Permalänk
Medlem
Skrivet av Eydam:

Är det bara jag som tycker att touchpaden är lite dålig? Kanske har jag några konstiga inställningar? Hittar bara "Mus", finns det något mer man kan vara inne och pilla på?

Jag tycker att den är lite laggig. Den zoomar in / ut när man surfar och kan få en att komma till W8 starten och ja fattar inte varför.. Jag skulle också gärna vilja klicka genom att endast "dutta", det funkar ibland känns det som men 70-80% så måste man verkligen klicka så det hörs.

Gå in den här vägen och testa att leka runt i inställningarna för touchpaden.

Control Panel > System and Security > Vaio Control Center > Input devices > Details > Device settings > Device settings > Settings

Visa signatur

Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E; 13.3 IPS fullHD Triluminos, i5-4200U, Intel HD 4400, 256 GB SSD, 8 GB RAM.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zibbi02:

Jag kan tänka mig att låna ut mitt extrabatteri om det behövs inte alltför krångligt att bära runt på laddaren istället en vecka. Hör av dig om det blir aktuellt!

Skickades från m.sweclockers.com

Vore grymt om du kunde låna ut det i värsta fall! Fraktkostnaden behöver du självklart inte tänka på och så ser jag till att du blir omnämnd i recension om du inte har någonting emot det. Jag hoppas innerligt att det här går att lösa med Sony, men efter de senaste veckorna har jag inte särskilt hög tillit till att de kommer fixa någonting.

Mvh,
Jacob Hugosson

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vore grymt om du kunde låna ut det i värsta fall! Fraktkostnaden behöver du självklart inte tänka på och så ser jag till att du blir omnämnd i recension om du inte har någonting emot det. Jag hoppas innerligt att det här går att lösa med Sony, men efter de senaste veckorna har jag inte särskilt hög tillit till att de kommer fixa någonting.

Mvh,
Jacob Hugosson

Det ska inte vara något problem har ingenting emot det.

Haha, nej de verkar tycka om att trilskas en del. Förstår inte varför dock.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilber:

Gå in den här vägen och testa att leka runt i inställningarna för touchpaden.

Control Panel > System and Security > Vaio Control Center > Input devices > Details > Device settings > Device settings > Settings

Fler frågor om touchpaden...

Glapp: jag upplever ett glapp som känns billigt. Om jag gör ett bestämt (inte jättehårt) "tap" så både känns och hörs glappet. Om jag trycker lätt med andra handen på undersidan av chassiet samtidigt som jag klickar så försvinner det. Fler som noterat detta?

Hastighet: jag har testat att ställa in den på högsta hastigheten på alla ställen, tror jag, både i windows inställningar för mus och i Synaptics enhetsinställningar. Jag upplever fortfarande pekaren som irriterande långsam. Sedan känns scrollfunktinen också väldigt seg. Finns det något sätt att snabba upp den? Jag har redan vridit upp tvåfingersrullingen i Synaptics enhetsinställningar till högsta hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andmob:

Fler frågor om touchpaden...

Glapp: jag upplever ett glapp som känns billigt. Om jag gör ett bestämt (inte jättehårt) "tap" så både känns och hörs glappet. Om jag trycker lätt med andra handen på undersidan av chassiet samtidigt som jag klickar så försvinner det. Fler som noterat detta?

Hastighet: jag har testat att ställa in den på högsta hastigheten på alla ställen, tror jag, både i windows inställningar för mus och i Synaptics enhetsinställningar. Jag upplever fortfarande pekaren som irriterande långsam. Sedan känns scrollfunktinen också väldigt seg. Finns det något sätt att snabba upp den? Jag har redan vridit upp tvåfingersrullingen i Synaptics enhetsinställningar till högsta hastighet.

Jag märkte glappet i början men sen försvann det(tror jag tryckte upp hela trackpad:en).

Är hastighet detsamma som sensitivity(känslighet)? Om inte skulle jag tipsa dig att höja den.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Hmm, nej det verkar vara olika saker men jag hade även ställt in högsta känslighet redan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andmob:

Hmm, nej det verkar vara olika saker men jag hade även ställt in högsta känslighet redan..

Har du testat stänga av NFC?

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Råkade testa Internet Explorer och där scrollade det på utav helsike... men i Firefox och t ex WordPad går det fortfarande trögt..skumt, får fortsätta detektivarbetet imorgon.

Edit: det var inställningen egenskaper för mus->hjul->lodrät rullning->en skärm åt gången som var boven i explorerfallet...den inställningen slår uppenbarligen inte i (alla) andra program

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Har du testat stänga av NFC?

Jag har testat NFC och de funkar helt okej. Det enda som stör mig är att man måste bekräfta innan man får t.ex. hemsidan öppnad.

Permalänk
Medlem

Någon kanske har skrivit de här redan men.
Såg nyss att det har kommit en ny BIOS uppdatering som ska fixa fläkten i tyst läge. Det har även kommit en ny WiFi uppdatering.

BIOS uppdateringen
WiFi uppdateringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

Jag har testat NFC och de funkar helt okej. Det enda som stör mig är att man måste bekräfta innan man får t.ex. hemsidan öppnad.

Jag frågade om han stängt av det för att det verkat som att NFC kan göra trackpad:en galen(källa notebookreview-forumet). Fråga mig inte hur.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Jag frågade om han stängt av det för att det verkat som att NFC kan göra trackpad:en galen(källa notebookreview-forumet). Fråga mig inte hur.

Haha oj x), aja du vet du vad jag tycker om de.
Okej, har upplevt att den beter sig lite konstigt kanske ska testa att stänga av den då

Permalänk
Avstängd

har någon konstig pigg som sticker ut från min vaio som en vass flis från toppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

har någon konstig pigg som sticker ut från min vaio som en vass flis från toppen

Är det två stycken vit-genomskinliga plast-trekanter placerade nära vardera kant på silvermetallspalten "bak" på datorn, i så fall är det nog tänkta som stöd som datorn kan vila på mot ett underlag när skärmen är uppfälld. (tillsammans med en svart lång gummilist placerad längst fram under datorn)

Om inte så är det något märkligt, om inte någon annan har någon insiktsfull idé / upplysning om vad denna tingest kan vara...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stenmar:

Är det två stycken vit-genomskinliga plast-trekanter placerade nära vardera kant på silvermetallspalten "bak" på datorn, i så fall är det nog tänkta som stöd som datorn kan vila på mot ett underlag när skärmen är uppfälld. (tillsammans med en svart lång gummilist placerad längst fram under datorn)

Om inte så är det något märkligt, om inte någon annan har någon insiktsfull idé / upplysning om vad denna tingest kan vara...

det är som en liten träflis på plattan

gjord av kolfiber den är del av hela plattan

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

det är som en liten träflis på plattan

gjord av kolfiber den är del av hela plattan

Har du möjlighet att ta ett foto och länka till det här i forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlm100:

Ojojoj, vad tråkigt att höra att fler än jag har haft samma problem. I mitt fall tog de en hel vecka på sig att höra av sig till mig och meddelade via mail (från England) att de hade en fråga angående min beställning. De skulle återkomma inom kort men det gjorde de inte. Till slut skickade jag ett mail till den svenska supporten för att stämma av, eftersom jag inte fått någon leveransuppdatering. Ingen respons på flera dagar... Jag provade ringa till deras kundtjänst strax efter kl 17 på em. Enligt telefonsvararen hade de öppet till kl 18, men ändå stängt! Suck!

Till slut fick jag tag i dem igår och möttes av en dryg och "klämkäck" säljare med samma besked som du. De hade dragit pengarna från mitt kreditkort, men sedan inte godkänt betalningen av okänd anledning (han hade ingen aaaning om anledningen). Jag var tvungen att göra om beställningen med över tre veckors försening i leveranstid (minst) och ingen kompensation var möjlig. Värdelöst! Frågade också om att få den förlängda garantin, men icke!

Dessutom krävs nu att jag gör en banköverföring (stenålder!) och måste nu alltså ligga ute med pengar plus att det kan ta upp till 7 dagar innan min överföring registrerats - först då börjar de behandla min beställning, vilket innebär att beställningen förmodligen blir minst fyra veckor försenad. Uselt! Jag skulle haft datorn denna vecka egentligen och jag behöver den nu pga studier och arbete, eftersom vår gamla dator gett upp. Det här ställer till det rejält för mig, men ändå kan jag inte få någon slags kompensation från Sony.

Jag håller med om att det är synd att ingen annan tillverkare har en vettig Haswellburk ute nu, för då hade jag omedelbart övergett Sony för all framtid. Vet inte hur jag ska göra nu. Jag är faktiskt helt chockad! Det här är den absolut sämsta och mest oseriösa produktsupport jag någonsin varit med om. Gör mig orolig över support vid ev. framtida reklamation...

Ursäkta för wall of text. Nu har jag iaf också fått klaga av mig lite! Tråkigt att ett så stort företag som Sony verkar bry sig så lite om sina kunder...

Samma problem för mig. De ringde förra veckan men jag kunde inte svara, fick då ett mail om att de ska kontakta mig igen. Det gjorde de inte, så jag ringde dem idag. Näpp, betalningen hade inte gått igenom även om pengarna dragits. Nu ska jag betala via banköverföring, och leveransdatumet blir 10/9 istället för 28/8. Dåligt, minst sagt.

Som tur är har jag en surfplatta som jag kan använda under tiden, men ändå, riktigt dåligt skött.

EDIT: När den envetna kvinnan som pratar när man ringer dit ("Vänta i luren så kontaktar en av våra representanter dig", nej jag kontaktar er) frågar om man vill bli uppringd, gör det inte! Det är ett trick. Det går inte att skriva in telefonnumret, och inte heller gå bakåt. Man måste ringa upp på nytt alltså. Kvalitet.

Permalänk

Sleeve

Har precis fått hem min VAIO och jätte nöjd hittills. Efter lite uppdateringar är fläkten tyst. Upplever dock att om jag ansluter datorn till mitt G nätverk istället för N så får jag bättre hastighet på WLAN. Någon mer som upplever samma sak? Kanske bara är en tillfällighet inte undersökt det så mycket mer än.

Någon som har hittat nått på fodral eller sleeve som passar till datorn? Ett "vanligt" för 13-14" är alldeles för stort.

Visa signatur

Asrock Z68 Extreme 7 gen 3 | EVGA GTX580 SLI | Intel i7 2600k | Corsair Vengeance 16GB
Corsair H80 | Corsair Force 3 120gb | HX1050 |NZXT Phantom | Samsung 22" SA300

Sony VAIO pro 13
i7 8GB 256GB

Permalänk
Medlem

Har nu haft min SVP i några timmar och den funkar jätte bra, den blir inte varm och fläkten låter absolut NADA men... trackpaden är extremt dålig, den gör aldrig som jag vill, känns som jag behöver slå på den för att den ska göra som jag säger och den vägrar helt och hållet att scrolla (kanske gör fel även fast jag gör som jag har blivit visad?)
Finns det några inställningar som gör den bättre? I värsta fall får jag köpa en trådlös mus eller något :<. Så, förutom den usla trackpaden så är jag mycket nöjd med mitt köp

Permalänk

Fick mail från TNT idag att datorn kommer att levereras innan kl 18 på tisdag. Hur har det sett ut för era leveranser? Har de stämt vad gäller datum i mailet, och vilken tid har de kommit ungefär?

Undrar även om någon kan sammanfatta lite vad som bör göras med datorn direkt när man får den för en nybörjare som mig. T ex hur/vilka program jag ska avinstallera för att optimera hårddiskutrymmet, som bara är 128 gb osv. Har läst lite i den här tråden, men har inte förstått riktigt alla termer eller hur man går tillväga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallasen8:

Fick mail från TNT idag att datorn kommer att levereras innan kl 18 på tisdag. Hur har det sett ut för era leveranser? Har de stämt vad gäller datum i mailet, och vilken tid har de kommit ungefär?

Undrar även om någon kan sammanfatta lite vad som bör göras med datorn direkt när man får den för en nybörjare som mig. T ex hur/vilka program jag ska avinstallera för att optimera hårddiskutrymmet, som bara är 128 gb osv. Har läst lite i den här tråden, men har inte förstått riktigt alla termer eller hur man går tillväga.

För mig stämde mailet bra.

Sammanfattning:
1. Känn på den och njut av utsikten
2. Starta upp den och kör winodws update tills det inte finns några fler uppdateringar kvar att installera. Installera sedan alla "Senaste Nedladdningar"(allt som inte finns under förinstallertat) från http://www.sony.se/support/sv/product/SVP1321C5E/updates
3. Ta bort allt som inte har "Vaio" i namnet.
4. Finn inställningar för skärmstyrkan( högerklick -> grafikegenskaper -> Energi -> På batteri -> Ta "AV" på det som finns där), touchpad:en( kontrollpanelen -> maskinvara och ljud -> mus. Vaio Control Center(finns i Modern UI) -> input device -> details(touchpad)).
5. Installera de program du vill ha installerade.
6.(när du får tid) Skapa en recovery(behövs ett USB på 16GB). Efter det kan du ta bort recovery:n som finns på hårddisken och därmed frigöra 16 GB.
7. GLHF

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av heylol:

Har nu haft min SVP i några timmar och den funkar jätte bra, den blir inte varm och fläkten låter absolut NADA men... trackpaden är extremt dålig, den gör aldrig som jag vill, känns som jag behöver slå på den för att den ska göra som jag säger och den vägrar helt och hållet att scrolla (kanske gör fel även fast jag gör som jag har blivit visad?)
Finns det några inställningar som gör den bättre? I värsta fall får jag köpa en trådlös mus eller något :<. Så, förutom den usla trackpaden så är jag mycket nöjd med mitt köp

inn inställningar för skärmstyrkan( högerklick -> grafikegenskaper -> Energi -> På batteri -> Ta "AV" på det som finns där), touchpad:en( kontrollpanelen -> maskinvara och ljud -> mus. Vaio Control Center(finns i Modern UI) -> input device -> details(touchpad)).

Jag fick leka runt lite där innan jag blev helt nöjd, men till slut känns den faktiskt helt användbar

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgwallenborg:

Har precis fått hem min VAIO och jätte nöjd hittills. Efter lite uppdateringar är fläkten tyst. Upplever dock att om jag ansluter datorn till mitt G nätverk istället för N så får jag bättre hastighet på WLAN. Någon mer som upplever samma sak? Kanske bara är en tillfällighet inte undersökt det så mycket mer än.

Någon som har hittat nått på fodral eller sleeve som passar till datorn? Ett "vanligt" för 13-14" är alldeles för stort.

Jag har inte testat det du nämner och har inte möjlighet till det på några veckor.

Sony har väl specialgjorda vaio pro 13 sleeves/bags? Eftersom de har gratis frakt kan du ju besöka det när du vill. Kommer betydligt snabbare än datorn kan jag nämna.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Jag har inte testat det du nämner och har inte möjlighet till det på några veckor.

Sony har väl specialgjorda vaio pro 13 sleeves/bags? Eftersom de har gratis frakt kan du ju besöka det när du vill. Kommer betydligt snabbare än datorn kan jag nämna.

Just det tack, hmm varför beställde jag inte det samtidigt som datorn?

Visa signatur

Asrock Z68 Extreme 7 gen 3 | EVGA GTX580 SLI | Intel i7 2600k | Corsair Vengeance 16GB
Corsair H80 | Corsair Force 3 120gb | HX1050 |NZXT Phantom | Samsung 22" SA300

Sony VAIO pro 13
i7 8GB 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Det har med Intels(högerklicka på skrivbordet och leta dig fram till rätt inställning) och Sonys kombinerade(vaio control center) "jävelskap". Båda försöker styra skärmstyrkan automatiskt. Mitt tips: stäng av båda och styr själv

Edit: ursäkta att det blev så många posts, men kan inte citera flera på mobilsidan.

Även jag stör mig på att ljusstyrkan ständigt (säg var 10 sekund) justeras upp och ned. Jag har försökt leta rätt på inställningarna i båda programmen, men inte hittat någon av dem. Har du lust att peka mig i rätt riktning?

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgwallenborg:

Jag köpte ett sådant här: http://www.ebay.com/itm/Black-leather-case-cover-sleeve-for-M...

Passar bra, lite tajt nu i början men tror att det kommer bli perfekt. Det är mera av en sleeve i fejkläder eller läder, men det passar bra och skyddar från repor och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Även jag stör mig på att ljusstyrkan ständigt (säg var 10 sekund) justeras upp och ned. Jag har försökt leta rätt på inställningarna i båda programmen, men inte hittat någon av dem. Har du lust att peka mig i rätt riktning?

Riktning 1:Intels drivrutin. Höger mus val på skrivbordet -> (Intel) Grafikegenskaper > Energi > På batteri > Energibesparingsteknologi för bildskärm > Av > Verkställ > Ok > Stäng > Klart

Riktning 2: Vaio Control Center. Image Quality > Display Brightness > Off

Permalänk
Medlem

Är själv inne på att beställa en sån här. Tänkte bara tipsa om rabattkoden GENVCHSEAFF813 som fungerade för mig idag och ger 5% rabatt.

Permalänk
Medlem

Har lekt lite med min nu och är nöjd än så länge. Tangentbordet är skönt, skärmen är bra, den är tunn och lätt, låter inte alls mycket efter man uppdaterat allt. Pekplattan känns dock lite småhackig ibland, ska nog testa andra drivrutiner. Någon som har någon att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

inn inställningar för skärmstyrkan( högerklick -> grafikegenskaper -> Energi -> På batteri -> Ta "AV" på det som finns där), touchpad:en( kontrollpanelen -> maskinvara och ljud -> mus. Vaio Control Center(finns i Modern UI) -> input device -> details(touchpad)).

Jag fick leka runt lite där innan jag blev helt nöjd, men till slut känns den faktiskt helt användbar

Tack! Stängde av "SmartSense" och det gjorde STOOOR skillnad, innan det så tyckte jag att trackpaden var beyond bad men nu är jag helt nöjd
Btw jag tappar internet tillgång ett par gånger i timman ungefär, har alla nyaste uppdateringar (tror jag iaf, på vaio update står det att det ej finns några uppdateringar) kan detta bero på NFC eller vad det heter? Hur stänger jag av det isåfall? Eller kan det vara något annat, vad tror du?