dator tappar prestanda
Hej Swec
Efter mycket om och men vänder jag mig till er igen.
Mitt problem är följande: Datorn tappar prestanda medans den står på över tid och fungerar enbart felfritt efter en reboot.
Jag stänger inte av datorn utan stänger enbart av skärmen, så inget vänteläge.
Symtom(uppkommer efter ca 2 timmar): Laggigt ljud(små sprakigt) i youtube-klipp o vlc, 20 frames drop i Battlefield 3 med jämna mellanrum och allmänt lägre fps
+ att 120 fps känns som 60 fps om inte mindre.
Har kollat prestanda mätaren i spelet och både cpu och gpu gungar på de sju stora haven.
Cpu-användning hoppar mellan 1%-ca 25% med 3-4 sekunders marginal då lagget uppstår med mus o fps
Dator
CPU Intel Core i5-4670K (klockad med OC Genie)
Moderkort MSI Z87-G45 Gaming
Minne Corsair Vengeance LP 8 GB
CPU-kylning Corsair H80i
Grafikkort Geforce ASUS GTX 780 3gb (har prövat att klocka hit o dit men får samma problem, prövat flera drivrutiner)
SSD Samsung 840 250 GB PRO
Chassi Fractal Design Arc Midi R2
PSU Be Quiet Pure Power L8 630 W
liknar dennes problem men ännu inte funnit lösning: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=279073...
Edit: Ju fler processer jag tar bort desto lägre blir spiken, nu hoppar den mellan 0-ca 10 % med samma mellanrum, men fortfarande det ständiga hoppet.
UPDATE: Har nu formaterat datorn sedan i förrgår och har nu medans jag skriver detta, exakt samma symptom igen.. CPU har en konstant spike ingame som är skyhög (enligt performance overlay kommandot) Musen laggar till varje gång den hoppar även.
En formatering hjälpte inte..
Men att stänga av ASUS GPU tweak hjälpte!? Norton's process genomsökning visade att den var skadlig så testade att stänga av den och woala
Va kan detta beror på?