Permalänk

Jobbigt problem med nybygge

Hej,

Jag håller på att bygger ihop ett antal stationär datorer.
Jag har byggt 5st och vart precis klar med 6e, då kom problemet.

- Datorn startar, alla fläktar startar.
-Allt lyser som det ska i datorn

MEN
Skärmen går ej igång, och jag får inte tangetbordet att börja fungera heller.
Jag använder endast tbord och skärm när jag kontrollerar dessa.

Jag har testat bytt alla kablar från nätagget. Jag har testat att i princip dra om alla sladdar ( ifall det skulle vara något trassel som spökar)
Jag har kollat processoren ifall något har blivit skadat, inget där.

Jag har gjort allt i min makt för att försöka hitta problemet.
Vänder mig därför till er.

Jag listar upp mina komponenter, dock tänk på att jag har byggt 5st datorer med dessa komponenter innan felfritt.

Chassi - Cooler master 690 II ADV
SSD - Intel 335 series 180gb
Modekort - Asus P9x79 pro x79 s-2011 ATX
Processor - Intel core I7 3820 3.6ghz 10mb S-2011
Processor fläkt - Intel BXRTS2011 HEAT SINK 1000 S-2011
Nätagg - OCZ ZX series 850 watt PSU
minnen - Corsair 8gb DDR3 VENGENCE pc3-17066 2133 MHZ ( 8st)
PCI kit - ADAPTEC RAID 6805E 6gb/S 8ch PCI-E KIT LP
Grafikkort - Asus Geforce GT 610 2gb ddr3 PCI-E VGA/DVI/HDMI silent

Någon som har en aning , eller stött på detta problem förut ?

Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv

Fastnar datorn på en särskild fel-kod som visas på moderkortets display? Så fall kolla manualen där står det vad de olika koderna innebär.

Har du provar ett nätagg ifrån en av de andra identiska maskinerna och kollat om det är där problemet är.

Permalänk
Medlem

Finns det chassihögtalare inkopplad för att höra felsignaler?
Har du tillgång till dom andra datorerna!?
Jag skulle nog börja med att kontrollera elkabeln till cpu försörjningen och sedan kolla elen till grafikkortet. Vet att du har byggt tidigare, men om det är nätaggregat med avtagbara kablar så är det lätt att någon försvunnit.

Prova ta bort hårddisken och prova.
Byt grafikkort med annan dator.
Byt minnena.

Lämplig ordning man kan tänka vid felsökning är titta på det som är enklast att kontrollera först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

Jag hade exakt samma problem. Datorn startade men jag fick ingen bild. Jag testade att ta bort CMOS batteriet och väntade ungefär 2h. Och plötsligt så funkade det. Testa det och återkom med resultat.

Permalänk
Medlem

Nu kanske detta är mindre troligt då du byggt 5st likadana datorer (jag antar att de andra fungerar som de ska) men här kommer standard frågan: Du har väl inte glömt distanser?

Om du nu har komponenter till 6 st (kanske fler?) datorer är det väl inte särskilt konstigt att någon av dem är trasiga? Om vi inte räknar sladdar, fläktar, processorkylaren och chassit så har du 14 komponenter (räknar varje sticka ram för sig) per dator vilket ger totalt 84 st. Det är ju visserligen lite olika procent DOA men 1-2% är väl ganska lågt räknat. Så statistiskt sett är det inget konstigt att någon/några komponenter inte fungerar.

Du kan ju testa komponenterna i de andra datorerna som fungerar, t.ex flytta över minnena för att se att de fungerar osv.

En lite fundering som inte direkt har med problemet att göra. Varför ett sådant kraftigt nätaggregat till de komponenterna? Och varför just det nätaggregatet då det är ganska dyrt, det går ju t.ex att få ett Seasonic 850w nätaggregat för mindre pengar och då får du ett mycket välbyggt aggregat från den absolut bästa tillverkaren istället för ett nätaggregat byggt av Kinesiska Great Wall som för minst sagt blandade omdömen.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Tack för svaren, jag är i full rulle med att bocka av saker och ting.
Jag har fler komponenter, är inte sista av denna dator jag bygger.
Jag håller er updaterade så fort jag fått fram något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag hade exakt samma problem. Datorn startade men jag fick ingen bild. Jag testade att ta bort CMOS batteriet och väntade ungefär 2h. Och plötsligt så funkade det. Testa det och återkom med resultat.

2h är visserligen en smula overkill..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

För mig låter det här som ett typiskt minnesproblem. Fläktarna startar, allt ser ut att fungera - men ingen bild och dött tangentbord. Snurrar CPU-fläkten på högvarv? Använde du ESD-skydd när du byggde datorn? Om det inte visar sig att det är något enklare du missat skulle jag testa med att köra igång datorn med en ram-sticka i taget!

Permalänk
Medlem

Plocka isär och kör bara bräda, propp, minne, graffa och nätagg.
Postar den då är det inte trasigt allafall.
Kan vara ett antal olika saker men testa det först och se hur det funkar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd

Testa annat grafikkort, funkade för mig när jag byggde dator åt en polare. Var tvungen att starta och installera OS med grafikkortet från min egen dator (exakt samma komponenter, bara byggd ett halvår innan), sen var det bara att ploppa tillbaks hans grafikkort och köra. Datorn startade och alla fläktar gick igång, men ingen bild.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Absolut enklaste, eftersom du bygger andra datorer, börja med att låna minnen från en fungerande dator. Fungerar det? Annars, gå på nästa del. Grafikkort. Nätagg. Förhoppningsvis har du hittat felet annars blir det jobbigare, moderkort/cpu. (cpu är det sällan fel på, isåfall oftare böjda pins osv)

Visa signatur

Permalänk

Jag har testat att byta komponenter nu-
Det som kan ha krashat :
CPU
Modekort
Grafikkort

Jag bygger nu och ska definera exakt vad som kan ha hänt.
Återkommer snart

Permalänk

Update.

Jag undrar om någon vet vad problemet ligger i felen jag får nu. Ifall det går att fixa- sjävklart att man gör det. MEN har tillgång till nya delar, behöver bara veta vilka jag ska byta ut.

CPU går på högvarv när datorn startas.
Försök hänga med nu, för jag vet inte vad det heter men -- På modekortet kan det lysa 2 st siffror i digital form. Dom som har visat error förut, dem tänds inte.

Mina tankar ligger i ett defekt modekort, men kan det vara så att CPU'n kan ha gått på lunch också ?

Några ideer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcuswretman:

Update.

Jag undrar om någon vet vad problemet ligger i felen jag får nu. Ifall det går att fixa- sjävklart att man gör det. MEN har tillgång till nya delar, behöver bara veta vilka jag ska byta ut.

Försök hänga med nu, för jag vet inte vad det heter men -- På modekortet kan det lysa 2 st siffror i digital form. Dom som har visat error förut, dem tänds inte.

Mina tankar ligger i ett defekt modekort, men kan det vara så att CPU'n kan ha gått på lunch också ?

Några ideer ?

Testa med en minnessticka i enbart. Prova olika stickor och olika slottar.

Kan du testa CPU:n i ett annat moderkort i någon av de andra datorerna? Samma sak med grafikkortet? Annan CPU i den datorn?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcuswretman:

Update.

Några ideer ?

Hoppas du har extra kylpasta liggande så fall prova processorn i en annan dators moderkort. Funkar den där så har du iallafall fått fram att det inte är fel på den.

OM du inte får upp fel koder alls så kan man väl tippa på att moderkortet är boven men kan också vara nätagget som inte leverar tillräckligt med kräm(amper) till komponenterna och fläktarna som inte behöver märkvärt mycket amper för att börjar snurra så du bör felsök de tre delarna i denna ordningen.

Processor, testa den i ett annat moderkort
Nätagg, testa det i en burk du vet funkar
Moderkort, testa annan processor i moderkortet eller prova starta utan processor helt, då ska iallafall displayen visa den fel koden som säger att det är fel på processorn.

Permalänk
Medlem

Lyft upp din processor och kolla om du inte lyckats böja ett par pins på moderkortet.
Jag hade liknande problem igår faktiskt, köpte ett GTX 770 men fick bara svart bild.
Jag var tvungen att köra på den interna grafiken och flasha om moderkortets bios, efter det rullar det på utan problem!

Permalänk

Problemet är löst nu. Eller löst och löst -
Modekortet vad defekt. Fungerade vid byte, nu återstår ett trasigt modekort

Tack för hjälper alla

Permalänk
Inaktiv

Trevligt att du hitta det, då är du iallafall ett steg närmare att få det ersatt.

Permalänk
Medlem

Kontrollera gärna att du inte har några böjda pins, om du har det, försök FÖRSIKTIGT korrigera och se om problemet är löst. Med böjda pins så blir det knappast något garantiärende.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thompson:

Det är ju visserligen lite olika procent DOA men 1-2% är väl ganska lågt räknat. Så statistiskt sett är det inget konstigt att någon/några komponenter inte fungerar.
.

Det är otroligt högt räknat. 1 / 10000 eller 1 / 100000 ut till konsument är mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är otroligt högt räknat. 1 / 10000 eller 1 / 100000 ut till konsument är mer rimligt.

Du har såklart rätt, 1 eller 2% DOA är för högt. Kommer ihåg att jag har läst de siffrorna i några undersökningar men de var nog antal produkter som havererade under garantitiden. Däremot låter 1/100000 alldeles för lågt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |