är verkligen Ios så dåligt i jämförelse till Android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

hej

jag äger ingen smartphone,surfplatta eller liknande enhet och jag anser att det är dags att köpa mig en smartphone. Så jag gick in på youtube och kollade på recensioner och liknande, då jag hittade en video som jämför Ios och Android.
här är länken

http://www.youtube.com/watch?v=NMiY1kSTHZw

Jag vill bara klargöra att jag är ingen fanboy, Jag vill bara ha en klar bild i huvudet på vad det är jag köper och vad som är bäst. Om det som framgår i videon är sant så finns det ingen anledning till att någon ens köper Iphone. Android verkar vara bättre på alla sätt.
så min fråga är om det videon påstår är sant eller inte
det vore också nice om ni kan berätta vad ni själva använder och vad ni tycker osv.

PS. försök hålla diskussionen på mogen nivå, Inga fanboyiga inlägg

Ja, det stämmer.

Jag är hardcore Android-fanboy men jag ska försöka vara lite neutral.

Till att börja med, varför köper folk iPhone?
Det här gäller inte alla men väldigt många. De flesta är inte så insatta i teknik. Eftersom Apple på något sätt fått "status" så började folk köpa iPhone (den första var faktiskt någorlunda revolutionerande även om tekniken var på väg dit). Sedan har det bara gått vidare. Kompisen har en, folk på gatan har den osv.
Det är "coolt" att ha en iPhone.

Jämfört med Android.

Möjligheterna och valfriheten är näst intill obegränsad på en Android-enhet, framför allt om man rootar den (lite som att vara admin på Windows, bryter garantin dock). Det finns dock vissa små FPS-drop och dylikt men det är väldigt sällsynt, framför allt på Vanilla.

Var är då vanilla?
Jo, det är helt stock. Så som Google skickar ut Android, så som de vill ha det. Utan onödiga funktioner och appar, rent och enkelt. Nästan alla tillverkare har sitt eget "skin" där vissa är bättre än andra. Jag anser till exempel att Samsungs "TouchWiz" laggar jämfört med stock och HTCs "Sense". Alla skins har sina fördelar och nackdelar men om du ska testa Android ska du testa stock som tyvärr nästan bara finns i Nexus-enheterna (som för övrigt är grymt prisvärda).

Jag föredrar Android helt klart. Det passar mig bäst och det finns inget med iOS som lockar.

Ursäktar om det var stökig text...

Om du ska skaffa en Android-telefon rekommenderar jag dig att vänta på Nexus 5 som med all säkerhet kommer presenteras under oktober.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, det var en mjukvarubugg som Samsung har rättat till nu. S4 är minst lika smooth som One.

Jag har en S4, senaste uppdateringarna. Rensat bort all bloatware och den har ändå lite smålagg.

Permalänk

Största faktorn som hindrar mig att ens se åt andra OS (förutom att jag gillar android) är att jag spenderat för mycket i Play Store. Jag ljuger inte om jag säger att det är minst 2500 kr.. (har räknat varenda köp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Jag har en S4, senaste uppdateringarna. Rensat bort all bloatware och den har ändå lite smålagg.

Menar du det där smålagget som finns på alla telefoner (inklusive iPhone) typ när man stänger en app och börjar dra runt startskärmarna som en dåre, eller att det laggar även när du låtit allt ladda klart (typ bara scrolla startskärm/drawer)?

På temat iOS så måste jag bara säga: Var är filhanteringen?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att S4 laggar så fruktansvärt, vad är det ni menar som laggar? Jag har själv en SGS4 men har aldrig någonsin stött på något som jag skulle beskriva som "lagg". Däremot laggade min iPhone 4 som ett jävla as så fort jag testade en app som hade någon som helst form av rörelser

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att man kan säga att det är dåligt i jämförelse med Android. Det är lite som att säga att en mediaspelare är dålig i jämförelse med en riktig mediadator/htpc. Man kan självklart göra mycket mer med en riktigt dator, men mediaspelaren gör antaligen allt man vill att den ska göra. Jag tycker att Anand Lal Shimpi (Anandtech) uttrycker det bra när han säger att Android är mer som en dator och iOS är mer som en 'Appliance'

Permalänk

Jag har android pga priset och att alla andra har iphone i mina kretsar (ska dock nämnas att alla dessa personer är helt ointresserade mjukvarumässigt ).sedan gillat jag att android är med öppet. Sen att jag inte har någon jävla aning vad jag ska göra med detta öppna os är en annan sak då jag är för feg för att roota "nya" mobiler.

Kom inte fram till något men jag har en s2. Ska dock köpa ny snarast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

FTFY!

Hur som helst: Älskar man idén att betala sjukligt överpris, d.v.s. att betala mer än vad man får, då är iPhone bäst. Det är som att vilja köpa en liter mjölk för 40 spänn, eller en brödlimpa för 60 spänn, eller ett paket cigg för 450 spänn. Tänk om Apple skulle ge sig in i bränslebranchen. 1 liter Apple-bensin för 67 kr, en liter Apple-diesel för 66/67 kr.

Men apple bensinen är bättre då det är apple, glöm inte det...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

FTFY!

Hur som helst: Älskar man idén att betala sjukligt överpris, d.v.s. att betala mer än vad man får, då är iPhone bäst. Det är som att vilja köpa en liter mjölk för 40 spänn, eller en brödlimpa för 60 spänn, eller ett paket cigg för 450 spänn. Tänk om Apple skulle ge sig in i bränslebranchen. 1 liter Apple-bensin för 67 kr, en liter Apple-diesel för 66/67 kr.

Mercedes ----> Saab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Mercedes ----> Saab.

..... Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Jo, men 99% av alla smartphone-användare ändrar knappt något på sin telefon.

Dagens sanning

Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Ni som säger att S4 laggar så fruktansvärt, vad är det ni menar som laggar? Jag har själv en SGS4 men har aldrig någonsin stött på något som jag skulle beskriva som "lagg". Däremot laggade min iPhone 4 som ett jävla as så fort jag testade en app som hade någon som helst form av rörelser

Tror de syftar på FPS-drops när man scrollar och zoomar, ganska vanligt klagomål på mobiler med TouchWiz och/eller äldre versioner av Android (4.0 och äldre)

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

..... Va?

Diskussionen handlade om vad folk föredrar och vissa personer vill ha premiumkänsla och andra inte, jag som många andra föredrar Iphone dock sitter jag på en samsung S3:a nu för jag ville prova annat... ger samma kvalitétskänsla som en tamagotchi ungefär men betér sig konstigare, stänger av sig själv och appar som fryser titt som tätt. Så mitt stora tips till alla som ska köpa nytt är att inte lyssna på någon i ett forum. Gå till en affär testa och utforska saken och bestäm er på så sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Diskussionen handlade om vad folk föredrar och vissa personer vill ha premiumkänsla och andra inte, jag som många andra föredrar Iphone dock sitter jag på en samsung S3:a nu för jag ville prova annat... ger samma kvalitétskänsla som en tamagotchi ungefär men betér sig konstigare, stänger av sig själv och appar som fryser titt som tätt. Så mitt stora tips till alla som ska köpa nytt är att inte lyssna på någon i ett forum. Gå till en affär testa och utforska saken och bestäm er på så sätt.

S3 är dock..... Nja. Htc one ska tydligen vara bra.
Om man bortser från Nexus då
Men för att ärligt jämföra los med android måste man ha en Nexus mobil att jämföra med. Annars blir det fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag har själv en HTC One... men tycker ändå att iOS är så mycket bättre.

Kan du utveckla. Skulle vara intressant att höra vad det är som gör att du tycker så. Hur du använder de båda systemen och vad specifikt det är som är bättre med iOS, (eller t.o.m. "så mycket bättre")

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Avstängd

Du kan ju alltid gå in på youtube igen och söka på "android sucks" och se vad folk tycker är så dåligt med android.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Skrivet av bjajjull:

Ja, det stämmer.

Jag är hardcore Android-fanboy men jag ska försöka vara lite neutral.

Till att börja med, varför köper folk iPhone?
Det här gäller inte alla men väldigt många. De flesta är inte så insatta i teknik. Eftersom Apple på något sätt fått "status" så började folk köpa iPhone (den första var faktiskt någorlunda revolutionerande även om tekniken var på väg dit). Sedan har det bara gått vidare. Kompisen har en, folk på gatan har den osv.
Det är "coolt" att ha en iPhone.

Jämfört med Android.

Möjligheterna och valfriheten är näst intill obegränsad på en Android-enhet, framför allt om man rootar den (lite som att vara admin på Windows, bryter garantin dock). Det finns dock vissa små FPS-drop och dylikt men det är väldigt sällsynt, framför allt på Vanilla.

Var är då vanilla?
Jo, det är helt stock. Så som Google skickar ut Android, så som de vill ha det. Utan onödiga funktioner och appar, rent och enkelt. Nästan alla tillverkare har sitt eget "skin" där vissa är bättre än andra. Jag anser till exempel att Samsungs "TouchWiz" laggar jämfört med stock och HTCs "Sense". Alla skins har sina fördelar och nackdelar men om du ska testa Android ska du testa stock som tyvärr nästan bara finns i Nexus-enheterna (som för övrigt är grymt prisvärda).

Jag föredrar Android helt klart. Det passar mig bäst och det finns inget med iOS som lockar.

Ursäktar om det var stökig text...

Om du ska skaffa en Android-telefon rekommenderar jag dig att vänta på Nexus 5 som med all säkerhet kommer presenteras under oktober.

Jo för det var ju verkligen neutralt. Det finns mängder med anledningar att välja iOS framför Android (liksom det finns mängder att välja Android framför iOS). För mig är en viktig anledning att Apple tjänar sina pengar på hårdvaran och näst intill ingenting på mjukvaran. Google ger i princip bort Android gratis (de tar lite betalt för att ha Google-apparna som Play m.fl. med i Android), de tjänar istället sina pengar på riktad reklam, de har alltså motivation att samla in så mycket information om dig som möjligt. Det kanske inte gör dig något, och det är fine. Jag föredrar ett företag som tjänar pengar på prylen jag köpt istället. iOS har mängder med fördelar, som att man inte behöver ställa in lika mycket (jag KAN ställa in saker, jag bara vill det inte, trots att jag är en ganska avancerad användare - jag tycker helt enkelt inte att det är kul att "pyssla" med telefonen, byta ikoner, utseende osv) och det finns bättre inställningsmöjligheter för en del grejer som t.ex. vilka appar som får tillgång till GPS, bakgrundsuppdatering osv (Android fick nyss per app inställningar, något sent för min del). Det finns mängder med mer tillbehör till iOS än till Android. Trots att Androidtelefoner på pappret är snabbare har jag upplevt dem som långsammare alla gånger jag testat dem (testat de flesta utom HTC One). Appar är generellt bättre gjorda/designade på iOS än på Android (som länge saknat designriktlinjer för appar).

Jag kan fortsätta en bra stund med ännu fler anledningar, men jag tror min poäng är gjord, det finns inget solklart val vilket som är "bättre". Men visst, för all del, om det absolut viktigaste är att kunna rota runt i systemet helt fritt, kunna byta utseende på allt och köra osignerad kod som ej kontrollerats, så visst - då är nog Android ett bättre val. Jag kan göra ALLT jag behöver i iOS, och många saker är smidigare enligt mig och funkar bättre med andra apparater jag har hemma (Apple TV, Macbook). iPhone är kanske några hundringar dyrare än motsvarande Androidmobil, men har man inte råd att lägga till ett par hundralappar kanske man inte ska köpa en smartphone i så pass hög prisklass iaf?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jäger:

Kan du utveckla. Skulle vara intressant att höra vad det är som gör att du tycker så. Hur du använder de båda systemen och vad specifikt det är som är bättre med iOS, (eller t.o.m. "så mycket bättre")

Största fördelen för mig med iOS är iTunes Store och biblioteket de har. Jag tycker inte det finns lika många bra appar/spel till Android. Sedan så har apparna på HTC One ofta stängts eller kraschat... vilket kanske inte beror på Android i sig, utan programmeringen... jag vet inte. Men eftersom det inte hänt på min iPad så tycker jag iOS är mer stabil.

