Helgsnack: "Får tekniken följa med på semestern?"

Permalänk
Medlem

Jag tar bara med mobilen, hade jag haft en surfplatta så hade den nog fått stanna hemma. Jag sitter i Bulgarien i skrivande stund, dottern sover middag och sambon är vid poolen, jag passar på att slösurfa lite på det gratis wifi som hotellet erbjuder. Jag trodde aldrig det skulle fungera uppe på rummet men det sitter en fet router utanför min dörr, så wohoo!

Det jag gör dock är att jag tar ut sim-kortet ur mobilen, mest för att vara säker på att undvika roamingavgifter samt att ingen kan ringa mig och orsaka utgifter på det sättet heller. Skulle barnen vilja låna mobilen för spel etc så känns det säkrare på det sättet också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tar med mig allt(dvs dator med allt i sig och laptop+tele), är dock inte beroende av sociala medier(har inte ens nå konton på de).

Min semester är dock att dra till stugan som är 20min från lägenheten. Skulle jag längre bort får nog datorn stanna hemma men surfplatta/laptop/tele kommer då med.
Är ju inte ens så att man rör telen varje dag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Entusiast

Tar ju såklart alltid med mig telefonen vad jag än gör som involverar att man sätter foten utanför tomten. Laptopen brukar åka med på semestrar men det finns inte så mycket den duger till. Den klarar inte av några spel från de senaste 10 åren och om man får lust att vara produktiv så är skärmen för liten.
Slösurfa är inte heller så kul eftersom touch-pad är så mycket mer jobb än en vanlig mus. Och oftast har man ju inte något orenligt bord man kan/vill sitta vid för att kunna ha mus.
Så det blir väl mest filmmaskin för kvällarna när man har tröttnat på mölle

Permalänk
Medlem

Jag har svårare att slappna av om jag inte kan vara uppkopplad och kolla diverse sociala medier eller ha kontakt med nära och kära. Känner att om jag inte vet allt som händer överallt så halkar jag efter.

Men luren brukar räcker oftast. Några filmer och lite musik för resor, när man ska sova på kvällen. iPhonen följer alltid med om jag lämnar huset.

Dator behöver jag igentligen bara när jag spelar visst är det kanske skönare att slösurfa på något större men mobilen räcker gott nog på semestern.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
99:e percentilen

Har i princip alltid med min surfplatta, precis som de flesta har med sin smartphone. Alltså även till skolan, affären och mormor.

Åker jag på en "resa" (där man sover någon annanstans) tar jag dessutom med min ultrabook.

En surfplatta är perfekt i bilen, för där är det svårt att få en vettig arbetsställning med en laptop. Jag har dock suttit och knackat kod på ultrabooken på ett par resor.

Så ja, jag tar med mig mina prylar på semestern.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

på kortare resor har jag alltid med mig mobilen och surfplatta men blir det lite längre resor som sträcker sig några länder så väljer jag laptopen istället för tabletten

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag är utan internet i mer än 12 timmar , hur skulle man då klara en semester ?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag är 18 år för tillfället och har i alla år endast haft med mig min mobil på sommarsemestern. Har man tur så är det sol varje dag och då behövs inte ens mobilen. Kollar facebook och nyheter såklart lite med den på kvällen men om det inte är dåligt väder under dagen så behövs ingen teknik.

Permalänk
Medlem

har alltid oftas med laptopen o min mobil på husvagnsemestern, men vid större resor som till spanien(utlandsresor) så har jag bara mobil med mig (:

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tykorkye:

Brukar oftast bara vara det gamla gameboyet som åker med.

Brukade köra Ducktales, Donkeykong och Djungelboken. Nostalgi

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag brukar ha med min trötta netbook utomlands och en olåst smartphone för att köra lokala simkort

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Mobil och surfplatta brukar få följa med. Använder mobilen till tidsfördriv i form av surf, musik samt mobilspel. Plockar bara fram surfplattan om det är längre distanser och om jag har någon TV-serie liggandes på den.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Min ultrabook, min mobil, 2-3 extrema ficklampor med extrabatterier,mina fina Focal lurar och diverse kablar såsom HDMI,Nätverk och grendosor...

Sen är jag överlevnadsfreak så allt som gör så att jag kan överleva i alla världsdelar åker också med, man vet inte vart man hamnar...hörde om en Kines som blev så packad så att när han vaknade upp låg han i lastutrymmet på en båt påväg till USA..

Så.

Permalänk
Hedersmedlem

Ligger här på soffan, under min semester, med surfplattan och svarar i en tråd om hurvida tekniken åker med på semestern. Svaret är ja.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Det beror på vilken typ av resa man ger sig ut på. Min smartphone skulle jag aldrig resa iväg utan, då den används för kommunikation och nöje. Kameran är viktig för mig, jag vill kunna ta kort på semesterns höjdpunkter.

En surfplatta kanske följer med i vilket fall som helst, eller en ultrabook (nu äger jag ingen ännu men snart). Det är sjukt härligt att bara ta fram en surfplatta och dra en film på planet eller var som helst. Huruvida det överträffar en god bok är en definitionsfråga, jag brukar dock föredra bägge.

Man vill ju kunna höra av sig till sina nära och kära som fortfarande befinner sig på hemmaplan, antingen via samtal/sms eller sociala medier.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Har haft med mig min PS Vita när jag har rest nu på sommaren. Fungerat jättebra. Spelat Persona 4 Golden bland annat
Annars har jag iPaden som fungerar utmärkt och känns bra att surfa på.

Visa signatur

| PC | MSI Z77A-G43 | i5 3570K | Corsair Vengeance 8gb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Fractal Design Define R4 | XFX Core Edition PRO550W | WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

MBP, tablet och mobilen åker alltid med, skulle inte överleva annars! + camera

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag måste vara den enda som inte äger nån annan datorpryl förutom en stationär dator ^^

Har bara mobilen som teknikpryl och den tar jag med överallt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

ne det e semester då ska ju för f..... bara slappa dricka öl o var med familj o vänner ....tycker att man helt ska hoppa över internet mm ...teknik relaterade saker

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Jag var i Östasien nyligen på semester och hade (relativt knapert) WiFi där på hotellet vi bodde på(egentligen mer ett funktionellt vandrarhem).
Därför tog jag med min smartphone. Numera är alla hemsidor, eller iaf väldigt många, optimerade för smartphones så det var inget problem.

Så varför? Ptja, vi gick upp kl 6, åt frukost kl 7 och var på fot från kl 8 på morgonen till 8 på kvällen. När man kommer hem så vill man koppla av men inte riktigt sova än och då är det kul att se vad som hänt i världen. Ett internetcafé är dyrare än det WiFi som ingår.

Min tablet är ett iPad 4, den använder jag främst för skolarbete och sådant så jag tog inte med den. Varför?
Ptja, den är för tung just nu. Jag vill inte ha en 7 tums formfaktor eftersom det är för liten skillnad jämfört med min Note 2 utan väntar tålmodigt tills man kan köpa en 10-tummare som väger 300 gram(min iPad väger 668 gram och sen har jag ett skydd som väger 150 gram också). När något sånt finns så tar jag med den också på nästa semester.

Argumentet att "ta inte med datorn på semestern" är lite korkat. Varför tar människor med sig böcker på semestern? Umgås man när man läser böcker? Nu läser allt fler på sina tablets/eläsare ändå, t.ex. så är en Nexus 7 ganska perfekt för läsande(för de flesta), så länge man inte sitter i solljus. Och vad spelar det för roll om man läser en roman eller läser Sweclockers?

Folk måste hänga med i tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag måste vara den enda som inte äger nån annan datorpryl förutom en stationär dator ^^

Har bara mobilen som teknikpryl och den tar jag med överallt.

En modern mobil idag är en dator. En dator kan ha många olika former och en smartphone idag klarar definitivt definitionen på en dator, eftersom den är kraftfull nog att göra allt en stationär kan göra förutom de tyngsta sakerna(t.ex. videoredigering, tunga spel etc).

Permalänk
Medlem

Har aldrig med mig något, Eftersom mina semestrar går ut på supa, knulla o slåss.

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

En modern mobil idag är en dator.

Så kan man se det, men bara för att processorn i en smartphone är fyrkärnig behöver inte det betyda att den ens är i närheten lika kraftfull som en stationär dator. Och det är de inte heller :/ Det handlar inte så mycket om antal kärnor eller klockfrekvens.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

mobilen fick stanna hemma men e-bokläsaren (Kobo Aura) har varit med på alla vändor till stranden i sommar.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

Under min semester nötte jag en hel del mil sittandes ensam i bilen och då kan det vara gött att ha något att lyssna på.
Eftersom jag har blivit för gammal för en del av P3s program (framkallar roadrage!?!), inte har blivit tillräckligt gammal för P4 och inte alltid lyckades få in P1
så blev det ibland tyst. Det löste jag med att ha några böcker i telefonen som sändes till högtalarna med en enkel fm-sändare.

Utöver det så hade jag med Nexus 7an. Det är skönt att slippa släpa med sig böcker för kvällsläsningen och ville man se på något så hade jag med mig några tv-serier som blivit liggande. Med Nexus media iporter och ett rejält USB-minne slipper man fylla minnet på 7an
Med bluetooth tangentbord gick det smidigare att skriva resedagbok och maila.
Jag tyckte det fungerade bra.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atropos:

Under min semester nötte jag en hel del mil sittandes ensam i bilen och då kan det vara gött att ha något att lyssna på.
Eftersom jag har blivit för gammal för en del av P3s program (framkallar roadrage!?!), inte har blivit tillräckligt gammal för P4 och inte alltid lyckades få in P1
så blev det ibland tyst. Det löste jag med att ha några böcker i telefonen som sändes till högtalarna med en enkel fm-sändare.

Utöver det så hade jag med Nexus 7an. Det är skönt att slippa släpa med sig böcker för kvällsläsningen och ville man se på något så hade jag med mig några tv-serier som blivit liggande. Med Nexus media iporter och ett rejält USB-minne slipper man fylla minnet på 7an
Med bluetooth tangentbord gick det smidigare att skriva resedagbok och maila.
Jag tyckte det fungerade bra.

Ja att åka bil utan P1 eller en ljudbok går ju bara inte och där är ju mobilen ovärderlig!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Sitter på mallis och surfar här på hotellets wifi.
Har med mig:
Ipad 3
Ipad 1
Galaxy s4
Bärbar dator
Canon 7d med fyra objektiv
Sony NEX 5n

För mig är det fullständigt naturligt att ha med mig mina prylar.
Jag har inga problem att slappna av hemma med uppkoppling och teknik prylar. Och har således inte heller problem här nere.
Om det är något som stressar upp än så är det väll mina två döttrar på 3år och 5 månader.
Då kan tekniken vara en ganska skön tillflykt.

Permalänk
Medlem

Har i stort sett alltid med mig min MBP, ipad och iphone och definitivt på semester.
Sitta vid poolen under ett parasol och läsa på ipaden är grymt avslappnande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tekniken är semestern. Jobbprylar får däremot aldrig följa med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Endast mobilen åker med men då främst i egenskap som klocka. Tycker det är skönt att vara nedkopplad.
Själv är jag uppväxt med varken platta, barnskivor eller ens kassettband i bilen. Jag fick ägna långa bilfärder åt att lära mig trafikregler och vägskyltar. Körkortsteori var inget jag behövde bry mig om när det blev dags för körkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.