Permalänk
Medlem

dator tappar prestanda

Hej Swec

Efter mycket om och men vänder jag mig till er igen.

Mitt problem är följande: Datorn tappar prestanda medans den står på över tid och fungerar enbart felfritt efter en reboot.
Jag stänger inte av datorn utan stänger enbart av skärmen, så inget vänteläge.

Symtom(uppkommer efter ca 2 timmar): Laggigt ljud(små sprakigt) i youtube-klipp o vlc, 20 frames drop i Battlefield 3 med jämna mellanrum och allmänt lägre fps
+ att 120 fps känns som 60 fps om inte mindre.
Har kollat prestanda mätaren i spelet och både cpu och gpu gungar på de sju stora haven.
Cpu-användning hoppar mellan 1%-ca 25% med 3-4 sekunders marginal då lagget uppstår med mus o fps

Dator
CPU Intel Core i5-4670K (klockad med OC Genie)
Moderkort MSI Z87-G45 Gaming
Minne Corsair Vengeance LP 8 GB
CPU-kylning Corsair H80i
Grafikkort Geforce ASUS GTX 780 3gb (har prövat att klocka hit o dit men får samma problem, prövat flera drivrutiner)
SSD Samsung 840 250 GB PRO
Chassi Fractal Design Arc Midi R2
PSU Be Quiet Pure Power L8 630 W

liknar dennes problem men ännu inte funnit lösning: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=279073...

Edit: Ju fler processer jag tar bort desto lägre blir spiken, nu hoppar den mellan 0-ca 10 % med samma mellanrum, men fortfarande det ständiga hoppet.

UPDATE: Har nu formaterat datorn sedan i förrgår och har nu medans jag skriver detta, exakt samma symptom igen.. CPU har en konstant spike ingame som är skyhög (enligt performance overlay kommandot) Musen laggar till varje gång den hoppar även.

En formatering hjälpte inte..
Men att stänga av ASUS GPU tweak hjälpte!? Norton's process genomsökning visade att den var skadlig så testade att stänga av den och woala
Va kan detta beror på?

Permalänk
Medlem

som dom sa verkar det vara någonting med software. när fick du problemen? kanske en systemåterställning kan hjälpa? (random förslag egt).
har du problem med temperaturer/throttle?

Permalänk
Medlem

testa att köra default values på klockningen och see om det fortfarande upstår.

Permalänk

kolla följande saker:
1) temps
2) ram-användning
3) v-ramanvändning
4)hdd-användning

kan du få upp allting grafisk och samtidigt se ingame fps så är det enkelt att dra slutsatser därefter.

som någon sa innan så kan du även testa att "överstabilisera" din klockning för att säkerställa att den inte är boven.

lycka till!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

låter som att du får slut på RAM.
Kan också vara CPU temp som blir hög.

Har du stängt av växlingsfilen på C:? Isf så käkar Cachen lätt upp ram minnet, då den använder ram till cache istället för HDD/SSD.

Prova att sätta växlingsfilen på standard eller på typ min 10000mb och max 11000mb.
Testa det, funkar det så har du hittat problemet.

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

Tacka för alla svar!
Kan säga med säkerhet att det inte är temperaturerna, det har jag redan kollat.
Kan inte heller påstå att jag vet när jag direkt blev medveten om problemet..så vet inte riktigt till när jag ska köra en återställning.

Har svårt för att avgöra om saker stämmer eller inte när jag har spelet igång, när prestandan är tokig, o kör prestandaövervakaren.
Hur ställer jag om växlingsfilen? Aldrig vågat mig på det.

Ett annat symtom är att musen är smått hackig ibland också..alltså rörelserna då. Tänker in starta om datorn just nu om det är något ni tycker jag ska kolla nu när skiten ändå ballat ut.

Permalänk
Medlem

När det händer att den blir seg, så kan du starta Aktivitetshanteraren flik Prestanda och se hur mycket ram den har slukat i sig, ligger den väldigt högt så får man kolla upp vilken process som slukar allt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nu har datorn stått på över natten och stabiliteten är noll, chrome crashar, windows aero crashar.. spelet crashar..
Processorn hoppar mellan 1 % användning till 20 % utan att jag egentligen gör något mer än att kolla på indikatorn
Resursövervakaren visar ingenting. Den är tom oh vägrar uppdateras.
Spotify spelar inte längre och dylikt.

Minne 3,60 GB
Totalt 8136
Cachelagrat 628 (när jag skrev detta)
Tillgängligt 4439 (när jag skrev detta)
Ledigt 3955 (när jag skrev detta)

Växlat 237 oväxlat 135 (när jag skrev detta)

System ca 192600 (när jag skrev detta)
Trådar 1158 (när jag skrev detta)
processer ca 80 (när jag skrev detta)
Drifttid 0:19:22:- (när jag skrev detta)
Dedikerat (GB) 4/15

Permalänk
Medlem

Ja minnet verkar ju OK, dvs inte slut
Men var ganska många processer du hade igång ca 80.

Nu är antalet inget problem i sig, eller behöver betyda att nått är minsta galet.
Menar mer att det kanske finns ett flertal som hör till div onödiga program, och många som startar med Windows, samt att det kanske finns en del av detta som inte uppför sig väl, och kraschar datorn mer eller mindre efter ett tag.

Att problemet blir värre efter ett tag, tyder på mjukvara i olag.
Skulle faktiskt kört en nyinstallation.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja minnet verkar ju OK, dvs inte slut
Men var ganska många processer du hade igång ca 80.

Nu är antalet inget problem i sig, eller behöver betyda att nått är minsta galet.
Menar mer att det kanske finns ett flertal som hör till div onödiga program, och många som startar med Windows, samt att det kanske finns en del av detta som inte uppför sig väl, och kraschar datorn mer eller mindre efter ett tag.

Att problemet blir värre efter ett tag, tyder på mjukvara i olag.
Skulle faktiskt kört en nyinstallation.

Hur stor är chansen att problemet kommer uppkomma igen då?
Felet är ju tydligt, prollen hoppar mellan 0-5 % användning till 20-25 % användning med 3-4 sekunders marginal. Ska man inte kunna lösa det utan att behöva formatera (har inga skivor i lägenheten, dessa är hemma, studerar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willez:

Felet är ju tydligt, prollen hoppar mellan 0-5 % användning till 20-25 % användning med 3-4 sekunders marginal. Ska man inte kunna lösa det utan att behöva formatera (har inga skivor i lägenheten, dessa är hemma, studerar.)

Hur är det ett fel? Tycker det låter helt normalt.

Felet ligger nog någon annanstans. Har inget annat att tillägga förutom att jag tycker det låter som kassa drivrutiner eller malware.

(Själv har jag 140 processer igång utan att göra nåt annat än surfa)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Willez:

Vart i landet pluggar du?
Är det i södra delarna av sthlm så kanske jag kan hjälpa dig med OS

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willez:

Beror på hur slarvig du är. Om du blundar och pumpar nästa utan att ens läsa meddelanden och alternativen du får så får du garanterat problem för eller senare.

Problemet är att det finns oändligt mycket i Windows på disken du kan har fått in, buggar och ställer till det. Du kan spendera veckor på att slumpmässigt avinstallera och kasta saker tills du inser att det fortfarande är saker kvar som segar ned och ställer till det.

Permalänk
Medlem

Här är bild http://imgur.com/I9XKmwZ på processer.

Så det ända raka är att formatera alltså.. trodde det var ett problem som hade tydlig bakgrund.
Kan ju alltid cracka ett windows.. Bor I karlstad

Va gör jag om problemet kvarstår?
Kan även tillägga att jag tappat ljudet nu. Startade om spotify o då fick jag tillbaka det...

Permalänk
Medlem

OK med Chrome så blir ju antalet Processer flera, inget konstigt.

Som sagt antalet är inte problemet, utan mer vad det är och vad dom gör.
Bara under ditt konto så körs det en hel del processer jag inte känner igen iallafall.

Skulle gå igenom dom en och en och kolla upp vad dessa gör och är till för, och därefter ta bort det som bara är Lull lull, eller allmänt oanvändbart som inte gör nått vettigt för dig eller systemet.

När du klar över det som visas på din bild, så väljer du visa processer för alla användare och gör samma sak.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag fick bort problemet, genom att starta om spotify.. Sen när jag spelat battlefield 3 så återkom problemet efter ett tag. Skillnaden nu var att spelet var mycket stabilare men med en konstant lagspike med ca 5 sekunders mellanrum från just processorns sida. Nu är hoppet som den gör inte alls lika högt i aktivitetshanteraren heller, och datorn kändes mer stabil, dock så återfick jag felet efter 10 mins gaming dock somsagt inte på samma nivå.

Ska gå igonom dem, tackar för hjälpen so far!

Edit: Ju fler processer jag tar bort desto lägre blir spiken, nu hoppar den mellan 0-ca 10 % med samma mellanrum, men fortfarande det ständiga hoppet.

Permalänk
Medlem

Klicka start eller windowstangenten, skriv msconfig i sökrutan.
När den startat klicka på flik Autostart så kan du se en del iallafall vad som startas, du kan slå av sånt som kanske orsakar problem, eller bara är allmänt onödigt.

Men kolla upp vad saker och ting är för, så du inte diseblar mer viktigare saker för dig eller systemet.
google is your friend, som det brukar heta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har på ett ungefär samma problem jag också. Dvs har datorn varit igång mer än en dag så behövs en omstart för att ens kunna öppna firefox, ibland går det inte ens att navigera med musen för att strarta om datorn, utan måste trycka in knappen.

Vet inte om du har samma problem som jag också. Har haft datorn i 1 månad, men märkte först för en vecka sedan att jag inte kan stänga av datorn, alla lampor slocknar, fläktar stängs av sen går det två sekunder så hoppar den igång igen. Hur som helst, vill inte låna tråden allt för mycket, tänkte bara att du kanske ville veta att du inte är ensam i denna irriterande sits.

Gjorde en egen tråd här på forumet, fick dock inga svar, så ska bli intressant om det går att lösa det för dig.

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk
Medlem

När jag förstorar en ruta så laggar rutan liksom. Den hänger inte riktigt med, vet inte om det hjälper men tänkte bara nämna det.
Känns som om jag inte längre sitter på komponenterna jag sitter på liksom. Datorn känns oerhört nerklockad.
Har kollat min msconfig och det är inget skit som dras igång. Datorn är ju enbart en månad gammal.

EDIT: Nu har jag fått datorn att fungera som den ska, men har egentligen ingen aning om vad jag har gjort..
Jag har startat om processer och stängt av några men egentligen inga speciella, såsom rocketdocks, utorrents, Realtek HD, GPU tweak, spotify, origin, chrome, killer network manager...

Va kan vara felet?.. Kommer det återuppstå igen? Ska spela ett tag nu för o se om det återkommer o låta datorn vara på ett tag

När jag startade datorn idag var den obrukbar, Prollen stod på ständigt 30 % o allting laggade sönder, aldrig vart med om liknande

Permalänk
Medlem

UPDATE: Har nu formaterat datorn sedan i förrgår och har nu medans jag skriver detta, exakt samma symptom igen.. CPU har en konstant spike ingame som är skyhög (enligt performance overlay kommandot) Musen laggar till varje gång den hoppar även.

En formatering hjälpte inte..
Men att stänga av ASUS GPU tweak hjälpte!? Norton's process genomsökning visade att den var skadlig så testade att stänga av den och woala
Va kan detta beror på?

Permalänk
Medlem

GPU tweak kanske överklockar GPUn eller något sådant dumt?
Undvik installera sådana där onödiga programvaror tycker jag.
Annars skulle jag tagit bort Norton, det har alltid gjort datorer till sirap.
På de datorer som kör Windows kör vi Microsoft Security Essentials och det segar inte ner så mycket.