Permalänk

Igår stod det att min enhet tillverkades i fabriken men idag är den texten borta och det står inget om frakt. Undrar vad som har hänt. Hoppas den är på att skeppas och den kommer snart. Någon annan som har erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag har ett csn kort men jag har redan köpt min kan jag göra något åt det?

vad är rabatten?

jag köpte pro 13 carbon black i7 8 gb ram 256 gb ssd inga program

Testa att ringa Sony och höra om du kan få rabatten avdragen(var beredd att ge ditt student-id-nr som finns på csn-kortet)

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Igår stod det att min enhet tillverkades i fabriken men idag är den texten borta och det står inget om frakt. Undrar vad som har hänt. Hoppas den är på att skeppas och den kommer snart. Någon annan som har erfarenhet av detta?

Samma här, ungefär samtidigt fick jag ett mail som sa leverans 18-23/8 så jag gissar på att den är färdigtillverkad och ligger och väntar på transport.
Värt att notera är att hemsidan fortfarande säger leverans 14-15/8

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av kletgunnar:

Kul, jag själv har varit lite velig och undrat om jag gjorde rätt val som gick för Vaio istället för MBA. Trackpadden ska ju vara underbar på MBA och batteritiden likaså. Dock valde jag ju till extra batteri, sen är ju vaio:n något lättare att bära på samt har en bättre skärm. Tror vi blir nöjda bägge två då dom olika har sina fördelar respektive nackdelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med där! Jag har har dock blivit skadad av trackpaden i MacBook'en så kan ju knappt använda en vanlig dator!

Sedan så är ju skärmen inte jättejätte bra på MacBook Air men bättre än min 13 tums pro maskin iaf.

Aja vi blir nog alla glada över våra datorer

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Yes, så det var för mig också. Någon/några dagar senare kommer det gå vidare till frakt och du får (efter några dagar) ett mail med spårningsnummer så att du kan spåra paketet.

Permalänk

Nu har jag använt datorn en stund (en familjemedlem köpte en av någon anledning ):

Väldigt lätt och smäcker sak, och grymt snygg. Inga vassa kanter mer än hörnen möjligtvis. Fläkten lät en del under uppstart och när man installerade sina program. När man bara surfar eller skriver text är den dock jättesnäll och tyst, så inga problem där.

Grym skärm (ej touch) och väldigt bra tangentbord, stör mig noll att den flexar lite. Jag skulle tycka om att programmera LaTeX eller Matlab under längre perioder på denna dator. Touchpadden fungerade bra men hade ändå lite underligheter för sig.

Inga problem med det trådlösa nätverket. Prestandan kan jag inte säga något om förutom att den känns rapp i windows (uppenbarligen, med ssd). Inte mycket bloatware, det irriterande gick snabbt att ta bort och Sony skickar med en del riktigt bra verktyg.

Slutsatsen jag drar är att datorn gör precis det den säger att den ska göra. Den är väldigt lätt och välbyggd med bra batteritid. Man ska dock vara medveten om att kylningen nog är sämre än på lite tyngre konkurrenter.

Jag hoppas att skolan i höst ger mig nytta av en bärbar, då köper jag denna

En fråga till någon annan: Frigör man utrymmet från recovery-partionen om man använder Vaio care för att ta ut den på ett usbminne?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Nu har jag använt datorn en stund (en familjemedlem köpte en av någon anledning ):

Väldigt lätt och smäcker sak, och grymt snygg. Inga vassa kanter mer än hörnen möjligtvis. Fläkten lät en del under uppstart och när man installerade sina program. När man bara surfar eller skriver text är den dock jättesnäll och tyst, så inga problem där.

Grym skärm (ej touch) och väldigt bra tangentbord, stör mig noll att den flexar lite. Jag skulle tycka om att programmera LaTeX eller Matlab under längre perioder på denna dator. Touchpadden fungerade bra men hade ändå lite underligheter för sig.

Inga problem med det trådlösa nätverket. Prestandan kan jag inte säga något om förutom att den känns rapp i windows (uppenbarligen, med ssd). Inte mycket bloatware, det irriterande gick snabbt att ta bort och Sony skickar med en del riktigt bra verktyg.

Slutsatsen jag drar är att datorn gör precis det den säger att den ska göra. Den är väldigt lätt och välbyggd med bra batteritid. Man ska dock vara medveten om att kylningen nog är sämre än på lite tyngre konkurrenter.

Jag hoppas att skolan i höst ger mig nytta av en bärbar, då köper jag denna

En fråga till någon annan: Frigör man utrymmet från recovery-partionen om man använder Vaio care för att ta ut den på ett usbminne?

Touchpaden går att konfigurera. Det är först efter det jag faktiskt känner att jag skulle kunna använda datorn utan en trådlös mus till. Ska dessutom bli bli bättre i 8.1 har jag för mig.

Jag tror inte den blir mindre tyvärr, utan endast att du har en extern recovery ifall hårddisken skulle klappa ihop(alt du byter hårddisk)

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Avstängd

är flexandet så farligt i känsla?

känns den bra eller känns den billig?

Permalänk
Medlem

ruggit sugen på att beställa men åker utomlands för studier den 5 september, och står leveranstid 30aug-06 sept hur har leveranstiden varit för er som beställt? vad jag kunnat läsa mig till har de varit lite olika erfarenheter känns det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

är flexandet så farligt i känsla?

känns den bra eller känns den billig?

Normen är väl att en dator inte ska flexa, så i början är det lite skumt. Jag vande mig dock snabbt, och nu känns den bara väldigt trevlig.

Skrivet av grentz:

ruggit sugen på att beställa men åker utomlands för studier den 5 september, och står leveranstid 30aug-06 sept hur har leveranstiden varit för er som beställt? vad jag kunnat läsa mig till har de varit lite olika erfarenheter känns det som

Jag fick min en dag före första beräknade dag.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

https://shop.sony.se/shop/VAIO-barbara-PCs/VAIO%AE-Pro-11-13/...

lite sugen på den i outleten, batteritiden där, är det med den extra "dockan" under eller utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grentz:

https://shop.sony.se/shop/VAIO-barbara-PCs/VAIO%AE-Pro-11-13/...

lite sugen på den i outleten, batteritiden där, är det med den extra "dockan" under eller utan?

Länken fungerar inte, hur lång batteritid stod det att det var?

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Länken fungerar inte, hur lång batteritid stod det att det var?

Batteri: Batteritid upp till 18 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av grentz:

Det ska vara med extrabatteriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av vane505:

Det ska vara med extrabatteriet

Tack, ska ringa in imorgon och höra med dem. Hade passat då jag förmodligen inte kan vänta på en custom build. Tack för svaren allihopa

Permalänk
Medlem
Skrivet av grentz:

Som tidigare nämnt så är det med det extra batteriet. Utan extrabatteriet ligger batteritiden enligt Sony på upp till 8h.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10

Permalänk
Medlem

Jag har sett att många säger att det är en underbar dator men att den LÅTER (sry för caps) väääldigt mycket, fläkten är igång i stort sett hela tiden. Är det någon som kan bekräfta detta?

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

Jag har sett att många säger att det är en underbar dator men att den LÅTER (sry för caps) väääldigt mycket, fläkten är igång i stort sett hela tiden. Är det någon som kan bekräfta detta?

Nja, såvitt jag har förstått det hela så är fläkten igång väääldigt mycket under tiden man installerar operativsystemet/uppdateringar, men annars skall den vara rätt så tyst (utom under väldigt hög belastning, givetvis). Får hem min först under nästa vecka, så någon gång då lär jag kunna svara på frågan utefter egen erfarenhet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

Var har du fått det ifrån? Du är inte den första som "sett många" som säger att fläkten låter mycket. Jag skulle snarare påstå att vi i den här tråden är överens om att datorn låter mycket den första dagen(uppdateringar,indexering,installationer) och efter det tyst som en ultrabook ska vara.

Jag tror och hoppas att de som fortfarande inväntar sina datorer kommer säga samma sak.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Hej!

Kan nu konstatera att fläkten inte stör mig alls så som jag använder datorn. De buggar som jag upplevt:

1. Problem med bluetoothtangentbord (k 810) - fixat efter riktig borttagning och ominstallation av drivrutin.
2. Tappar trådlöst nät - har hänt två gånger sen jag fick datorn (7/8). Inga problem om man startar om.

Jag är nöjd med köpet och jag tycker datorn känns prisvärd och kommer att rekommendera den till folk som frågar. Det enda jag är nyfiken på är hur den står sig mot konkurenterna. Ser fram emot ett "oberoende" test i höst.

/Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Var har du fått det ifrån? Du är inte den första som "sett många" som säger att fläkten låter mycket. Jag skulle snarare påstå att vi i den här tråden är överens om att datorn låter mycket den första dagen(uppdateringar,indexering,installationer) och efter det tyst som en ultrabook ska vara.

Jag tror och hoppas att de som fortfarande inväntar sina datorer kommer säga samma sak.

Hej,

Jag är tyvärr en av de som fortfarande - efter att ha använt datorn i över en vecka och därmed kört Windows Update & Indexering) - har en dator vars fläktljudnivå inte är acceptabel. Dels vindljudet (luft ut ur maskinen), dels fläktljudet (själva fläkten som roterar) och dels ett högfrekvent "Coil Whine" pipande/tjutande är inte ok. Så att detta med högt fläktljud skulle upphöra direkt när maskinen fått köra klart WU och indexering är i vart fall inte sant för mig.

