Ny plasma - "Break in" och kalibrering

Permalänk

Ny plasma - "Break in" och kalibrering

Tänkte köpa ny TV, Panasonic Viera TX-P50VT60Y.
Har läst runt lite, och på många ställen har jag läst om att det krävs så kallad "break in" på 200h, där man ställer in speciella inställningar, såsom lägre kontrast, samt undviker att spela & kolla på filmer med letterbox. Stämmer det verkligen för moderna plasma-TVs fortfarande?

Sen har jag också läst att det här är en TV som man verkligen bör kalibrera ordentligt för att få ut en bild värd pengarna. Är detta något som man kan göra själv? Krävs några hjälpmedel såsom kalibreringsskiva? Måste man låta ett proffs göra kalibreringen - i så fall, kan ni rekommendera något? Hur mycket brukar det kosta?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det behövs inte köras in ngt. Kalibrering av en expert kostar minst några tusenlappar per kanal du vill kalibrera. Knappast nödvändigt på en VT60 tycker jag. Använd THX-läget. Det är mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starvalley:

Har läst runt lite, och på många ställen har jag läst om att det krävs så kallad "break in" på 200h, där man ställer in speciella inställningar, såsom lägre kontrast, samt undviker att spela & kolla på filmer med letterbox. Stämmer det verkligen för moderna plasma-TVs fortfarande?

Sen har jag också läst att det här är en TV som man verkligen bör kalibrera ordentligt för att få ut en bild värd pengarna. Är detta något som man kan göra själv? Krävs några hjälpmedel såsom kalibreringsskiva? Måste man låta ett proffs göra kalibreringen - i så fall, kan ni rekommendera något? Hur mycket brukar det kosta?

Tack på förhand.

Kalibrering behövs inte.
Undvik helst att ha en tex dator inkopplad med en bild hela tiden den första veckan.

Permalänk
Medlem

Tänk på att inte ha statiska bilder på TVn allt för länge. Tv-kanalernas logotyper, menyer i tvspel och scoreboards kommer alltid att lämna en inbränning men det brukar inte leda till permanenta inbränningar. Kör med THX mode och sänk kontrasten ett snäpp från original inställningen så ska det inte bli något problem. Du kan avsluta varje session av tv, film eller spel med att köra myrornas krig för att tvätta bort de tillfälliga inbränningarna från logos, subs etc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starvalley:

Tack på förhand.

DU bör nog inte ha max kontrast och lämna på statiska bilder. Jag har samma TV fast i 55" och min första tid körde jag s.k. "break in slides" i THX-läget när jag inte använde TVn, men såg samtidigt på film och spelade när jag kände för det. Varför körde jag slides? För att jag är pedantisk. Hade jag klarat mig utan slides? Förmodligen, men eftersom jag ville prova att kalibrera TVn så håller kalibreringsinställningarna tydligen längre om TVn har fått köras in några hundra timmar först, och man kommer ju till den punkten fortare om man kör in skärmen även när man inte använder den.

Med det sagt så ska du inte vara rädd att använda TVn. Jag hade råkat glömma på TVn med datorns skrivbord i ~3h en gång och fick då en svag (med betoning på "svag") Image Retention, men efter att köra den inbyggda skärmtvätten i några minuter så var det borta. Detta var när TVn var någon vecka gammal. Jag har sedan dess visat film i 2h+ några gånger med formatet 4:3 och inte kunnat se någon IR alls. TVn har dessutom som standardinställning att stänga av sig själv efter 4h om ingen knapp på kontrollen har blivit tryckt.

Vad jag använde för att kalibrera TVn var Colormunki Display och den här guiden. Guiden är smått utdaterad på vissa punkter, så svar på frågor och nyare versioner av programmet finns här.

Skrivet av ozo64:

Det behövs inte köras in ngt. Kalibrering av en expert kostar minst några tusenlappar per kanal du vill kalibrera. Knappast nödvändigt på en VT60 tycker jag. Använd THX-läget. Det är mycket bra.

Bortsett från att THX-läget i mitt fall drog åt det röda hållet. Syntes tydligt när man visade en gråskala på skärmen. Samma sak med Pro1 och Pro2 lägena.

Det är väldigt svårt att se om färgbalansen drar åt något håll (såvida det inte är extremt) om man inte har sett en neutralt kalibrerad skärm tidigare. När du väl har sett hur det bör se ut så kommer du att bli kritisk till alla TV-apparater du ser hemma hos folk och på stormarknader.

Även om man inte hade tänkt göra en fullständig kalibrering så bör man åtminstone göra en kontrast- och och ljusstyrkeinställning oavsett. Det kräver endast dina egna ögon och en speciellt anpassad bild för respektive inställning.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

casgar. Tack. Typ allt jag tänkte skriva.. ST60 65" här. Grymt nöjd! Kalibrerade efter 100+ h typ. Får la köra en tweak till efter ett tag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av foxzox7:

Kalibrering behövs inte.

Hlet rätt! Det är som rättstvaning. Behövss inte. Tecksten syns ju i ala fall!

Permalänk

Köpte Tvn precis idag, den är riktigt nice faktiskt! men nått jag tänkte på, ni skrev att man ska köra in tvn och så. Jag testa at spela GTA på mitt ps3 med den precis och det lagga rätt mykcet. Ska man ha nån "mode" igång om man ska spela? så man slipper lagget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Köpte Tvn precis idag, den är riktigt nice faktiskt! men nått jag tänkte på, ni skrev att man ska köra in tvn och så. Jag testa at spela GTA på mitt ps3 med den precis och det lagga rätt mykcet. Ska man ha nån "mode" igång om man ska spela? så man slipper lagget

Lagget har inget med tvn att göra. Om jag förstår "lagget" rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Det är spelet som är så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

DU bör nog inte ha max kontrast och lämna på statiska bilder. Jag har samma TV fast i 55" och min första tid körde jag s.k. "break in slides" i THX-läget när jag inte använde TVn, men såg samtidigt på film och spelade när jag kände för det. Varför körde jag slides? För att jag är pedantisk. Hade jag klarat mig utan slides? Förmodligen, men eftersom jag ville prova att kalibrera TVn så håller kalibreringsinställningarna tydligen längre om TVn har fått köras in några hundra timmar först, och man kommer ju till den punkten fortare om man kör in skärmen även när man inte använder den.

Med det sagt så ska du inte vara rädd att använda TVn. Jag hade råkat glömma på TVn med datorns skrivbord i ~3h en gång och fick då en svag (med betoning på "svag") Image Retention, men efter att köra den inbyggda skärmtvätten i några minuter så var det borta. Detta var när TVn var någon vecka gammal. Jag har sedan dess visat film i 2h+ några gånger med formatet 4:3 och inte kunnat se någon IR alls. TVn har dessutom som standardinställning att stänga av sig själv efter 4h om ingen knapp på kontrollen har blivit tryckt.

Vad jag använde för att kalibrera TVn var Colormunki Display och den här guiden. Guiden är smått utdaterad på vissa punkter, så svar på frågor och nyare versioner av programmet finns här.

Bortsett från att THX-läget i mitt fall drog åt det röda hållet. Syntes tydligt när man visade en gråskala på skärmen. Samma sak med Pro1 och Pro2 lägena.

Det är väldigt svårt att se om färgbalansen drar åt något håll (såvida det inte är extremt) om man inte har sett en neutralt kalibrerad skärm tidigare. När du väl har sett hur det bör se ut så kommer du att bli kritisk till alla TV-apparater du ser hemma hos folk och på stormarknader.

Även om man inte hade tänkt göra en fullständig kalibrering så bör man åtminstone göra en kontrast- och och ljusstyrkeinställning oavsett. Det kräver endast dina egna ögon och en speciellt anpassad bild för respektive inställning.

Jovvist är man lite petig så. För de allra flesta så duger THX läget gott. Jag justerade min VT50 lite med DVE Tools fast det var sån liten skillnad att det nästan var försumbart. Min panel var kanske bättre kalibrerad än din vad vet jag

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Det är spelet som är så

FIck hjälp, fanns nått som heter "Game Mode" satte på det och nu är det inget lagg

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kalibrerat min VT om jag hade en. För mig är verkligen bildkvaliten så pass viktig att jag vill få ut det absolut bästa, men jag skulle nog absolut ha testat lite olika kalibreringar på papper efter inkörningen för skojs skull, innan jag fixar ett verktyg.

Annars "att undvika kalibrering" på VT60 som beskrivs som näst intill identisk med ZT60 för 36K i kalibrerat format så känns det ungefär som om man köpt en Ferrari som är strypt till att ge samma tryck som en Gammal Volvo med fin väghållning och man nöjer sig med det. Visst är det ok om man känner sig nöjd, men för mig så skulle jag inte nöja mig med att bara nyttja en liten del av skönheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Jag skulle ha kalibrerat min VT om jag hade en. För mig är verkligen bildkvaliten så pass viktig att jag vill få ut det absolut bästa, men jag skulle nog absolut ha testat lite olika kalibreringar på papper efter inkörningen för skojs skull, innan jag fixar ett verktyg.

Annars "att undvika kalibrering" på VT60 som beskrivs som näst intill identisk med ZT60 för 36K i kalibrerat format så känns det ungefär som om man köpt en Ferrari som är strypt till att ge samma tryck som en Gammal Volvo med fin väghållning och man nöjer sig med det. Visst är det ok om man känner sig nöjd, men för mig så skulle jag inte nöja mig med att bara nyttja en liten del av skönheten.

Jag köpte en 55 tum ST60 idag som jag absolut köra in på bästa sätt oavsett om det är Overkill eller inte. Jag kommer inte lämna bort kalibrering till expert men vill göra det själv så gott det går. Jag har läst om både inkörningsperiod på 200 h samt kalibrering med skiva.

Alla tips och råd ang kalibrering uppskattas av en som tar bildkvalitet seriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Jag förstår inte överhuvudtaget varför du pratar när du tydligen inte har någon koll överhuvudtaget! En plasma ska visst köras in! De kommer med fosforrester från fabrik, jag har bland annat noterat detta på min VT60. Iom att skärmen inte är stabil så kan du inte heller kalibrera den eftersom bilden kommer bli annorlunda när fosfor resterna försvinner. Därav att man ska kalibrera om. Jag rekommenderar 300+ för att vara på den säkra sidan.

Skrivet av foxzox7:

Kalibrering behövs inte.
Undvik helst att ha en tex dator inkopplad med en bild hela tiden den första veckan.

Kalibrering behövs visst för bra resultat!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Jovvist är man lite petig så. För de allra flesta så duger THX läget gott. Jag justerade min VT50 lite med DVE Tools fast det var sån liten skillnad att det nästan var försumbart. Min panel var kanske bättre kalibrerad än din vad vet jag

Jag vet inte vad DVE Tools är för något, men har du ingen kalibrator så kan du i princip som mest ställa in kontrast och ljusstyrka. Att påstå att THX-läget är "mycket bra" säger egentligen inte så mycket såvida du nu inte nämner vad du jämför med. Om du jämför mot någon gammal TV du har haft så kan det säkert stämma, men mot en korrekt kalibrerad TV har jag svårt att tro det, såvida du nu inte fått något superexemplar som råkar ha perfekt färgbalans på standardinställningarna, men det är också högst tvivelaktigt.

Sen är det precis som du säger att det beror lite på hur petig man är om man bör kalibrera sin TV eller inte, men köper man en TV för 10 000+ kr och inte kalibrerar så tycker i alla fall jag att man kastar pengar i sjön. Vill jag ha medioker bildkvalité gällande färgbalans och svärta m.m. så kan jag lika gärna köpa en billigare TV. Ungefär som Koreinus analogi, man köper inte en Ferrari bara för att åka till Konsum med.

Edit; Vill du lära dig lite mer så rekommenderar jag dig att läsa guiden jag länkade i min förra post. Börja med att läsa följande stycken:

• Is this guide for me?

• Introduction

• What is greyscale calibration?

• What is colour calibration?

• Why should I do greyscale & colour calibration?

• Why is greyscale & colour calibration needed at all?

Därefter så borde du ha en ganska klar bild om du tycker det borde vara värt att kalibrera din TV eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har skrivit om detta så många gånger, kanske inte just på sweclockers, men i andra sammanhang så det får bli en snabb sammanfattning:

Alla displaytekniker som baseras på någon form av glödkropp eller fosfor (vita lysdioder är blå lysdiod med gult fosfor) behöver en inkörningsperiod på ett par hundra timmar innan de färgmässigt stabiliseras. En UHP-lampa i en projektor behöver kring 80 till 100 timmar. Detta innan man kalibrerar med mätinstrument det ljus som displayen lämnar. Kör man för tidigt kommer displayens ljus att hinna förändras och då stämmer förstås inte de minituösa justeringar av färgåtergivningen som ändras vid en fullständig instrumentkalibrering.

