Permalänk
Medlem

ASUS G75V hänger sig hela tiden.

Hej,
Jag har en ASUS G75V och nyligen har den börjat hänga sig rätt ofta. Oftast är det när jag surfar på internet (betalar räkningar, youtube etc). Hände 2 gånger idag inom 30 minuter.
Jag har skickat in det tillbaka till Alina som hade den i 3 veckor och bytte ut moderkortet osv. Jag fick tillbaka den och nu samma sak händer igen. Vet inte vad som är fel.

Oftast är det musen som hänger sig först, sen hänger hela datorn sig. Det enda jag kan göra är att stänga av datorn genom Power knappen. Om jag har tur ett fåtal gånger så funkar skärmen igen och det står att grafikkortet har slutat fungera och har återställts.
Ibland så låter ljudet konstigt också. Låter som ett Buzz hjärtslag som går upp i volym sen ner igen och försvinner. Svårt att förklara.

Kan nån ge råd om vad som är fel, kan det vara drivrutiner? Eller att jag gått från Windows 7 till 8? Men det står att min dator kan hantera 8.
Jag köpte datorn runt ett år sen men försäkring. Har jag rätt att få pengarna tillbaka eller en ny produkt? Jag vill inte skicka in den och ha ingen dator i 3 veckor till.

Tack!

Permalänk
Medlem

Hade en hel del problem när jag installerade Win8 på min, men efter att jag fått dit alla drivisar och uppdaterat allt så fungerar den klockrent.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag gillar 8 mycket mer än 7. Känns som att det är grafikkort relaterad för när den hänger sig så kommer ibland en text upp där kortet har återställts. Men jag har nyaste drivrutinerna och så. Fattar inte vad som är fel.

Permalänk
Medlem

Låter som drivrutinerna crashar till grafikkortet, de kan vara flera orsaker men vanligast är temperaturen på kortet och har du testat installera senaste drivrutinerna till kortet? När du installerar välj clean så allt gammalt försvinner också.

Permalänk
Medlem

Ja, jag provade Driver Sweeper där jag tog bort hela nvidia drivrutin och sen installerade om, men det hängde sig igen nyss. Sjukt jobbigt.

Permalänk
Avstängd

Har en g53sx, hängde sig också med Windows 7, typ 20sek, nu borta när jag drog en formatering och installerade w8.
Kan vara ljud drivisarna som spökar också?

Permalänk
Medlem

http://www.resplendence.com/whocrashed Kanske kan hjälpa dig med lite tur annars kanske windows loggbok kan vara värd att gå igenom?
Det lilla jag fått lära mig om felsökning av datorer är att man får använda uteslutningsmetoden ibland, som i ditt fall så säger du att musen dör först? då borde man kunna gissa att det har något att göra med usbporten/drivisarna alternativt själva musen? så testa följande

1. Stänga av strömsararfunktion/läget på usbportarna
2. Testa att stänga av legacy support för usb i bios alt Legacy USB storage detect
3. Kolla om det finns några nya drivrutiner för usbportarna, alternativt för din mus.
4. Är din mus trådlös? är det bluetooth som spökar?
5. Kan du byta port på musen?

Kanske långsökt men iallafall värt ett försök