Hur skall jag kommunicera/föra över filer till gammal laptop?

Permalänk
Medlem

Hur skall jag kommunicera/föra över filer till gammal laptop?

Tjena. Skönt att va tillbaka på swec efter många års vila :P..
Det är så att jag kommit över en gammal laptop. Compaq LTE ELITE 4/40CX med Win 3.1.
Skulle gärna vilja få igång lite gamla spel, men då diskettstationen är kaputt så har jag i dagsläget inget sätt att föra över filer till datorn.
Och nån USB är det inte tal om :P.. Det enda jag kan tänka mig är att på nått sätt använda PCMCIA porten.
Som jag sa tidigare så funkar inte diskettstationen, så kan ju inte va något som kräver att jag installerar drivrutiner.

Har kikat lite på att använda en pcmcia - compact flash adapter. LÄNK.
Om jag förstått rätt så är det just bara en passiv adapter som gör att CF kortet passar i PCMCIA slotten.
Kommer detta fungera "out of the box"? Eller kommer den oxå vilja bråka med drivrutiner?
Andra möjligheter är Parallell alt. Serie porten. Men då min moderna dator inte har någon av dessa så känns det som en återvändsgränd.
Så nu hoppas jag på eran exptertis =).

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Ta ut hårddisken från laptopen och koppla in den till den dator du vill föra över filerna till.
Eller kopiera filerna via nätverket om du har en router.

Permalänk

vet inte om det funkar med pcmcia så där annars kan du testa med en usb-serie på din moderna dator och sedan en nollmodemkabel. Dock misstänker jag att du har en serieport på moderkortet och bara behöver en serieport-header (kan dock vara svåra att få tag på..)

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Ta ut hårddisken från laptopen och koppla in den till den dator du vill föra över filerna till.
Eller kopiera filerna via nätverket om du har en router.

Hårddisken följer dessvärre varken standard IDE eller Sata. Så det funkar inte. Nätverk? Datorn har inte modem, än mindre inbyggt nätverksskort

Skrivet av bobonolla:

vet inte om det funkar med pcmcia så där annars kan du testa med en usb-serie på din moderna dator och sedan en nollmodemkabel. Dock misstänker jag att du har en serieport på moderkortet och bara behöver en serieport-header (kan dock vara svåra att få tag på..)

Vid närmare eftertanke så har jag ju faktiskt en halvmodern Acer Ferrari med parallell port. Kanske går att koppla ihop sig där? Men hur går jag tillväga när jag kopplat ihop datorerna. Skall jag börja knappa doskod eller starta något i Win 3.1? Är inte van vid såhär gammal hårdvara samt dess kommunikation.

Tack för snabba svar

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Enklast är nog serieport och köra terminalprogrammet i win3.1 och någon form av terminal i den andra änden, sen kan du skicka över filer hur du vill. (gör så med gamla burkar här hemma m h a en billig usb-com + nollmodem ) trevlig lösning som fungerar med alla operativsystem som har terminal installerad

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majkey:

Hårddisken följer dessvärre varken standard IDE eller Sata. Så det funkar inte. Nätverk? Datorn har inte modem, än mindre inbyggt nätverksskort

Vid närmare eftertanke så har jag ju faktiskt en halvmodern Acer Ferrari med parallell port. Kanske går att koppla ihop sig där? Men hur går jag tillväga när jag kopplat ihop datorerna. Skall jag börja knappa doskod eller starta något i Win 3.1? Är inte van vid såhär gammal hårdvara samt dess kommunikation.

Tack för snabba svar

Den skall följa standard men du behöver ta ur den ur caddyn. bara ata/33 dock
intersvr interlink är bra kommandon för dos 5 framåt och parallelportskabel. sök på laplink kabel om du vill köra parallelporten. För att göra egen så finns det info på pinouts.ru som är en okej sajt om man vill veta hur någon kontakt är kopplad. Hittade även http://www.nullmodem.com som har massor av kopplingsscheman för nullmodemkablar inkl seriell och parallel

Permalänk
Medlem

Jag minns att det fanns nätverkskort som man monterade på skrivar porten, kanske finns någon som har ett sånt över

Minns inte namnet men dom var stora som ett ciggpacket och fästes genom att man skruvade på ett rött "bälte"

Namn på företaget kan ha varit xircom

Edit xircom pocket adapter.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Jag har samma dator (med dockningsstation med ISA-slottar). Köp en PCMCIA ethernetadapter så borde du kunna få det att funka. Dock har jag aldrig provat det själv i den datorn men jag borde kunna pröva i helgen.

http://www.ebay.com/itm/10-100Mbps-PCMCIA-RJ45-RJ-45-Ethernet...

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Den skall följa standard men du behöver ta ur den ur caddyn. bara ata/33 dock
intersvr interlink är bra kommandon för dos 5 framåt och parallelportskabel. sök på laplink kabel om du vill köra parallelporten. För att göra egen så finns det info på pinouts.ru som är en okej sajt om man vill veta hur någon kontakt är kopplad. Hittade även http://www.nullmodem.com som har massor av kopplingsscheman för nullmodemkablar inkl seriell och parallel

Tack :D. Köpte denna: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...
Kom hem. Hällde upp en grogg. Började fippla med adaptern. Tog ett par Minttu shotts. Adapter fan fungerade inte. Fick slita av det mjuka plast skiten på adaptern och letat upp en pinout för 2.5 ide disk. Stämde ju inte nån stans? Möjligtvis att nyare diskar har stift 44(? kommer inte ihåg exakt) kopplat till +5v och sedan bryggat vidare till resterand 5v pins internt i disken. Men jag tvivlar. Drog fram lödkolven och gick lös.. Pinouten var spegelvänd och hjärnkapaciteten halvdan. Menmen. Gjorde mitt bästa. Koppla in skiten och hörde hur disken äntligen började spinna.. WOOOT (föreställ dig memen framför dig).. Disken dök upp i min slaktade stationära XP dator. Så PROBLEM FUCKING SOLVED. Tog dock några timmar. Köp aldrig den jefla adapten på Kjellll.

Nu har jag för över win 3.11 setup och ett gäng spel.. Setupen står nu och tuggar och jag funderar på att dra ner på krogen. Skål på er och tack för hjälpen

EDIT: Liten uppdatering. Win 3.11 blev kaputt.. Installerade Windows 95 istället.. Och i Win95 borde det inte va några problem att få igång pcmcia - CF adaptern. Så jag la en beställning på en sådan oxå.. Rädd för att slita ut flatkabeln till hårddisken om jag skall ta loss den varje gång jag skall föra över filer. Och inte dåligt att Compaq fortfarande har support för den här klenoden på sin sida. Bra att kunna tanka drivrutiner

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att se att folk faktiskt lägger ned sådan tid och möda på att få spela klassiker på gammal hårdvara.

Vad vankas det för gamla godingar?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006