Asus Zenbook Touch UX31LA

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Någon som vet hur denna uppsättning RAID0 står sig mot nya Macbook Airs PCI-Express-baserade lagring?

Även denna har "PCI-Express baserad lagring" (=NGFF), därtill i RAID0, så den har i alla fall potential för att vara rejält mycket snabbare. I verkligheten? Ingen aning.

Permalänk

De

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Finns det något mer eller mindre officiell datum när de kommer?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Det är ganska höga krav du ställer på en dator för 6-7k... Varför aluminium, det blir ju genst dyrare? Bakgrundsbelyst tangentbord kan jag förstå men det höjer också komplexiteten.

Typ denna uppfyller ju nästan samma, mer realistiska, krav: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1464790

OnT: Hmm, denna dator verkar ju inte toppen. Satsar på att vara premium men räcker inte hela vägen.

Ska bli spännande att se om det går bättre för Sony Vaio Pro 13 (eller någon annan haswell-dator)

Mjo det är höga krav, men om tillräckligt många har de kraven är det större chans att det blir verklighet.
Jämför man dessa med vad mor min fick (visserligen på nedsatt pris) för 5.5K tycker jag dock att det är rimligt. Hon köpte just den datorn, det var den som fick mig att vilja införskaffa en egen. ^^ Hade/har dock inte pengar för tillfället, skulle köpt en på Komplett's rea annars.
Aluminium för att:
A: Jag har en viss fobi för alltför plastiga saker som kostar mycket pengar.
B: Det är snyggt (:D)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Oppna:

Finns det något mer eller mindre officiell datum när de kommer?

Jag har hört att lanseringen äger rum mot början/mitten av augusti. Det kan även bli tal om justerade priser inom kort.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag har hört att lanseringen äger rum mot början/mitten av augusti. Det kan även bli tal om justerade priser inom kort.

ok, tack så jätte mkt! Min dator håller på att ge upp så jag sitter och väntar på zenbooksen.

Fruktansvärt bra jobb ni gör med sidan för övrigt!

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Bra test! Väldigt uppskattat med laps
Dock blev ja sjukt besviken på priset tyvärr... får vänta lite tills det kommer fler bra och priserna börjar gå neråt.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Hur är Asus Zenbook serie i övrigt? Är det något att ha? Tänker då på dom lite billigare modellerna. Gillar designen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Skrivet av GuiceU:

Kanske är fel ställe att lägga på, men... Finns det nån laptop som ni skulle kunna rekommendera till mig? Jag skulle villja ersätta min stationära mot en laptop, och faktiskt så prioriterar jag byggkvalité över mycket! Lutar mot någon Ultrabook med i5/i7 Ivy, 6>GB RAM uppfraderingsbart till 10, SSD och lite sånt:) Med 1080p skärm då såklart! Men finns det någon annan laptop som är bra byggd med dom specsen eller liknande fär maxmaxmax 10k? SSD är inget krav då jag redan har som jag bara kan skruva i.

Taaaackar!

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta ultrabooks använder inte 2.5 diskar, så den kommer nog inte till användning. Kan rekomendera Samsungs Series 9 900x3e. Finns på giganten nu för 9900. 1080p. Harhaft 900x3d, 900x4c, och nu använder jag 900x3c. Denna är med MBPr den bästa datorn jag använt. Jag hade UX31 Prime några veckor i Januari. Bra och snygg dator, men fläkten gick alltför ofta och för högt. Styrplattan var betydligt sämre och fick ut nästan en timme extra ur min 900x3d. Om man köper en ultrabook vill man väl ha en tunn,lätt och liten dator. Då Samsungs Series 9 är lättare, mindre och tunnare än MBA, Zenbook, S7 etc etc finns det kanske inte heller någon anledning att välja något annat när Series 9orna är så imponerande byggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paulreedsmith:

De flesta ultrabooks använder inte 2.5 diskar, så den kommer nog inte till användning. Kan rekomendera Samsungs Series 9 900x3e. Finns på giganten nu för 9900. 1080p. Harhaft 900x3d, 900x4c, och nu använder jag 900x3c. Denna är med MBPr den bästa datorn jag använt. Jag hade UX31 Prime några veckor i Januari. Bra och snygg dator, men fläkten gick alltför ofta och för högt. Styrplattan var betydligt sämre och fick ut nästan en timme extra ur min 900x3d. Om man köper en ultrabook vill man väl ha en tunn,lätt och liten dator. Då Samsungs Series 9 är lättare, mindre och tunnare än MBA, Zenbook, S7 etc etc finns det kanske inte heller någon anledning att välja något annat när Series 9orna är så imponerande byggen.

Håller med om att Series 9 är vassa. Har en och är på jakt efter en till. Men det verkar inte finnas någon med I7, 8 GB och 256 GB tyvärr. Det gör att Zenboken är aktuell men först efter att Asus justerat priserna på denna ordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni borde ange batteritiden i timmar istället för minuter. Känns mer greppbart med exempelvis 4h jämfört med 240 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag har hört att lanseringen äger rum mot början/mitten av augusti. Det kan även bli tal om justerade priser inom kort.

Hej,

Eftersom att du har recenserat UX31LA tänkte jag passa på att fråga om hur du upplevde att skärmen var vid touch. D.v.s. om den kändes stadig när du använde touch-funktioner. Har bl.a. hört en del klagomål om att skärmen känns aningen instabil/ger med sig när man använder touch-funktionen för Sony Vaio Pro 13, därav undrar jag om du märkte av något sådant på denna ultrabook. Utöver detta undrar jag om det går att leva med att skärmen är så pass blank som du beskriver den och om du skulle kunna tänka dig att använda den dagligen om du tar den blanka skärmen med i beräkningarna.

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den verkar riktigt dyr jämfört med Sony Vaio Pro. Den är ju tänkt att ersätta Vaio Z, som var riktigt grym men kostade över 20k. Sony Vaio Pro går ju på 9 papp och har typ samma spec. Full-hd, Ips, 256GB, 8GB, Touch, Haswell...

Permalänk
Medlem

Men Sony Vaio Pro för 9k har väl i5 ? Den här ska väl komma med i7?

På komplett verkar det som att deras utgångspris kommer ligga på 14.5k vilket i alla fall är lite bättre än vad man trott från början.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=790468

Är i alla fall fortfarande sugen på den här!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shogun-r:

Lägsta pris = 17000:- WTF?

kan någon bekräfta priset eller har jag fått fel på synen?

priset har gått ned en bit sedan recensionen faktiskt, rekommenderat pris nu är 14.499:- istället för 16.990:- för i7/8GB/256gb modellen

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2126913
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2126968

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

priset har gått ned en bit sedan recensionen faktiskt, rekommenderat pris nu är 14.499:- istället för 16.990:- för i7/8GB/256gb modellen

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2126913
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2126968

Stämmer fortfarande att preliminärt leveransdatum är i morgon? Det står det fortfarande på komplett.se's sida, men jag kan inte hitta info om det någon annanstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giiina:

Stämmer fortfarande att preliminärt leveransdatum är i morgon? Det står det fortfarande på komplett.se's sida, men jag kan inte hitta info om det någon annanstans?

Jag mailade komplett för två dagar sedan och frågade ang. leveransdatumet och de hade inget nytt att säga.
"Preliminärt innebär att vi har beställt produkten från vår leverantör men de har inte kunnat bekräfta att de kan leverera det datumet, ytterligare fördröjning kan alltså ske då datumet är preliminärt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raydberg:

Jag mailade komplett för två dagar sedan och frågade ang. leveransdatumet och de hade inget nytt att säga.
"Preliminärt innebär att vi har beställt produkten från vår leverantör men de har inte kunnat bekräfta att de kan leverera det datumet, ytterligare fördröjning kan alltså ske då datumet är preliminärt."

Konstigt om man anger (preliminärt) att det kommer in 100 datorer idag men inte vet om det verkligen kommer att göra det.

Jag gillar denna starkt, dock är det dyr i jämförelse med Sony Vaio Pro 13 (speciellt med de rabatter som konstant finns på sony.se). Hoppas denna kan gå ner lite i pris när fler butiker får in den.

Som det är idag är det ju denna samt Sonyn som känns mest intressanta.

Permalänk
Medlem

Var inne och kände på Vaio Pro 13 och den går helt bort pga svikten. Jag har en MacBook Pro nu och kan inte tänka mig att gå bort från aluminium. Vaio Pro 13 känns inte gedigen, dock vet jag att detta beror på att den är väldigt lätt samt byggd i kolfiber.

Bygger man ihop en Vaio Pro 13 med 8GB RAM, i7 1,8Ghz 256GB SSD med touch kostar denna 12819 kronor för mig. Har inga rabattkoder för denna utöver den rabatt som Sony nu ger med extra batteri och förlängd garanti.

Komplett har nu Asus Zenbook UX31LA till 13.995 kronor vilket är dryga tusenlappen extra mot Sonyn..
Så för mig uppfyller Zenbooken helt klart mina krav.

Permalänk
Medlem

Man börjar ju undra om denna modell ens kommer nå Sverige... efter flera veckors väntan med en beställning liggandes hos Dustin funderar man ju på vad för alternativ det finns till denna om man är ute efter en Ultrabook med Haswell.

Verkar inte som att någon vet när denna kommer, och snart dyker väl Infinityn upp så kanske mer värt att satsa på en sådan istället. Hade Samsung Ativ Book 9 funnits med 8GB RAM så hade jag inte tvekat en sekund att slå till på den sån istället.

Permalänk
Skrivet av Thex:

Man börjar ju undra om denna modell ens kommer nå Sverige... efter flera veckors väntan med en beställning liggandes hos Dustin funderar man ju på vad för alternativ det finns till denna om man är ute efter en Ultrabook med Haswell.

Verkar inte som att någon vet när denna kommer, och snart dyker väl Infinityn upp så kanske mer värt att satsa på en sådan istället. Hade Samsung Ativ Book 9 funnits med 8GB RAM så hade jag inte tvekat en sekund att slå till på den sån istället.

Tja, du har ju Sonyn - den verkar ju rätt vettig. Själv håller jag tummarna för en uppföljare till den underbara Toshiba 930, men det verkar ju inte heller hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Tja, du har ju Sonyn - den verkar ju rätt vettig. Själv håller jag tummarna för en uppföljare till den underbara Toshiba 930, men det verkar ju inte heller hända.

Jo den hade jag nog tagit, problemet jag har är att mitt företag jag jobbar på bara handlar från Dustin. Visst den finns ju där, men bara med 4GB RAM :/

Permalänk
Medlem