Permalänk
Medlem

Air eller Pro 13"

Hej

Står i valet mellan att köpa en macbook air 128 gb SSD med tilläggen 8 gb ram + i7.

Eller Pro retina med standard utförandet (128 gb ssd, 8 gb ram samt i5 )

Vad skulle ni rekommendera?

Skall användas i skola och hemma. Viss videoredigering, men inget avancerat direkt (imovie). Möjligtvis spela något spel ibland men mest surfa sidor, kolla lite film/serier.

Som jag ser de är fördelarna

Air + grafik HD 5000, vikten (1,35kg mot 1.62kg) samt batteritiden

Pro+ Skräm, högre klockning på processor.

Har jag missat någon +/- ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 450D ~ Corsair RM750 ~ Gtx 970 Windforce ~ i5 4670K @ 3,4ghz ~ Asus Z97 Pro gaming ~ 840 Evo 250gb ~ 16gb Corsair lp ~

Permalänk
Medlem

Nackdelen med pro retina är att den kan upplevas som slö pga den höga upplösningen, alltså att datorn inte hänger med.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast

Skulle helt klart tagit Pro.

HD 5000 är ändå lika värdelöst för gaming som HD 4000 om du frågar mig... Visst, det är snabbare men den integrerade grafiken från Intel är inte värd att ens försöka spela någonting krävande med och spelen som inte är så krävande behöver man heller inte mer än HD 4000 till.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vänta en månad eller så och se om det kommer nya macbook pro med haswell och vad priset blir då. Sen kan ju även de bli lite prisdump på de med ivy som säljs nu.

Permalänk
Medlem

Skulle inte löpt en MBP nu. Ska jag ha en ny bärbar idag, så ska den ha Haswell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nackdelen med pro retina är att den kan upplevas som slö pga den höga upplösningen, alltså att datorn inte hänger med.

Hade ingen aning om detta. Jag är själv ingen fantast när det gäller super bra kvalite på skärmar tex. Tror du retina då skuille kunna vara en mer nackdel än fördel i och med det du skrev?

Skrivet av fluffest:

Vänta en månad eller så och se om det kommer nya macbook pro med haswell och vad priset blir då. Sen kan ju även de bli lite prisdump på de med ivy som säljs nu.

Nackdelen är att jag i troligtvis (80%) inte kan vänta mer än en vecka ungefär. Därför jag har lutat åt MBA eftersom just den redan har haswell..

Visa signatur

Corsair Obsidian 450D ~ Corsair RM750 ~ Gtx 970 Windforce ~ i5 4670K @ 3,4ghz ~ Asus Z97 Pro gaming ~ 840 Evo 250gb ~ 16gb Corsair lp ~

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga MBP, av den subjektiva anledningen att den är sjukt mycket snyggare

Permalänk
Skrivet av e91a:

Hade ingen aning om detta. Jag är själv ingen fantast när det gäller super bra kvalite på skärmar tex. Tror du retina då skuille kunna vara en mer nackdel än fördel i och med det du skrev?

Nackdelen är att jag i troligtvis (80%) inte kan vänta mer än en vecka ungefär. Därför jag har lutat åt MBA eftersom just den redan har haswell..

Kör på AIR den e grym!!

Skrivet av emahex:

Jag skulle säga MBP, av den subjektiva anledningen att den är sjukt mycket snyggare

WTF? Snyggare? dom ser likadana ut förutom att AIR är knivtunn.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

WTF? Snyggare? dom ser likadana ut förutom att AIR är knivtunn.

Formen är ju annorlunda, gillar inte att airen ser ut som en tårtbit från sidan

Permalänk
Medlem

Jag har 13" air nu, tidigare 13" macbook pro (2kg varianten) och äldsta Macbook pro 15" varianten.

När jag uppgraderade från Macbook pro till air var jag väldigt nöjd, sedan kom förändringen att man tog bort CD-läsaren och bantade nästan 0,5kg. Nu skulle jag aldrig tveka förutsatt att processorn/grafiken/batteritiden är den samma, det skulle bli en pro 13" med retina.
Nu är det dock helt fel månad att fråga, då Air har fått haswell, vilken är totalt överläksen IVY (dubbelbatteritid, bättre grafik, mindre värme osv) Kan du inte vänta, köp en air - kan du vänta prova/kän på en pro, för de är höjden av välbyggda datorer och utan CD-läsare riktigt bekväma och lättflyttade datorer!

Permalänk
Medlem

Instämmer med typat. Min position är inte att Air är världens bästa dator pga. Haswell, men att Macbook Pro Retina (speciellt 13" versionen) inte är så bra som den borde för det priset man tar ut. För låg GPU prestanda i förhållande till vad retina skärmarna kräver. Speciellt tydligt blir detta när man "fuskar" till högre upplösning, som är ett måste på MBP 13" retina som bara ger upplösning motsvarande 1200x800 i standardläget. Där får man trevligare 1440x900 på 13" Air. Annars tycker jag inte att det är något speciellt att utsätta på retina modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Formen är ju annorlunda, gillar inte att airen ser ut som en tårtbit från sidan

Men tårta är ju gött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men tårta är ju gött