RAID 0: 1 trasig HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Men RAID 1 är ok, då det inbär att diskarnas innehåll är speglade, dvs varje disk har exakt samma innehåll, så om en disk går sönder så finns allt kvar på den andra disken.

Tummen upp för tipset. (:

Permalänk
Rekordmedlem

Om man bortser från alla begreppsförvirringar i den här tråden, för de är nått i särklass

Det här verkar vara ett bra tillfälle att lära sig att ta backup på det som är viktigt, Ahlbergdatas räkning för återskapande lär vara betydligt dyrare än kostnaden för en extern disk för backup och tänk på att raid aldrig någonsin är en ersättning till backup, de skyddar mot helt olika saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man bortser från alla begreppsförvirringar i den här tråden, för de är nått i särklass

Det här verkar vara ett bra tillfälle att lära sig att ta backup på det som är viktigt, Ahlbergdatas räkning för återskapande lär vara betydligt dyrare än kostnaden för en extern disk för backup och tänk på att raid aldrig någonsin är en ersättning till backup, de skyddar mot helt olika saker.

Mja, jag upptäckte nu också att jag skrev jättefel angående en grej i första inlägget men orkar inte ens gå in på det... Japp, läxan är lärd flera gånger kan jag säga!

Permalänk
Medlem

Jag kan på ditt inlägg idag kl 18:21 läsa ut att du har ett logiskt fel på hårddisken, det är inte ett fysiskt fel. Jag har specialprogramvara som kan återställa ALLT. Så jag skulle gratis med mer än 95% säkerhet kunna återställa din hårddisk. Under förutsättning att du inte har redan har skrivit sönder innehållet på disken.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag kan på ditt inlägg idag kl 18:21 läsa ut att du har ett logiskt fel på hårddisken, det är inte ett fysiskt fel. Jag har specialprogramvara som kan återställa ALLT. Så jag skulle gratis med mer än 95% säkerhet kunna återställa din hårddisk. Under förutsättning att du inte har redan har skrivit sönder innehållet på disken.

Berätta mer om din specialprogramvara som garanterat kan återställa allt.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag kan på ditt inlägg idag kl 18:21 läsa ut att du har ett logiskt fel på hårddisken, det är inte ett fysiskt fel. Jag har specialprogramvara som kan återställa ALLT. Så jag skulle gratis med mer än 95% säkerhet kunna återställa din hårddisk. Under förutsättning att du inte har redan har skrivit sönder innehållet på disken.

Jo det där får du gärna utveckla lite, visst det finns ganska många program som kan återställa data, men TS disk syns inte i bios, kan inte kommas åt alls mao.

Bästa är att nått dataräddningsföretag får titta på det hela, vad jag vet lämnar dom flesta kostnadsförslag efter en första undersökning som i sig kostar en mindre slant, innan dom går vidare efter TS godkännande.

Jag kan inte utläsa via inlägget 18:21 om det är ett logiskt fel eller fysiskt dvs elektriskt eller mekaniskt fel på den trasiga hårddisken.
Men det har framgått i tidigare inlägg att disken inte hittas alls av datorn varken i bios eller Windows, så fysiskt fel är det troliga.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har TS prövat at byta plats på diskarna? Har varit med om det nämligen. då har ena porten gått och inte disken.

Dessutom borde kontrollen ha gastat om den dåliga disken tidigare när den är på väg att ge upp, inte bara plötsligt, väldigt ovanligt. Även om det inte är omöjligt.

Ytterligare en grej är att om det är lika diskar så är chansen stor att det är samma kretskort på båda diskarna om det är samma tillverkare, datum etc. Vilket innebär att man kan flytta kretskortet från den fungerande disken till den skadade om det är kretskortet som är felet och på så sätt göra en råkopia och på så vis reparera den själv på en ny disk och med specialprogramvara först läsa den ena disken och sedan efter flytt av kort läsa den andra disken och sedan montera ihop bilderna.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

En kvinna i ett datornördsforum och snubbarna är direkt framme, kan ju inte vara ett sammanträffande.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Nedan har vi ju ett bevis på att det går att lära gamla hundar att sitta. Och fler och fler svar efter detta börjar faktiskt komma med konkreta tips

RAIDEN va förkonfigurerad av någon hos försäljningsstället/tillverkaren som försökte vara snäll (Tacka dom INTE).

Och svaret på frågan är då som tidigare sagts. Diskarna behöver kontrolleras efter fel och med hjälp av mjukvara (som kostar skjortan?!) / speciell kunskap återskapa datan och lägga den på annat medium (t.ex. en extern HDD).

Men innan du lägger ut nå pengar. Har du testat att byta SATA-kabeln till den fallerade disken för att utesluta denna? Eller va det den du använde för att ansluta din nya fina SSD med?

Skrivet av Kittay:

Försöker förklara lite igen då:

Jag hade så att jag såg C: (500GB) och D: (500GB) (+ DVD/RW enhet). När jag installerade saker kunde jag välja vilken av partitionerna jag ville ha det på, och jag kunde flytta över filer mellan dem. (Minns inte nu om jag drog en mapp mellan en plats på C: och en plats på D: ifall det stog "flyttar filer" eller "kopierar filer". Det kanske inte är relevant ändå...)

Jag plockade själv ur diskarna ur datorn och testade att bara använda den "hela" fysiska hårddisken i "huvudporten" (alltså låta den andra porten vara tom) - då sa inte datorn någonting förutom att den inte kunde boota. Jag satt på så vis fast i bios. Sen provade jag den andra "trasiga" hårddisken i samma port. Då sa datorn RAID 0 error sen hoppade den till blackscreen med vit text som sa något om media/change media boot disk/whatever. Kunde inte boota och kunde inte heller komma bort från den skärmen utan att starta om datorn. Det var disken som kallats C: som det gick såhär med.

När jag stoppade i den nya SSD-disken i "huvudporten" (som jag köpte efter kraschen, dvs den fanns inte med i bilden innan) och den "hela" disken fick sitta där den suttit, stod i bios att SSDn var en 'non-member disk' och på den andra stod det om jag minns rätt nu "member disk" + kanske RAID 0 eller dyl.

Väl inne i Windows poppade det upp i enhetshanteraren att jag hade ett lagringsfel, RAID-volymen syntes (typ 935gb) och den visade upp två delar. Partitioner då antar jag? Den trasiga visades som saknad och den andra syntes men jag kunde inte komma åt den och använda den utan att formatera eller "hantera" volymen eller vad det stod. Det vill säga radera allt som fanns på denna. D:-partitionen syntes nu inte i "Min dator".

[Innan hela det här helvetet bröt lös har jag aldrig ens sett den där bios-skärmen utan allt jag sett vid startup är Windowsloggan och MSI-loggan med valen mellan Setup, Boot och Recovery. Så har aldrig ens sett ordet 'RAID' poppa upp i datorn förrän jag försökte starta den efter kraschen.]

Jag förstår att jag kan ha konstiga formuleringar men vände mig hit enbart eftersom jag inte kan någonting om sånt här. Ber om ursäkt om jag har skapat förvirring i era stackars data-hjärnor med luddiga ord och invecklade förklaringar. Fick dock ett par förstående svar nästan direkt så jag skulle la ha avslutat med bara det inlägget.

Hur som haver berättade jag för Ahlberg exakt vad som hänt, att det var två fysiska diskar inblandade och jag ska skicka iväg båda två i hopp om räddning. Svaret var att de har tagit hand om många liknande problem förut.

EDIT: Hittade felmeddelandet efter lite sökning på internet. Detta upprepade sig hela tiden när jag försökte boota från min trasiga hårddisk.
"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected"

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

En kvinna i ett datornördsforum och snubbarna är direkt framme, kan ju inte vara ett sammanträffande.

Fast den infon fick vi ju nyligen, "snubbarna" har skrivit mycket innan också

Skrivet av hemligsomfan:

Nedan har vi ju ett bevis på att det går att lära gamla hundar att sitta. Och fler och fler svar efter detta börjar faktiskt komma med konkreta tips

RAIDEN va förkonfigurerad av någon hos försäljningsstället/tillverkaren som försökte vara snäll (Tacka dom INTE).

Och svaret på frågan är då som tidigare sagts. Diskarna behöver kontrolleras efter fel och med hjälp av mjukvara (som kostar skjortan?!) / speciell kunskap återskapa datan och lägga den på annat medium (t.ex. en extern HDD).

Men innan du lägger ut nå pengar. Har du testat att byta SATA-kabeln till den fallerade disken för att utesluta denna? Eller va det den du använde för att ansluta din nya fina SSD med?

Hon har en laptop med 2 platser, och det sitter en SSD som fungerar + en HDD som syns, så troligen inget kontroller fel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweloop64:

ibas eller liknande företag kan säkert hjälpa, runt 10000:- höftar jag till med att det kommer kosta...

Och då finns det fortfarande inga garantier för att de får hårddisken att funka.

Skrivet av Kittay:

Öhm. För diskarna var identiska men att jag helt enkelt hade Windows och alla spel installerat på den ena, och hade lagt över alla bilder/filmer/dokument på den andra. Två hdds a 500GB var, samma märke, samma modell. Datorn sa att det var fel i RAID 0. Jag har ALDRIG fifflat i BIOS eller några diskhanterare i datorn, därav måste diskarna från början ha satt ihop i en sån här RAID 0 eller hur? för prestandans skull I suppose.

Jag kanske helt enkelt använder fel ord? Vettifan om 'systemdisk' betyder något speciellt.... Men det var INTE partitioner. Det vet jag faktiskt. ;>

Håller med de övriga. Låter mer som du skapat två separata partitioner på två olika diskar och inte skapat en partition på två diskar som du gör med raid 0. Med Raid 0 så skapar du en partition på två diskar sedan skrivs varannan byte över på vardera hårddisk och på så sätt så ökas hastighet och kapacitet.

Skrivet av Kittay:

Somliga kan tyckas tro att enbart snubbar postar på detta forum. Hehe. Antar att jag följer den stereotypiska, obildade kvinnan i detta läge.

Jag kan helt enkelt inte uttycka mig i text eller ändra på mina uttryck när det gäller såna här saker. Men du menar alltså att jag själv kan kolla huruvida disken är fysiskt skadad eller inte. Tackar för informationen, ska kika på det innan jag gör något annat. Rättare sagt, ska be någon kunnig om hjälp med att kika på det. (:

Eftersom en enorm majoritet är det så sparar det tid att förutsätta att du är en man. Om du nu inte vill få det till att kvinnor är speciella på något sätt när det kommer till datorer så spelar det egentligen ingen roll vilket kön du är och därför borde det inte heller spela roll om någon kallar dig kille eller kvinna.

Skrivet av FoxOne:

Berätta mer om din specialprogramvara som garanterat kan återställa allt.

Skulle gärna själv vilja veta mera om denna "universal" lösning du verkar ha som ingen annan verkar ha hört talas om. För om den inte fixar hårdvaruproblem (som det verkar röra sig om här) så har jag svårt att se att ett program skulle fixa något alls. Hade det varit ett mjukvaruproblem så borde ju hårddisken iaf dyka upp i BIOS (vilket den inte gör).

Skrivet av Bakgrund:

En kvinna i ett datornördsforum och snubbarna är direkt framme, kan ju inte vara ett sammanträffande.

Så det faktum att det inte kom fram att hon var en kvinna förrän hon sa det typ ett par timmar in har alltså undgått dig? För att svara till ditt påstående så spelar det ingen roll om personen ifråga är en kvinna, man eller en lemur.. Jag försöker vara till hjälp så gott jag kan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Berätta mer om din specialprogramvara som garanterat kan återställa allt.

Myes, jag kör hellre på en mer professionell (trots kostsam) hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Håller med de övriga. Låter mer som du skapat två separata partitioner på två olika diskar och inte skapat en partition på två diskar som du gör med raid 0. Med Raid 0 så skapar du en partition på två diskar sedan skrivs varannan byte över på vardera hårddisk och på så sätt så ökas hastighet och kapacitet.

Allt jag vet är att det står 'RAID 0' men det verkar ju vara en omöjlighet enligt er alla grundat på vad jag har skrivit. Hur som helst kan jag inte använda mig av den ena hårddisken pga den måste formateras enligt enhetshanteraren och bios. Då det står att den är del av en ca 1tb stor RAID, som är trasig. "Lagringsfel". Hade det varit två separata partitioner hade det väl varit två st. á 500gb och inte en stor, om jag förstår rätt?

F.ö. Vore du tjej själv skulle du förstå vad tråkigt det blir i längden att alltid antas vara snubbe. På "snubbiga" ställen dvs. Men det är ganska OT.

Permalänk
Medlem

En disk som är EN av 2 i en RAID0 behöver sin make/maka för att kunna återskapa datat - annars ere totalkört.
Om någon av 2 diskar i en nolla blivit överskriven är det oxå totalkört.

Mot bakgrund av dina beskrivningar ser det inte hoppfullt ut avseende dataräddning, vi hoppas jag har fel.

OT - jag har träffat på en del damer med exceptionellt höga kunskaper inom teknik. Tekniken är könsneutral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det är den stora nackdelen med RAID0 (striping), dör en disk så förlorar du all data på diskarna..
undantaget är väl om du kör RAID0+1 (striping+spegling) men då är du uppe i minst 4 diskar.

Det bästa alternativet om du vill ha en snabb C:\ disk är att köpa så stor och så snabb SSD du har råd med.
Dom snabbaste är PCI-Express SSD men dom är dyra.. en vanlig SSD räcker nog långt för dom flesta.

Va?

Till TS.
Man kör raid 5 minst 3 diskar i n stripeset.. då har du full redundancy på dina diskar samt hastigheten på din raid 0 som du eftersträvar.
Har du kört raid 0 så är du körd det som är förvirrande när man läste din tråd är att du skrev som om ditt OS låg på en disk och data på en annan. Skilj på partitioner och fysiska diskar.. raid så pratar vi fysiska diskar.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kittay:

Allt jag vet är att det står 'RAID 0' men det verkar ju vara en omöjlighet enligt er alla grundat på vad jag har skrivit. Hur som helst kan jag inte använda mig av den ena hårddisken pga den måste formateras enligt enhetshanteraren och bios. Då det står att den är del av en ca 1tb stor RAID, som är trasig. "Lagringsfel". Hade det varit två separata partitioner hade det väl varit två st. á 500gb och inte en stor, om jag förstår rätt?

F.ö. Vore du tjej själv skulle du förstå vad tråkigt det blir i längden att alltid antas vara snubbe. På "snubbiga" ställen dvs. Men det är ganska OT.

I ditt bios hade du ställt in raid när du installerade datorn? Hade du köpt begagnat eller byggt själv? Lite nyfiken hur du lyckades få en raid installation utan att veta hur du gjorde.. andra som kan har ibland problem att inställda raid då drivrutiner och sånt måste in under installationsfasen...

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

I ditt bios hade du ställt in raid när du installerade datorn? Hade du köpt begagnat eller byggt själv? Lite nyfiken hur du lyckades få en raid installation utan att veta hur du gjorde.. andra som kan har ibland problem att inställda raid då drivrutiner och sånt måste in under installationsfasen...

Jag beställde datorn (en helt färdig msi-laptop) från CDON. Startade den bara och installerade program, that's it. o-o

Permalänk
Medlem

Om du plockar ut den "hela" hårddisken och sätter den i en fungerande maskin så vet du med viss säkerhet om den(disken) satt Raid 0 konfigurerad eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag hade testat att koppla in båda hårddiskarna (den hela och den trasiga) i en annan dator där operativsystemet ligger på en helt annan disk.
Om du har tur så har något skitit sig med windows-installationen eller C-partitionen, och data från D-partitionen går att rädda.

Jag antar att din laptop inte klarar av att ha alla tre enheterna inkopplade samtidigt (2 x HDD + SSD)?
Har du tillgång till en stationär dator?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kittay:

Jag beställde datorn (en helt färdig msi-laptop) från CDON. Startade den bara och installerade program, that's it. o-o

Det låter otroligt att dem säljer en laptop med raid konfiguration.. tror aldrig jag hört om det tidigare. Inte vanligt ens att laptop moderkort har kontrollerkort.. kan du länka eller ge modellnamn på din laptop... Måste kolla upp det..
En annan sak är att den defekta disken måste du plocka ur raid setupen. Får du kommando vid boot ctrl + i så du kommer in i raid konfigurationen?

Edit*
Ingen garanti kvar på datorn?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Akarr:

Det låter otroligt att dem säljer en laptop med raid konfiguration.. tror aldrig jag hört om det tidigare. Inte vanligt ens att laptop moderkort har kontrollerkort.. kan du länka eller ge modellnamn på din laptop... Måste kolla upp det..
En annan sak är att den defekta disken måste du plocka ur raid setupen. Får du kommando vid boot ctrl + i så du kommer in i raid konfigurationen?

Edit*
Ingen garanti kvar på datorn?

1s googling, blott ett exempel: http://www.tomshardware.com/news/GT663-GeForce-GTX-460M-Core-...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Det låter otroligt att dem säljer en laptop med raid konfiguration.. tror aldrig jag hört om det tidigare. Inte vanligt ens att laptop moderkort har kontrollerkort.. kan du länka eller ge modellnamn på din laptop... Måste kolla upp det..
En annan sak är att den defekta disken måste du plocka ur raid setupen. Får du kommando vid boot ctrl + i så du kommer in i raid konfigurationen?

Edit*
Ingen garanti kvar på datorn?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/136664-msi_gx780r-238...
"HDD - 1 TB (2x 500GB in Raid 0) (7200 rpm)"

Tänk att det måste ju ha stått likadant på CDON. Hade jag då vetat vad det betydde... hahaha

Jag trodde att jag hade garanti kvar på datorn, hos MSI (3 år), men vände på steken och se där - garantiklister-lappen var bortriven och tillbakapetad i småbitar. Måste varit någon familjemedlem som haft roligt en dag typ.

Skrivet av aniron:

Jag hade testat att koppla in båda hårddiskarna (den hela och den trasiga) i en annan dator där operativsystemet ligger på en helt annan disk.
Om du har tur så har något skitit sig med windows-installationen eller C-partitionen, och data från D-partitionen går att rädda.

Jag antar att din laptop inte klarar av att ha alla tre enheterna inkopplade samtidigt (2 x HDD + SSD)?
Har du tillgång till en stationär dator?

Ja, i bästa fall är det ju själva Windows som fuckat ur, och att det skulle gå att komma åt datan med hjälp av min SSD...

Laptopen har bara två disk-platser japp. Men jag har faktiskt en ny (stationär) dator på ingång. Är osäker på om jag har plats för 3 diskar i den dock.

Permalänk
Medlem

Du behöver bara 2 st lediga SATA-portar i nya stationära + kablar. Diskarna kan ligga på golvet under dataräddningen.
Börja med att analysera diskarnas status, se mitt tidigare inlägg.
Känner du nån som kan nåt om det här?

Risken e annars det slutar i kaos....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Du behöver bara 2 st lediga SATA-portar i nya stationära + kablar. Diskarna kan ligga på golvet under dataräddningen.
Börja med att analysera diskarnas status, se mitt tidigare inlägg.
Känner du nån som kan nåt om det här?

Risken e annars det slutar i kaos....

Min sambo kan ju något mer om det än mig i alla fall, så det kan han nog hjälpa till med.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Bra. Ska man ha sambo så skare tamefan va en datanörd - annars kan man va utan.

Haha, jag valde med omsorg!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kittay:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/136664-msi_gx780r-238...
"HDD - 1 TB (2x 500GB in Raid 0) (7200 rpm)"

Tänk att det måste ju ha stått likadant på CDON. Hade jag då vetat vad det betydde... hahaha

Jag trodde att jag hade garanti kvar på datorn, hos MSI (3 år), men vände på steken och se där - garantiklister-lappen var bortriven och tillbakapetad i småbitar. Måste varit någon familjemedlem som haft roligt en dag typ.

Ja, i bästa fall är det ju själva Windows som fuckat ur, och att det skulle gå att komma åt datan med hjälp av min SSD...

Laptopen har bara två disk-platser japp. Men jag har faktiskt en ny (stationär) dator på ingång. Är osäker på om jag har plats för 3 diskar i den dock.

Ja där ser man.. i dagens läge kan det vara svårt att ens stoppa in en extra hd i dessa slimmade modeller.

kolla om du kan köpa liknande HD då och sen är det bara att ta fram dina återställningsskivor..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning