Behöver hjälp med att bygga en gamingdator!

Permalänk

Behöver hjälp med att bygga en gamingdator!

Tjena, eftersom jag inte hann beställa kompletts i05 innan de ändrade grafikkortet så hade jag uppskattat lite hjälp med och få ihop en dator för ca 9 tusen inklusive skärm! Har en max budget på det priset eftersom jag måste köpa en billig laptop även till plugg som jag nu ska börja med till hösten så hjälp till det med hade uppskattats.

Mvh Kulmini!

Visa signatur

AMD Ryzen™ 5 3600, ASUS ROG STRIX X470-I GAMING, Palit GeForce GTX 1060 6GB Dual, Samsung 970 EVO 250GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk
Medlem

Kan du bygga själv? Har du OS sen innan eller behöver de ingå också? Något specifikt krav på skärm?

Permalänk
Medlem

Lite över 9k men jag tycker det är värt att ha med en SSD redan från början. Jag tycker även det är värt att ta en överklockningsbar processor och kunna överklocka.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3733919/2013-08-17

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hjälpsam

En enkel lösning är ju SweC sommardator billigare version för 6999:-

Lägg till OS, Skärm. . .har du OS ta dom pengarna o köp en SSD

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Lite över 9k men jag tycker det är värt att ha med en SSD redan från början. Jag tycker även det är värt att ta en överklockningsbar processor och kunna överklocka.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3733919/2013-08-17

Ser bra ut! Räcker det för de nya kommande spelen så som GTAV?

Visa signatur

AMD Ryzen™ 5 3600, ASUS ROG STRIX X470-I GAMING, Palit GeForce GTX 1060 6GB Dual, Samsung 970 EVO 250GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk
Skrivet av thli72:

En enkel lösning är ju SweC sommardator billigare version för 6999:-

Lägg till OS, Skärm. . .har du OS ta dom pengarna o köp en SSD

Jag har OS men den datorn innehåller väl ingen CD/DVD läsare? Linka gärna versionen till mig:)!

Jag har varit med vid ett par tillfällen då datorer byggts ihop sen har jag även hjälpt en kompis med det, vet vart grejerna ska ligga om man säger så .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kulmini13:

Ser bra ut! Räcker det för de nya kommande spelen så som GTAV?

Grafikkortet är den svaga punkten i paketet men kommer säkert räcka till om man inte ska spela på max inställningar. GTX 660 ger mycket prestanda för pengarna jämfört med dyrare och bättre grafikkort. Meningen är att du ska uppgradera grafikkortet nästa år eller om något år då du har råd med ett värsting kort som då kommer var (mycket) bättre än något grafikkort som finns i dag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Permalänk

Okej ser bra och enkelt ut :)! Och denna datorn ska då alltså klara det nya GTA på hyffsad grafik, och sedan de lite enklare spelen kanske som tex worlf of warcraft?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Datorn har samma prestanda som den vanliga sommardatorn, så läs den artikeln om vad den klarar. . . men den klarar +50fps på Ultra i Bf3 tex. . .så den är kraftfullare än du tror

http://www.sweclockers.com/artikel/17242-sweclockers-sommarda...

Permalänk
Skrivet av thli72:

Datorn har samma prestanda som den vanliga sommardatorn, så läs den artikeln om vad den klarar. . . men den klarar +50fps på Ultra i Bf3 tex. . .så den är kraftfullare än du tror

http://www.sweclockers.com/artikel/17242-sweclockers-sommarda...

Ser väldigt bra ut:) Men chassit går det att byta?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Om jag minns rätt är det ett paket med ca 300:- i paket rabatt. . . maila Webhallen om dom går med på att byta chassi till en merkostnad, borde inte spela dom någon roll då dom ändå plockar alla delar för sig från hyllan

Permalänk
Skrivet av thli72:

Om jag minns rätt är det ett paket med ca 300:- i paket rabatt. . . maila Webhallen om dom går med på att byta chassi till en merkostnad, borde inte spela dom någon roll då dom ändå plockar alla delar för sig från hyllan

SKa göra detta:)

Måste fråga,
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=793073 det här paketet är inte det bättre då + med ett snyggare chassi?

Även den här som jag själv suttit och plockat ihop den kanske är något bättre också?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/3740588/2013-08-19

Extremt svårt med detta och köpa gaming dator, misslyckats varje gång. (köpt dell datorer tidigare)

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Det komplett paketet har ett bättre chassi o moderkort än billiga sommardatorn, men ingen CPu kylare med (eller stock får du ju med) o ett GTX760 med standarn kylaren. . . så ett helt ok paket

Ditt INET paket:
Ta helst 2x4Gb minne
500W PSU räcker då du inte kan köra SLI med det moderkortet
glöm inte SweC fraktfitt

Permalänk
Skrivet av thli72:

Det komplett paketet har ett bättre chassi o moderkort än billiga sommardatorn, men ingen CPu kylare med (eller stock får du ju med) o ett GTX760 med standarn kylaren. . . så ett helt ok paket

Ditt INET paket:
Ta helst 2x4Gb minne
500W PSU räcker då du inte kan köra SLI med det moderkortet
glöm inte SweC fraktfitt

Okej! Vilket av dessa paket är då "bäst" ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kulmini13:

Okej! Vilket av dessa paket är då "bäst" ?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/3740597/2013-08-19
Och ser det paketet bättre ut då?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Hmm tar jag bort skärmen o dvd kostar INET paketet 86:- mer...

Det som skilljer är moderkortet o grafikkortet...du har bättre kylare på ditt grafikkort
Men Komplett datorn har ett 350:- dyrare moderkort

Så rent praktiskt är komplett datorn mer prisvärd

Permalänk
Skrivet av thli72:

Hmm tar jag bort skärmen o dvd kostar INET paketet 86:- mer...

Det som skilljer är moderkortet o grafikkortet...du har bättre kylare på ditt grafikkort
Men Komplett datorn har ett 350:- dyrare moderkort

Så rent praktiskt är komplett datorn mer prisvärd

Okej så rekomendationen är då att köpa komplettdatorn.
Grafikkortet på komplett låter det mycket? Det är tyst? Sitter på ett gammalt gtx 470 kan säga att jag i stort får hörselskador när jag spelar spel.
Och båda grafikkorten är lika bra?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Sitter på jobbet så lite svårt att skriva långa bra svar. . .

Men om du INTE skall klocka har du inte mycket nytta av det "bättre" moderkortet i Komplettdatorn..

Därimot är grafikkortet du valt i INET korgen en bättre o tystare kylare på, så det kanske är värt mer för dig..

Grafikkorten är i grunden samma MEN det du valt är något fabriksklockat o har som sagt en bättre kylare..

Komplettdatorns grafikkort har ref kylaren som låter klart mer...

Så det låter på dig som ditt INET paket nog passar dig bättre. .

Permalänk
Skrivet av thli72:

Sitter på jobbet så lite svårt att skriva långa bra svar. . .

Men om du INTE skall klocka har du inte mycket nytta av det "bättre" moderkortet i Komplettdatorn..

Därimot är grafikkortet du valt i INET korgen en bättre o tystare kylare på, så det kanske är värt mer för dig..

Grafikkorten är i grunden samma MEN det du valt är något fabriksklockat o har som sagt en bättre kylare..

Komplettdatorns grafikkort har ref kylaren som låter klart mer...

Så det låter på dig som ditt INET paket nog passar dig bättre. .

Okej, uppskattar din hjälp !:)
Bara för att vara säker Swelockers billigare version av sommardatorn är inte bättre än datorn jag länkade från inet?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Du får en CPU kylare i paketet med sommardatorn. . det ända som är "bättre" med den. . .annars är dom liknande (väldigt lika)

CPU, moderkort o grafikkort samma

Men du har bättre chassi

Permalänk
Skrivet av thli72:

Du får en CPU kylare i paketet med sommardatorn. . det ända som är "bättre" med den. . .annars är dom liknande (väldigt lika)

CPU, moderkort o grafikkort samma

Men du har bättre chassi

Okej tack så hemskt mycket. Acer skärmen jag även valde är den bra för gaming eller borde ja köra på Benq?
Sen även hur använder jag fraktrabbaten?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

inte så bra på skärmar tyvärr, men den duger nog

Fraktfritt http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Skrivet av thli72:

inte så bra på skärmar tyvärr, men den duger nog

Fraktfritt http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

http://www.inet.se/produkt/2204979/acer-24-g246hylbmjj-ips
https://www.inet.se/produkt/2303683/benq-24-gl2450hm-led

Vilken är bättre, och på Acern står det HDMI med hdcp, är det något man ska bry sig om?
- Och sedan ingår det kylpasta till processorn? Eller är det något man måste köpa till?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

pasta sitter på stockkylaren vid lev ..

Skärm vet jag inte. . .en lite snabbare TN skärm. . . eller en IPS skärm med bättre betrakningsvinklar. .

Jag som inte spelar hade tagit IPS skärmen. . .men som spelskärm..vet ej

Permalänk
Skrivet av thli72:

pasta sitter på stockkylaren vid lev ..

Skärm vet jag inte. . .en lite snabbare TN skärm. . . eller en IPS skärm med bättre betrakningsvinklar. .

Jag som inte spelar hade tagit IPS skärmen. . .men som spelskärm..vet ej

En lite snabbare TN skärm? IPS till skärmen ? Detta är hieroglyfer för mig vill helst inte lägga så mycket på skärm ska spela på den tror det kommer räcka med den bara vanlig HDMI passar i den och inte någon "dålig" bild.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hej, lånar tråden. Kan jag driva en gtx 780 och en i5 4670k på mitt gamla 620watt nätagg? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1214738

Tänker att det kanske är smartare för framtiden eftersom nätagget nog inte klarar sli med två lite billgare kort.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kulmini13:

En lite snabbare TN skärm? IPS till skärmen ? Detta är hieroglyfer för mig vill helst inte lägga så mycket på skärm ska spela på den tror det kommer räcka med den bara vanlig HDMI passar i den och inte någon "dålig" bild.

TN, IPS, VA är olika paneltyper. . .IPS har väldigt bra färger o betraktnings vinklar, men är inte riktigt lika "snabb"

Men är du inte extremt petig tror jag du blir nöjd med den billigare skärmen du länka

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av 2pi:

hej, lånar tråden. Kan jag driva en gtx 780 och en i5 4670k på mitt gamla 620watt nätagg? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1214738

Tänker att det kanske är smartare för framtiden eftersom nätagget nog inte klarar sli med två lite billgare kort.

Lite udda trådkapning men ok. . .620W räcker till GTX780

Permalänk
Skrivet av thli72:

TN, IPS, VA är olika paneltyper. . .IPS har väldigt bra färger o betraktnings vinklar, men är inte riktigt lika "snabb"

Men är du inte extremt petig tror jag du blir nöjd med den billigare skärmen du länka

Okej tack så mycket för din hjälp! Har beställt datorn nu !:)

Visa signatur