Permalänk
Slaget: Team SweC

"Kiosk" Programvara

Hej, har hängt här på Sweclockers i många år men aldrig varit med på forumet
(Välkommen till mig)
Tack tack

Nu har jag en fråga som jag tänkte att någon här kanske vet!

Det jag undrar är om någon här har ett tips på bra "kiosk" programvara? (Tror det kallas så?)
Eller eventuellt lösa det på annat sätt?

Det jag vill göra är att ha en dator i en butik som kunder kan få surfa på.
Men jag vill kunna låsa ner den så att man inte kan starta andra program m.m.

Man skall även kunna köra valfritt program, i vårt fall skall vi kunna öppna en databas.
Men då skall man bli mött av ett lösenord innan man kan öppna det programmet.

Hur löser jag detta på bästa sätt?

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutt84:

Hej, har hängt här på Sweclockers i många år men aldrig varit med på forumet
(Välkommen till mig)
Tack tack

Nu har jag en fråga som jag tänkte att någon här kanske vet!

Det jag undrar är om någon här har ett tips på bra "kiosk" programvara? (Tror det kallas så?)
Eller eventuellt lösa det på annat sätt?

Det jag vill göra är att ha en dator i en butik som kunder kan få surfa på.
Men jag vill kunna låsa ner den så att man inte kan starta andra program m.m.

Man skall även kunna köra valfritt program, i vårt fall skall vi kunna öppna en databas.
Men då skall man bli mött av ett lösenord innan man kan öppna det programmet.

Hur löser jag detta på bästa sätt?

Mycket tacksam för svar!

Har du testat med gästkontot? Det behöver oftast aktiveras innan det kan användas.
Om du sedan tar bort alla genvägar och bara har kvar webbläsaren bör ingen gästanvändare kunna göra något. När du själv behöver in i datorn är det ju bara att växla användare och logga in.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av Freezer64Pro:

Har du testat med gästkontot? Det behöver oftast aktiveras innan det kan användas.
Om du sedan tar bort alla genvägar och bara har kvar webbläsaren bör ingen gästanvändare kunna göra något. När du själv behöver in i datorn är det ju bara att växla användare och logga in.

Jag tänkte också på det, men då har vi den mänskliga faktorn att det inte loggas ut.

Om det finns något program som gör att det krävs ett lösenord för att starta en förutbestämd .exe så funkar detta alternativet.
Eftersom man då aldrig behöver logga ut och kan ha en genväg till databasen också.

Någon som känner till ett sådant program?

Permalänk
Skrivet av Skrutt84:

Jag tänkte också på det, men då har vi den mänskliga faktorn att det inte loggas ut.

Om det finns något program som gör att det krävs ett lösenord för att starta en förutbestämd .exe så funkar detta alternativet.
Eftersom man då aldrig behöver logga ut och kan ha en genväg till databasen också.

Någon som känner till ett sådant program?

Du kan ju göra så att man måste vara admin för att köra vissa grejjer. Om man försöker så måste ett lösenord skrivas. Det finns i windows 7/8. Sen whitelistar du bara de sidor som man ska kunna gå in på.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

*Felaktigt inlägg!*

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Vill inte vara dendär "googleit" snubben men....

https://www.google.se/search?q=Kiosk+program&ie=utf-8&oe=utf-...

Finns en del ^^

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