Permalänk

Lista över alla 580 3GB

Jag får slut på vram i mina beräkningar regelbundet och behöver uppgradera. Därför är jag på jakt efter ett 580 3GB för att uppgradera mitt 580 1,5GB.
Då 580 är dubbelt så bra som 680 på CUDA-beräkningar så är 6-serien inget alternativ, även om de har mer minne. Enda möjligheten att få mer vram utan att sänka prestandan så mycket blir då Titan eller 580 3GB, och Titan är lite utanför min budget.

Jag har dock svårt att hitta vilka modeller det fanns som kom med mer minne. En del har försvunnit från prisjakt, och jag undrar om någon vet vilka det var. De jag hittat hitils är:

Gainward GeForce GTX 580 Phantom 3GB
EVGA GeForce GTX 580 3GB
Palit GeForce GTX 580 3GB
ZOTAC GeForce GTX 580 3GB
MSI GeForce GTX 580 3GB Lightning XE
Point of View GeForce GTX 580 3GB
Gigabyte GeForce GTX 580 3GB

Det är lite för att förenkla min sökning. Har jag missat någon? Asus verkar inte ha haft någon verkar det som. Jag skulle annars gillat att ha deras kylare som verkar vara en av de bättre.

Edit: Eller om någon har några trovärdiga uppgifter på att 7-serien kommer att bli bättre än 5-serien eller om de går samma väg som 6-serien.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lord_moggo:

Jag får slut på vram i mina beräkningar regelbundet och behöver uppgradera. Därför är jag på jakt efter ett 580 3GB för att uppgradera mitt 580 1,5GB.
Då 580 är dubbelt så bra som 680 på CUDA-beräkningar så är 6-serien inget alternativ, även om de har mer minne. Enda möjligheten att få mer vram utan att sänka prestandan så mycket blir då Titan eller 580 3GB, och Titan är lite utanför min budget.

Jag har dock svårt att hitta vilka modeller det fanns som kom med mer minne. En del har försvunnit från prisjakt, och jag undrar om någon vet vilka det var. De jag hittat hitils är:

Gainward GeForce GTX 580 Phantom 3GB
EVGA GeForce GTX 580 Phantom 3GB
Palit GeForce GTX 580 Phantom 3GB
ZOTAC GeForce GTX 580 Phantom 3GB
MSI GeForce GTX 580 Phantom 3GB Lightning XE

Det är lite för att förenkla min sökning. Har jag missat någon? Asus verkar inte ha haft någon verkar det som. Jag skulle annars gillat att ha deras kylare som verkar vara en av de bättre.

Edit: Eller om någon har några trovärdiga uppgifter på att 7-serien kommer att bli bättre än 5-serien eller om de går samma väg som 6-serien.

GTX 780 ÄR ett Titan med 3GB mindre minne och lite mindre cuda cores.
Titan är runt 20-30 % bättre en GTX 580 i Cuda applikationer.

Bästa 580 du kan använda är MSI eller EVGA.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

7 serien är ju i grund samma som 6 serien, så det lär inte vara någon förbättring av CUDA prestanda där.
Snackas ju om Titan LE vilket skulle vara ett nerbantad Titan, det kanske kan vara något annars?

Vet tyvärr inte vilka som gjorde 3GB versioner av 580.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

GTX 780 ÄR ett Titan med 3GB mindre minne och lite mindre cuda cores.
Titan är runt 20-30 % bättre en GTX 580 i Cuda applikationer.

Bästa 580 du kan använda är MSI eller EVGA.

Skrivet av lille7:

7 serien är ju i grund samma som 6 serien, så det lär inte vara någon förbättring av CUDA prestanda där.
Snackas ju om Titan LE vilket skulle vara ett nerbantad Titan, det kanske kan vara något annars?

Vet tyvärr inte vilka som gjorde 3GB versioner av 580.

Dessa påståenden verkar lite motstridiga. Om 780 är ett Titan med mindre minne och bara lite färre CUDA cores så kommer den troligtvis prestera mycket bra. Är 7-serien en fortsättning av 6-serien så tyder det mesta på att det blir mer spel-orienterat och ännu sämre på beräkningar.

780 är nog utanför min budget när det släpps. Troligtvis blir det mer av ett 580 3GB vs. 760 eller 770 6GB scenario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Dessa påståenden verkar lite motstridiga. Om 780 är ett Titan med mindre minne och bara lite färre CUDA cores så kommer den troligtvis prestera mycket bra. Är 7-serien en fortsättning av 6-serien så tyder det mesta på att det blir mer spel-orienterat och ännu sämre på beräkningar.

780 är nog utanför min budget när det släpps. Troligtvis blir det mer av ett 580 3GB vs. 760 eller 770 6GB scenario.

Kan vara så att jag inte hängt med riktigt och 780 är vad Titan LE kommer kallas.
Resten av 7 serien kommer iaf att vara baserad på samma kretsar som 6 serien, så om 780 ligger över din budget är nog ett 3GB 580 det vettigaste för dig.

Permalänk

Point of View hade(har?) ett 3GB GTX 580 kort också, dock inte speciellt vanliga. Jag hade två såna förut.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Skrivet av Rincewind:

Point of View hade(har?) ett 3GB GTX 580 kort också, dock inte speciellt vanliga. Jag hade två såna förut.

Tack, tillagt i OP. Det var den och Gigabyte jag ursprungligen hade då det var de som var fortfarande fanns listade på prisjakt. Jag hahe visst glömt dem.

Frågan återstår om 780 blir så pass annorlunda jämfört med resten av 7 serien. Då är det ju bara 780 som är intressant, och det kan bli dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Jag får slut på vram i mina beräkningar regelbundet och behöver uppgradera. Därför är jag på jakt efter ett 580 3GB för att uppgradera mitt 580 1,5GB.
Då 580 är dubbelt så bra som 680 på CUDA-beräkningar så är 6-serien inget alternativ, även om de har mer minne. Enda möjligheten att få mer vram utan att sänka prestandan så mycket blir då Titan eller 580 3GB, och Titan är lite utanför min budget.

[...]

Edit: Eller om någon har några trovärdiga uppgifter på att 7-serien kommer att bli bättre än 5-serien eller om de går samma väg som 6-serien.

Om du ska köpa ett 580 3GB nytt kan du nästan lika gärna köpa ett Titan/780 då priset inte skiljer såå mycket, 2000kr kanske. Är lite i samma sits som du, då jag också behöver mer minne. Har ett Gainward 580 3GB hemma, och det skulle verkligen inte skada med ytterligare ett.
Jag förstår mig verkligen inte på prissättningen på dessa 580's. För gaming (vilket väl är 99% av målgruppen), kan man få ett kort med likvärdig prestanda för en bråkdel av priset. Men dom siktar väl på såna som oss som har väldigt specifika krav.

780 har samma grafikkrets som Titan, som tvelander säger, men resten av 7-serien har samma krets som 6-serien. Jag vet dock inte 100% om Titans compute features (uncrippled double precision, HyperQ, Dynamic parallelism) kommer vara aktiverade i den GK110 som hamnar i 780.

Hur mkt snabbare ett Titan kommer vara än ett 580 beror på applikationen/problemet. Om det är bandbreddsbegränsat är teoretiska maxprestandan 50% högre än 580 med ett Titan. Om det är compute begränsat, så är det rätt mycket mer än så, runt 200% (3ggr snabbare).

För mitt beräkningsproblem på jobbet fick jag en uppsnabbning med 75% när vi bytte från 570 till Titan. Och jag tror inte jag utnyttjar kortet fullt ut. (EDIT: Detta med single precision, med double precision är Titan 2.5ggr snabbare)

Programmerar du CUDA direkt, eller kör du CUDA-accelererade applikationer, typ Matlab?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Tack, tillagt i OP. Det var den och Gigabyte jag ursprungligen hade då det var de som var fortfarande fanns listade på prisjakt. Jag hahe visst glömt dem.

Frågan återstår om 780 blir så pass annorlunda jämfört med resten av 7 serien. Då är det ju bara 780 som är intressant, och det kan bli dyrt.

Det kommer den nog. Men 780 har bara 3GB. Prisskillnaden mot Titan blir väl bara någon tusenlapp som mest, men Titan har 6GB. Om minnet är problemet så kan det nog vara värt att spendera den där tusenlappen. Du kommer slå i minnestaket igen med 3GB, var så säker...

Permalänk

Jo, jag planerar inte att lägga 5000kr för ett nytt 580, det känns ju helt åt skogen. Jag köpte mitt 580 1,5GB rätt billigt begagnat för 3000kr strax efter att de släpptes. Det verkar ju som att ett 580 går för strax över tusenlappen idag, och en 3GB version bör inte kosta så mycket mer tycker jag. Jag har dock inte hittat något begagnat över huvud taget, därav tänkte jag skapa en lista över exakt de modeller som jag kan söka efter mer specifikt.

Det rör sig om CUDA-accelererade applikationer. Jag förstår att de satsar på den stora gaming marknaden och separerar korten, men det känns som att budget varianter av Titan saknas och den marknaden som 580 har fasats ur. 3Gb skulle räcka för mig tills begagnade Titan dyker upp på marknaden tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Jo, jag planerar inte att lägga 5000kr för ett nytt 580, det känns ju helt åt skogen. Jag köpte mitt 580 1,5GB rätt billigt begagnat för 3000kr strax efter att de släpptes. Det verkar ju som att ett 580 går för strax över tusenlappen idag, och en 3GB version bör inte kosta så mycket mer tycker jag. Jag har dock inte hittat något begagnat över huvud taget, därav tänkte jag skapa en lista över exakt de modeller som jag kan söka efter mer specifikt.

Det rör sig om CUDA-accelererade applikationer. Jag förstår att de satsar på den stora gaming marknaden och separerar korten, men det känns som att budget varianter av Titan saknas och den marknaden som 580 har fasats ur. 3Gb skulle räcka för mig tills begagnade Titan dyker upp på marknaden tror jag.

Om jag köper ett Titan till hemmet, vilket inte är helt osannolikt, kan du få köpa mitt Gainward Phantom

Har du kollat upp om det finns OpenCL på gång till de applikationer du använder? Jag har hört på internet (och då måste det vara sant ) att ett antal företag håller på testa detta för att komplettera deras befintliga CUDA-accelerering. Då kan du snappa upp ett 7970 för en mindre summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Jo, jag planerar inte att lägga 5000kr för ett nytt 580, det känns ju helt åt skogen. Jag köpte mitt 580 1,5GB rätt billigt begagnat för 3000kr strax efter att de släpptes. Det verkar ju som att ett 580 går för strax över tusenlappen idag, och en 3GB version bör inte kosta så mycket mer tycker jag. Jag har dock inte hittat något begagnat över huvud taget, därav tänkte jag skapa en lista över exakt de modeller som jag kan söka efter mer specifikt.

Det rör sig om CUDA-accelererade applikationer. Jag förstår att de satsar på den stora gaming marknaden och separerar korten, men det känns som att budget varianter av Titan saknas och den marknaden som 580 har fasats ur. 3Gb skulle räcka för mig tills begagnade Titan dyker upp på marknaden tror jag.

Dom få ggr jag blivit erbjuden GTX580 3GB av Zotac AMP2 & MSI Lightning extreme edition så har dom begärt mellan
2500-3000 kr och var ungefär 3 månader sedan jag annonserade på köpes på marknaden så fortfarande så tycker
folk att dom verkar mkt mer värd en 1.5GB korten så sket i detta med tanke på vad dom begär och väntar in 780 kortet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Du har pm om du är intresserad av ett 580 3GB.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk

Efter fortsatt sökning och ett antal annonser ännu inte ha hittat ett 580 med mer minne får man väl titta framåt istället. 580 3GB fortsätter att stiga i pris verkar det som, vilket är ganska logiskt när 780 presterar på samma nivå till ett högre pris och Titan kostar så oerhörd mycket mer.

Vad tror folk om nya Tesla kortet Atlas? Jag funderar på om det kommer att pressa ner priset på Titan så att Titan hamnar i glappet som fanns mellan 580 och Titan tidigare, och att Atlas tar Titans gamla plats i produktskalan. Atlas lär ju inte vara så otroligt mycket bättre då den bara har några extra CUDA-kärnor och egentligen bara är en helt olåst Titan. Alternativen blir då att ta ca 1000-2000kr mer för Atlas än Titan eller sätta den på samma pris som Titan och istället sänka Titan'äs pris med ungefär detsamma.

Tankar?

12GB vram verkar Atlas också ha, och det är lite oklart hur mycket det kommer att påverka dess pris. 780 6GB lär inte hända tyvärr då det kommer att ta från Titan's försäljningar, annars hade det varit en helt ok uppgraderingsväg från ett 580 för att bibehålla samma prestanda och få mer minne.