[Projekt]: Big Bro' Prodigy [BitFenix Prodigy Mod]

Permalänk
Medlem

herre min skapare hur har jag först hittat detta galleri först nu

helt galet snyggt, grymt jobbat!

Visa signatur

Burken: | Windows 8 | Gigabyte GA-Z68XP-UD4 | Intel core i5 2500k @ 4.5 GHz | Corsair H80 @ CorsairSP quiet p&p | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 | 6870 CF | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | Seagate 250GB + WDG 1TB | Corsair CX600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lubba95:

herre min skapare hur har jag först hittat detta galleri först nu

helt galet snyggt, grymt jobbat!

Haha, tackar så mycket för de goda orden!

Jag har jobbat lite med chassit nu i veckan, sågat bort småsaker och sådant och det börjar verkligen ta sig nu! Det är ett par moment kvar men sedan börjar de närma sig slutet.

Det jag har kvar att göra:

• Såga hål i meshen på botten för I/O så man kan koppla in kontakter i moderkortet & grafikkortet.

• Slipa och måla.

• Montera allting med skruvar/popnitar (moderkortsplåt, nätaggregat m.m.)

• Montera och få igång vattenkylningen.

• Sleeva kablar och lite annat estetiskt.

Och som jag sagt förut, det som tar extremt lång tid med det här projektet är all planering och test om sakerna passar. Här om dan satt jag i 4 timmar och bara provmonterade alla komponenter på olika sätt. Men nu vet jag ungefär hur det kommer bli till slut så bara tuta å köra!

/nikkop

Permalänk
Medlem

Hallåj!

Nu ska jag ut på balkongen med en dremel, vinkelslip och lite andra roliga verktyg.
Vi får se vad jag återkommer med!

/nikkop

Permalänk
Medlem

Roligt med uppdateringar, kan knappt vänta tills jag får se slutresultatet! Bra jobbat med bygget c:

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepeta:

Roligt med uppdateringar, kan knappt vänta tills jag får se slutresultatet! Bra jobbat med bygget c:

Tacktack!

Har i dagarna sågat lite och fixat till lite grejer som så småningom ska bli en update! Känner att jag vill ha lite mer gjort dock innan jag släpper updaten, men jag håller på för fullt!

Så håll ut! Det kommer så fort jag känner jag har tillräckligt mycket material att visa. Jag föredrar att släppa hyfsat stora updates istället för 2-3 bilder bara

/Nikkop

Permalänk
Medlem

Tjuvtitt på vad som komma skall i nästa update :

Borde kunna få ut updaten så småningom!

/nikkop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tjuvtitt på vad som komma skall i nästa update :

http://i1302.photobucket.com/albums/ag128/nikkoprojects/24_zp...

Borde kunna få ut updaten så småningom!

/nikkop

Industrial

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Industrial

The way I like it!

Förvänta er en update under morgondagen!
Har nästan trixat färdigt med den men nu är det sovdags

/nikkop

Permalänk
Medlem

UPDATE 27/08 2013 - Kapa hål för kontakter samt montering

LET'S GO!

UPDAAAAAAATE!

Kapa hål för kontakter samt montering - 27/08 -2013

UPDATE 27/08 - 2013

Tja tja byggloggen!

Här kommer jag med en update som visar att bygget verkligen börjar ta form!

Jag har på den senaste tiden testmonterat en massa kring hela byggets komponenter för att försöka hitta de mest optimala ställena att placera allt och jag tror jag kommit fram till det som passar mig bäst!
När det var slutligen bestämt så var det dags att få grejerna på plats och jag ansåg att moderkortsplåten borde få en position där den sitter fast och man kan komma åt alla kontakter.

Så jag tänkte jag visar det, let's go!

Jag började med att sätta moderkortsplåten på plats där jag önskar att ha den.
Eftersom jag vill ha så mycket plats som möjligt på framsidan av moderkortsplåten och bakom moderkortsplåten behöver jag bara tillräckligt med plats för nätaggregatets höjd - så satte jag givetvis nätaggregatet så nära kanten där bak som möjligt och moderkortsplåten tätt på.

Eftersom "meshen" i botten på chassit inte har några hål i sig blir det lite svårt att nå I/O och PCI-kontakterna så det var dags att göra lite hål.

När moderkortsplåten var på önskad plats började jag markera dess kanter - så jag vet vart det ska sitta och vart det ska skäras.

Efter markeringarna är gjorda med hederlig maskeringstejp så drar jag fram demeln! Har köpt ett par diamantkapskivor (6st för att vara exakt) för ynka 69kr och de klarar av jobbet galant

Aaaand it's done! Tog sitt lilla tag och dremeln fick kämpa på lite. Det är efterallt stål jag tar mig igenom Här syns dock hur mycket som kapats av och vi ser att det liknar utformningen som det gör på vanliga chassin!

Vänder upp och ner på chassit och sätter dit biten för att se om det passar och lyckligtvis gör det det

Frågan är; Får det plats och ser det bra ut när komponenterna är på plats? Tyckte jag skulle ta reda på det så tog ett par bilder.

Jag hittade denna CD i en låda hos min mor (som jag inte längre bor hemma hos). Vilken nostalgi! Det är en CD jag gjorde när jag var 9 år gammal med egenproducerad musik. En låt heter tydligen "Titanic", undrar om den låter har ett fett "dropp"? Hah!

Det såg iallafall väldigt bra ut med moderkortsplåten och komponenterna på plats - allt gick att nå från undersidan vilket är meningen. Dock är det inte allt som behövs nås från undersidan. Nätaggregatet ska givetvis gå att nå från undersidan också, både kabeln och switchen för on/off.

Markerad med tejp och kapade av en bit - inga konstigheter! Jag kapade bara bort den bit som var nödvändig för att komma åt det som behövs. Att kapa av mer hade bara påverkat stabiliteten negativt vilket jag inte vill så klart

Insåg även att jag var tvungen att minska själva 'meshen'. Anledningen är att den var lite för stor vilket gjorde att den buktade i bottnen på chassit. Löste dock det genom att skära bort ett par milimeter här och där och nu passar den perfekt

Moderkortsplåt med komponenter och nätaggregatet på plats! - dock är inget fastskruvat utan bara temporärt monterat för test.

Jag kan ju inte nöja mig med att endast sätta fast något temporärt? Måste ju sitta bra, antigen med skruv eller popnit. Tar fram en penna och markerar i hålen där moderkortsplattan ska fästas. Drar även fram borren för att börja göra hål för skruvar

Skruvar sedan på 'meshen' på moderkortsplåten för att se hur det sitter. Har inte satt i alla skruvar men det ser bra ut!
Ser även fint ut inuti chassit

Nu sitter moderkortsplåten fast i 'meshen' men meshen sitter inte fast i chassit! Det måste givetvis fixas så att allt sitter fast i chassit.
Borrar först hål i chassit och sätter sedan temporärt fast med skruv, som de syns i höger hörn (kommer med störst sannolikhet att ersättas med popnitar).

Där var denna update färdig! Blev nöjd med resultatet och tror det kommer bli superbt! Kvarstår slipning och sådant - allt tar jag dock i slutändan när inge fler sågningar/kapningar behöver göras
Med denna update insåg jag även att det börjar ta rejält med form och inte så väldigt mycket kvar. Som jag tidigare nämnt så har 80% av detta projektet varit planering och testmonteringar för att se hur och var allt passar. Eftersom jag nu har fastställt vart och hur jag ska placera allt så är det bara hantverket kvar!

Har även insett att det kommer kräva många men små ingrepp här och var som t.ex. skära bort 5mm plåt på vissa ställen för att få plats med radiatorn och dylikt. Jag tänkte att jag samlar alla dessa småingrepp i en update så de är överskådliga och går att följa.
Efter att all modifiering är gjord (så att allt sitter på sin plats) så är det dags för vattenkylningen och det estetiskt fina i bygget.

