UPDATE 27/08 - 2013
Tja tja byggloggen!
Här kommer jag med en update som visar att bygget verkligen börjar ta form!
Jag har på den senaste tiden testmonterat en massa kring hela byggets komponenter för att försöka hitta de mest optimala ställena att placera allt och jag tror jag kommit fram till det som passar mig bäst!
När det var slutligen bestämt så var det dags att få grejerna på plats och jag ansåg att moderkortsplåten borde få en position där den sitter fast och man kan komma åt alla kontakter.
Så jag tänkte jag visar det, let's go!
Eftersom jag vill ha så mycket plats som möjligt på framsidan av moderkortsplåten och bakom moderkortsplåten behöver jag bara tillräckligt med plats för nätaggregatets höjd - så satte jag givetvis nätaggregatet så nära kanten där bak som möjligt och moderkortsplåten tätt på.
Eftersom "meshen" i botten på chassit inte har några hål i sig blir det lite svårt att nå I/O och PCI-kontakterna så det var dags att göra lite hål.
När moderkortsplåten var på önskad plats började jag markera dess kanter - så jag vet vart det ska sitta och vart det ska skäras.
Efter markeringarna är gjorda med hederlig maskeringstejp så drar jag fram demeln! Har köpt ett par diamantkapskivor (6st för att vara exakt) för ynka 69kr och de klarar av jobbet galant
Aaaand it's done! Tog sitt lilla tag och dremeln fick kämpa på lite. Det är efterallt stål jag tar mig igenom Här syns dock hur mycket som kapats av och vi ser att det liknar utformningen som det gör på vanliga chassin!
Vänder upp och ner på chassit och sätter dit biten för att se om det passar och lyckligtvis gör det det
Frågan är; Får det plats och ser det bra ut när komponenterna är på plats? Tyckte jag skulle ta reda på det så tog ett par bilder.
Jag hittade denna CD i en låda hos min mor (som jag inte längre bor hemma hos). Vilken nostalgi! Det är en CD jag gjorde när jag var 9 år gammal med egenproducerad musik. En låt heter tydligen "Titanic", undrar om den låter har ett fett "dropp"? Hah!
Det såg iallafall väldigt bra ut med moderkortsplåten och komponenterna på plats - allt gick att nå från undersidan vilket är meningen. Dock är det inte allt som behövs nås från undersidan. Nätaggregatet ska givetvis gå att nå från undersidan också, både kabeln och switchen för on/off.
Markerad med tejp och kapade av en bit - inga konstigheter! Jag kapade bara bort den bit som var nödvändig för att komma åt det som behövs. Att kapa av mer hade bara påverkat stabiliteten negativt vilket jag inte vill så klart
Insåg även att jag var tvungen att minska själva 'meshen'. Anledningen är att den var lite för stor vilket gjorde att den buktade i bottnen på chassit. Löste dock det genom att skära bort ett par milimeter här och där och nu passar den perfekt
Moderkortsplåt med komponenter och nätaggregatet på plats! - dock är inget fastskruvat utan bara temporärt monterat för test.
Jag kan ju inte nöja mig med att endast sätta fast något temporärt? Måste ju sitta bra, antigen med skruv eller popnit. Tar fram en penna och markerar i hålen där moderkortsplattan ska fästas. Drar även fram borren för att börja göra hål för skruvar
Skruvar sedan på 'meshen' på moderkortsplåten för att se hur det sitter. Har inte satt i alla skruvar men det ser bra ut!
Ser även fint ut inuti chassit
Nu sitter moderkortsplåten fast i 'meshen' men meshen sitter inte fast i chassit! Det måste givetvis fixas så att allt sitter fast i chassit.
Borrar först hål i chassit och sätter sedan temporärt fast med skruv, som de syns i höger hörn (kommer med störst sannolikhet att ersättas med popnitar).
Med denna update insåg jag även att det börjar ta rejält med form och inte så väldigt mycket kvar. Som jag tidigare nämnt så har 80% av detta projektet varit planering och testmonteringar för att se hur och var allt passar. Eftersom jag nu har fastställt vart och hur jag ska placera allt så är det bara hantverket kvar!
Har även insett att det kommer kräva många men små ingrepp här och var som t.ex. skära bort 5mm plåt på vissa ställen för att få plats med radiatorn och dylikt. Jag tänkte att jag samlar alla dessa småingrepp i en update så de är överskådliga och går att följa.
Efter att all modifiering är gjord (så att allt sitter på sin plats) så är det dags för vattenkylningen och det estetiskt fina i bygget.
Men som sagt; Det börjar ta sig och jag ser fram emot att få jobba med vattenkylningen snart som jag tror kommer passa in väldigt bra i bygget.
Mitt mål är att bli klar innan November månad. Låt oss se om jag klarar deadlinen!
Ha det skitgött sålänge!
Tack på förhand
MVH
Nikkop