Låg GPU usage, GK110. Även singelkort.

Permalänk
Medlem

Låg GPU usage, GK110. Även singelkort.

Hej!

Jag har märkt att GPU-usage är låg när man har GK110 kort, kanske även gäller GK104 men det är mest GK110 jag har hållit koll på. Jag undrar bara vad anledningen till detta är? Det känns lite drygt att köpa ett GTX 780 och endast ha 60-70% GPU usage.

Jag förmodar att det är CPU? Videorna nedan körs på ett GTX 780 samt i7 3770k @ 4.3GHz. Är det då värt att köpa en 6-core processor? Skulle gärna vilja få lite input från någon med 1-2 GK110 kort samt en 6-core Intel processor.

Video 1, Battlefield 3 GPU-Usage:

Video 2, Crysis 3 GPU-Usage:

Video 3, Ännu en video där GPU usage är low. Denna gång med 3770k @ 4.6GHz.

Video 4, Här har vi ett klipp med 3930k @ 4.8GHz, samt 2x GTX 780's @ 1150MHz.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk

Har du kollat processorbelstningen? Min i5 750 @3.7 GHz flaskade inte mitt GTX 680 på 1200p så jag har svårt att se att en 3770k skulle ha problem ens på stock hastighet.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Har du kollat processorbelstningen? Min i5 750 @3.7 GHz flaskade inte mitt GTX 680 på 1200p så jag har svårt att se att en 3770k skulle ha problem ens på stock hastighet.

/S

Det är tyvärr inte mina videos, jag har inte den setupen men planerar en build inför kommande "next-gen" spel. Så jag har inte möjlighet att kolla CPU belastningen.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

Det är tyvärr inte mina videos, jag har inte den setupen men planerar en build inför kommande "next-gen" spel. Så jag har inte möjlighet att kolla CPU belastningen.

Jag ser inte att det skulle vara några som helst problem att driva ett 780 med en 3770k eller tex 4770k. Ska du gå upp på två eller mer kort finns det folk som anser att behöver en vassare processor men då letar man de sista FPSen.
Laddar du för next gen så är jag en av de som anser att grafikminne är grymt att ha, speciellt då jag lirar på 3900x1920

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Ännu en video där GPU usage är low. Denna gång med 3770k @ 4.6GHz.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xelithium:

Ännu en video där GPU usage är low. Denna gång med 3770k @ 4.6GHz.

[SPOILER]http://www.youtube.com/watch?v=53KW0wuZm-Y

[/SPOILER]

Du har aldrig tänkt på att det kan vara fläkthastigheten och inte GPU-usage?
Mitt GTX 780 ligger mellan 90-100% när jag spelar BF3 och jag använder adaptive V-sync så det är nog därför det är som det är.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

[/SPOILER]

Du har aldrig tänkt på att det kan vara fläkthastigheten och inte GPU-usage?
Mitt GTX 780 ligger mellan 90-100% när jag spelar BF3 och jag använder adaptive V-sync så det är nog därför det är som det är.

Tvivlar på att fläkthastigheten hoppar runt sådär

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Jag har precis benchat mitt GTX 780 i massa olika spel och alltid legat på 97-100% GPU usage.
Detta med en i7 3770k @ stock (3.5Ghz, 3.9Ghz turbo).

Så din CPU är nog inte felet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xelithium:

Tvivlar på att fläkthastigheten hoppar runt sådär

Ser nu att det borde vara GPU-usage och ja - I första och andra videon så flaskar CPU'n därav den låga användningen.

I den första videon används inte anti-aliasing så det är CPU'n som blir flaskhalsen i och med att det är 64 player och det tar mycket CPU-kraft och i andra videon så körs 2 grafikkort så där är CPU'n flaskhasen också.

Dock så får ju killen i första videon drygt 100FPS och i den andra så renderas typ 150FPS så det är ju inga låga siffror precis

Här spelas det med en ordentlig CPU+Äkta ultra-settings med 4xMSAA och kolla användningen då:

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

De spelar ju in.. Det är troligtvis därför.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Dom behöver ju inte jobba mer. I filmen så ligger FPSen ju på ca 150.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Dom behöver ju inte jobba mer. I filmen så ligger FPSen ju på ca 150.

Det är inte det som är problemet, utan FPS dropsen som uppstår.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ser nu att det borde vara GPU-usage och ja - I första och andra videon så flaskar CPU'n därav den låga användningen.

I den första videon används inte anti-aliasing så det är CPU'n som blir flaskhalsen i och med att det är 64 player och det tar mycket CPU-kraft och i andra videon så körs 2 grafikkort så där är CPU'n flaskhasen också.

Dock så får ju killen i första videon drygt 100FPS och i den andra så renderas typ 150FPS så det är ju inga låga siffror precis

Här spelas det med en ordentlig CPU+Äkta ultra-settings med 4xMSAA och kolla användningen då: http://www.youtube.com/watch?v=0R9vC5SjKT8

Det där såg mycket bättre ut!

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Här har vi ett klipp med 3930k @ 4.8GHz, samt 2x GTX 780's @ 1150MHz.

Urusel GPU usage, ser ut som att det är bäst att köra med 4670k + en GPU när det kommer till 1080p...

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Det är inte det som är problemet, utan FPS dropsen som uppstår.

Om du har en 60Hz skärm märker du dom inte.
Förresten får du inte bumpa tråden så.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xelithium:

Här har vi ett klipp med 3930k @ 4.8GHz, samt 2x GTX 780's @ 1150MHz.

Urusel GPU usage, ser ut som att det är bäst att köra med 4670k + en GPU när det kommer till 1080p...

Vad menar du nu?
I den där videon är det precis som förut=CPU'n flaskar lite samt att SLI-skalningen på Battlefield 3 inte är så bra så jag ser inga fel alls.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Skaffade ett titan och den går på 100% om ja har ej på v-sync, inga problem på min sida.
CPU: i5 3570k

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Vad menar du nu?
I den där videon är det precis som förut=CPU'n flaskar lite samt att SLI-skalningen på Battlefield 3 inte är så bra så jag ser inga fel alls.

Men det är väl lite konstigt att GPU usage ligger på 60-70% med den sortens hårdvara?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xelithium:

Men det är väl lite konstigt att GPU usage ligger på 60-70% med den sortens hårdvara?

Nej - Tvärtom.
Grafikkorten är så snabba så att CPU'n blir flaskhalsen.

2xGTX 780 kan nog rendera upp emot 200FPS i Battlefield 3 och då är det processorn som sätter stopp som kanske kan rendera typ 150FPS med drops till 100FPS och därför så arbetar korten i drygt 70%.
Sen så är det som jag sa så att Battlefield 3 inte utnyttjar SLI så bra så de kanske skulle kunna jobba lite mer.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