FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Skrivet av MaxWarp:

Lagom seriöst för min smak. Fast "tutorial" vet jag inte om jag skulle vilja kalla det. Det antyder ju att man faktiskt gör någonting rätt själv.

Har funderat på att göra någon FSX-serie på tuben men har svårt att komma på något som är roligt både att göra och att titta på. Tycker personligen att tubeliners är rätt tråkiga att flyga och ännu värre att se på när någon annan flyger. Dock all respekt till dig, Richard. Dina videos är bra och du vet vad du håller på med. Det är bara inte min kopp te. Har kollat lite på AirHauler vilket borde funka att göra en let's play av om man kryddar det lite och inte tar det jätteseriöst.

Jag gillar ju tubeliners och alla procedurer kring dem fast helt med på vad du menar och själv märkt av att det är en svår balansgång när man vill få med så mycket som möjligt samtidigt som man vill undvika att det blir för långt/långtråkigt/för mycket snack.

Tyckte själv det var riktigt uppfriskande och skoj med klippet ovan efter alla "seriösa" videos och tutorials jag kollar på normalt, den här "vinklingen" av FSX var helt ny för mig men som jag skrev underhållande så tummen upp för fler lättsamma FSX-klipp

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Jag gillar ju tubeliners och alla procedurer kring dem fast helt med på vad du menar och själv märkt av att det är en svår balansgång när man vill få med så mycket som möjligt samtidigt som man vill undvika att det blir för långt/långtråkigt/för mycket snack.

Egentligen ska man ju skita i vad folk tycker och bara göra sin egen grej, för vad man än gör så kommer det alltid att finnas någon som gillar det så länge man gör det bra.

Problemet med flygsimulatorer i allmänhet är väl att det inte händer så mycket mellan start och landning så det blir lätt långtråkigt för tittarna om man inte klipper ner den biten. Själv kan jag inte ens flyga NGX mellan Jönköping och Arlanda utan att bli uttråkad en-route.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Är denna datorn bra för fsx, vill kunna köpa adons!

Hej!
Jag undrar bara om denna datorn skulle klara av fsx i högsta grafik och olika tilläg och kunna spela in och lägga ut på youtube!

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/179483-sweclockers_so...

Skulle vara snällt om ni lade ner lite tid och svarade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiebooy:

Hej!
Jag undrar bara om denna datorn skulle klara av fsx i högsta grafik och olika tilläg och kunna spela in och lägga ut på youtube!

Definitivt klarar bf3 på ultra också

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | Nikon Z6iii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiebooy:

Hej!

Skulle klara det hyfsat iallafall, men beror på vilka tillägg, med tredjepartväder, stora scenery tillägg, och plan typ PMDG 737 och liknade.
Definitivt inte högsta grafik. blir till att dra ner inställningarna, men det beror mest på att FSX är uselt optimerat för CPU med flertal cores.
Att ta ännu starkare grafikkort fungerar inte heller.
Spelar mest FSX själv och därför jag sitter med ett GTX275 nyare kort gör i princip ingenting i FSX,
En 2 kärning modern CPU i 10Ghz är vad det skulle vilja ha :¨p

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiebooy:

Hej!

Insåg när jag kollade närmre att det inte alls är samma dator som de faktiskt hade som sommardator. De valde ett annat moderkort exempelvis och jag kunde inte se att någon SSD ingick. Inte konstigt att den marknadsförs som "billigare". Falsk marknadsföring?

Visa signatur

Wainert

Permalänk
Skrivet av MaxWarp:

Egentligen ska man ju skita i vad folk tycker och bara göra sin egen grej, för vad man än gör så kommer det alltid att finnas någon som gillar det så länge man gör det bra.

Problemet med flygsimulatorer i allmänhet är väl att det inte händer så mycket mellan start och landning så det blir lätt långtråkigt för tittarna om man inte klipper ner den biten. Själv kan jag inte ens flyga NGX mellan Jönköping och Arlanda utan att bli uttråkad en-route.

Nej, enroute är väl sällan den mest spännande delen av en flygning men kan ju bli lite mer intressant om man flyger online och har tur med mycket ATC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Nej, enroute är väl sällan den mest spännande delen av en flygning men kan ju bli lite mer intressant om man flyger online och har tur med mycket ATC.

Sant. I ditt fall så är det ju klart att det tillför en hel del med bra ATC-täckning. Själv flyger jag helst utan ATC i FSX. Har testat IVAO och VATSIM men det gav mig inte mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att det inte gav dig mycket?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Att ta ännu starkare grafikkort fungerar inte heller.
Spelar mest FSX själv och därför jag sitter med ett GTX275 nyare kort gör i princip ingenting i FSX,
En 2 kärning modern CPU i 10Ghz är vad det skulle vilja ha :¨p

Det där är inte helt sant. Visst stämmer det att FSX mestadels är CPU-bunden och att kärnan i FSX både är gammal och omodern och därför dålig på att dra nytta av dagens hårdvara t ex grafikkort. Dock ifall du använder en snabb och modern CPU och ett gammalt grafikkort kommer grafikkortet bli en flaskhals som gör att du inte får ut den fulla potentialen i din moderna CPU och din upplevelse i FSX och möjlighet att använda höga inställningar med bra flyt kommer minska rejält.

Väldigt förenklat skulle jag nog säga att det bästa du kan göra om du vill kunna köra FSX med så bra flyt som möjligt och samtidigt utan att behöva dra ner för mycket på grafiken är att skaffa en så snabb CPU du har råd med och ett motsvarande snabbt grafikkort så CPU och grafikkort går bra "hand-in-hand". Snabbt minne och OS och FSX på varsin SSD-disk hjälper också till att få bra flyt.

I ett av mina tidigare inlägg i den här tråden postade jag länkar till ett par väldigt bra och detaljerade guider för hur man bygger en dator, installerar Windows och FSX för att få ett så bra resultat som möjligt. Rekommenderar varmt att kolla igenom de guiderna om man är ute efter att bygga en seriös FSX-dator. Mycket att läsa och tänka på men resultatet blir så mycket bättre!

Permalänk
Skrivet av MaxWarp:

Sant. I ditt fall så är det ju klart att det tillför en hel del med bra ATC-täckning. Själv flyger jag helst utan ATC i FSX. Har testat IVAO och VATSIM men det gav mig inte mycket.

Ok, själv tycker jag online ATC (och annan trafi) är något av det som höjer upplevelsn mest i FSX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_coolboy1:

Vad menar du med att det inte gav dig mycket?

Skrivet av WebMaximus:

Ok, själv tycker jag online ATC (och annan trafi) är något av det som höjer upplevelsn mest i FSX

För de som mest flyger airliners på stora flygplatser så tillför det säkert mycket till upplevelsen. Själv föredrar jag små plan och små fält och kastar helst regler och procedurer åt sidan. I simulatorvärlden har man ju lyxen att kunna göra det.

Visa signatur

Permalänk

Var har du länken då?

Skrivet av WebMaximus:

Det där är inte helt sant. Visst stämmer det att FSX mestadels är CPU-bunden och att kärnan i FSX både är gammal och omodern och därför dålig på att dra nytta av dagens hårdvara t ex grafikkort. Dock ifall du använder en snabb och modern CPU och ett gammalt grafikkort kommer grafikkortet bli en flaskhals som gör att du inte får ut den fulla potentialen i din moderna CPU och din upplevelse i FSX och möjlighet att använda höga inställningar med bra flyt kommer minska rejält.

Väldigt förenklat skulle jag nog säga att det bästa du kan göra om du vill kunna köra FSX med så bra flyt som möjligt och samtidigt utan att behöva dra ner för mycket på grafiken är att skaffa en så snabb CPU du har råd med och ett motsvarande snabbt grafikkort så CPU och grafikkort går bra "hand-in-hand". Snabbt minne och OS och FSX på varsin SSD-disk hjälper också till att få bra flyt.

I ett av mina tidigare inlägg i den här tråden postade jag länkar till ett par väldigt bra och detaljerade guider för hur man bygger en dator, installerar Windows och FSX för att få ett så bra resultat som möjligt. Rekommenderar varmt att kolla igenom de guiderna om man är ute efter att bygga en seriös FSX-dator. Mycket att läsa och tänka på men resultatet blir så mycket bättre!

pallar inte leta upp den xD

Permalänk
Skrivet av Eddiebooy:

pallar inte leta upp den xD

Det är väldigt bra och nyttig läsning om man vill sätta upp en bra FSX-dator så hjälper dig och andra på traven...kolla inlägg #2045 på föregående sida.

Permalänk
Skrivet av MaxWarp:

För de som mest flyger airliners på stora flygplatser så tillför det säkert mycket till upplevelsen. Själv föredrar jag små plan och små fält och kastar helst regler och procedurer åt sidan. I simulatorvärlden har man ju lyxen att kunna göra det.

Ja, helt klart är ju en del av tjusningen med FSX att det finns så många olika sätt att ha skoj oavsett vad man gillar.

Permalänk

Skulle inte någon kunna sammanställa en lista på vilka addons expansion pack m.m man "behöver" idag till FSX, gärna en liten ordlista på alla förkortningar också. Lite allmänt sådär, är nybörjare och vill ha en liten genväg för att för att komma igång med lite simulatorflyg

Nått man bör tänka på eller läsa på innan man drar igång?

Mvh Christian

Permalänk
Medlem
Skrivet av cltproject:

Skulle inte någon kunna sammanställa en lista på vilka addons expansion pack m.m man "behöver" idag till FSX...

Behöver och behöver... Jag skulle nog rekommendera att lugna dig med add-ons tills du vet mer exakt vad du är ute efter. Det beror ju väldigt mycket på vad för slags flyg du är intresserad av.

Jag skulle väl i vilket fall som helst kunna rekommendera FTX Global för bättre marktexturer samt Real Environment Extreme (REX) för bättre moln och vatten. REX har dessutom en bra vädergenerator vilket du antagligen också vill ha då FSX inbyggda inte funkar längre.

Skrivet av cltproject:

Nått man bör tänka på eller läsa på innan man drar igång?

Ingenting! Tuta och kör! Fast lektionerna i FSX är rätt bra att ta en titt på.

Visa signatur

Permalänk

Som MaxWarp säger, det bästa är nog att börja och känna sig för lite vad man är ute efter för finns ju en hel del addons att välja bland verkligen och många av dem är ju beroende på vilken typ av upplevelse du är ute efter i FSX...vilken typ av plan du vill flyga och vilken typ av flygningar du vill göra osv.

När det gäller "globala" addons håller jag med om att FTX Global är ett väldigt trevligt addon där du får mycket för pengarna och är ett rejält lyft från default FSX textures. Samma sak med väder, att ha en schysst vädermotor är i mina ögon nästan en förutsättning för att få en riktig "känsla" när man flyger. Skulle personligen dock rekommendera FS Global Real Weather framför REX. Visserligen får du då bara en motor och inte alla textures som hänger med i REX men motorn är i mina ögon bra mycket bättre än i REX ifall man är ute efter realistiskt väder och schyssta textures för moln kan du fixa på annat sätt, finns t ex ett gratisalternativ som heter HDE Sky Textures. Ett annat alternativ är Active Sky 2012 och företaget bakom AS2012 jobbar dessutom på en ny version som verkar kunna bli riktigt bra och kanske t om så pass bra att den kommer sopa mattan med alla andra befintliga väderprogram.

Utöver schyssta mark-textures och schysst väder är nog det mesta sen beroende på vad du kommer vilja ägna dig åt för slags flygning och till vilka destinationer osv. Möjligtvis skulle du även kunna skaffa dig ett addon som ger dig bättre sk "Mesh" enkelt utryckt formen på terrängen som gör att t ex berg osv blir mycket mer lika verkligheten till sin form. Exempel på såna addons är FS Global och FS Genesis. Sen finns det även något som kallas "Landclass" som bestämmer formen på strandlinjer, sjöar etc och även styr var städer ligger kontra skog osv osv och exempel på såna produkter är Ultimate Terrain X och SceneryTech där båda dessa finns för olika delar av världen. Kommer även dyka upp ett ny Landclass-produkt från samma företag som gjort FTX Global så småningom som gissningsvis kommer funka väldigt bra ihop med FTX Global.

FSX är en hel vetenskap så börja som sagt och känn dig för lite och spendera tid i flygforum av olika slag så kommer du få massa tips på saker som intresserar dig. Det ställe jag spenderar mest tid på när det gäller FSX är en site som heter Avsim så kika in där!

Lycka till med ditt virtuella flygande, du har mycket skoj framför dig!!

Permalänk
Medlem

HDE Sky Textures kände jag inte till med de är säkert bättre än originaltexturerna.

Gratis vädermotor finns här: http://www.fsrealwx.net/index.php/downloads/category/1-fswx

Visa signatur

Permalänk

Hej igen!
För ca en vecka sen lade jag ut en länk för en dator som jag var sugen på att köpa, men innan jag köper den skall jag bara komma med några länkar till och något som ni kanske kan svara på!

Länk 1
http://www.inet.se/produkt/1517136/taurus-esport-gtx-670-limi...

Länk 2
http://www.inet.se/produkt/1517092/taurus-experienced-gtx-660

Nu är min andra fråga kan jag bygga en bättre dator till fsx för samma slant!!
Måste jag gå upp mycket i pengar för en dator som klarar det som jag behöver! Kan höja budgeten om det behövs!

Mvh

Edvard

PS
Vill också kunna köra andra spel på datorn + ha PMDG, olika scenerys, GEX, REX, My traffic 2013 och annat smått och gått!

Permalänk
Medlem

Vet att jag redan länkat till min levande tråd, men det kanske är någon snäll person som har någon idé?

http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/1239147-f...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiebooy:

Hej igen!
För ca en vecka sen lade jag ut en länk för en dator som jag var sugen på att köpa, men innan jag köper den skall jag bara komma med några länkar till och något som ni kanske kan svara på!

Länk 1

Länk 2

Måste jag gå upp mycket i pengar för en dator som klarar det som jag behöver! Kan höja budgeten om det behövs!

Mvh

Edvard

PS
Vill också kunna köra andra spel på datorn + ha PMDG, olika scenerys, GEX, REX, My traffic 2013 och annat smått och gått!

Du kan säker inte bygga en bättre dator för samma slant som de föreslagna kostar. Men du kan säker bygga en mycket bättre dator för några kronor extra.

Se mitt tidigare svar #13885803 samt läs guiderna som det talas om. Du måste själv bilda dej en uppfattning om vad som finns och vad du vill ha. Det kräver lite arbete och eftertanke om vad du vill lägga pengarna på.

Permalänk
Skrivet av Eddiebooy:

Hej igen!

Länk 1

Länk 2

Mvh

Edvard

PS

Vill du kunna köra FSX med en kombination av riktigt både bra flyt och samtidigt hög nivå på grafik är det bara en sak som gäller, ju kraftfullare hårdvara desto bättre resultat kommer du få. Vill du som du skriver kunna köra med PMDG's flygplan och även sceneries där en del av de kanske är rätt tunga om du vill se alla detaljer och sen dessutom kommer köra med en produkt som My Traffic då är det nog egentligen bara en grej som gäller...en överklockad Haswell och gärna i kombination med ett GTX 780 och sen lite snabbt minne på det...gärna 2400MHz CL9.

Det bästa du kan göra för att lägga pengar på rätt saker är som någon annan redan skrev att kolla igenom de guider som finns för att sätta upp en schysst FSX-dator. Är en hel del läsning och kommer gå åt en del tid men som jag sagt förut är det välinvesterad tid ifall du vill bygga något riktigt schysst som du sen kommer vara nöjd med. Minns jag inte fel i huvudet har jag för mig att posten jag länkade till ett par guider hette 2045 men kan minnas fel så kolla lite bakåt i den här tråden bara så kommer du hitta dem.

Permalänk
Medlem

Nyss installerat allting efter bytt upp mig från AMD X6 1055T på 3.4GHz till Intel i5 4670K stock! Min FPS har ökat med nästan 300% (brukar ha 30-40FPS)

Lite bilder på en charterflight med Malmö Aviation RJ100 från Sturup till Korfu!

Strax efter take off under CLIMB

En trevlig bild på den riktigt snygga Avron med underbara livery!

Och en till sett från kabinen

En riktigt mjuk landning! Bilden tagen i "repris" vilket gör att vissa saker kan se konstigt ut med modellen.

Och sista

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk

Ja, härlig känsla när allt flyter som det ska i FSX!

Bilden från cockpit var riktigt schysst!

Permalänk
Medlem

Fina bilder! Cockpit ser riktigt najs ut i det planet. Vad är det för addon? Ser ut att ha en fungerande FMC?

Visa signatur

Wainert

Permalänk

Vill ju ha en verklighetstrogen upplevelse. Kommer nog flyga mest inrikes då jag förmodligen inte har tiden att sitta med längre flygningar. Vore ju coolt att lira lite online med flygledningstorn och så. Har även sett att det ska finnas addons där de lastar planen och backar ut planen m.m, smådetaljer.
Sen att få det lite snyggare vore ju inte heller fel med "riktiga flygplan" typ malmö aviation osv.

Mvh Chrille

Permalänk
Medlem
Skrivet av wainer:

Fina bilder! Cockpit ser riktigt najs ut i det planet. Vad är det för addon? Ser ut att ha en fungerande FMC?

Det är QualityWings BAE146 (aka AVRO RJ100). Payware med fullt fungerande FMC

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Skrivet av cltproject:

Vill ju ha en verklighetstrogen upplevelse. Kommer nog flyga mest inrikes då jag förmodligen inte har tiden att sitta med längre flygningar. Vore ju coolt att lira lite online med flygledningstorn och så. Har även sett att det ska finnas addons där de lastar planen och backar ut planen m.m, smådetaljer.
Sen att få det lite snyggare vore ju inte heller fel med "riktiga flygplan" typ malmö aviation osv.

Mvh Chrille

Skulle nog ändå kika lite utanför våra gränser om jag var du, annars begränsar du dig ganska mycket. Finns ju hyfsat många destinationer som ändå inte är speciellt lång flygtid till...Helsingfors, Oslo, Köpenhamn för att ta våra grannar som exempel och kollar man på flygningar där flygtiden är ca 2 timmar finns ju en hel del skojiga destinationer. Även om du kommer köra online och snacka med flygtrafikledning är det ju lite av tjusningen att få höra engelska med annan brytning än svenska eftersom det mestadels är lokal flygtrafikledning dvs danskar som dirigerar i Danmark, finnar i Finland osv.

Att få riktiga flygbolag kan du åstadkomma på flera sätt, både gratis eller genom att köpa en produkt som ger dig massa trafik med riktiga både bolag och tidtabeller. Du får det även om du flyger online, IVAO t ex ger dig i sin klient tusentals modeller och bolag helt gratis och dessa kan du även använda utanför IVAO om du hellre flyger på ett annat online-nätverk som Vatsim.

Program som ger dig service på marken finns två att välja på, GSX från FS Dream Team och AES från Aerosoft.

Permalänk
Skrivet av Eddiebooy:

Hej igen!

Länk 1

Länk 2

Mvh

Edvard

PS

Har en länk till, vad tror ni om den!

http://www.originpc.com/gaming/desktops/chronos/specification...