Wake-up light, funkar det? Vilken modell?

Permalänk
Medlem

Wake-up light, funkar det? Vilken modell?

Hittade ingen tråd om detta men har ett svagt minne av att det diskuterats förut.

Nu har det börjat vara mörkt när man tvingas stiga upp (06:00-06.30) och det känns mycket segare än för någon månad sedan.
Jag skyller det på ljuset och blev intresserad av att skaffa en wake-up light - eller alarmklocka med ljusterapi som det kanske heter på ren svenska.

Finns det någon med bra erfarenhet av detta?

Vad skiljer en modell för 99 kr på Siba eller NetOnNet...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1324184
...från en 5-10 ggr så dyr Philips?

En liten tanke som slog mig var att bygga en själv men nu orkar jag med det
Kan Avant vara något att satsa på? Skulle kunna köpa en på prov och testa då den är så billig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har du en lampa i ditt rum så sätt den på timer, funkar lika bra. Jag kör mina växtlysen, lågenergi 3x30w på morgonen. Gör SJUK skillnad, när jag glömmer att ställa om timern efter helgen så är man som en zombie. Jag ställer timern på 30 min innan väckarklockan ringer, funkar bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Har du en lampa i ditt rum så sätt den på timer, funkar lika bra. Jag kör mina växtlysen, lågenergi 3x30w på morgonen. Gör SJUK skillnad, när jag glömmer att ställa om timern efter helgen så är man som en zombie. Jag ställer timern på 30 min innan väckarklockan ringer, funkar bra för mig.

Du har en poäng där, varför krångla till det med onödiga prylar
Man förlorar möjligheten att dimma upp ljuset i flera steg men det kanske inte behövs?

Annars skulle två lampor och två timers ge två/tre steg om det skulle behövas.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Du har en poäng där, varför krångla till det med onödiga prylar
Man förlorar möjligheten att dimma upp ljuset i flera steg men det kanske inte behövs?

Annars skulle två lampor och två timers ge två/tre steg om det skulle behövas.

Jag tycker inte att dimmningen behövs, men det beror nog på hur hårt man sover, själv kan jag sova mig genom vad som helst, så lite ljus gör mig inget. Vaknar man lättare så kan nog dimmningen behövas, men du får nog prova å se vad som händer

Permalänk
Medlem

Köpte du lampan? Isåfall hur fungerar den? Har testat med en timer nu någon vecka men problemet med det är att de båda timers jag har använt ger ifrån sig ett reläljud när det sätter på sig själva, vilket jag då vaknar av. Antar att alla timers låter så eller?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Den du har lagt upp på bild fungerar, dock inte länge... Provade 3 olika och ALLA gick sönder inom loppet av en månad. Dimmern på den slutar fungera helt efter ett tag.

Men som sagt, själva funktionen fungerade väldigt bra för mig, vaknade alltid lite piggare än vanligt.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alicorn:

Köpte du lampan? Isåfall hur fungerar den? Har testat med en timer nu någon vecka men problemet med det är att de båda timers jag har använt ger ifrån sig ett reläljud när det sätter på sig själva, vilket jag då vaknar av. Antar att alla timers låter så eller?

Nej köpte aldrig.
Blev lite avskräckt av de dåliga omdömena.

Ska följa Itchagos råd om en dimmer istället tror jag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Beställde en idag, kan skriva vad jag tyckte om det när jag fått den.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Avstängd

Jag har en sån, rätt njutigt med lite ljus när man vaknar. Skulle dock vilja ha haft en starkare. Funderar på att mixa ihop nån fet jävla spotlight som går på timer istället.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag har Biltemas modell. Den har funkat problemfritt ganska länge nu. Jag moddade den med en extern högtalare från en kompaktstereo, och ljudet är riktigt klart och fint! Bas saknas nästan helt dock, eftersom den är anpassad för att driva den lilla inbyggda högtalaren. Men det behövs knappast i en klockradio i alla fall så.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Laborerade i ungdomen med en timer och 500W halogen riktad mot sängen.

Man vaknar direkt och ordentligt.

Väldigt direkt..

Lite för bra ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har en av Philips värstingar sedan länge och tycker det är ganska skönt att ljuset smyger igång lite smått. Vitsen är att ljuset ska smyga igång under 30min inte storm lysa direkt, där försvinner vitsen. Vaknar ibland innan radion, smyger igång så det är skönt.
Min slutsat är att det är bättre med wake up light än vanlig klockradio.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Idag vaknade jag med en redan tänd lampa. Tände den en kvart innan alarmet och ställde den ganska långt från sängen. Tror inte att det var nog med tid och den var för långt ifrån.
Nytt försök på måndag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glemmy:

Du har en poäng där, varför krångla till det med onödiga prylar
Man förlorar möjligheten att dimma upp ljuset i flera steg men det kanske inte behövs?

Annars skulle två lampor och två timers ge två/tre steg om det skulle behövas.

IKEAs slöa lågenergilampor smyger igång i lagom takt för mig. Då räcker en enkel timer.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan här wake-up light :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510045

Kan varmt rekommendera den modellen. Har haft den i ett antal år och den fungerar fortfarande lika perfekt som när jag köpte den.
Den börjar sakta öka ljusstyrkan under en halvtimme tills den uppnår full styrka. Har man inte vaknat då börjar ett lugnt fågelkvitter som sakta ökar i styrka (går att välja radio eller klassiskt alarmljud också).

Måste säga att denna pryl är ett av mina bästa inköp någonsin. Jag slipper den där plötsliga chocken av någon larmsignal. Hjärnan hinner sakta vänja sig innan man tillslut vaknar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulvenstein:

IKEAs slöa lågenergilampor smyger igång i lagom takt för mig. Då räcker en enkel timer.

Skrivet av JesperT:

Jag har en sådan här wake-up light :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510045

Ska testa dessa. "It's not a bug, it's a feature" typ.

Kan varmt rekommendera den modellen. Har haft den i ett antal år och den fungerar fortfarande lika perfekt som när jag köpte den.
Den börjar sakta öka ljusstyrkan under en halvtimme tills den uppnår full styrka. Har man inte vaknat då börjar ett lugnt fågelkvitter som sakta ökar i styrka (går att välja radio eller klassiskt alarmljud också).

Måste säga att denna pryl är ett av mina bästa inköp någonsin. Jag slipper den där plötsliga chocken av någon larmsignal. Hjärnan hinner sakna vänja sig innan man tillslut vaknar.

Snygg och vettigt prissatt! Tack för tipset.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag har en sådan här wake-up light :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510045

Kan varmt rekommendera den modellen. Har haft den i ett antal år och den fungerar fortfarande lika perfekt som när jag köpte den.
Den börjar sakta öka ljusstyrkan under en halvtimme tills den uppnår full styrka. Har man inte vaknat då börjar ett lugnt fågelkvitter som sakta ökar i styrka (går att välja radio eller klassiskt alarmljud också).

Måste säga att denna pryl är ett av mina bästa inköp någonsin. Jag slipper den där plötsliga chocken av någon larmsignal. Hjärnan hinner sakna vänja sig innan man tillslut vaknar.

Har en likadan som jag fick i julklapp förra året, eller någon siffra som diffar, ser likadan ut iaf. Fungerar inte alls för mig, brukar vara vaken innan den ens börjar tändas. De få gånger jag faktiskt inte är vaken innan den börjar så märker jag ingen skillnad. Känner mig lika trött och förstörd som med en vanlig väckarklocka som sliter en ur sömnen. Det jag gillar är dock ljudet som spelas upp vid utsatt tid, dvs som alarmet är ställt på.

Något jag stör mig på är dock att när den börjar tändas så surrar lampan alldeles för mycket, som om den inte trivs av att få lite mindre kräm. Det är först när den närmar sig slutet som surrandet slutar.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Köp INTE den billigaste du hittar. Har ägt en för 150kr från NetonNet och den var skit rent ut sagt, kunde inte simulera ett naturligt uppvaknande då ljuset var värdelöst svagt. Köpte senare en Philips för runt tusenlappen och den har jag använt i över 3 år varje vardag. Mycket prisvärd och fungerar bra, man vaknar för det mesta av ljuset istället för tjutande alarm. Går att ställa in styrkor och grejer och även trevliga alarm-ljud.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

har en nu, men vaknar varken av ljuset eller ljudet. precis som andra väckarklockor.

Permalänk
Skrivet av riktigninja:

har en nu, men vaknar varken av ljuset eller ljudet. precis som andra väckarklockor.

Gissar att du är som jag... kan slå ner en bomb i rummet brevid skulle ändå inte vakna...

Ända jag vaknar av är om jag har väckarklockan under kudden med max volym å de mest irriterande ljud man kan tänka sig i mänsklig historia...

Blir halvt döv att ha högtalaren i princip i örat men ja vaknar iaf nästan av det ä som en zombie typ å try ker ja på fel knapp å stänger av istället för att snoosa så den börjar leva apa igen efter 10 min så somnar ja om å försover mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows