - Unreal Gold (kompilation)
2000 - Unreal Tournament: Game of the Year Edition
2000 - Totally Unreal (kompilation)
2002 - Unreal Tournament 2003
2003 - Unreal II: The Awakening
2003 - Unreal II XMP Edition
2004 - Unreal Tournament 2004
2006 - Unreal Anthology (kompilation)
2007 - Unreal Tournament 3
listans källa http://sv.wikipedia.org/wiki/Unreal_(spelserie)
håller Unreal Tournament 2003 för att vara bäst

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Modern UI är extremt klumpigt och frustrerande med mus/tangentbord och Windows RT har inget syfte alls i dagsläget. Jag satt och log genom hela podcasten

Vilka appar saknar vi? ALLA!

Apparna måste fixas. Speciellt era egna jävla appar, Microsoft!

Klockrent!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Bara jag som ibland har svårt att veta om det är Jakob eller Emil som snackar? Ni får köra bred dialekt varannan gång

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Gör en video istället, gillar inte podcasts

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Knappast!
ClassicShell är gratis, och dessutom open source, så tar hellre det!

Start8 skulle få kosta 500kr, skulle köpa och använda det över ClassicShell alla dagar i veckan, med ClassicShell får man vad man betalar för. Start8 passar in mycket bättre med Modern UI och ClassicShell har jag haft massa krångel med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Start8 skulle få kosta 500kr, skulle köpa och ta det över ClassicShell alla dagar i veckan, med ClassicShell får man vad man betalar för. Start8 passar in mycket bättre med Modern UI och ClassicShell har jag haft massa krångel med.

Så man ska köpa Windows 8 för 199 kr, sen ska man köpa Start8 för 500 kr?
Fett ovärt!

Man betalar 199 kr och får ett helt komplett operativ system med miljarder rader kod.
Så ska man betala 500 kr får ett litet program som låser upp något som borde varit där från början.

Fett ovärt!

Permalänk
Avstängd

Lite väl mycket negativitet, suck och stön från Emil för min smak men annars ett mycket bra avsnitt!

Angående att bilder m.m. öppnas i Modern UI i Windows 8 och att det inte går att bläddra till nästa bild så är det fixat i Windows 8.1, där går det att bläddra till nästa bild.

Till Emil, det där jag sa på Twitter om att en bidragande orsak till att det finns så många Facebook och Instagram-kloner kan vara att det ännu inte finns några officiella appar.. håller du med mig om att det kan vara så? Tomrummet fylls med fejkade appar så att säga. Jag säger inte heller att det är någons fel, det är mer en teori som jag har. Jag tror att när det väl finns bra, officiella appar (Facebook sägs tajma in releasen av 8.1) så kommer det inte släppas lika många kloner längre. Visst blir siffran 100 000+ appar skev när det finns många kloner, men hur många prutt-appar finns det inte till iOS/Android?

Kontaktappen är uppdaterad i 8.1. Meddelande-appen i Windows 8 är borttagen i 8.1 och ersatt av Skype

Både Google, Apple och Microsoft marknadsför ganska hårt hur många appar deras appbutiker har, så visst spelar det roll för någon. 5000 nya API:er i Windows 8.1 kan förhoppningsvis göra att apparna blir bättre.

En del klagande på att Google inte har släppt appar osv till Windows 8. Ett tips kanske kunde vara att migrera till Microsofts tjänster om man vill att det ska fungera bra på Microsofts plattform? Det mesta finns ju motsvarande där. Google Hangout -> Skype. Google Kalender -> Outlook.com och så vidare. Bara en tanke, jag förstår om man inte vill det, men det går ju.

Vadå profilstöd i Netflix? Hela operativsystemet har ju stöd för profiler (till skillnad från iOS m.m.) istället för att enskilda appar ska implementera det. Jag tror inte att det kommer något profilstöd i Netflix för Windows 8. Eller missuppfattar jag något?

Hoppas att ni ser det här som konstruktiv kritik, bra jobbat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Så man ska köpa Windows 8 för 199 kr, sen ska man köpa Start8 för 500 kr?
Fett ovärt!

Man betalar 199 kr och får ett helt komplett operativ system med miljarder rader kod.
Så ska man betala 500 kr får ett litet program som låser upp något som borde varit där från början.

Fett ovärt!

Jag jämförde Start8 med ClassicShell om jag fick lov att använda en av dem, för mig skulle det vara värt 500kr för att få Start8 ist för ClassicShell. Start8 kostar 30ish kronor.

En mediaspelare som klarar .mkv borde också varit där från början men jag ser ingen som klagar som att det är livshotande på det. Windows 7 spelar inte heller .mkv filer.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av strejf:

Lite väl mycket negativitet, suck och stön från Emil för min smak men annars ett mycket bra avsnitt!

Det är för att jag numera använder Windows 8 "fullt ut" dagligen och är ganska negativ till hela Modern UI-grejen och hur det hela sköts, något jag inte vill sticka under stol med för att blidka dig och andra "fantaster". Jag försöker framhäva punkter jag anser vara positiva, men mitt generella intryck är fortfarande efter tio månader att Windows 8 (framför allt Modern UI) i många lägen är ett halvfärdig hafsverk där dessutom apputbudet haltar betänkligt.

Jag är ledsen att du inte gillar det eller håller med, men jag orkar inte ytterligare en utdragen diskussion om detaljer, synsätt, formuleringar och vinklar med dig. Vi har haft tillräckligt många sådana senaste halvåret och fler lär det bli med Windows 8.1 - den här gången står jag över och tar kväll. Ha en fortsatt bra dag!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tack, men jag kommer lyssna på detta lite senare i mobilen när jag ska ut med hunden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Det är för att jag numera använder Windows 8 "fullt ut" dagligen och är ganska negativ till hela Modern UI-grejen och hur det hela sköts, något jag inte vill sticka under stol med för att blidka dig och andra "fantaster". Jag försöker framhäva punkter jag anser vara positiva, men mitt generella intryck är fortfarande efter tio månader att Windows 8 (framför allt Modern UI) i många lägen är ett halvfärdig hafsverk där dessutom apputbudet haltar betänkligt.

Jag är ledsen att du inte gillar det eller håller med, men jag orkar inte ytterligare en utdragen diskussion om detaljer, synsätt, formuleringar och vinklar med dig. Vi har haft tillräckligt många sådana senaste halvåret och fler lär det bli med Windows 8.1 - den här gången står jag över och tar kväll. Ha en fortsatt bra dag!

Jag säger ju att du/ni gjorde ett bra jobb. Trist att du tog det på det där sättet, jag försökte komma med konstruktiv kritik. Nä vi behöver inte ha någon långdragen diskussion igen. Ha en bra dag du med!

Edit: Vill bara tillägga att jag håller med er om att många appar är för dåliga, även många från Microsoft. Hoppas att det blir bättre framöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vänta här lite, var det inte Emil Björklund som pratade? Eller har han bytt efternamn?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Windows "9" blir nog bättre. Det brukar lyckas varannan gång ungefär för MS. Windows 8 har för mycket marknadsmuppar över och i sig och därför misslyckas det. Efter det misslyckandet så får teknikerna mer makt och då blir nästa ett bättre OS.

Bara att vänta och medan man väntar så är ju Windows 7 ett vettigt OS.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Windows "9" blir nog bättre. Det brukar lyckas varannan gång ungefär för MS. Windows 8 har för mycket marknadsmuppar över och i sig och därför misslyckas det. Efter det misslyckandet så får teknikerna mer makt och då blir nästa ett bättre OS.

Bara att vänta och medan man väntar så är ju Windows 7 ett vettigt OS.

.

"Det brukar lyckas varannan gång ungefär för MS."
Nej.