Vet inte om jag har ett måndagsexemplar eller om det är något fel på min maskin, men låter det gör den. Mycket och ifta. Att se på film utan lurar är i princip inte möjligt (720p), med lurar hörs det igenom, vid vanligt surfande ger maskinen även då upphov till mer fläktljud än vad som är önskligt. Flash- eller all anan form av film på nätet (tex. Youtube) och maskinen sätter igång rejält. Ser i Coretemp & SpeedFan att CPU:n (:erna) sällan går så högt utan att det är GPU:n som blir varm och triggar fläkten.

Senaste drivisar på allt, senaste BIOS, inställd på "Silent" och lägsta prestandasettingen i Vaio control appen.

Min maskin är en SVP13 med i5, 128 Gig, ej touch, köpt på Dustin (inte för att detta beror på dem ), levererades den 1:a augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenmar:

Hej,

Jag är tyvärr en av de som fortfarande - efter att ha använt datorn i över en vecka och därmed kört Windows Update & Indexering) - har en dator vars fläktljudnivå inte är acceptabel. Dels vindljudet (luft ut ur maskinen), dels fläktljudet (själva fläkten som roterar) och dels ett högfrekvent "Coil Whine" pipande/tjutande är inte ok. Så att detta med högt fläktljud skulle upphöra direkt när maskinen fått köra klart WU och indexering är i vart fall inte sant för mig.

Vet inte om jag har ett måndagsexemplar eller om det är något fel på min maskin, men låter det gör den. Mycket och ifta. Att se på film utan lurar är i princip inte möjligt (720p), med lurar hörs det igenom, vid vanligt surfande ger maskinen även då upphov till mer fläktljud än vad som är önskligt. Flash- eller all anan form av film på nätet (tex. Youtube) och maskinen sätter igång rejält. Ser i Coretemp & SpeedFan att CPU:n (:erna) sällan går så högt utan att det är GPU:n som blir varm och triggar fläkten.

Senaste drivisar på allt, senaste BIOS, inställd på "Silent" och lägsta prestandasettingen i Vaio control appen.

Min maskin är en SVP13 med i5, 128 Gig, ej touch, köpt på Dustin (inte för att detta beror på dem ), levererades den 1:a augusti.

Tråkigt att höra :/

Min teori är faktiskt att det beror på att du köpte den hos Dustin(Sony har nog slutat släppa måndagsexemplar vid det här laget, men om du köpte en av de som Dustin fick in strax efter lansering kan du möjligtvis ha fått ett) ;o Vad är coil whine?

Eftersom GPU:n är integrerad i CPU:n borde väl det betyda att CPU:n blir varm om GPU:n jobbar? Har du kollat aktivitetshanteraren så att du inte har några jobbiga program i bakgrunden? Det är visat att grafiken presterar sämre med 4GB RAM(vet ej varför, men det är något de kommit fram till på notebookreview-forumet) så kanske måste jobba hårdare(=bli varmare) för att prestera på begärd nivå.

Du är den första på det här forumet som rapporterar om fläktljudet? (som faktiskt äger en dvs)

Om det inte löser sig hoppas jag du får lämna tillbaka den till dustin och få en ny/pengarna tillbaka.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Stenmar:

Hej,

Testa att stänga av BlueTooth, det har fungerat för en del när det gäller en viss typ av ljud i a f. Inte själva fläktljudet, dock.

http://community.sony.com/t5/VAIO-Hardware-Networking/Noise-c...

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Touchpaden går att konfigurera. Det är först efter det jag faktiskt känner att jag skulle kunna använda datorn utan en trådlös mus till. Ska dessutom bli bli bättre i 8.1 har jag för mig.

Jag tror inte den blir mindre tyvärr, utan endast att du har en extern recovery ifall hårddisken skulle klappa ihop(alt du byter hårddisk)

Touchpadden gick faktiskt att konfigurera! Värt att tänka på är att inställningar finns på 2 ställen. Många finns i synaptics drivrutiner. Det jag hade problem med var att datorn bytte till appar slumpmässigt. Det visade sig att man kan svepa in från sidorna på touchpadden för att simulera en touchskärm. Dessa inställningar finns i Vaio Control center

Och tar man ut recovery disken på ett usbminne kan man sedan manuellt välja att ta bort partionen från datorn för att få mer utrymme. Detta i windows diskhanterare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Tocuhpadden gick faktiskt att konfigurera! Värt att tänka på är att inställningar finns på 2 ställen. Många finns i synaptics drivrutiner. Det jag hade problem med var att datorn bytte till appar slumpmässigt. Det visade sig att man kan svepa in från sidorna på touchpadden för att simulera en touchskärm. Dessa inställningar finns i Vaio Control center

Och tar man ut recovery disken på ett usbminne kan man sedan manuellt välja att ta bort partionen från datorn för att få mer utrymme. Detta i windows diskhanterare.

Gött att det löste sig! Visst är den bra när man lekt runt lite med inställningarna?

Visste inte att det gick! Hoppas andra som frågat om hårddiskstorleken ser det här så att de också kan göra så!

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Gött att det löste sig! Visst är den bra när man lekt runt lite med inställningarna?

Visste inte att det gick! Hoppas andra som frågat om hårddiskstorleken ser det här så att de också kan göra så!

Jo, diskutrymmet är ett problem på en ssd. Men några fler knep finns som kan ge ganska mycket utrymmet.

Växlingsfilen: Sätt manuellt till 1024 (från 4096 som den stod på för mig)
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/change-the-s...

Hibernate: Ta bort, liten förlust då datorn startar så snabbt. Sparar 8gb om man har 8gb ram
http://www.sevenforums.com/tutorials/819-hibernate-enable-dis...

Och som sagt, ta bort recovery: 16gb (på egen risk)
http://forum.notebookreview.com/sony/488090-how-can-i-delete-...

27 gb mer utrymme är ganska bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Jo, diskutrymmet är ett problem på en ssd. Men några fler knep finns som kan ge ganska mycket utrymmet.

Växlingsfilen: Sätt manuellt till 1024 (från 4096 som den stod på för mig)
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/change-the-s...

Hibernate: Ta bort, liten förlust då datorn startar så snabbt. Sparar 8gb om man har 8gb ram
http://www.sevenforums.com/tutorials/819-hibernate-enable-dis...

Och som sagt, ta bort recovery: 16gb (på egen risk)
http://forum.notebookreview.com/sony/488090-how-can-i-delete-...

27 gb mer utrymme är ganska bra.

Räcker 16Gb USB för recovery?
Eller kan den överstiga det på något sätt?

Försöker planera så att så fort datorn kommit fram så ska det installeras W7.
(Läst att W8 drar ganska mycket av datorn) och jag har dessutom inte beställt touch så den blir inte lika "effektiv".

Permalänk

Blev ingen Sony Vaio Pro för mig, var faktiskt det jag planerade men i slutändan köpte jag en begagnad Macbook Air som jag än så länge är extremt nöjd med. Kände på bägge två häromdan och den första tanke som slog mig var att jag är trött på alla knakiga och flexiga laptops, även den perfekta touchpadden var en mycket stor fördel även om Sonyns inte kändes dålig på något sätt.

Dock grämer jag mig lite över att skärmen på Sonyn är bättre, dock kan man inte få allt helt enkelt, jag är nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Räcker 16Gb USB för recovery?
Eller kan den överstiga det på något sätt?

Försöker planera så att så fort datorn kommit fram så ska det installeras W7.
(Läst att W8 drar ganska mycket av datorn) och jag har dessutom inte beställt touch så den blir inte lika "effektiv".

Jag vill inte dra igenom något krig här men windows 8 är faktiskt "bättre" än windows 7(i det här fallet). Anledningar till att detta gäller just den här datorn: Finns inga officiella drivrutiner för windows 7(!), windows 8 drar mindre av datorn(Microsoft har inte sovit sedan 7 kom ut, så windows 8 drar mindre och därför får du också bättre batteritid), du kan lätt få bort modern UI(vilket alla som inte har touch hatar och därför kollar här http://gizmodo.com/yes-now-wheres-the-tutorial-on-how-to-make... ) och med kommande windows 8.1 med automatisk skalning kanske man slipper använda lupp för att se små texter.

Du lär alltså få diverse problem med drivrutiner, kortare batteritid pga sämre optimerad mjukvara och pyttetext. Är du villig att ta allt det? För vad? Slippa modern UI?

På en stationär med ordentlig prestanda(där OS:et utgör em obefintlig belastning), stor skärm(~24-27 tum) och som du själv kan finna drivrutiner till alla komponenter utan problem skulle jag dock fortfarande köra 7.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlehood:

Blev ingen Sony Vaio Pro för mig, var faktiskt det jag planerade men i slutändan köpte jag en begagnad Macbook Air som jag än så länge är extremt nöjd med. Kände på bägge två häromdan och den första tanke som slog mig var att jag är trött på alla knakiga och flexiga laptops, även den perfekta touchpadden var en mycket stor fördel även om Sonyns inte kändes dålig på något sätt.

Dock grämer jag mig lite över att skärmen på Sonyn är bättre, dock kan man inte få allt helt enkelt, jag är nöjd!

Förstår ändå hur det kan vara svårt att välja. Tror definitivt du kommer vara nöjd med den på samma vis som de som köper pro kommer vara nöjda med sina. Jag tycker dock att det är väldigt kul att någon dator äntligen fått nöjet att ändå utmana MBA, för det har jag inte sett förut!(kanske någon av Asus zenbook-modeller?)

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E