Permalänk

AMD 8350, oroligt över temperaturen

jag har kollat runt en hel del och de säger att man ska försöka att förhindra att passera 62-64 grader.
men vilken grad börjar de bli skadligt för processorn? då man verkligen behöver oroa sig att något pajjar?
jag ligger på 65 grader när jag har maxade inställningar på crysis 3. andra spel är de ju självklart lite lägre då eftersom de är lite mer krävande.

jag bytte kylpasta nyligen också, innan låg den aldrig över 55 grader, men nu är den så här.

tack att ni läste!

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arekusandaa:

jag har kollat runt en hel del och de säger att man ska försöka att förhindra att passera 62-64 grader.
men vilken grad börjar de bli skadligt för processorn? då man verkligen behöver oroa sig att något pajjar?
jag ligger på 65 grader när jag har maxade inställningar på crysis 3. andra spel är de ju självklart lite lägre då eftersom de är lite mer krävande.

jag bytte kylpasta nyligen också, innan låg den aldrig över 55 grader, men nu är den så här.

tack att ni läste!

Vishera har TJmax på 90c, dock som jag förstår det skall de hållas inte allt för mycket över 70c tack vare kislet i dem.
Montera om kylaren.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Vishera har TJmax på 90c, dock som jag förstår det skall de hållas inte allt för mycket över 70c tack vare kislet i dem.
Montera om kylaren.

så i andra ord behöver jag inte direkt oroa mig särskilt mycket om den går upp emot 65 grader alltså?

jag tänkte dra iväg och köpa ny kylpasta och tror du de spelar någon roll hur man kopplar ihop fläkten? tänkte alltså att man vrider den 180 grader och fäster den åt andra hållet (borde inte spela nån roll) men bättre att fråga en vara tyst

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Skrivet av arekusandaa:

så i andra ord behöver jag inte direkt oroa mig särskilt mycket om den går upp emot 65 grader alltså?

jag tänkte dra iväg och köpa ny kylpasta och tror du de spelar någon roll hur man kopplar ihop fläkten? tänkte alltså att man vrider den 180 grader och fäster den åt andra hållet (borde inte spela nån roll) men bättre att fråga en vara tyst

Så länge den inte throttlar så behöver du inte vara särskilt orolig faktiskt, throttlande är det värsta som går att erfara

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Så länge den inte throttlar så behöver du inte vara särskilt orolig faktiskt, throttlande är det värsta som går att erfara

Men finna de några beteenden som visar starkt att de gör det? För jag märker inte direkt av något nämligen
Tack för rådet!

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av arekusandaa:

jag har kollat runt en hel del och de säger att man ska försöka att förhindra att passera 62-64 grader.
men vilken grad börjar de bli skadligt för processorn? då man verkligen behöver oroa sig att något pajjar?
jag ligger på 65 grader när jag har maxade inställningar på crysis 3. andra spel är de ju självklart lite lägre då eftersom de är lite mer krävande.

jag bytte kylpasta nyligen också, innan låg den aldrig över 55 grader, men nu är den så här.

tack att ni läste!

65 grader är ingen större fara men jag skulle plocka bort kylaren och göra om bytet av kylpasta bättre eller byta kylpastan mot en bättre.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Skrivet av arekusandaa:

Men finna de några beteenden som visar starkt att de gör det? För jag märker inte direkt av något nämligen
Tack för rådet!

Kolla i CPU-Z om klockhastigheten minskas när den är varm :')
Det är det som är 'throttling'

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Ac3R:

65 grader är ingen större fara men jag skulle plocka bort kylaren och göra om bytet av kylpasta bättre eller byta kylpastan mot en bättre.

Tänkte fixa de imorgon ^^ tack så mycket för ditt svar!

Skrivet av MyZk0:

Kolla i CPU-Z om klockhastigheten minskas när den är varm :')
Det är det som är 'throttling'

okey, ska pröva de nästa gång!
tack för ditt svar!

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Vishera har TJmax på 90c, dock som jag förstår det skall de hållas inte allt för mycket över 70c tack vare kislet i dem.
Montera om kylaren.

Är det därför datorn hänger sig när jag OC och försöker starta win 8 med en temp på 80c i bios?

75c går det att starta datorn och komma in i win och får en tempratur på 89c utan att datorn fryser till och göra en validering i cpu-z.

M.v.H Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Du bör inte överstiga 62 grader. Att köra den i över 70 grader kan vara skadligt för processorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Demonoidz:

Vishera har TJmax på 90c, dock som jag förstår det skall de hållas inte allt för mycket över 70c tack vare kislet i dem.
Montera om kylaren.

Var har du hittat den infon någonstans? Länk?
Den infon jag har sett är inte över ~61C.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Var har du hittat den infon någonstans? Länk?
Den infon jag har sett är inte över ~61C.

Coretemp visar det. Om det stämmer vet jag inte. Har hört att cirka 70c skall man hålla sig från, i kontrast till t.ex 62c som Phenom2 har.

Edit; om det inte framgick så tror jag inte på Coretemp, men det påstår det. Andra ställen visar på 70c, vilket låter rimligare tack vare deras arkitektur.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Coretemp visar det. Om det stämmer vet jag inte. Har hört att cirka 70c skall man hålla sig från, i kontrast till t.ex 62c som Phenom2 har.

Edit; om det inte framgick så tror jag inte på Coretemp, men det påstår det. Andra ställen visar på 70c, vilket låter rimligare tack vare deras arkitektur.

jag får nog hålla med dig om den saken! de är trotsallt en åtta kärnig processor och dessutom rätt hög Ghz som standard, den är väl gjord då att klara lite högre värme då den kan få behöva arbeta en hel del med så många kärnor?
(det här är bara en tanke, inte att jag säger att de är så)

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Medlem

Om den låg på 55 grader innan och så bytte du kylpasta och den blev 10 grader varmare efter bytet så låter det rimligt att något blev fel med nya kylpastan eller med monteringen av kylaren. Så det vettigaste är att montera om kylaren med ny kylpasta istället för att chansa att den kommer att funka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arekusandaa:

jag får nog hålla med dig om den saken! de är trotsallt en åtta kärnig processor och dessutom rätt hög Ghz som standard, den är väl gjord då att klara lite högre värme då den kan få behöva arbeta en hel del med så många kärnor?
(det här är bara en tanke, inte att jag säger att de är så)

Njae, min 8350 ligger på 42c efter 8h prime i stock med stora phantekkylaren.
70c skall man nog hålla sig undan.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Njae, min 8350 ligger på 42c efter 8h prime i stock med stora phantekkylaren.
70c skall man nog hålla sig undan.

jag har ju ännu inte åkt in och handlar ny kylpasta, så jag håller tummarna att det håller (då det inte gick över 50-55 grader innan jag bytte då!

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk

Hur applicerar du kylpastan och fläkten? Bra att utesluta att du gjort något (stort) fel på den fronten, så du inge gör om samma misstag igen.

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X

Permalänk
Skrivet av Disclaimer:

Hur applicerar du kylpastan och fläkten? Bra att utesluta att du gjort något (stort) fel på den fronten, så du inge gör om samma misstag igen.

jag lägger en prick i mitten inte större än en 10 päng.
sen lägger jag bara vanligt fläkten överi från och sätter fast den på sidan utan att vrida eller glida omkring

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av arekusandaa:

jag lägger en prick i mitten inte större än en 10 päng.

Om du har så mycket att det ens är i närheten av en 10krona så har du på tok för mycket.
Rätt mängd är närmare ett okokt riskorn.

För mycket kylpasta har en negativ effekt på temperaturen så jag skulle nog vilja påstå att ditt problem ligger här.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror också att du har tagit för mycket kylpasta. Jag brukar lägga en kula som är max 5mm i diameter. Inte utplattad då utan som en kula.

Sedan så tar det ett antal timmars drift innan man får rätt temperatur om man kör riskornsmetoden, för det tar ett tag för kylpastan att sätta sig helt. Men den tiden tolkar jag det som att du har passerat.

Ytterligare en sak att kolla är så att inte kylaren ligger på någon kant. Har sett på någon dator att kylaren satt snett för att den låg på en kant. Då blir inte kylningen optimal och temperaturen högre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Om du har så mycket att det ens är i närheten av en 10krona så har du på tok för mycket.
Rätt mängd är närmare ett okokt riskorn.

För mycket kylpasta har en negativ effekt på temperaturen så jag skulle nog vilja påstå att ditt problem ligger här.

Ja jag visste att för mycket kylpasta kan bidra med högre temperaturer istället, men inte visste jag att de var allt för mycket x)
tack så mycket för rådet!

Skrivet av giplet:

Jag tror också att du har tagit för mycket kylpasta. Jag brukar lägga en kula som är max 5mm i diameter. Inte utplattad då utan som en kula.

Sedan så tar det ett antal timmars drift innan man får rätt temperatur om man kör riskornsmetoden, för det tar ett tag för kylpastan att sätta sig helt. Men den tiden tolkar jag det som att du har passerat.

Ytterligare en sak att kolla är så att inte kylaren ligger på någon kant. Har sett på någon dator att kylaren satt snett för att den låg på en kant. Då blir inte kylningen optimal och temperaturen högre.

jo men i början med ny kylpasta håller temperaturen på Cpun galet låg, men efter en timma eller två börjar de gå till de normala temperaturerna
tack så mycket för din hjälp, jag ska kolla lite extra mycket hur jag sätter dit kylaren!

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk

Hej,

Är du säker på att du kollar på rätt temp-givare, så att det inte är nordbryggan som är 65 grader.
Vad har du för moderkort?
Vissa temperatur visningsprogram visar fel.

Tex, Gigabyte GA-990FXA-UD3 tempgivare:
TMPIN0 = Sytem (Motherboard) Temp
TMPIN1 = CPU Temp
TMPIN2 = Northbridge Temp

Visa signatur

GA-990-fXA-UD3, AMD FX-8350 , Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5,
Corsair vengeance 8GB 1600Mhz, Intel SDD 330 180GB, Corsair TX 650W.

Permalänk
Skrivet av The_swede66:

Hej,

Är du säker på att du kollar på rätt temp-givare, så att det inte är nordbryggan som är 65 grader.
Vad har du för moderkort?
Vissa temperatur visningsprogram visar fel.

Tex, Gigabyte GA-990FXA-UD3 tempgivare:
TMPIN0 = Sytem (Motherboard) Temp
TMPIN1 = CPU Temp
TMPIN2 = Northbridge Temp

jag använder mig av ett asus sabertooth 990FX /gem3 R2.0 till AMD.
men jag kollar inte på den, för den säger på CPU temperaturen 47 grader, när core temp säger 35 grader. men kan det bero mycket på att core temp läser av kärnorna och Asus egna drivrutiner till moderkortet går på utsidan? alltså själva helheten av processorn enkelt sagt?

nu har jag bytt kylpasta också och tror jag gjorde det ordentligt, jag ligger på 55 grader under ganska hårt krävande spel, men jag ska ändå köpa en ny CPU fläkt nu eftersom jag har hört en del om att Stock fläkten till AMD 8350 inte är något vidare ^^

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av arekusandaa:

jag använder mig av ett asus sabertooth 990FX /gem3 R2.0 till AMD.
men jag kollar inte på den, för den säger på CPU temperaturen 47 grader, när core temp säger 35 grader. men kan det bero mycket på att core temp läser av kärnorna och Asus egna drivrutiner till moderkortet går på utsidan? alltså själva helheten av processorn enkelt sagt?

nu har jag bytt kylpasta också och tror jag gjorde det ordentligt, jag ligger på 55 grader under ganska hårt krävande spel, men jag ska ändå köpa en ny CPU fläkt nu eftersom jag har hört en del om att Stock fläkten till AMD 8350 inte är något vidare ^^

Tänk på att väldigt ofta så visar AMD processorernas core temp helt fel. Min FX-6300 visar 4°C i idle och ungefär som du 35°C i load vilket inte alls stämmer. 9.9ggr av 10 litar jag hellre på vad moderkortets CPU-tempsensor säger än vad AMD processorers core temp säger.

Jag vet att idletemp inte alls spelar roll men visar den under rumstemp och du har en luft eller vattenkylare så är tempsensorn felaktig. Då kan man inte lita på loadtemp från den heller.

CPU-tempsensorn på mitt moderkort visar ~5-8°C över rumstemp i idle å det är betydligt bättre än 4°C med en rumstemp på 20-25°C.........

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av krrjon:

Tänk på att väldigt ofta så visar AMD processorernas core temp helt fel. Min FX-6300 visar 4°C i idle och ungefär som du 35°C i load vilket inte alls stämmer. 9.9ggr av 10 litar jag hellre på vad moderkortets CPU-tempsensor säger än vad AMD processorers core temp säger.

Jag vet att idletemp inte alls spelar roll men visar den under rumstemp och du har en luft eller vattenkylare så är tempsensorn felaktig. Då kan man inte lita på loadtemp från den heller.

CPU-tempsensorn på mitt moderkort visar ~5-8°C över rumstemp i idle å det är betydligt bättre än 4°C med en rumstemp på 20-25°C.........

Men hur ska jag då kunna 100% bekräfta om jag borde köpa en ny kylare? Jag gör de också för framtida skäl, men om jag ska gå efter både core temp och moderkortets drivrutiner blir den i alla fall 55-59 grader emellanåt när jag tex spelar saints row 4.

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arekusandaa:

Men hur ska jag då kunna 100% bekräfta om jag borde köpa en ny kylare? Jag gör de också för framtida skäl, men om jag ska gå efter både core temp och moderkortets drivrutiner blir den i alla fall 55-59 grader emellanåt när jag tex spelar saints row 4.

Om du inte kommer över 60 grader C så är det ju inga som helst problem med det du har idag. Det är ju inte förrän över detta (62+) som den kan börja throttla, men lägg märke till att detta inte gör att CPU går sönder, då det är just för att inte den ska skadas som den använder sig av throttling.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Om du inte kommer över 60 grader C så är det ju inga som helst problem med det du har idag. Det är ju inte förrän över detta (62+) som den kan börja throttla, men lägg märke till att detta inte gör att CPU går sönder, då det är just för att inte den ska skadas som den använder sig av throttling.

men rekommenderar du att jag köper en ny? för har funderat på att köpa en ny, men har varit lite osäker då pga tanken att det kanske inte behövs?

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av arekusandaa:

men rekommenderar du att jag köper en ny? för har funderat på att köpa en ny, men har varit lite osäker då pga tanken att det kanske inte behövs?

Personligen tror jag inte att du kommer att märka någon "degradering" av processorn prestanda även om du ligger på 55-59°C dock är det ju att föredra att få den så kall som möjligt då den kan börja läcka ström om den går mycket för varm och därmed bli instabil. Men som sagt 55-59° är under ÁMD rekommendera 62°(är det 62° även för FX-serien?). Sen låter väl även originalkylaren(om du nu har originalkylaren) som ett jetplan eller?

Även om den ligger i 65°(som den tydligen gör i Crysis 3) så kommer den säkert inte bli märkbart sämre så länge du har den men risken för instabilitet växer ju desto varmare den går.

Sen om det beror på felaktigt applicerad kylpasta eller om din kylare helt enkelt inte är 100% fungerande vet jag inte. Men testa som sagts tidigare att montera om kylare och rengör både kylaren och CPU noggrant innan du applicerar ny kylpasta. Det enklaste sättet är att lägga en klick ~lika stor som ett okokt riskorn i mitten på processorn och sen låta kylaren trycka ut det. Själv brukar jag sprida ut ett tunt lager över processorn men då måste man se till att man får det slätt så man inte får några luftbubblor. Hittills har jag haft tur att det funkat men riskornsmetoden är "säkrare".

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arekusandaa:

men rekommenderar du att jag köper en ny? för har funderat på att köpa en ny, men har varit lite osäker då pga tanken att det kanske inte behövs?

Om du fortfarande inte tycker att du fått tillräckligt med info, så kan jag tyvärr inte bidraga med mer av den varan. Det är nu upp till dig med denna info att ta ett beslut om du behöver en annan kylare. Coolermaster Hyper 212 EVO är ett helt ok alternativ enligt många och kostar inte skjortan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av krrjon:

Personligen tror jag inte att du kommer att märka någon "degradering" av processorn prestanda även om du ligger på 55-59°C dock är det ju att föredra att få den så kall som möjligt då den kan börja läcka ström om den går mycket för varm och därmed bli instabil. Men som sagt 55-59° är under ÁMD rekommendera 62°(är det 62° även för FX-serien?). Sen låter väl även originalkylaren(om du nu har originalkylaren) som ett jetplan eller?

Även om den ligger i 65°(som den tydligen gör i Crysis 3) så kommer den säkert inte bli märkbart sämre så länge du har den men risken för instabilitet växer ju desto varmare den går.

Sen om det beror på felaktigt applicerad kylpasta eller om din kylare helt enkelt inte är 100% fungerande vet jag inte. Men testa som sagts tidigare att montera om kylare och rengör både kylaren och CPU noggrant innan du applicerar ny kylpasta. Det enklaste sättet är att lägga en klick ~lika stor som ett okokt riskorn i mitten på processorn och sen låta kylaren trycka ut det. Själv brukar jag sprida ut ett tunt lager över processorn men då måste man se till att man får det slätt så man inte får några luftbubblor. Hittills har jag haft tur att det funkat men riskornsmetoden är "säkrare".

jag ska göra ett försök att byta kylpastan (eftersom jag har en himla massa) och se om de gör någon skillnad, annars köper jag den nya fläkten!
och ja, den låter ju en hel del när den börjar gå upp emot 50% och de roliga med det är att det hjälper knappt när man har den på 60% eller 40% i rotations hastighet.
men tack så hemskt mycket för ditt svar! de var precis vad jag behövde haha ^^

Skrivet av Jalle64:

Om du fortfarande inte tycker att du fått tillräckligt med info, så kan jag tyvärr inte bidraga med mer av den varan. Det är nu upp till dig med denna info att ta ett beslut om du behöver en annan kylare. Coolermaster Hyper 212 EVO är ett helt ok alternativ enligt många och kostar inte skjortan.

ja de förklarade ju en hel del! ^^

till alla på forumet: tack så hemskt mycket för er hjälp! blir aldrig missnöjd på de här forumet!!

Visa signatur

Samsung S23A700D + Acer 27" LED K272HULA | Crosshair V formula -z | Amd FX 8350 4.3 Ghz | Corsair H100i | MSI GTX 970 Gaming | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL10 | Mission SG GGM 3.0 | Tt esport Challenger Pro| 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb