problem med hdd installation

Permalänk
Medlem

problem med hdd installation

Min ibm disk kraschade häromdagen så jag köpte en seagate barracuda på 80gbyte.
Jag har byglat den som master och den sitter på ide plats 1 på moderkortet tillsammans med cd-romen(samma kabel dvs.).
När jag hittat den i bios och kör fdisk så säger den att hårdisken bara är 10.7gbyte stor (vilket är ett känt problem tror jag), men när jag skapat en primär dospartition och formatterat den så säger den ändå att c: är på ca 80gbyte.
När jag försöker installera win2k med en bootbar cd så säger den oxå att "nt5inf.cat" hittas inte på cdn men när jag kollar cd skivan i en annan dator så finns den fast alla filer har slutändelsen .ca_ istället för .cat

Nån som vet vad problemet/problemen är?

Visa signatur

Jag slutar inte klocka förrän det går sönder!

Permalänk
Medlem

Du ska inte köra en HD på samma IDE som CDROM!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Det lär knappast vara det som är problemet dock.

Tror det är som följer med W2k - när skivorna ligger på CDn heter det punkt ca_ och när installationsprgrammet överför dom till disken ändrar det namnet till .cab. Har dock för mig om att programmet iallafall accepterar .ca_-filer... Inte säker dock.

Kan vara så att fdisk kollar disken själv, medans Windows litar på BIOS-uppgifterna. Då kan det bli lustigheter när en disk med en partion på 80 gig bara ser ut som en 10gigs i Windows ögon.

Testa att göra en partion på max 10 gig och se om det funkar bättre då. Om det gör det så vet jag inte vad felet är sen Har inte hört tlas om nån gräns vid 10,7 - vad är det för "känt problem" - Just med Cudan eller?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB