Permalänk

Nytt datorbygge, Behöver hjälp!

Hallå allesammans! Nu börjar det bli dags för mig att bygga en PC
Iallafall det här är delarna jag har valt ut

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3946993/2013-09-28

Har ni några förslag på bättre delar som man skulle kunna använda istället? eller ser ni något som skulle kunna flaskhalsa?
Räcker PSUn och blir det tillräckligt med kylning?

Jag vill gärna att priset inte ska gå över 13.800 kr

Målet är att kunna spela in på de flesta spel med höga grafik-inställningar

Detta blir mitt första bygge, så jag behöver verkligen er hjälp

Skriv alla era förslag och tankar här nedan! Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Hjälpsam

Låter lite som en trasig skiva..men varför inte nya Haswell CPU o moderkort?

Tror det chassit har en inbyggd fläktkontroller från start

Du får med SATA kablar till moderkortet

GTX770 är bra men R9 280X känns mer prisvärt, nästan lika snabbt, mer minne o 1000:- billigare

Permalänk
Skrivet av thli72:

Låter lite som en trasig skiva..men varför inte nya Haswell CPU o moderkort?

Tror det chassit har en inbyggd fläktkontroller från start

Du får med SATA kablar till moderkortet

GTX770 är bra men R9 280X känns mer prisvärt, nästan lika snabbt, mer minne o 1000:- billigare

Tack för de snabba svaren och många bra förslag!

Permalänk
Hjälpsam

Missa budget med 7:- men ett förslag http://www.inet.se/kundvagn/visa/3998583/2013-10-12

Permalänk
Skrivet av thli72:

Tack för förslagen! De hjälper verkligen! men jag tror inte att en i7 kommer bli nödvändigt, efter som jag inte videoredigerar något nämnvärt.

Skulle du personligen rekomendera R9 280X framför gtx 770? 770 presterar ca 10~ fps mer, men R9 280X har ju 3 gb grafik minne, vilket låter mer framrids säkert (och den är 1000:- billigare)

Permalänk
Hjälpsam

Jag är inte säker längre att i7a inte är o kommer bli väldigt trevlig att ha även till spel (grymt skum mening men sent)

hmm ca 10~ fps mer i vad?

Permalänk
Skrivet av thli72:

Jag är inte säker längre att i7a inte är o kommer bli väldigt trevlig att ha även till spel (grymt skum mening men sent)

hmm ca 10~ fps mer i vad?

Grafikkortstestet:
http://www.sweclockers.com/recension/17636-amd-radeon-r9-280x-och-r9-270x/6#pagehead

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar i den första meningen, men till min förståelse verkar skillnaden mellan i5 och i7 vara att i7 har hyperthreading, vilket verkar ge ett lyft i redigeringsprogram, men inga spel verkar ta nytta av HT i nuläget, men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Kör på i5, och köp bättre grafikkort för pengarna som blir över

Permalänk
Hjälpsam

I just Bf3 är GTX770 ca 10fps snabbare....i andra spel mindre...i Bf4 Betat va HD7970GHz (samma kort som 280X) något snabbare än GTX770

Sen är det hur många trådar som helst om i5 vs i7 o resultatet är svår tolkat ibland . . . .men man har en dator ett tag o spel som kommer kan ha nytta av HT . . .det verkar som dom med i7a fått Bf4 Betat att flyta bättre än dom med i5a.

Men svårt som sagt o finns för mycket motstridig info att det blir grymt svårt att hitta vad som är rätt

Permalänk
Skrivet av thli72:

I just Bf3 är GTX770 ca 10fps snabbare....i andra spel mindre...i Bf4 Betat va HD7970GHz (samma kort som 280X) något snabbare än GTX770

Sen är det hur många trådar som helst om i5 vs i7 o resultatet är svår tolkat ibland . . . .men man har en dator ett tag o spel som kommer kan ha nytta av HT . . .det verkar som dom med i7a fått Bf4 Betat att flyta bättre än dom med i5a.

Men svårt som sagt o finns för mycket motstridig info att det blir grymt svårt att hitta vad som är rätt

Skrivet av VituraZ:

Kör på i5, och köp bättre grafikkort för pengarna som blir över

Okej! Nu är det snart dags att beställa, och jag hade tänkt att göre en liten "sista koll" Jag har läst era förslag och kollat omkring lite på nätet och det här är vad jag hade tänkt att köra på:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4194920/2013-11-28

Jag undrar, precis som innan om ni har några förslag eller ser något som skulle kunna bli tokigt. Tack på förhand