Enskilda exemplar av plasma kan också visa upp lite ojämn ljusåtergivning över ytan den första tiden pga fosforrester från tillverkningen och detta brukar försvinna efter ett några hundra timmar. Teorin säger därför att risken för inbränningar är som störst de första tiden, men det ligger i sakens natur att det inte finns några enkla samband för hur en inbränning uppstår. Vem för loggbok timme för timme hur TV:n används och vilka statiska objekt som finns i bilden?

Vad man gör med DVE och andra testskivor är inte att kalibrera skärmens ljus, utan att man nivåjusterar skärmen i förhållande till signalen så att det inte klipper information eller på annat sätt skapar oönskade effekter. Detta bör man göra från första stund.

THX-läget är en alldeles utmärkt fabriksinställning jämfört med konkurrenters apparater, men som jag (och fler i tråden) har konstaterat är det inte perfekt. Det kan alltid bli bättre med en genomgripande kalibrering där man anpassar apparaten efter rum, men också ägarens smak. Och med smak menar jag inte ”jag vill ha glada färger” utan en Panasonic kan kalibreras så att den blir lugnare i bilden eller visar ett större dynamiskt omfång och i båda fallen utan att man kompromissar med färgkorrektheten.

Att kalibrera bild är inte konstigare än att man stämmer sitt piano eller sin gitarr. Sedan är det upp till var och en att bestämma vad som är good enough.

Så kör TV:n normalt under tiden, du kan alltid dra ned på Kontrastreglaget för att minska nivån av peak white och minska risken (och rädslan) för inbränning. Undvik statiska bilder. Dra inte ned på birghtness/ljus-reglaget för det styr vare sig ljus eller brightness utan reglerar nivån för svart i förhållande till signalen. Bilden blir bara mörk och murrig om det sänks.

Permalänk
Medlem

Gött med lite pålästa personer och inlägg som ligger på högsta nivå man måste bara tacka för all information ni kan delge er.

Igår blev jag nyfiken att se hur länge min gamla trotjänare PX80 varit igång och det visade sig att den stått igång 5350 timmar sedan 4-5 år tillbaka. Innan jag visste detta tyckte jag 200 timmar var galet mycket innan man skulle få börja leka med kalibrering.
Däremot kalibrering som jag ännu inte läst på om helt och hållet med de länkar ni givit tycker jag verkar knepigt i det sätt att vissa säger att enkla dvd/blueray-skivor med medföljande kalibrerings-skiva duger medan andra köper utrustning runt 1500kr.
Ska jag vara helt ärlig kan jag faktiskt ta och köpa en utrustning för drygt 1500kr om den kommer hålla i kanske 10år. Annars känns det mycket pengar att lägga på en tv för 12000kr. Tro mig jag vill ha bästa möjliga bild men pengar har en gräns.

Ska ta och läsa på om kalibrering men jag har ju lite tid på mig innan det är dags dvs 200 timmar drygt.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag köpte färgmeter och börja kalibrera själv. Väl värt pengarna och en jäkla skillnad på bild. Ni som aldrig kalibrerat själv och mätt skillnader före och efter visst antal timmar, ni behöver inte ens försöka skriva att ni vet något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bugg:

.....
Däremot kalibrering som jag ännu inte läst på om helt och hållet med de länkar ni givit tycker jag verkar knepigt i det sätt att vissa säger att enkla dvd/blueray-skivor med medföljande kalibrerings-skiva duger medan andra köper utrustning runt 1500kr.
.....

Skrivet av Laxpudding:

Vad man gör med DVE och andra testskivor är inte att kalibrera skärmens ljus, utan att man nivåjusterar skärmen i förhållande till signalen så att det inte klipper information eller på annat sätt skapar oönskade effekter. Detta bör man göra från första stund.

Vad som duger är såklart subjektivt för var och en, men precis som Laxpudding skriver så är testskivornas huvudsakliga uppgift att se till att all information visas. Att kalibrera skärmen gör att informationen som visas är korrekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Liten fråga ang kontrast. Varför ska man dra ned på kontrasten under inkörningsperioden?

Och om någon känner till en lista över inställningar för Panasonic st60 serien som man bör ändra för bästa möjliga bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Bildexpert 📺

Kontrastreglaget på en Panasonic-plasma reglerar ljusflödet och kan ses som en ventil för ABL:n.

"True Cinema" + testbilder för att hantera källorna är bästa inställningen utan att ta till mer regelrätt kalibrering.

Permalänk
Medlem

Hittade Evangelos "break in images" som består av ett testbilder i olika färger som jag kör som i slideshow i picutre mode på plasman i true cinema.

Är det någon som vet var man kan få tag i ett filter-blad för att göra en enklare kalibrering av COLOR och TINT. Dessa kalibreringar bilder finns på tex thx-filmer.
Vill ställa in TV nu innan och kalibera senare mer utförligt när man kört in tv:n i 100-200 timmar.

Rätt simpel och lättförståelig video där man gör enklare kalibrering: http://www.youtube.com/watch?v=md5lR1mp0Jg

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Kalibrering behövs ju visst. Galet att påstå annat. Sedan om du verkligen behöver mätverktyg det är ju upp till dig. Jag är en av många män som har lätt färgblindhet enligt vissa tester jag fick göra i mellanstadiet så att jag skulle fixa kalibrera 100 % korrekta färger själv är nog en utopi. Med det sagt så kanske det räcker att kalibrera färgerna så pass bra att ditt öga inte kan avgöra om det är korrekt eller ej. Kontrast etc är kanske bättre att sätta efter din syn ändå än någon dators.

Men jag har då aldrig sett en tv som ens gett nära optimal bild ut ur boxen. Tycker nästan det är här största skillnaden är mellan billigare och dyrare apparater att de går att kalibrera i mycket högre grad. Rummet tvn ska stå i måste ju tas hänsyn till också förutom att alla exemplar av samma modell inte ger identisk bild.

Kalibreringsskivor har jag kommit bra långt med. Hade vart kul kalibrera med spektrometrar och hela köret också kan ju ha fel och jag skulle uppleva det var värt ett par tusen till i alla fall på plasman. Min Sony W654 går inte att justera i lika hög grad och R473An jag hade innan knappt något alls.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bugg:

Är det någon som vet var man kan få tag i ett filter-blad för att göra en enklare kalibrering av COLOR och TINT. Dessa kalibreringar bilder finns på tex thx-filmer.
Vill ställa in TV nu innan och kalibera senare mer utförligt när man kört in tv:n i 100-200 timmar.

Jag köpte ett färgfilter för en spotlight. Provade att använda den innan jag köpte en kalibrator.

Jag bör dock påpeka att färgfilter tydligen inte fungerar lika bra på nya apparater som gamla CRT-skärmar. Jag har inte forskat så mycket mer kring det, men ska du inte köpa en kalibrator bör du kanske kolla upp det.

Skrivet av oqvist:

Kalibrering behövs ju visst. Galet att påstå annat. Sedan om du verkligen behöver mätverktyg det är ju upp till dig. Jag är en av många män som har lätt färgblindhet enligt vissa tester jag fick göra i mellanstadiet så att jag skulle fixa kalibrera 100 % korrekta färger själv är nog en utopi. Med det sagt så kanske det räcker att kalibrera färgerna så pass bra att ditt öga inte kan avgöra om det är korrekt eller ej. Kontrast etc är kanske bättre att sätta efter din syn ändå än någon dators.

Använder du inte mätverktyg är det ju inte riktigt en kalibrering heller. Just sayin'.

Angående kontrast så är det precis en sådan sak som man bör ställa in efter rådande ljus i rummet och inte efter någon specifik siffra. 200 cd/m2 är kanske perfekt i en ellada, men hemma i ett mörklagt rum kommer du inte sitta många minuter innan ögonen rinner av smärta.

Skrivet av oqvist:

Kalibreringsskivor har jag kommit bra långt med. Hade vart kul kalibrera med spektrometrar och hela köret också kan ju ha fel och jag skulle uppleva det var värt ett par tusen till i alla fall på plasman.

En kalibrator för 1500kr räcker för att en amatör ska komma igång. Om du är som mig och gillar att pilla med saker så är resan till målet halva nöjet. Bara kolla i min första post för instruktioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som mixtrat med en VT60 och lyckats hitta timings för högre refresh än 60hz?
Kört på patchen som tillåter högre pixel clock på hdmi, men kan inte få upp denna över 63hz.

Det borde ju finnas en viss chans att det går att hitta några fungerande timings, då den har stöd för att visa 96hz i 2d-läge och 120hz i 3d-läge.
Den accepterar dock inte några timings jag testat med, inte ens om man håller sig inom bandbredden för hdmi men sänker blanking, front porch, sync width etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Använder du inte mätverktyg är det ju inte riktigt en kalibrering heller. Just sayin'.

Angående kontrast så är det precis en sådan sak som man bör ställa in efter rådande ljus i rummet och inte efter någon specifik siffra. 200 cd/m2 är kanske perfekt i en ellada, men hemma i ett mörklagt rum kommer du inte sitta många minuter innan ögonen rinner av smärta.

En kalibrator för 1500kr räcker för att en amatör ska komma igång. Om du är som mig och gillar att pilla med saker så är resan till målet halva nöjet. Bara kolla i min första post för instruktioner.

Klart det är en kalibrering. Trodde jag mig kunna få en bild värd 1500 till hade jag köpt en. Går köpa begat och sälja vidare förvisso. Jag har dock inga problem med plasman så känns meningslöst.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Har gått igenom guiden lite och undrar hur länge jag får räkna med att det kommer ta för att göra min första kalibrering efter denna guide.

Var det stor skillnad på fullständig kalibrerad skärm från en kontrast och ljusstyrke-inställning.

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bugg:

Har gått igenom guiden lite och undrar hur länge jag får räkna med att det kommer ta för att göra min första kalibrering efter denna guide.

Svårt att säga hur lång tid det tar. Första gången på min nuvarande TV så satt jag kanske totalt 5-6h en kväll och pillade enbart på vitbalansen, men det var huvudsakligen för att jag inte riktigt visste hur allt fungerade eller vilken ljusstyrka m.m. som var passande för mitt rum. Sen så har jag lätt att fastna för dessa saker vilket gjorde att jag testade samma saker på 3 och 4 gånger men väldigt små variationer. Sen beror det såklart på hur mycket perfektionist du är och om du nöjer dig med ett DeltaE på runt 5, eller om du vill ha de så nära 0 som möjlig.

Antalet inställningar som man kan ändra spelar såklart också roll. Min första kalibrering gjorde jag på min gamla Samsung LCD och den hade i princip bara en 2-punkts vitbalansinställning som avancerad inställning medans min nuvarande Panasonic Plasma har 2- och 10-punkts vitbalans- och gammainställning, samt en fullfjädrad färginställning. På LCDn tog det kanske 2h första gången, jämfört med 6h+ på Plasman.

Skrivet av Bugg:

Var det stor skillnad på fullständig kalibrerad skärm från en kontrast och ljusstyrke-inställning.

Kontrast- och ljusstyrkeinställningen gjorde att detaljer i väldigt ljusa respektive mörka partier i film trädde fram tydligare, men skärmen hade fortfarande en röd ton (i THX-läget). Om en skärm lutar mot någon färg så kan det vara väldigt svårt att exakt sätta fingret på vad som känns fel med bilden om man inte vet exakt hur det bör se ut. Den tydligaste skillnaden kan man se om man har 2 bildinställningar som är likadana, för att sedan kalibrera en av dem och jämföra dem som före- och efterbilder. Ett tips är att fixa någon av kalibreringsskivorna under Links to Tools & Utilities och visa en gråskala på skärmen. Då kan man ganska tydligt se om din skärminställning drar åt något håll.

Om det blev en stor skillnad eller inte är svårt att svara på eftersom det är väldigt subjektivt. Jag är som sagt lite av en perfektionist så för min det blev det en stor skillnad, men för en person som inte är lika känslig så är det kanske inte värt att lägga ut 1500 spänn på något som denne i slutändan tycker gjorde en väldigt marginell skillnad. Oavsett vilken person du är så kan jag nästan garantera dig att du kommer att se en skillnad.

Visa signatur