Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Hämta resultat från 2 olika tabeller Mysql

Permalänk

Hämta resultat från 2 olika tabeller Mysql

Jag har försökt lösa ett problem hur man hämtar data från 2 olika tabeller i en databas utan att lyckas.

Tabell 1
namn
efternamn
team

Tabell 2
datum
team

(Team i bägge tabellerna består av siffran 1,2,3 eller 4)

Jag vill visa datum och team från Tabell2 samt hämta namn och efternamn från Tabell 1 som har samma teamnummer som visas i Tabell2

Hoppas att jag inte var för otydlig och tackar för alla svar jag får

Permalänk
Medlem

SELECT t2.datum, t2.team, t1.namn, t1.efternamn FROM tabell2 AS t2 LEFT JOIN tabell1 AS t1 ON t2.team=t1.team

Permalänk
Skrivet av zpr12:

SELECT t2.datum, t2.team, t1.namn, t1.efternamn FROM tabell2 AS t2 LEFT JOIN tabell1 AS t1 ON t2.team=t1.team

Tack för det snabba svaret. Antar att t2 och t1 ska vara samma namn som mina tabeller, eller ?
Jag har försökt med liknande exempel med JOIN och UNION men jag får blank sida, ingen data visas.
Undrar om det finns inställningar i databasen som förhindrar liknande select satser.

Permalänk

Tabell2 AS t2 definierar att t2 är tabell2

Läs mer här:
http://www.w3schools.com/sql/sql_join.asp

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Skrivet av Makslahti:

Tabell2 AS t2 definierar att t2 är tabell2

Förstår det nu, tack.

Permalänk
Medlem

Du behöver bara byta ut "tabell1" och "tabell2" mot riktiga namnen, allt annat kan vara samma.

t1 och t2 uppkommer från AS, som namnger för kortare referens. Queryn kan också skrivas såhär dvs

SELECT tabell2.datum, tabell2.team, tabell1.namn, tabell1.efternamn FROM tabell2 LEFT JOIN tabell1 ON tabell2.team=tabell1.team

Permalänk

Hoppa på Objektorienterad programmering om du inte gör det(om du kör PHP). Jag var där du är nu å allt bara kändes bu å blä tills en vän började få mig åt OOP då jag slapp skriva så mycket.
Men det är lite off topic kanske...

Visa signatur

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Skrivet av zpr12:

Du behöver bara byta ut "tabell1" och "tabell2" mot riktiga namnen, allt annat kan vara samma.

t1 och t2 uppkommer från AS, som namnger för kortare referens. Queryn kan också skrivas såhär dvs

SELECT tabell2.datum, tabell2.team, tabell1.namn, tabell1.efternamn FROM tabell2 LEFT JOIN tabell1 ON tabell2.team=tabell1.team

OK fungerar bra, dock jag är inte nöjd hur resultatet presenteras.
Varje team består av 4 medlemmar. Resultatet skrivs så här

Datum Team Medlemmar
yymmdd 1 Elias
yymmdd 1 Kalle
yymmdd 1 Anders
yymmdd 1 Niklas

Jag vill ha det så istället: yyddmm 1 Elias , Kalle , Anders, Niklas

Jag använder den här while satsen
while($rad = mysql_fetch_array($mysql_result))
{

echo "<table width='100%' border='0' cellspacing='1' cellpadding='1' align='center'>";
echo "<tr>";

echo "<td width='200'>" . $rad['Datum'] . "</td> " ;
echo "<td width='200'>" . $rad['Team'] . " " .$rad['Namn']. "</td> " ;
echo "</tr>";
echo "</table>";

}

Permalänk

Du kör med tables.
<tr> skapar ny rad (table row)
<td> är en cell.

Specifiera aldrig width direkt i html-koden utan använd styles istället för detta. Googla css classes.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Makslahti:

Du kör med tables.
<tr> skapar ny rad (table row)
<td> är en cell.

Specifiera aldrig width direkt i html-koden utan använd styles istället för detta. Googla css classes.

Ok. Fick tips att använda tabeller. Kan man inte använda tabell om man vill lista ut det så här
Datum - Team - Medlemmar
yyddmm 1 Elias , Kalle , Anders, Niklas
yyddmm 2 Nisse , Sören , Sara, Elin
yyddmm 3 Roger , Janne , Carl, Lars
yyddmm 4 Wilma , Peter , Emma, Andreas

Nu får jag det så här
Datum Team Medlemmar
yymmdd 1 Elias
yymmdd 1 Kalle
yymmdd 1 Anders
yymmdd 1 Niklas
och så kommer de andra teamen med samma struktur..