Spotify: Too many tracks selected for offline mode. Skojar dom eller?

Permalänk
Medlem

Spotify: Too many tracks selected for offline mode. Skojar dom eller?

Jag har fått det här meddelandet på alla mina iOS enheter och det kan ju vara förståeligt att dom begränsar mängden låtar på bärbara enheter.
I alla fall Apples i och med att dom inte har möjlighet till utökat minne.

Men att dom begränsar antalet nedladdade låtar till datorn? Kan det verkligen stämma? Vad finns det för rimlig anledning?

Permalänk
Medlem

You can sync a maximum of 3,333 tracks on up to three devices

https://support.spotify.com/se/learn-more/guides/#!/article/L...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja jag vet, till ios enheter är det ju förståeligt. Men till datorn där man har flera terabyte ledigt? Jag kan inte ens ladda ner 4 av mina 79 listor...

Permalänk
Avstängd

Jag har för mig dom nämnde orsaken till det för ett tag sedan. Licensproblem.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Ja jag vet, till ios enheter är det ju förståeligt. Men till datorn där man har flera terabyte ledigt? Jag kan inte ens ladda ner 4 av mina 79 listor...

Är det verkligen ett sådant jätteproblem då? Tar ju inte så mycket att streama.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Är det verkligen ett sådant jätteproblem då? Tar ju inte så mycket att streama.

Sitter man med en dålig lina och betalar för att kunna ladda ner musiken med högre kvalité är det definitivt ett problem som utan tvekan kan få en att ta till andra rättsligt sett mindre accepterade metoder.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Problemet handlar inte om hur mycket minne man har ledigt för att lagra låtar, utan snarare licensproblem som tidigare sa, men kan förmodligen även handla om att man inte ska kunna fippla med spotify så att man har en jäkla massa låtar trots att premium gått ut

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Sitter man med en dålig lina och betalar för att kunna ladda ner musiken med högre kvalité är det definitivt ett problem som utan tvekan kan få en att ta till andra rättsligt sett mindre accepterade metoder.

Vet inte riktigt om jag köper det argumentet faktiskt. Räknar man t.ex. 4Mb(Väldigt grovt) x 3333 låtar så är ju det 13.3 Gb(vilket också är ungefär vad en standard smartphone får plats med). 3333 låtar x 3min blir 166 timmar. Vilket är drygt 7 dagars 24/7 lyssnande. Standard brukar också vara för 3g/4g att de stryper hastigheten till 200 Kbit/s vilket går att streama Spotify med också.

Det säljs ju även som en streamingtjänst så vet man att man har extrema nerladdningsbehov så kanske man borde kika på andra tjänster.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Vet inte riktigt om jag köper det argumentet faktiskt. Räknar man t.ex. 4Mb(Väldigt grovt) x 3333 låtar så är ju det 13.3 Gb(vilket också är ungefär vad en standard smartphone får plats med). 3333 låtar x 3min blir 166 timmar. Vilket är drygt 7 dagars 24/7 lyssnande. Standard brukar också vara för 3g/4g att de stryper hastigheten till 200 Kbit/s vilket går att streama Spotify med också.

Det säljs ju även som en streamingtjänst så vet man att man har extrema nerladdningsbehov så kanske man borde kika på andra tjänster.

För att visa ett exempel kan jag ju beskriva min situation hem-hemma (hos familjen, bor själv också nu) där vi har 6 mbit lina ner och det är inte ovanligt att alla 4 använder sin dator. om då en person försöker spela, en vill ladda ner en fil och nån kollar på youtube, hur mycket utrymmetror du jag har kvar av linan då? om jag ska spela online är det en stor fördel om musiken finns nedladdad.

Jag har ingen koll på vilka hastigheter som krävs men jag vet att det är 100% mer än om du har musiken nedladdad. Vet inte varför jag skrev allt detta egentligen du verkar inte motargumentera att det kräver en del hastighet vilket för vissa kan vara ett problem.

Vad gäller att 3333 låtar är en veckas lyssnande så vill jag bara påminna om att det handlar inte om hur länge musiken man har nedladdad räcker utan om hur stor variation av musik man kan ha nedladdad. kan man inte ha alla sina favorit listor offline är offline funktionen oduglig.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Se33:

Du menar att 3333 låtar offline inte är ok för 99kr/månad? Vad blir det per låt?

Är du inte nöjd är det bara att gå och köpa skivorna separat. Att börja prata om att stjäla musiken istället säger mer om dig än om eventuella brister i Spotify's tjänst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

För att visa ett exempel kan jag ju beskriva min situation hem-hemma (hos familjen, bor själv också nu) där vi har 6 mbit lina ner och det är inte ovanligt att alla 4 använder sin dator. om då en person försöker spela, en vill ladda ner en fil och nån kollar på youtube, hur mycket utrymmetror du jag har kvar av linan då? om jag ska spela online är det en stor fördel om musiken finns nedladdad.

Jag har ingen koll på vilka hastigheter som krävs men jag vet att det är 100% mer än om du har musiken nedladdad. Vet inte varför jag skrev allt detta egentligen du verkar inte motargumentera att det kräver en del hastighet vilket för vissa kan vara ett problem.

Vad gäller att 3333 låtar är en veckas lyssnande så vill jag bara påminna om att det handlar inte om hur länge musiken man har nedladdad räcker utan om hur stor variation av musik man kan ha nedladdad. kan man inte ha alla sina favorit listor offline är offline funktionen oduglig.

3333 unika låtar är alltså inte tillräckligt för att täcka favoritlistorna? Och som sagt, för 99 kr/mån. Köp låtarna på Itunes etc. Nerladdningen kommer du inte ifrån oavsett. Någon gång måste det göras, och de görs även när du laddar ner låtarna från nätet.

Att ni sen har underdimensionerad hastighet är er familjs problem, inte spotifys(det är återigen en streamingstjänst, det ställer krav på uppkoppling). Youtube drar själv i princip hela den bandbredden, någon surfar det tar också sin bit av kakan och någon spelar/sitter i skype(hur nu det går, borde vara ganska hackigt överlag). Menar, redan där är bandbredden rätt maxxad. Så nej, dina argument håller inte. Du är helt enkelt jävligt billig av dig som kräver så mycket för en sådan liten peng. Köp istället en skiva i månaden så får du ju lyssna så mycket du vill utan nerladdning, o wait, då får du max 10-15 låtar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Utan att lägga mig i diskussionen i övrigt,
vill jag bara påpeka att det finns många hushåll i Sverige,
som inte kan få något bättre än "underdimensionerad hastighet".

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Utan att lägga mig i diskussionen i övrigt,
vill jag bara påpeka att det finns många hushåll i Sverige,
som inte kan få något bättre än "underdimensionerad hastighet".

Fo3

Huvudet på spiken. Pappa skulle mer än gärna betala för mer bandbredd och har efterfrågat det flera gånger.

Skrivet av Hotfuzz08:

3333 unika låtar är alltså inte tillräckligt för att täcka favoritlistorna? Och som sagt, för 99 kr/mån. Köp låtarna på Itunes etc. Nerladdningen kommer du inte ifrån oavsett. Någon gång måste det göras, och de görs även när du laddar ner låtarna från nätet.

Att ni sen har underdimensionerad hastighet är er familjs problem, inte spotifys(det är återigen en streamingstjänst, det ställer krav på uppkoppling). Youtube drar själv i princip hela den bandbredden, någon surfar det tar också sin bit av kakan och någon spelar/sitter i skype(hur nu det går, borde vara ganska hackigt överlag). Menar, redan där är bandbredden rätt maxxad. Så nej, dina argument håller inte. Du är helt enkelt jävligt billig av dig som kräver så mycket för en sådan liten peng. Köp istället en skiva i månaden så får du ju lyssna så mycket du vill utan nerladdning, o wait, då får du max 10-15 låtar...

TS verkar ju uppenbarligen inte vara tillfredsställd med 3333 unika låtar. Var drog du slutsatsen att hen inte var villig att betala mer för att ladda ner fler?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För folk har dåliga linor och sen skaffa "streaming" tjänsten Spotify kan väl inte vara direkt Spotifys fel?
Det är ju ungefär att skaffa Netflix och man sitter kanske bara på 2mbits lina eller nått i den stilen......

Sen att man kan ha offline listor är ju bara ett plus och dessutom 3333 låtar är fan inte lite låtar direkt.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshien:

För folk har dåliga linor och sen skaffa "streaming" tjänsten Spotify kan väl inte vara direkt Spotifys fel?
Det är ju ungefär att skaffa Netflix och man sitter kanske bara på 2mbits lina eller nått i den stilen......

Sen att man kan ha offline listor är ju bara ett plus och dessutom 3333 låtar är fan inte lite låtar direkt.

Fast nu är ju just offline listor med hög kvalite (förut kunde man inte streama full kvalite om jag inte minns fel, ska gå numer) är ju kanske för många inklusive mig själv en av dealbreaker för premium...

Dessutom kan jag inte minnas att begränsning framgick speciellt tydligt när man köpte premium. självklart finns informationen säkert nånstans i avtalet. men det som jag vill minnas stod på reklam skyltarna är mer i stil med: "Download all your favorite tracks". Vilket såklart kan leda till viss besvikelse om man som TS har fler favoriter än 3333 låtar...

Visa signatur

Permalänk

Gör EN lista med dom låtar du gillar allra mest. Antagligen går inte det över 3333 låtar... Det enda jag har haft problem med är att pappa jag o lillsyrran delar på ett konto, och sen när mamma ska använda det så f-ar allt upp.. Men det förstår jag att dom inte vill ha fler än 3, för vi fuskar ju lite egentligen (a)