Men som sagt; Det börjar ta sig och jag ser fram emot att få jobba med vattenkylningen snart som jag tror kommer passa in väldigt bra i bygget.
Mitt mål är att bli klar innan November månad. Låt oss se om jag klarar deadlinen!

Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop

Dold text
Permalänk
Medlem

Woop woop!!
Ser riktigt nice ut!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Själv hade jag kört på svart och blått Annars ser det bra ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Woop woop!!
Ser riktigt nice ut!

Tacktack! Ser fram emot att se hur snyggt det blir med vattenkylningen på plats!

Skrivet av sander00se:

Själv hade jag kört på svart och blått Annars ser det bra ut

Tacktack. Dock lite svårt med svart och blått när jag har ett orange moderkort

Permalänk
Medlem

Grymt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Vet någon om det e mögligt att få platts med ett m-atx i ett bitfenix prodigy??

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBloodyBeast:

Ja, sett bitfenix egna prodigy m?

Permalänk
Medlem

Det kommer en ny modell med mATX snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Grymt!

Tacktack!

Skrivet av sander00se:

Ja, sett bitfenix egna prodigy m?

Skrivet av DDemis:

Det kommer en ny modell med mATX snart.

Om jag får plats med ett ATX/E-ATX så borde inte M-ATX vara några problem
Om du inte vill modda så kommer det komma, som de sagts ovan, ett Prodigy mATX-version.

Sedan har jag en liten nyhet!

Jag vann ett Prodigy i en tävling på Swerigs (kolla in den facebook-gruppen!) och undrade vad jag skulle göra med det.

Kom sedan på att vit färg är lite sexigare än svart så tänkte om jag skulle använda det vita chassit istället som "Big Bro' Prodigy"?

Endast temporärmonterat sålänge. Finns så klart en del att göra nu eftersom jag bytt chassi men eftersom jag redan vet hur allt ska skäras och sitta så kommer det inte ta så lång tid. Kommer utföra samma steg som jag dokumenterat i projektloggen, så finns ingen anledning att fotografera allt igen.

Hoppas ni gillar det vita, det gör jag

MVH
Nikkop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tacktack!

Om jag får plats med ett ATX/E-ATX så borde inte M-ATX vara några problem
Om du inte vill modda så kommer det komma, som de sagts ovan, ett Prodigy mATX-version.

Sedan har jag en liten nyhet!

Jag vann ett Prodigy i en tävling på Swerigs (kolla in den facebook-gruppen!) och undrade vad jag skulle göra med det.
http://i1302.photobucket.com/albums/ag128/nikkoprojects/vit1_...

Kom sedan på att vit färg är lite sexigare än svart så tänkte om jag skulle använda det vita chassit istället som "Big Bro' Prodigy"?

Endast temporärmonterat sålänge. Finns så klart en del att göra nu eftersom jag bytt chassi men eftersom jag redan vet hur allt ska skäras och sitta så kommer det inte ta så lång tid. Kommer utföra samma steg som jag dokumenterat i projektloggen, så finns ingen anledning att fotografera allt igen.
http://i1302.photobucket.com/albums/ag128/nikkoprojects/vit2_...

Hoppas ni gillar det vita, det gör jag

Dold text

MVH
Nikkop

Men du skulle väl ha mesh? Vilen färg kommer den att ha? Om det blir blank metallmesh inbillar jag mig nästan att det skulle bli snyggare med svart grund, det kommer bryta lite mer då känns det som...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Men du skulle väl ha mesh? Vilen färg kommer den att ha? Om det blir blank metallmesh inbillar jag mig nästan att det skulle bli snyggare med svart grund, det kommer bryta lite mer då känns det som...

Yes! Meshen kommer, självklart

Har funderat på om jag ska färga meshen. Stålfärgen mot vitt ser inte dåligt ut, dock inte lika stor kontrast som mot svart så klart, som du säger.
Hade en liten tanke om man skulle färga det svart kanske, men det får jag se lite längre fram men det är väl inte omöjligt

Gillar den vita färgen mer överlag, så fräscht och i kombination med rätt typ av släng och fittings kommer det nog se underbart ut!

Permalänk
Proffsmoddare

Vitt Prodigy, mesh, vattenkylning, mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Vitt Prodigy, mesh, vattenkylning, mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!

Haha, mhmmmhmm
Lär nog bli awsum! Funderar på vad mer man kan styla till bygget med. Mesh är ju givet och bestämt!
Någon form av belysning kanske? Dock tycker jag att de flesta LED-slingor/lysrör är på tok för starka, vill isåfall bara ha något väldigt litet och dämpat.

Löda på en resistor kanske?

Permalänk
Medlem

Passar på att tipsa om min separata tråd där jag gör moment kring GIGABYTE GTX 780 Windforce 3X OC.
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1227667-nikkops-...

Har idag uppdaterat med ett efterlängtad videoklipp, så kika gärna in tråden!

Tack,
nikkop

Permalänk
Medlem

hur går det?
funderar på att göra något liknande, tror du att det går att få plats med en h110 då man har nätagg och hårdiskar och allt sådant bakom moderkortet? eller skulle det bli enklare med en luft kylare?
Jag har då aldrig sett en prodigy irl så jag undrar då om det är skruvar/popnitar som gäller eller går det att svetsa?

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk

Börjar sakna alla updates som kom.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är möjligt och jag tror att det är bra, inte mögligt?

Permalänk
Medlem

Hur går det? Saknar dina updates!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

hur går det?
funderar på att göra något liknande, tror du att det går att få plats med en h110 då man har nätagg och hårdiskar och allt sådant bakom moderkortet? eller skulle det bli enklare med en luft kylare?
Jag har då aldrig sett en prodigy irl så jag undrar då om det är skruvar/popnitar som gäller eller går det att svetsa?

Det som jag kan tänka mig blir problem med färdiga vattenkylningssystem överlag är om slangarna är för korta för att ha radiatorn där den behöver vara. Jag lägger min röst på antigen custom vattenloop eller luftkylare, för kanske blir problem med de färdiga lösningarna!

Chassits olika delar sitter ihop med popnitar, om det är det du syftar på? Handtag/fötter, sidopaneler och hårddiskburar sitter dock fast med skruvar

Skrivet av MrSebbish:

Börjar sakna alla updates som kom.

Skrivet av Marticus:

Hur går det? Saknar dina updates!

Hallå!

Tack för ni tänker på det, uppskattas!

Jo det har varit lite inaktivt från mitt håll på siståne. Som vanligt är anledningen att det finns mycket att göra i plugget i perioder ^^. Dock har jag precis gjort färdigt en musikvideo, avslutat en kurs och en ny har börjat vilket betyder att jag har tid nu!

Har moddat i 3 timmar idag och det väntas mer moddning på måndag! Som jag skrivit så har jag börjat göra samma moment/steg som förr fast på ett nytt, vitt Prodigy. Jag kommer därför inte att dokumentera allt jag gör eftersom jag redan gjort det tidigare på det svarta chassit, om ni förstår? Nya saker kommer jag dock dokumentera, så klart.

Hur som helst. Ska någon av er till DreamHack? Har lovat mig själv att projektet ska vara klart tills dess vilket betyder att de som kommer till DreamHack kommer ha chans att få se "Big Bro' Prodigy" in real life!
Funderar på att när jag har projektet med mig till DH så är det exklusiv preview för de som ser det, alltså att jag kommer visa upp chassit på DH innan jag gör det här i projekttråden. Eller är det en dålig idé? hehe

Men jo, mer moddning på Måndag och det borde komma en ny update nästa vecka!

Tack
/nikkop

Permalänk
Medlem

Riktigt schyssta byggen Nikkop!
Hoppas skärmen går bra ihop med systemet

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Medlem

Härligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på att göra samma sak, men det känns lite elakt Jäkligt tufft i alla fall, ska bli grymt kul att se resultatet!