Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Medlem

Detta är jättekonstigt. 1 av mina CPU kärnor ligger på ca 90-100% hela tiden när jag lirar. Dom andra 3 ligger bara på 20-30%. Spelar ingen roll vilken grafikinställning jag kör med, kan lika gärna köra på very high som på low och får samma FPS i alla fall. Så det verkar ju som det är min processor som flaskar... Men är det här spelet verkligen så jävla processor krävande? Jag har ju ändå en rätt okej processor, i7 920 på 3,5 ghz just nu.

Kan man inte typ balancera ut så alla kärnorna arbetar lika mycket? För just nu får jag grova FPS-spikes i 1-2 sekunder när jag trycker på en annan arme eller stad.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Ja, det är en modding community, så vem som helst kan modda. Kika hos TWCenter forumet, finns redan några mods upp. Använder själv 4 år per turn och några andra tweaks som gör att battles varar längre.

4 turns per år är det väl du använder ;)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

4 turns per år är det väl du använder ;)?

Hahah, ojsan! 4 år per turn hade varit galet XD.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

Kan inte hitta dessa moddar på deras hemsida, kan ni länka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Kan inte hitta dessa moddar på deras hemsida, kan ni länka ?

http://www.twcenter.net/forums/forumdisplay.php?1990-Total-Wa...

Sidan har varit belastad de senate dagarna ;).

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Detta är jättekonstigt. 1 av mina CPU kärnor ligger på ca 90-100% hela tiden när jag lirar. Dom andra 3 ligger bara på 20-30%. Spelar ingen roll vilken grafikinställning jag kör med, kan lika gärna köra på very high som på low och får samma FPS i alla fall. Så det verkar ju som det är min processor som flaskar... Men är det här spelet verkligen så jävla processor krävande? Jag har ju ändå en rätt okej processor, i7 920 på 3,5 ghz just nu.

Kan man inte typ balancera ut så alla kärnorna arbetar lika mycket? För just nu får jag grova FPS-spikes i 1-2 sekunder när jag trycker på en annan arme eller stad.

Har en 2500k @ 4,6 och ligger på ca 80% i slag på alla 4 kärnor. På kampanjkartan så är det lite lägre load på 2 av kärnorna (runt 30%) med FPS drops ibland. Spelet är väl inte fruktansvärt bra optimerat, men jag har aldrig spelat ett spel som utnyttjar kärnorna så mycket. Och ja, det är ganska processorkrävande. Du kan ju pröva stänga av HT kanske och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Har inte listat ut hur man gör ambush och liknande än, någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackan18:

Har inte listat ut hur man gör ambush och liknande än, någon som vet?

Du måste ändra stance på dina armer när dom typ står i en skog, sen får du vänta på att en fiende army kommer förbi där då får du välja om du vill attackera eller inte.

Visa signatur

| CPU: Intel core i5-3570k 3.4GHz | H100 CPU kylare | GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB | OS: Windows 7 Home pre 64bit | DDR3 4Gb ram | Moderkort: MSI Z77IA-E53 |Skärm: Dell U2312HM 23 | Chassi: NZXT H440W Silent Ultra White |PSU: Corsair TX850 | SSD 1: EVO Basic 840-Series 250GB | SSD 2: 60GB | HDD 1: Seagate 1TB | HDD 2: Lacia 1TB | HDD 3: 3TB WD Red |

Permalänk
Medlem

Jag kör på enligt nedan och har inga som helst problem med lagg eller andra konstigheter.
Jag har spelat hela TW-serien i många år (sedan början) och alltid tyckt om det. Enda tills Shogun 2, då föll allt för mig, kanske är en bakåtsträvande gubbe. Tycker det blev för mycket och komplicerat.
Tyvärr så är det här för likt Shogun 2.

Iallafall, till spelet. Jag har inte vunnit ett slag än, fast jag spelat i bra många timmar med olika fraktioner. Tycker det är svårt att tillfredsställa matbehovet, när jag väl lyckas med det så har jag ingen bra arme och får stryk istället. Jag har inte spelat prologen, lära sig hantera kameran kändes lite been there och orkade inte fortsätta. Eller bör jag göra det iallafall?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

hur får man fler än 6 generaler någon som kan svara???+

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 NIVIDIA GeForce GTX470 Cooler Master Real Power M1000 MSI P35 Neo-F SyncMaster T220

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeXon:

hur får man fler än 6 generaler någon som kan svara???+

Du måste ta över mer regioner så du höjer din status som ett imperium.

Visa signatur

| CPU: Intel core i5-3570k 3.4GHz | H100 CPU kylare | GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB | OS: Windows 7 Home pre 64bit | DDR3 4Gb ram | Moderkort: MSI Z77IA-E53 |Skärm: Dell U2312HM 23 | Chassi: NZXT H440W Silent Ultra White |PSU: Corsair TX850 | SSD 1: EVO Basic 840-Series 250GB | SSD 2: 60GB | HDD 1: Seagate 1TB | HDD 2: Lacia 1TB | HDD 3: 3TB WD Red |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag fick civil war helt plötsligt även fast de tre stora familjerna hade något över 20% influence och "other houses" hade resten. Då hoppade 6 - 7 fulla arméer ut ur rom som "Senate loyalists" när mina arméer var ute i gallien.. Ingen aning om vad som triggade kriget, och det gavs inga ledtrådar heller.

Nu när jag har spelat spelet ännu mer inser jag hur idiotiskt dåliga vissa aspekter är. AI:n spelar som jag vet inte vad (kör på very hard), har haft några slag där 1600 legionärer mot 3000 - 3500 barbarer har slutat i max 250 förluster för mig och minst 85% av deras armé blev massakrerad. Dessutom gillar AI:n att springa bort med alla sina trupper under belägring så att man enkelt tar över städerna för att sedan köra suicide rush mot dig i några omgångar. Båtar på land, enheter som stormar dig för att sedan göra kovändningar gång på gång när det endast är 5 - 10 meter kvar till soldaterna, soldater som bara försöker pressa sig igenom dina defensiva linjer för att nå flaggan, gärna med generalen också, de egna enheterna som jagar broken/shattered istället för att stanna upp, eller så klumpar de bara0 ihop sig. Mängder annat synd att CA lovade så mycket och att spelindustrin är som den är idag..

Jag håller helt med om att AI gör en hel del, för mig, idiotiska förflyttningar. Både på kampanjkartan och på slagfälten. Inte alltid dock och jag antar att jag är mer förlåtande än gemene man (verkar det iaf som efter att ha läst den här tråden) då jag lätt sugs in i fantasins värld då jag spelar detta spel och kan förbise vissa speltekniska problem, buggar eller felaktigheter. Älskar tidsåldern, vapnen, intrigerna och det svart-vita synsättet.

"Carthage makes a mockery of Rome, they must be punished!"

Hell yeah!

Skrivet av anon152135:

Det är vi nobla perser som kommer från öst för att lära slavdrivande bastarder/låg kulturella "romer/romare" vad civiliserad/civilisation betyder. Som exempel på det ska vi fängsla dessa patetiska parasiter som livnär sig på slavar och låta slavarna bestämma deras straff. Sedan ska medborgarna följa Kyros den stores cylinder som innehåller mänskliga rättigheter så som frihet, religionsfrihet mm. Efter det bör vi omvandla dessa låg tänkande djur till människor, med att influera dem med persisk kultur och Zoroastrism/parsism. Hoppas detta lösning hjälper dessa stackars vilda bastarder lite vett och etikett.

För Ariana!

http://www.ashkdahlen.com/index.php?id=160

Hm.. Du låter lite bitter över att er goda grannar Araberna urinerade på er gamla tro, ert statsskick och tvingade det Persiska folket att underkasta sig ökenguden under 600-talet? Slaveri är inget som "mitt" Romarrike håller på med. Inte för att jag har några moraliska aspekter kring det, utan för att det är så jobbigt med slavuppror helt enkelt. Dödar hellre mina fiender

Skrivet av Buio:

Välskrivet!

Jag tycker också spelet är riktigt bra. Synd bara att problemen finns och att de för många är stora (grafik/framerate/coop). AI-buggar kan man väl leva med även om de är väldigt irriterande. Spelet har i alla fall varit stabilt för min del. Det var inte Empire när det släpptes.

Det känns som de återigen släppt ett spel för tidigt. Shogun 2, Fall of the Samurai och Napoleon hade en del mindre buggar men var bra vid release, inget större att klaga på vad jag minns. Det lustiga med Empire är att det spelet faktiskt var försenat, medans de andra har släppts på planerad releasedag. I det här fallet så är resten av hösten och vintern packad med tanke på spel som GTA V, och de nya konsolerna och alla spel till dem. Det innebär att en försening antingen hamnat mitt i smeten eller skjutits fram till 2014. Så kanske Sega lite lätt tvingade dem hålla releasedatum. Känns som att deras QA inte kan ha missat problemen som fanns. Den snabba patchen med många fixar tror jag redan var i bearbetning innan spelet släpptes eftersom den kom så snabbt.

Tack och bock!

Inte alls omöjligt att dina teorier stämmer. Faktum är att det låter rätt logiskt med tanke på att första patchen rullades ut redan på fredagen. Nu har dom dock ett berg av ytterligare buggar att beta sig igenom, samtidigt som en stor del av spelgemenskapen skriker för förändring av det obefintliga familjeträdet, hur opersonliga spelets karaktärer är och ett trasigt UI. Själv gillar jag det nya sättet med provinser och del-provinser. Tycker att det fungerar alldeles ypperligt smidigt och jag hoppas att dom håller sig kvar vid det än att sitta och hoppa med piltangenten från ena provinsens till andra för att göra ändringarna såsom i de tidigare TW-spelen.

Sen är jag absolut inte blind för eventuella övriga problem spelet hade vid release. Jag är nog bara mer förlåtande och jag anser nog att jag i slutändan hade jävligt roligt med spelet (och har fortfarande) trots de brister som andra redan påtalat.

Skrivet av NeXon:

det land man kriga mot... om man a nu tagit deras alla städer var fan få dom pengar ifrån att göra små armer så dom kan anfalla där man inte ha försvar???

Efter att du tagit fiendens sista provins så kommer de återstående fientliga styrkorna stryka runt på landsbygden för att försöka återta sitt hemland. Det är alltså inga nybyggda styrkor du ser och Creative Assemblys beslut att införa detta känns faktiskt rätt vettigt. För bara för att fiendens sista stad fallit så behöver inte fienden lägga ner alla sina vapen direkt som dom gjorde i tidigare spel.

Skrivet av Mimematis:

Hoppas verkligen att nästa Total War spel går tillbaks till UI:t som Shogun och tidigare hade allt är bara en stor röra i Rome 2 tyvärr, ju mer jag spelar Rome 2 desto mer launchar jag bara upp första Rome med mods =/

Hoppas att det kan komma bra mods och 20 patcher till spelet så man kan njuta iaf liiite av det, nu känns det bara som Rome 2 blev en större flopp än Empire i början.

Jag gillar verkligen provins-UI:et, tycker att det känns jättesmidigt och vettigt med provinser och del-provinser. Så för min del hoppas jag verkligen att det beslutet stannar kvar hos Creative Assembly så att dom inte återgår till det gamla struliga sättet som användes för de tidigare TW-spelen. Jag får en mycket bättre överblick över mina provinser och jag gillar fenomenet "edicts" som införts då man kontrollerar alla 2-4 del-provinserna i provinsen.

Skrivet av Humanisten:

Hepp.

Har införskaffat detta spel, och börjat lite smått att spela. Började spela prolog, alltså tutorial. Nu verkar spelet dock rulla igång fullt ut. Jag har spelat ett antal slag och Gallerna har startat krig mot mig. Fråga 1) Är detta en del av tutorialen/Prologen? Eller har jag övergått till att spela kampanj?

2) Har läst en hel del om alla problem. Senaste patchen ska laddas automatiskt via steam, men var kan man se ifall spelet är patchat? Jag har inte hittat någon "version x.x.x." eller dylikt?

3) Är det kanske dumt att spela i genom nu när spelet verkar så...Uhm, ofärdigt? Kanske bättre att vänta några veckor tills man patchat och ordnat upp alla problem folk verkar uppleva? Vad tycker ni?

1 ) Tror inte att en gallisk invasion hade någon med prologen att göra. Nu spelade jag förvisso inte klart den då jag inte orkade vänta med att spela själva huvudkampanjen, men såvitt jag förstod handlade prologen om Roms maktkamp om själva Italienska fastlandet.

3 ) Beror nog helt och hållet på vem du frågar. Jag tyckte inte att spelet kändes ofärdigt. Kanske inte tillräckligt tillputsat, men ändock långt förbi ospelbart.

Skrivet av f@boy:

Jag kör på enligt nedan och har inga som helst problem med lagg eller andra konstigheter.
Jag har spelat hela TW-serien i många år (sedan början) och alltid tyckt om det. Enda tills Shogun 2, då föll allt för mig, kanske är en bakåtsträvande gubbe. Tycker det blev för mycket och komplicerat.
Tyvärr så är det här för likt Shogun 2.

Iallafall, till spelet. Jag har inte vunnit ett slag än, fast jag spelat i bra många timmar med olika fraktioner. Tycker det är svårt att tillfredsställa matbehovet, när jag väl lyckas med det så har jag ingen bra arme och får stryk istället. Jag har inte spelat prologen, lära sig hantera kameran kändes lite been there och orkade inte fortsätta. Eller bör jag göra det iallafall?

Angående prologen så struntade jag i den. Jag kände mig bakbunden. Jag har spelat i princip alla Total War-spel sedan tidigare, så det mesta kom per automatik och det som var nytt lärde jag mig relativt snabbt ändå

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Har en 2500k @ 4,6 och ligger på ca 80% i slag på alla 4 kärnor. På kampanjkartan så är det lite lägre load på 2 av kärnorna (runt 30%) med FPS drops ibland. Spelet är väl inte fruktansvärt bra optimerat, men jag har aldrig spelat ett spel som utnyttjar kärnorna så mycket. Och ja, det är ganska processorkrävande. Du kan ju pröva stänga av HT kanske och se om det hjälper.

Jag har inte HT aktiverat faktiskt pga problem med andra spel förut. Men nu när du säger det så kanske det inte är en sån dum idé att aktivera det och se om det blir bättre. Fast om du har en 2600k @ 4,6 och ändå får FPS drops så är det förmodligen precis som du säger att spelet inte är så bra optimerat. Man får väll hoppas de optimerar spelet bättre med framtida patcher.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

wall of text

Nej då, jag har enormt roligt med detta spel. Har plöjt ned så mycket tid att jag nästan skäms Jag tycker bara att det är synd att CA släpper halvfärdig AI som de gjort i flera spel, de borde ha insett att det skulle löna sig med ordentlig testning av den.
Håller med nästan allt du säger, älskar att provinssystemet har skurit ned så mycket tid som gick åt att kolla igenom i princip varenda j***a stad varje turn. Bra överblick och utmanande med dessa få konstruktionsplatser. Däremot hoppas jag att de sänker squalor/matkonsumtion på tier 4-byggnader, -12 är inte direkt lockande.. Även tier 3 squalorn känns ibland lite för hög för det man får.

Permalänk
Medlem

Urk, historiska slaget om carthage envisas med att krasha för mig, segt kan det vara :p. Första försöket tog det 5 min in, nu blev det ca 15 :/, hade precis lyckats få till ett utmärkt upplägg... men ack så krashar det.

Tredje försöket så fungerade allt väl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Nej då, jag har enormt roligt med detta spel. Har plöjt ned så mycket tid att jag nästan skäms Jag tycker bara att det är synd att CA släpper halvfärdig AI som de gjort i flera spel, de borde ha insett att det skulle löna sig med ordentlig testning av den.
Håller med nästan allt du säger, älskar att provinssystemet har skurit ned så mycket tid som gick åt att kolla igenom i princip varenda j***a stad varje turn. Bra överblick och utmanande med dessa få konstruktionsplatser. Däremot hoppas jag att de sänker squalor/matkonsumtion på tier 4-byggnader, -12 är inte direkt lockande.. Även tier 3 squalorn känns ibland lite för hög för det man får.

Och jag håller med om det mesta du skriver En sak som Creative Assembly verkligen borde ha insett är hur jävla granskade under lupp Total War: Rome II skulle bli. Varende liten bugg skulle hittas och hela den stora fanbasen skulle skrika sina strupar hesa när Creative återigen släppt en produkt som inte levt upp deras förväntningar. Detta har hänt vid alla de senaster Total War-släppen och de borde ha insett att det skulle ske nu igen. Slarv? Stress? Mañana? Who knows, men förberedda borde dom ha varit.

Dock så finns det en viss historisk aspekt kring "tier 4-byggnaderna" som stämmer rätt bra överens med hur det fungerade i verkligheten. Rom var en ENORM stad, över miljonen invånare vid tillfällen och denna enorma maskin krävde fruktansvärt stora mängder spannmål och detta spannmål försågs från de olika romerska provinserna. Inte minst från Egypten som ansågs vara Roms kornbod. (Ungefär som Skåne är resterande Sveriges kornbod idag )

Så ska man översätta den historiska verkligheten till spelets mekanik så är Rom en stad med en mycket hög tier och många av de romerska provinserna har låg tier och enbart anpassade för att förse Rom med spannmål och andra nödvändigheter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Och jag håller med om det mesta du skriver En sak som Creative Assembly verkligen borde ha insett är hur jävla granskade under lupp Total War: Rome II skulle bli. Varende liten bugg skulle hittas och hela den stora fanbasen skulle skrika sina strupar hesa när Creative återigen släppt en produkt som inte levt upp deras förväntningar. Detta har hänt vid alla de senaster Total War-släppen och de borde ha insett att det skulle ske nu igen. Slarv? Stress? Mañana? Who knows, men förberedda borde dom ha varit.

Dock så finns det en viss historisk aspekt kring "tier 4-byggnaderna" som stämmer rätt bra överens med hur det fungerade i verkligheten. Rom var en ENORM stad, över miljonen invånare vid tillfällen och denna enorma maskin krävde fruktansvärt stora mängder spannmål och detta spannmål försågs från de olika romerska provinserna. Inte minst från Egypten som ansågs vara Roms kornbod. (Ungefär som Skåne är resterande Sveriges kornbod idag )

Så ska man översätta den historiska verkligheten till spelets mekanik så är Rom en stad med en mycket hög tier och många av de romerska provinserna har låg tier och enbart anpassade för att förse Rom med spannmål och andra nödvändigheter.

Kanske för stora planer och för hårt tryck från SEGA varje gång?
Jo självklart, stora städer = smutsiga städer Men från spelarperspektiv är det inte alls roligt att byta upp sig från -4 till -12 för de små bonusarna som ges. T.ex. ger fiskeby i tier 2 sex mat, 40 commerce och lite annat krafs. tier 3 ger 8 mat, 4 squalor, 50 commerce. För att kontra detta med att t.ex. uppgradera sacred grove från tier 2 till 3 blir nettot -2 mat, +1 conversion +10 commerce och lite garrison. Det blir ju liksom sämre att uppgradera Men ja, har man många småstäder med farmer och/eller med fiskare kan man nog ta smällen i sina större städer. Annars är det inte så mycket att hurra över, att uppgradera farmer till tier 3 känns också som en förlust.

Permalänk
Medlem

Diplomati systemet måste vara buggat. Alla fraktioner som jag kommer i kontakt med förklarar krig med en. Snart är precis alla emot mig förutom Pontus som verkar gilla mig mest för deras egen vinning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Gjorde det nu också och nu vill inte ens nedladdningen börja, står still på 0%.

Jag fick också problemet med extremt lång patchnerladdning. Det var för hotfixen som stannade på 91% och sen vägrade gå igång igen. Väntade till slut ut den, och den fixade sig självt. Lite ironiskt att de till och med lyckas halvpaja Steams patchningssystem. Har aldrig haft problem förut med något annat spels uppdateringar.

Permalänk
Skrivet av Überklass:

1 ) Tror inte att en gallisk invasion hade någon med prologen att göra. Nu spelade jag förvisso inte klart den då jag inte orkade vänta med att spela själva huvudkampanjen, men såvitt jag förstod handlade prologen om Roms maktkamp om själva Italienska fastlandet.

3 ) Beror nog helt och hållet på vem du frågar. Jag tyckte inte att spelet kändes ofärdigt. Kanske inte tillräckligt tillputsat, men ändock långt förbi ospelbart.

Angående prologen så struntade jag i den. Jag kände mig bakbunden. Jag har spelat i princip alla Total War-spel sedan tidigare, så det mesta kom per automatik och det som var nytt lärde jag mig relativt snabbt ändå

Tack för svaret! Ja, jag tror det är italienska fastlandet som jag håller på att kämpa om. Håller även med om att det är spelbart. Dock är jag lite fundersam. Min farhåga är att den totala spelupplevelsen blir sämre om man spelar igenom spelet innan det är "tillputsat".

Frågan hur man kan se om spelet är patchat kvarstår? Måste finnas någon funktion i spelet eller i steam där man kan se vilken version man har? Som det är nu vet jag inte om spelet är patchat eller ej!

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem

Irriterande.

Vet inte vad det är med patchningen av rome 2?!

Igår gick det bra segt. Stannade till emellanåt och tvärstannade vid 90%. började lira annat under tiden och såg sen att den inte laddade ner mer, verkad vara klar. Började lira rome 2.

Sätter mig idag och då börjar rome 2 patchas igen och nu har det tvärstannat vid 89%. ??

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Träffade på en rolig bug, http://imgur.com/a/sA3zu

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

De har fortfarande kvar den lite lätt irriterande stads-norpande AI:n. Hade förklarat krig mot en som inte gillade mig och hade två områden. Tog ena och jagade efter hans armeer in i hans andra region. Då förklarade en av de som gillade mig krig med honom, och gick in och tog staden direkt. Nu stod jag med min arme långt inne i hanns nya territorium och det tog två turns att ta mig ut. De blev alltså också irriterade på mig med ungefär -50 i rating för att min arme stod inne i det området, utöver att de också tog staden jag hade jobbat för. Tack för den.

Lite roligt nästan. Har inte gett tillbaka för det, men jag är långsint. Hans rike behöver enas med mitt så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag kör på enligt nedan och har inga som helst problem med lagg eller andra konstigheter.
Jag har spelat hela TW-serien i många år (sedan början) och alltid tyckt om det. Enda tills Shogun 2, då föll allt för mig, kanske är en bakåtsträvande gubbe. Tycker det blev för mycket och komplicerat.
Tyvärr så är det här för likt Shogun 2.

Iallafall, till spelet. Jag har inte vunnit ett slag än, fast jag spelat i bra många timmar med olika fraktioner. Tycker det är svårt att tillfredsställa matbehovet, när jag väl lyckas med det så har jag ingen bra arme och får stryk istället. Jag har inte spelat prologen, lära sig hantera kameran kändes lite been there och orkade inte fortsätta. Eller bör jag göra det iallafall?

Vad kör du på för svårighetsgrad? jag tycker att du ska köra prologen, den är jävligt lång och det är bara sådär simpla saker precis i början, det är bara att klicka bort filmerna och spola lite när man ska springa sen får man börja slåss.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Entusiast
Skrivet av f@boy:

Jag kör på enligt nedan och har inga som helst problem med lagg eller andra konstigheter.
Jag har spelat hela TW-serien i många år (sedan början) och alltid tyckt om det. Enda tills Shogun 2, då föll allt för mig, kanske är en bakåtsträvande gubbe. Tycker det blev för mycket och komplicerat.
Tyvärr så är det här för likt Shogun 2.

Iallafall, till spelet. Jag har inte vunnit ett slag än, fast jag spelat i bra många timmar med olika fraktioner. Tycker det är svårt att tillfredsställa matbehovet, när jag väl lyckas med det så har jag ingen bra arme och får stryk istället. Jag har inte spelat prologen, lära sig hantera kameran kändes lite been there och orkade inte fortsätta. Eller bör jag göra det iallafall?

De flesta verkar vara överens om att spelet istället är för lätt, AIn är helt enkelt bra blåst och man blir aldrig attackerad :/

Du borde kanske spela prologen eller sänka svårighetsgraden om du tycker det är svårt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Efter att ha spelat ca 30h hittils så måste jag säga att jag väldigt missnöjd för tillfället...

Raye på total war forumet beskriver väldigt bra vad som "fel" med spelet hittils:

"
I've played Total War for over 10 years now and I can honestly say that this release is just as bad as Empire, if not worse. They have slowly taken the winning formula for Total War and dumbed it down for the masses. 'Casual gamers'; the console and phone game generation, have been the downfall of many a great PC game series. From top to bottom this game is purely sacrilegious to any Total War fan who values depth and tactical battles. They have taken away all of our control and implemented gimmicks to please the casual gamer.
I will provide some insight into the fundamental flaws at the core of the games design rather than elaborate on the myriad of optimization problems and bugs the game suffers from at this time. Just to clarify, I want the game to be a success! I am a rabid fan. I built a $3,000 Xfire machine just for the game early this year.

GAMEPLAY:
A huge number of features that were available even in Total War: Rome are missing or broken both conceptually and mechanically. I will try and break down the problems point by point as they relate to gameplay. Some outrage is expressed here but I'll try to keep things objective.

-No family tree. CA told us that they wanted us to connect with the human side of Total War. They then removed the family tree. Characters appear at random and you have no idea where they've come from. There isn't even a clear indicator as to who your faction leader is! You have to FIND that information. Politics don't seem to have any real tangible effect on your empire and seem arbitrary as a result. Exacerbating that problem is the fact that you can't really be bothered about 'Joe General #26' from the Mysterious Void gaining influence within your empire.

-No 'Loose' or 'Tight' generic formation commands. Can't spread to avoid enemy fire?!

-No 'Guard' command, your units cannot be instructed to maintain their position and formation at all costs. Even the most disciplined melee troops devolve into a blob during melee combat.

-Testudo and Phalanx do not currently function properly. Testudo does not properly protect against missile fire. Hoplites will not maintain their phalanx formation and advance when instructed to attack an enemy. You must charge and then try and reform into a blobalanx. Why do we have to work around broken mechanics and inefficient control schemes?

-You cannot toggle fire at will on infantry with javelins, they only fire when they charge. Some unfortunate tactical consequences are that they cannot throw javelins to break an enemy charge and then receive the broken charge, they cannot fire on skirmishers and cavalry harassing them, and if you move reserves to reinforce a battle line they will AUTOMATICALLY throw their javelins into the backs of your own men who are already engaged. WTF CA?

-Troops have inappropriate context based behavior or a complete lack thereof. IE. They will stand in position and take arrows to the face from archers ten feet away (as if instructed to guard, but still lose unit cohesion in melee) and will not chase routing enemies. During a melee blob if a unit of men destroy their immediate foe (target) they will not engage nearby enemies. They will stand there watching their comrades get hacked apart five feet away.

-Auto run breaks unit cohesion.

-You can rush gates and burn them. Why be bothered with clunky and useless siege equipment? Rush in and torch those gates! Apparently walled cities are so rare in Rome because walls are useless. Who knew?

-BATTLES ARE WAY TOO FAST! The battles last a few minutes generally. You spend three minutes walking to the enemy force. Your lines meet and devolve into a chaotic blob and the melee is typically over in about 30-50 seconds as one side routes. If you were inclined to flank the blob you typically don't even have time to move a single flanking unit around into position before the melee is decided. You're far better served simply committing the unit into the blob of doom right away and spamming the 'magic' combat buffs/abilities your men have. Speaking of.

-MAGIC COMBAT ABILITIES! You can hit a button and suddenly your men charge with more force than usual or you can magically remove all fatigue? Get your voodoo out of my Total War. Abilities should have a justifiable function that makes sense.

-Units run entirely too fast, especially with tactical map speed buffs on roads for certain units and while charging. I would seriously estimate that your men can charge at nearly 30mph.. Again, wtf?

-Victory Flags. What is strategic or tactical about standing next to a flag in a location that is strategically irrelevant? Nothing. Artificial victory devices and logical strategy are mutually exclusive. Are we aiming for an arcade style console port or a deep, tactical, and engaging strategy game that rewards intelligent play?

-Diplomacy has improved so far as the campaign AI actually interacting with you in ways beyond declaring war but it is almost always on their terms. If you prefer passive diplomacy you wont notice the problem but if you want to proactively cultivate an environment of success with your neighbors, you will fail. The AI refuses to accept logical treaties of any kind without bribes, very unfortunate.

-Magic boats appear when you move an army into the ocean... Magic.... Boats.... The ability for armies to simply walk across portions of the sea in a single turn completely quashes the intricacy of the Mediterranean theatre. These transport ships are free and can be used to great effect in naval battles. Building and maintaining an incredibly expensive navy is rendered void of strategic value and ineffective. You can recruit a bunch of militia then march them into the sea and ram your enemies navy to death without much difficulty. Horrid.

-The campaign AI is atrocious even on the highest difficulty setting. The AI nations will maintain small armies and play passively. If they do field large armies the majority of the time they will consist of almost all slingers or other skirmishers. This causes most battles to involve a 10 second melee blob of doom then 10 minutes of you chasing down skirmishers at random. Epic, disciplined, and mechanized meat grinding battles? I bought the wrong game.

-Unit multiplier is locked. Why am I limited to smaller unit sizes than the original decade old game?

-One turn per year. Good luck utilizing the fresh and interesting general development ideas. All of your generals will die of old age very quickly, assuming they survive even one blob of doom thanks to the extremely high kill rates.

-Army Limits.This is actually one of the few new features/restrictions that I find myself on the fence on. The army cap has some great benefits, if implemented properly.
If the AI can't be made to cope with building unlimited armies from cities then maybe it could be made to at least properly muster a few large armies with a cap. This may only be by virtue of the fact that if the AI is prompted to increase its military power then it has no venue for that beyond the generals on the field.
With fewer armies spamming the map then battles should become more decisive.
So far however, the benefits aren't manifesting very clearly. One major drawback is that moving troops (not armies), patrolling, and maintaining extra garrison forces are all tedious logistical nightmares. Another drawback is that you can wind up with a bloated and useless economy and no way to continue to grow once you've maxed out your military and civil caps.

The removal of freedom of choice in a game of this scope is a very delicate thing and can lead to unnecessarily frustrating methods of control. I think the army cap should be more fluid and potentially unlimited, relative to how much you invest into it. A logistics system that borrows its basic premise from Europa Universalis may be the solution. You could potentially have as many armies as you like, but it is going to cost you exponentially more to maintain all those supply lines and training camps..

-The UI is beyond inconvenient. It is a mess of sub menus and obscure iconography. You play the game through a figurative maze, not a streamlined UI for 2013.
This post by Siven80 covers the UI extensively, check it out:
http://forums.totalwar.com/showthrea...on-of-Shogun-2.

-The awesome in game encyclopedia of information that the legacy Total War games featured? Still gone. Sure, a cohesive encyclopedia is a great idea, if it is navigable and intuitive enough to provide information in a timely manner."

Dold text

http://www.youtube.com/watch?v=IdoPD9fKYK8&feature=youtu.be&t...
säger allt. Taktik vad är det? Detta är CoD - Ancient warfare

Väntar ivrigt på att Darth och de andra grabbarna ska lösa denna röra.

Varför förbokar man, när man vet att det alltid är såhär?

Permalänk
Medlem

Har någon här lyckats aktivera DSE eller vad det hette för er med Haswell CPUer?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Administrativ avgift
Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Kolla vad snyggt Shogun 2 är:

Lite bilder jag tog tidigare idag för att jämnföra med Rome 2.

Permalänk
Medlem

Alla gubbar ser likadana ut i Shogun 2.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x