Så mycket får du betala till Copyswede

Permalänk
Medlem

Har 16GB minne på telefonen, men bara 9.1GB ledigt när man börjar använda telefonen.
Vill copyswede ha betalt för att det finns 16GB på telefonen, alltså för de som handlar nästa månad?

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

Har 16GB minne på telefonen, men bara 9.1GB ledigt när man börjar använda telefonen.
Vill copyswede ha betalt för att det finns 16GB på telefonen, alltså för de som handlar nästa månad?

Yep, det är rent "fysiskt" 16GB minne.

Undrar när de vill ha betalt för ram också, privatkopieringen hanteras ju där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det är stöld att dom tar våra pengar!

Dåligt för miljön också, då folk kommer köpa inlagringsmedia från utlandet som levereras med flygplan och koldioxidutsläpp.

Stöld är det när de tvingar dig köpa hårddiskar. Det har de inte börjat med ännu.

Var ifrån tror du hårddiskarna kommer? Sverige? Att själv importera hårddiskarna påverkar inte miljön mer än att de skickas till våra affärer.

Permalänk

Verkligen vidrigt.

Permalänk
Jubileumsmästare

Nästa gång jag åker in till Christiania blir det inte bara för att flyga utan även för att handla lagring vid behov hahaha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Så om man skeppar mobiler utan förinstallerad musikspelare, då behöver man inte lägga en avgift?

Jo då, då ses den bara som en SSD med display istället

Permalänk
Medlem

Ok, här är en helt seriös tanke... tänk om det inte finns privatkopiering längre? Seriöst, vem känner ni som gör nån privatkopiering över huvud taget längre? Jag känner inte nån, alla jag känner har spotify och netflix så vad är det de vill ha betalt för egentligen? Jag kan ha fel så ge mig gärna motargument!

Ahh... har läst på lite tydligen så är det så att så fort man kopierar mp3a eller liknande t.o.m. om det är för att göra en backup så, privatkopierar man. Härliga lagar vi har...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk

Läste lite snabbt bara men detta gäller bara när man köper hårddiskar i sverige?

Visa signatur

CPU: Intel core i7 4790k | RAM: Corsair Vengeance 16gb | GPU: MSI GeForce GTX 980 4GB | MB: MSI Z97I AC | SSD: Samsung 840 EVO 250gb | HDD: Seagate Barracuda 3T

Battlelog: Vanillaenergy

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulShatter:

Vet inte om du fått svar på de än, men de är bara att googla "Copyswede årsredovisning"

http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Genomsnittlig lön: 423 tkr... ? Detta år 2002..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Var ifrån tror du hårddiskarna kommer? Sverige? Att själv importera hårddiskarna påverkar inte miljön mer än att de skickas till våra affärer.

Jo visst blir det skillnad, en enskild packad HDD tar garanterat större plats per disk än en butik som tar in säg 50st åt gången på en pall. Säg att en någorlunda packad HDD i låda tar ca 20x15x7cm (0.21m²). En pall är enligt wikipedia 80x120cm och säg 100cm hög (0.96m²). Det bli då 10.5m²(0.21*50) som ska importeras istället för en butik som tar in alla och skickar vidare.

(Med reservation för att inte ha en aning om hur många HDD det går på en pall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Copyswede
Alströmergatan 12, 7 tr
112 47 Stockholm

VAD FAN VÄNTAR VI PÅ?

Tyvär så bor jag inte i stockholm

Permalänk
Medlem

Btw, är minneskort undantagna?? eller är det jag som är blind? eller går de som USB-minnen (dvs flash-media)?

Permalänk
Entusiast

Inte nog med att dom drar in mer än säljledet, denna avgift läggs på före skatt. Som om vi inte hade tillräckligt många kaka på kaka skatter redan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Varför bor man kvar i detta land? Allt ska skattas! Helt sjukt!

Du har fel.
Nu skall ju ev jobbskatteavdrag 5 komma.
Det gör att du nu kan ta från dina annars välfärdsfinansierande pengar och ge till de tjocka skivbolagsdirketörerna.
Du kommer inte bli fattigare när du köper lagringsutrymme. Men skolan, vården blir sämmre samtidigt som bla våra kära artister kan flytta lite längre ut på Lidingö...

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande inga allmänna krav på telefoner, bland annat för att de inte vunnit mot Sony (SE/Sony Mobile) i Lunds tingsrätt. Eller för att inte någon annan betalar heller.

Det är inte någon som gått med på de nya avgifterna från 1 sep dessutom. Det enda Copyswede kan göra är att på ett felaktigt underlag stämma alla återförsäljare inom Sverige, men lagen eller några domar ger inte heller någon grund till detta. Länder med liknande formulering som oss har slagit ner detta i rätten. Och ja, det är bättre att gå Storbritanniens väg. Skulle nog säga att inget land eller privat organisation gått så långt som att avgiftsbelägga komponenter (de flesta datorer är färdigbyggda laptops, stationära avgiftsfria företagsdatorer osv), men det finns heller ingen laglig grund att göra det här heller. Det är bara att köpa från de som inte betalar, de begår inget brott och alternativet hade ju varit för dem att bli utraderade av bolag baserade i andra länder. Dessutom finns det EU-domar som gör att man inte får betala privatkopieringsavgiften flera gånger om. Vilket t ex skulle kunna innebära att man inte får ha avgiften på externa hårddiskar när de säljs i samband med datorer, om det kommer upp i eu-domstolen dvs. Det är faktiskt svensk lag som gäller i Sverige och domaren kan bara döma utefter den inte någon egen tolkning av det hela. Svensk lag kan inte slängas på all digital elektronik. Dessutom skulle det vara en praktiskt omöjlighet att göra som de vill vilket helt enkelt bara skulle göra att konsekvensen blir att vi helt enkelt inte kan köpa datorer och hårddiskar i butikerna som idag säljer dem.

Privatkopierngsavgiften gäller bara privatpersoner, självklart inte företag, självklart inte surfplattan och datorn från företaget, eller telefon och inget kassasystem i Sverige är anpassat för att betala detta. Det skulle bara bli mer problem än det är värt, men grejen är att avgiften i EU aldrig läggs på export vilket betyder att direkt-beställningar från EU-länder är helt fria från vare sig landets egna avgifter och kundens lands avgifter (Storbritannien har t ex fortfarande ingen privatkoperingsavgift och inte lägger sådana som Amazon på det när de säljer till dig). Att de inte lärt sig att det idag är omöjligt att köpa DVD-skivor (DVD±R/brännbara) eller USB-minnen i Sverige. De som skadas av detta i slutändan är Sveriges artister, för en bred och orättvis tolkning gör bara att produkterna försvinner från Sverige. Men att någon skulle betala utan att rätten gör en tolkning är inte troligt, så tyvärr lär grejerna bara försvinna från de som ändå känner sig tvungna att betala. Dessutom skulle man kunna komma runt detta genom att t ex sälja bärbara datorer utan hårddisk till konsumenter för att sen låta de importera valfri disk.

Att man får spela in TV-program dock inte de som sänds för CI+ (DVB-T2, de får inte lagras okrypterat du får inte gå runt skyddet och du måste ha ditt tv-kort för att spela upp det hela om du ändå har grejer som kan timeshifta) till datorn, vanliga musik-skivor och vanlig FM-radio rättfärdigar inte detta och de har själva en helt skev bild av vad privatkopiering är som de kommunicerar utåt medan det bara är för musik och tv (samt från i år även ljudböcker) de betalar ut ersättning till. Inte för DVD-filmer och liknande. Inte för Sweclockers podcasts. Inte för böcker, inte för eböcker. Inte för kopiering av musik från digitala tjänster.

Permalänk
Medlem

Edit

Så här motiverar för övrigt Storbritannien att de numera tillåter formatskiftning (kopiering) av CD-skivor, men inte har något system för att betala ut ersättning. Lagen börjar gälla i Oktober.

Citat:

Legal framework and risks

The scope of this exception is limited by EU law. In particular, the Information Society (Infosoc) Directive provides that exceptions for private copying can be introduced “on condition that right holders receive fair compensation” from consumers for copying they do under the exception. However, when harm caused is minimal, or when a payment has already been made for the act in question, the Directive does not require additional compensation. As described above, many countries with wide private copying exceptions provide compensation via a levy on copying media and devices.

As described above in relation to Option 1, we consider that the price mechanism will provide adequate compensation to rights holders. To the extent that pricing-in does not fully compensate for lost sales, harm is anyway expected to be minimal. We consider that the exception as outlined in Option 1 is the least likely to cause more than minimal harm to rights holders. Option 2 is also unlikely to cause significant harm but carries greater risks than Option 1. Option 3 – if implemented without a levy – is likely to cause significant harm to copyright owners, and has been rejected on this basis.

In view of the Government‟s intention to implement this exception without introducing a levy or similar mechanism, we have made every effort to minimise harm caused by it. However, European case law on this exception and the meaning of “fair compensation” is far from clear. At implementation stage, it may be necessary to build further safeguards into the exception in order to further minimise legal risk.

Utdrag ur Impact Assessment BIS1055

End Edit

Skrivet av atriix:

Jo visst blir det skillnad, en enskild packad HDD tar garanterat större plats per disk än en butik som tar in säg 50st åt gången på en pall. Säg att en någorlunda packad HDD i låda tar ca 20x15x7cm (0.21m²). En pall är enligt wikipedia 80x120cm och säg 100cm hög (0.96m²). Det bli då 10.5m²(0.21*50) som ska importeras istället för en butik som tar in alla och skickar vidare.

(Med reservation för att inte ha en aning om hur många HDD det går på en pall)

De som säljer retaildiskar importerar dem självklart i retailförpackning. Sen skickas den i en vanlig postbur med extra packning till dig från deras lager. Precis som de skulle från lastbilen som åker över Öresundsbron eller färjan. Du kan givetvis köpa bulk från utlandet också, det finns många som lagligt gärna vill slippa den där hundringen och den olagliga (enligt EU-dom) dubbelavgiften. Det är för övrigt kortare sträcka från t ex Norra Tyskland till Södra Sverige än det är från centrallagrena i Södra Sverige upp till Luleå eller självklart Kiruna.

Permalänk
Medlem

Det är staten som tar pengarna, Sverige måste spara ihop extra pengar för att kunna hålla sig i topp med alla utgifter som samhället kostar, den nya världsordningen kräver enormt stora summor pengar därför måste man hela tiden hitta på saker som skall ge nya inkomster, och copysweden har ju ingen vare sig koll eller kontroll över.varför då inte ge sig på datorentusiaster som till synes har har hur mkt pengar som helst.

Ju mer ni tjänar dessto mer kommer ni att få betala.

Slå upp AGENDA 21 och NWO, så fattar ni var vi är på väg, detta är bara början, det blir mkt mkt värre! och våga säg att det inte stämmer!

Visa signatur

Mac!

Permalänk

Orka ta reda på vilka svenska artister, författare och skådespelare etc som tillskansar sig mina pengar genom detta bolag, härifrån kommer jag bojkotta alla svenska artister m.m. Med bojkotta menar jag anstränga mig för att mina pengar inte ska gå till dem, går deras låt på radion så behöver jag dock ej stänga av.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Om detta drar igång nu i September så är det bäst jag passar på att beställa en hårddisk idag innan det är för sent.

Visa signatur

The internet is a terrible place.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maximusnick:

jag har redan då betalat min kompensation för nerladdning av upphovsrättskyddade material, betyder det då att jag kan tanka hur mycket jag vill nu?

Nej det har du inte.

Du har betalat för privatkopiering som du gissningsvis inte utför ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maximusnick:

jag har redan då betalat min kompensation för nerladdning av upphovsrättskyddade material, betyder det då att jag kan tanka hur mycket jag vill nu?

Självklart, så länge alla är dina nära vänner, men det är dom väl?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade inte förvånat mig om du finns folk som kommer starta egna företag enbart för att köpa in datorer etc nu bara för att slippa betala till copyswede.

Någon borde bränna copyswede på bål i äkta häxjaktsanda med högafflar, påkar hela klabbet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

lägg det på skatten, alla köper ju datorer och telefoner... om nu inte våra skattepengar har bättre ställen att gå till än stackars svältande artister och tv snubbar

Permalänk
Medlem

Viktigt att poängtera att branschorganisationen ElektronikBranschen inte bara har motsatt sig och agerat emot detta genom att publicera en rad artiklar och debattartiklar, utan även om att de inte slutit något avtal med dessa som de normalt gör vid avgiftsändringar. Finns inget avtal, inga rapporter från företagen att basera krav på osv så finns det inga krav att ställa och det är deras synpunkt att det ska avgöras i rätten. Dvs det är bara att bojkotta butiker som höjer priserna i övermorgon, andra kommer inte göra det. Dessutom har de flesta stora tillverkare gått ut och sagt att de tänker ta kostnaderna för det rättsliga. Självfallet kommer de inte starta processer mot flera hundra handlare över Sverige för den delen. Dessa tar också år innan de blir klara.

Oavsett hur mycket strul det blir gör man bäst i att stödja de som motsätter sig det hela. De andra om det nu faktiskt finns sådana som känner sig tvingade kommer ändå i princip upphöra med försäljningen pga hanteringen av det hela och det är dem som säljer som kommer ha pengar att göra upp det hela på ett schysst sett. När vi väl får utfall. Absolut ingen har gått med på detta, därför för tidigt att skrika om jorden undergång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Oavsett hur mycket strul det blir gör man bäst i att stödja de som motsätter sig det hela.

Hej Petter,

du verkar vara rätt insatt i detta. Vet du hur får man kan få reda på vilka återförsäljare som inte tar ut avgiften och ger pengar till Copyswede?

Jag skulle vilja stödja sådana i mina kommande inköp även om dom (mot förmodan) skulle ligga högre i pris än andra...

Permalänk
Medlem

Grattis, ni dödade den svenska elektronikmarknaden... Upp till 320:- på mobiler/mediaspelare osv !?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det inte regeringen som beslutar detta? Om inte copyswede gör detta så är det väl nån annan? Tycker också det är fördj*vligt. Men det är väl till regeringen som vi skall klaga?

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Hej Petter,

du verkar vara rätt insatt i detta. Vet du hur får man kan få reda på vilka återförsäljare som inte tar ut avgiften och ger pengar till Copyswede?

Jag skulle vilja stödja sådana i mina kommande inköp även om dom (mot förmodan) skulle ligga högre i pris än andra...

De som höjer priset med en hundring per lagringsenhet på söndag är de som betalar, mer kan vi inte säga mer än att motståndet är stort och att det inte finns något avtal med branschorganisationer som normalt förekommer och är god sed.

Skrivet av gronbek:

Är det inte regeringen som beslutar detta? Om inte copyswede gör detta så är det väl nån annan? Tycker också det är fördj*vligt. Men det är väl till regeringen som vi skall klaga?

Nej, det är bara ut med det i rätten. Det är vad den är till för, då det handlar om en tvist mellan två privata parter. Det är en helt civilrättslig fråga. Annars är det Copyswedes egen tolkning som gäller för de som rapporterar in försäljningen till dem. Lagen går dock att tolka mycket mer restriktivare. Lagparagrafen om ersättning för privatkopiering har inte ändrats sedan 2005.

Sen är det oskäligt enligt EU-domar då man inte får bli avgiftsbelagd flera gånger om. Tänk t ex om ni bygger en dator och köper två hårddiskar t ex en SSD och en HDD. Ni köper dessutom en extern hårddisk i samma beställning som ska användas i samma enhet, ni köper också ett USB-minne (säg 64GB) för att t ex installera Windows ifrån. Då har det helt plötsligt blivit 304kr exkl moms och alltså 380kr inkl moms pga av avgifterna de vill kräva. Eller så måste återförsäljaren räkna att båda diskarna används i samma burk så det utgår en avgift som det skulle göra för en färdig dator, men det hade bara sänkt det till 280kr och bördan för återförsäljarna blir orimlig och om kunden kan komma 380kr billigare undan genom att beställa lagringen från ett grannland blir det hela ohållbart. Det kanske inte blir mycket i ett datorpaket, men de som köper många diskar för privat bruk får ju betala 100kr extra per disk. När det gäller rapporteringen för de som väl rapporterar in eller hur det fungerat för CD/usb/extern-hdd se, http://www.copyswede.se/2013/08/sa-redovisas-och-betalas-priv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

Det är staten som tar pengarna, Sverige måste spara ihop extra pengar för att kunna hålla sig i topp med alla utgifter som samhället kostar, den nya världsordningen kräver enormt stora summor pengar därför måste man hela tiden hitta på saker som skall ge nya inkomster, och copysweden har ju ingen vare sig koll eller kontroll över.varför då inte ge sig på datorentusiaster som till synes har har hur mkt pengar som helst.

Ju mer ni tjänar dessto mer kommer ni att få betala.

Slå upp AGENDA 21 och NWO, så fattar ni var vi är på väg, detta är bara början, det blir mkt mkt värre! och våga säg att det inte stämmer!

Inte sånt där konspirationsdravel nu igen. Barn borde inte få se Zeitgeist.

Detta är enbart ett resultat av EU-politiker i händerna på lobbyister och svenska politiker för handfallna och upptagna med sina egna intressen för att lägga märke. I kombination med att CopySwede ser en inkomstkälla utan någon som helst insats - vilket är lätt gjort, då få tycks göra några krafttag mot deras affärsmodell.

"[...]våga säg att det inte stämmer!"
Det vore att skifta på bevisbördan. Tror du på det här "New World Order"-skiten så får du jobba lite för att presentera underlag och bevis för ditt påstående om du ska övertyga någon annan.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av zillio:

Du menar att iPhone 6 kommer ha 320GB (eller mer) utrymme?

Copyswede är ett gäng trattar, som vi vet sen innan. Men det här?!

Hur fan kan det ens vara lagligt (jo juste, sveriges lagar) att copyswede tjänar MER per lagringsenhet än själva återförsäljaren? Återförsäljarna kämpar med att få ner priser från distributörer för att i slutändan kämpa om att få fler kunder. Sen kommer copyswede på en räkmacka och tar mer stålar.

Jag kommer utan tvekan att börja köpa allt vad lagring heter utomlands. Finns dessutom riktigt bra onlinebutiker runt om i EU.

Jag skrev utan att tänka först jag bara gick igång på 400 kronor XD

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240