Som jag ser det så är största nackdelen för Android just det att det ska användas på så många olika konfigurationer. Apple's iOS optimeras för ett par enheter bara. Android-enheterna är ju hundratals?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av Theshawty:

FTFY!

Det där är ungefär lika bra argumentation som "Android är helt värdelöst, det är som att köpa mjölk som visserligen kostar 3kr litern men är aningen sur, en brödlimpa för 1kr som bara möglat lite, eller ett paket cigg för 10kr, där bara två tredjedelar av ciggen redan är rökta".

Samsung GS4 hade ett rekommenderat pris vid lansering på 6300 kr. Varenda iPhone på senaste åren har kostat 5990 kr vid lansering. Priserna på telefonerna när man köper dem tillsammans med abonnemang är identiska. Vad var din poäng?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Om det ger mig någon mer kredibilitet i frågan kan inte jag bedöma men jag är totalt märkesneutral och köper alltid det jag är det hetaste för stunden, oavsett om loggan är ett äpple, ett fönster eller en robot. Har gått från iPhone 2G till HTC Magic, tillbaka till iPhone 3GS/4S och nu Galaxy S3. Jag kan utan att tveka en sekund säga att Android vid Magictiden var riktigt dåligt. iOS var milsvida bättre. Men därefter hände det något, Apple slutade utveckla medan Google jobbade på enträget. I mina ögon är iOS idag ett ålderstiget operativsystem som inte åldrats med värdighet, något som inte förändrats iom. iOS 7. Android å sin sida har utvecklats och ständigt blivit bättre och bättre för att idag vara ett rappt, stabilt och snyggt os med frihet. Jag stänger inga dörrar om Apple skärper till sig men jag har mycket svårt att se mig själv köpa en iPhone i dagsläget, trots den fina hårdvaran.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Skrivet av Ultra94:

hej

jag äger ingen smartphone,surfplatta eller liknande enhet och jag anser att det är dags att köpa mig en smartphone. Så jag gick in på youtube och kollade på recensioner och liknande, då jag hittade en video som jämför Ios och Android.
här är länken

http://www.youtube.com/watch?v=NMiY1kSTHZw

Jag vill bara klargöra att jag är ingen fanboy, Jag vill bara ha en klar bild i huvudet på vad det är jag köper och vad som är bäst. Om det som framgår i videon är sant så finns det ingen anledning till att någon ens köper Iphone. Android verkar vara bättre på alla sätt.
så min fråga är om det videon påstår är sant eller inte
det vore också nice om ni kan berätta vad ni själva använder och vad ni tycker osv.

PS. försök hålla diskussionen på mogen nivå, Inga fanboyiga inlägg

Funderat på Windows Phone?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Avstängd

Vad är det som ni gör med era Android som gör dom SÅ prisvärda jämfört med iphone?

I slutändan så är det följande saker man gör på en telefon:

*Spotify
*Ringer
*Smsar
*Instagramar
*Facebookar
*Aftonbladet.....
*bankapp

Och kollar SL-appen.

För att göra detta, varför då inte välja den mobil som klarar av det laggfritt, ser bra ut och är i lagom storlek. Den är solid, välbyggd och har väldigt få buggar.

Och jo, AUX-sladden sitter i hårt på iphone. något jag uppskattar.

Android är ett operativsystem där man kan göra det och det, som man i slutändan ändå inte använder. Du sitter med en telefon med oändliga möjligheter och de bästa komponenterna på marknaden. Till vilken nytta är frågan.

Sen finns det ju du bakom killen i röd tröja som säkert använder den för djupare saker, men det är inget argument som man kan utnyttja när man säger till en tjej att välja android framför iphone. Aldrig någonsin.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen som reagerar på att alla appar på Android kräver tillgång till hela din jäkla telefon om det så bara är ett tidtagarur? Och får de inte så funkar de inte. Ungefär där slutar mitt intresse för Android. Utbudet av appar på iPhone är större och jag kan själv kontrollera vad de får och inte får göra med min telefon. Sitter man med en Androidtelefon idag så bjuder man ut hela sitt privatliv. Till och med Android OSet själv kräver att få kunna skicka mail i ditt namn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Vad är det som ni gör med era Android som gör dom SÅ prisvärda jämfört med iphone?

*Spotify
*Ringer
*Smsar
*Instagramar
*Facebookar
*Aftonbladet.....
*bankapp

Och kollar SL-appen.

För att göra detta, varför då inte välja den mobil som klarar av det laggfritt, ser bra ut och är i lagom storlek. Den är solid, välbyggd och har väldigt få buggar.

Android är ett operativsystem där man kan göra det och det, som man i slutändan ändå inte använder. Du sitter med en telefon med oändliga möjligheter och de bästa komponenterna på marknaden. Till vilken nytta är frågan.

Sen finns det ju du bakom killen i röd tröja som säkert använder den för djupare saker, men det är inget argument som man kan utnyttja när man säger till en tjej att välja android framför iphone. Aldrig någonsin.

Varför jag inte rekommenderar iphone till folk jag känner?

Jag gjorde det en gång, till min far, för att jag hörde att den skulle vara så enkel och "bara fungera". Perfekt tänkte jag till en inte så teknikkunnig äldre person. Han var inte nöjd med den (en Iphone 3GS). Några av sakerna han (och jag) tyckte var problem då:
- den strulade, appar krashade, låsskärmen krånglade
- den var så avskalad på funktioner att det ibland blev krångligare att använda den, då det inte gick att ställa in saker som man ville ha dem
- var tvungen att installera och sätta sig in i programvara på datorn för så enkla saker som att föra över musik till enheten, eller för att kunna börja installera appar
- var tvungen att konvertera musiken via programmet för att använda som ringsignal
- det gick inte att föra över kontakter från sim-kortet till telefonminnet (eller om det var tvärt om som inte gick) inte utan att koppla in i datorn igen
- egna kontakter, så det inte gick att låna någon annans laddare exempelvis om han glömt sin (enda tillverkaren som inte kör micro-USB)
- egna kontakter som är betydligt dyrare om man behöver ersätta eller köpa till (än vanliga standard som USB/HDMI/mm)

Vet inte vad av detta som fortfarande gäller för Iphones, kanske är det annorlunda idag.

Annars är det samma anledning som jag inte rekommenderar en Macbook Pro för 20 000 kr till en tjej som säger att hon "mest ska surfa, facebook och skolarbete". Man behöver helt enkelt inte betala så mycket för att klara av de uppgifterna. Och Iphonen är och har alltid varit bland de absolut dyraste telefoner man kan köpa. En Android-telefon klarar också av de enkla uppgifter du listade ovan utan problem, till ett lägre pris. Där man dessutom är fri att välja vilken storlek och design man vill ha, ifall inte just metall (eller tidigare glas) och 4" är det man trivs bäst med.

Personligen är jag mer av en "Power user" så för mig passar det inte med ett bantat/avskalat/låst -system och en liten skärm, men det hör ju inte hit om det handlar om att rekommendera till andra "vanliga svensson".

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Största faktorn som hindrar mig att ens se åt andra OS (förutom att jag gillar android) är att jag spenderat för mycket i Play Store. Jag ljuger inte om jag säger att det är minst 2500 kr.. (har räknat varenda köp)

Det var inte mycket Jag har lagt minst det dubbla i App Store men jag har iofs haft Iphones sen 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Jo för det var ju verkligen neutralt. Det finns mängder med anledningar att välja iOS framför Android (liksom det finns mängder att välja Android framför iOS). För mig är en viktig anledning att Apple tjänar sina pengar på hårdvaran och näst intill ingenting på mjukvaran. Google ger i princip bort Android gratis (de tar lite betalt för att ha Google-apparna som Play m.fl. med i Android), de tjänar istället sina pengar på riktad reklam, de har alltså motivation att samla in så mycket information om dig som möjligt. Det kanske inte gör dig något, och det är fine. Jag föredrar ett företag som tjänar pengar på prylen jag köpt istället. iOS har mängder med fördelar, som att man inte behöver ställa in lika mycket (jag KAN ställa in saker, jag bara vill det inte, trots att jag är en ganska avancerad användare - jag tycker helt enkelt inte att det är kul att "pyssla" med telefonen, byta ikoner, utseende osv) och det finns bättre inställningsmöjligheter för en del grejer som t.ex. vilka appar som får tillgång till GPS, bakgrundsuppdatering osv (Android fick nyss per app inställningar, något sent för min del). Det finns mängder med mer tillbehör till iOS än till Android. Trots att Androidtelefoner på pappret är snabbare har jag upplevt dem som långsammare alla gånger jag testat dem (testat de flesta utom HTC One). Appar är generellt bättre gjorda/designade på iOS än på Android (som länge saknat designriktlinjer för appar).

Jag kan fortsätta en bra stund med ännu fler anledningar, men jag tror min poäng är gjord, det finns inget solklart val vilket som är "bättre". Men visst, för all del, om det absolut viktigaste är att kunna rota runt i systemet helt fritt, kunna byta utseende på allt och köra osignerad kod som ej kontrollerats, så visst - då är nog Android ett bättre val. Jag kan göra ALLT jag behöver i iOS, och många saker är smidigare enligt mig och funkar bättre med andra apparater jag har hemma (Apple TV, Macbook). iPhone är kanske några hundringar dyrare än motsvarande Androidmobil, men har man inte råd att lägga till ett par hundralappar kanske man inte ska köpa en smartphone i så pass hög prisklass iaf?

Kan svara på allt ditt när jag har tillgång till dator igen. Kan börja med att säga att ditt inlägg inte var så neutralt

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Denna tråd ber ju om det hehe.

Största tipset är att prova, fråga om du kan få låna en bekants telefon och trycka runt lite. Prova att ladda ned någon app eller dylikt för att se hur det funkar osv!

Jag skulle rekommendera en iPhone med iOS om du vill ha något som bara fungerar, man kan inte göra fel (jag har aldrig lyckats iaf). Och om du vill vara mer fri "som en android" så kan du jailbreaka den och krångla hur mycket du vill med den, men då kan saker gå fel.
Visst är den dyr men jag har aldrig haft problem med mina iphones, hade en 3GS i ca 3-4år och den krånglade aldrig, nu har jag en 5:a som visserligen powerknappen gick sönder på efter nästan ett år. Ringde apple och de skickade ut en ny, fick den, tankade över alla program osv från den gamla, packade ned den gamla och skickade tillbaka, super smidigt!

Jag personligen gillar inte Android för det är krångligt, jobbiga menyer man ska gå igenom och inte så användarvänligt som iOS. Men allt faller ju på vad man tycker om

Prova och känn efter är mitt bästa tips!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har använt både Android och iOS ganska mycket, men när jag väljer en ny produkt just nu blir det åtminstone en Android. Det finns väl flera skäl, men det huvudsakliga för mig är att den anpassning som nämnts i tråden tidigare faktiskt nog används betydligt mer än man tänker sig.

Att ha valfrihet handlar inte bara om att välja bakgrund och GUI, det handlar också om att kunna ge telefonen det upplägg man söker. iOS saknar stöd för Widgets, vilket jag numera använder precis hela tiden på Android. Att på startskärmen kunna trycka igång ficklampan, se utetempen på baksidan hemma och när larmet ringer härnäst är värt en hel del för mig, för att nämna några grejer jag har Widgets till. En annan sak som i allra högsta grad har med anpassning att göra är möjligheten att välja standard-appar. Du kan ändra vilken webbläsare du kör, hur du ska hantera meddelanden osv.

Flytet i operativet är något som brukar komma upp, jag har personligen aldrig haft problem med detta, i något OS. Det är möjligt att folk ser sådant jag inte ser, eller stör sig på sådant jag inte stör mig på, men dessa upplevelser är högst subjektiva.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

*Spotify
*Ringer
*Smsar
*Instagramar
*Facebookar
*Aftonbladet.....
*bankapp

Och kollar SL-appen.

Ja du sa ju det själv, när man köper en Android får man mer för pengarna. Om du endast ska slösurfa eller ha en ny lur behöver du knappast lägga ut 6000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Då är du bara ignorant. Den är betydligt segare än något annat UI.

UI? Du får utveckla mer vad du snackar om, jag har en rootad galaxy S2 med custom kernel och OS, samt nova launcher, finns inget lagg någonstans här, oavsett vilket "UI" du snackar om.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional