ASIC quality på GPU-Z. Komplett.se byter ut ditt kort om du inte är nöjd.

Permalänk
Medlem

77.8% och 83.0% på mina två 780 DCIIOC
Kör på +111 MHz på coren i Precision X, vilket resulterar i 1163MHz (77.8%) respektive 1176MHz (83.0%).
Dock har jag inte satt mig ner och pressat riktigt än.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

83.2 % 84.1 % och 79 % Titan.

Såg ju tok bra ut

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

77.8% och 83.0% på mina två 780 DCIIOC
Kör på +111 MHz på coren i Precision X, vilket resulterar i 1163MHz (77.8%) respektive 1176MHz (83.0%).
Dock har jag inte satt mig ner och pressat riktigt än.

Fina värden, skiljer dock väldigt lite. Bara 5.2% så svårare att se skillnaden mellan dom.
1300mhz+ på båda borde inte vara något som helst problem!

Om du byter bios förstås! Att sitta och pressa på stockbios med låg powerlimit så kan man inte åstadkomma mycket.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk

fan, bara 84,9% på mitt asus dcII, skall man chansa och lämna tillbaks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[*KH*:

Morierty;13980058']fan, bara 84,9% på mitt asus dcII, skall man chansa och lämna tillbaks?

Beror ju på vad din dcII kylare sitter monterad på.

Edit kollade dina trådar. Ser att du har ett 560.
Nä 84% är helt ok!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dock klockar 7000 serien skit bra + vapor X har ej refrens PCB om jag inte har fel.

ASIC-värdet kan väl inte räknas ut från en PCB eller kylare? Och Tobbe pratar om "premium kort", dessa har oftast inte referens PCB eller kylare.
Måste väl sitta i chippet, Tobbe skriver tydligt, men felaktigt enligt mig, att ASIC är kvalitén på chippet.

Om det du skriver stämmer, så ger det mig ännu mer vatten på kvarnen, att ASIC är något närmast helt meningslöst att bry sig om, därför att värdet utgår isåfall från flera parametrar.

Om nu ASIC-värdet vore hela sanningen så skulle inte mitt kort klara av 1200-1250MHz.
Oavsett PCB, design eller om "7000-serien klockar bra". Antingen har värdet en innebörd eller så har den det inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

78% på mitt Titan, får väl anses som okej i sammanhanget.

GK110 är den mest komplexa kretsen som någonsin tillverkats. Du ska vara nöjd! Svårt att ha hög yield på en sån stor krets. Den mäter 2x294mm.
Dom få ex som är hela skeppas iväg som beräknings kort.

Mitt ena 780 Lightning har 67,4% medans det andra har 79,2%.

Skiljer ganska rejält mellan dom 2 i hur dom överklockar. Kortet med sämre kvalitet behöver mer volt för att vara stabil och går varmare. Just nu flaskas dom av mitt gamla system så dom båda når "bara" 1370Mhz. Innan mobo och psu säger stopp.

Ska testa dom en sväng till när jag kan pressa dom rejält med nya riggen som snart är klar väntar bara på moderkortet nu.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk

ASUS geforce GTX 680 Directcu II top (ja, med den gigantiska 3-slots kylaren..)

72,3%... Hade hoppats på lite högre, med tanke på att det är ett TOP kort. Men man får väl vara nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har inte läst hela tråden, men jag vill nog slå hål på ASIC-myterna.
Mitt 7950 från Sapphire, med Vapor-X kylen, har 59.1% ASIC.

Det är superstabilt med 1200MHz på core.

edit: 14 dagars öppet köp har alla näthandlare(enligt lag), så vill man testa ASIC är man fri att välja vilken ÅF som helst.
Inget specifikt för komplett.se

Ja klart du kan nå 1200 med en dålig ASIC men inte på samma temps som en med hög ASIC.
Posta gärna dina temps och volt då också.
Sen förstår jag inte. Har folk låg standard? 1100-1200Mhz är ju ingenting?

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

ASUS geforce GTX 680 Directcu II top (ja, med den gigantiska 3-slots kylaren..)

72,3%... Hade hoppats på lite högre, med tanke på att det är ett TOP kort. Men man får väl vara nöjd

Lightning 780 har inte häller 2 slot utan 2.5 Ska man överklocka på luft måste det vara stort så äre.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Lightning 780 har inte häller 2 slot utan 2.5 Ska man överklocka på luft måste det vara stort så äre.

så sant man får lida lite för att få det bra helt enkelt!

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Beror ju på vad din dcII kylare sitter monterad på.

Edit kollade dina trådar. Ser att du har ett 560.
Nä 84% är helt ok!

heh, det var ett tag sen, sitter på ett asus 780 dcII oc nuförtiden.

Permalänk
Medlem

så sant man får lida lite för att få det bra helt enkelt!

Har man ett väl tilltaget moderkort med många 16x platser så varför inte? Finns ingen anledning att låta bli då.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Mitt 680 är fabriks-klockat till cirkus 1200mhz, hur mycket längre tror du jag kommer innan det inte funkar mer?
kör nu 1250 på stock-voltage.

på 72.3% Quality som sagt

Skrivet av Tobbbe__:

Har man ett väl tilltaget moderkort med många 16x platser så varför inte? Finns ingen anledning att låta bli då.

ja typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[*KH*:

Morierty;13980137']heh, det var ett tag sen, sitter på ett asus 780 dcII oc nuförtiden.

Haha jaha men då vare ju ännu bättre ^^ congratz

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Mitt 680 är fabriks-klockat till cirkus 1200mhz, hur mycket längre tror du jag kommer innan det inte funkar mer?
kör nu 1250 på stock-voltage.

på 72.3% Quality som sagt

Ja det är svårt att svara på bara sådär. Du måste själv testa dig fram. Starta Heaven 4.0 extrem i fönster och öka helt enkelt din core med 15min mellanrum tills det krashar. Där haru din max oc på stock volt. Vill du högre än det så är biosflash och volt modd som gäll! Rbbys tool borde tillåta dig att passera 1.212mV och även 1.350mV. Men det är inget jag skulle göra på luft.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Ja det är svårt att svara på bara sådär. Du måste själv testa dig fram. Starta Heaven 4.0 extrem i fönster och öka helt enkelt din core med 15min mellanrum tills det krashar. Där haru din max oc på stock volt. Vill du högre än det så är biosflash och volt modd som gäll! Rbbys tool borde tillåta dig att passera 1.212mV och även 1.350mV. Men det är inget jag skulle göra på luft.

Yes, ska göras kan skriva hur det gick senare!

Permalänk

Så man har två kort, som är bra och stabila att overclocka med då?

Asus 7870 = asic 83.7%

Sapphire 7870 = asic 76.8%

Om jag inte fallat all läsning fel. Eller har man det? ! =\

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

99 % a du 1350 minst på coreclock.

Börjar misstänka att 99,5% är en felläsning.
Den ville inte dra runt 1290 i mer än 2 sekunder i Unigine Valley. (ensamt kort.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ja klart du kan nå 1200 med en dålig ASIC men inte på samma temps som en med hög ASIC.

Nja, jag vet inte, tycker jag har mer än OK temps i förhållande till o/c, spänning och fläkthastighet.

Men å andra sidan så länge temperaturerna är OK och det är stabilt så kvittar det väl?
Vi är ju på Sweclockers och ASIC-informationen om något riktar sig till överklockare.
Och "vi" är inte rädda för lite extra spänning vad jag vet, så länge allt som sagt är stabilt och inom temperaturerna.

Hade faktiskt två kort här hemma när jag skulle köpa ett 7950 för snart ett år sedan.
Ett Gigabyte Windforce och ett Sapphire Vapor-X.

Gigabyte hade ASIC runt 75%, stockvolt 1.250. 1000MHz från fabrik.
Försökte mig på att överklocka det, stannade redan vid 1090MHz.

Sapphire Vapor-X, ASIC 59.1%. Stockvolt 1.150(?), 850MHz från fabrik.
Stoppar inte ens vid 1200MHz. Och då har jag ändå inte mycket mer spänning än vad Gigabyte kortet hade som stock.

Det finns inget samband mellan hög O/C och högt ASIC-värde, det är vad jag vill ha sagt. Har inte hittat något som tyder på det.
Bara för att du kan köra "stockvolt" så innebär det inte att du kan överklocka så mycket mer för det, allt handlar inte om temperaturer.

För mig och många andra så är ASIC-värdet lika värdefullt som Windows Experience Index...
Det finns så många trådar om detta; overclock.net, anand, Tom's, TPU osv

Du ville ha åsikter i ditt första inlägg, jag presenterar här åsikter.
Och tycker att tråden gör stor skada, särskilt om nybörjare börjar titta in här och jämför ASIC-värden och börjar skicka tillbaka kort p.g.a den faktorn utan att ens ha testat att överklocka.

Skrivet av Tobbbe__:

Posta gärna dina temps och volt då också.

Kan jag göra, även om jag finner det irrelevant.
Vilken bench eller spel vill du att jag kör?

Kan börja med att skriva ner lite resultat, brukar alltid ha igång GPU-Z så.
Spelade allt från Americas Army, CS:GO, BF3 till Farcry 3 igår.

Max värden:
Core 67c
Fläkt 48%

VRM1 76c
VRM2 75c

VDDC 1.266 (peakar över 1.250 precis när man avslutar ett spel...)
VMDDC 1.625

Skrivet av Tobbbe__:

Sen förstår jag inte. Har folk låg standard? 1100-1200Mhz är ju ingenting?

350-400MHz överklock på core är inte direkt dåligt eller tycker du seriöst det? Tror nog många håller med mig där.
Jämför gärna röda äpplen med röda äpplen, 780(Lightning) har stockclock 980MHz utan boost?
Om du inte når minst 1400MHz på det kortet, med så "påkostad" elektronik/PCB som det har, så är det ju verkligen låg standard.

Skulle nog säga att 1200-1250MHz för ett 7950 är väldigt bra. Särskilt med tanke på din teori om lågt ASIC-värde.
Det krasar din teori fullständigt och det kan du inte riktigt hantera utan börjar då istället prata om låg standard, i brist på sakliga argument.

Det om något är lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Börjar misstänka att 99,5% är en felläsning.
Den ville inte dra runt 1290 i mer än 2 sekunder i Unigine Valley. (ensamt kort.)

Vad har du för gpu och vilken volt har kortet under load? Kontrollera med gpuz eller afterburner. Vissa tillverkare begränsar hur mycket man kan ändra volten. Även om man låser upp med msi afterburner/evga precision x så är man begränsad till tex 1087mV. Då krävs bios flash till en upplåst bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Har du tid någon dag så posta lite tester när du kör korten en och en.
GPU1
+Core
+Mem
+mV
Max temp
GPU2

Det jag kan säga är att det understa kortet klockar inte lika bra som det översta.
Något som är konstigt dock är att efter jag skaffade det översta, vilket också är det nyaste så har jag lyckats klocka högre än vad jag kunnat gjort förut.

Innan jag körde SLI och enbart på den med 65% så kunde jag inte ens överklocka över +50MHz på core utan att drivrutinen dog. Jag lyckades dock med modifierade drivrutiner komma upp till +90MHz.

Memory klocken kunde jag glömma total också.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nja, jag vet inte, tycker jag har mer än OK temps i förhållande till o/c, spänning och fläkthastighet.

Men å andra sidan så länge temperaturerna är OK och det är stabilt så kvittar det väl?
Vi är ju på Sweclockers och ASIC-informationen om något riktar sig till överklockare.
Och "vi" är inte rädda för lite extra spänning vad jag vet, så länge allt som sagt är stabilt och inom temperaturerna.

Hade faktiskt två kort här hemma när jag skulle köpa ett 7950 för snart ett år sedan.
Ett Gigabyte Windforce och ett Sapphire Vapor-X.

Gigabyte hade ASIC runt 75%, stockvolt 1.250. 1000MHz från fabrik.
Försökte mig på att överklocka det, stannade redan vid 1090MHz.

Sapphire Vapor-X, ASIC 59.1%. Stockvolt 1.150(?), 850MHz från fabrik.
Stoppar inte ens vid 1200MHz. Och då har jag ändå inte mycket mer spänning än vad Gigabyte kortet hade som stock.

Det finns inget samband mellan hög O/C och högt ASIC-värde, det är vad jag vill ha sagt. Har inte hittat något som tyder på det.
Bara för att du kan köra "stockvolt" så innebär det inte att du kan överklocka så mycket mer för det, allt handlar inte om temperaturer.

För mig och många andra så är ASIC-värdet lika värdefullt som Windows Experience Index...
Det finns så många trådar om detta; overclock.net, anand, Tom's, TPU osv

Du ville ha åsikter i ditt första inlägg, jag presenterar här åsikter.
Och tycker att tråden gör stor skada, särskilt om nybörjare börjar titta in här och jämför ASIC-värden och börjar skicka tillbaka kort p.g.a den faktorn utan att ens ha testat att överklocka.

Kan jag göra, även om jag finner det irrelevant.
Vilken bench eller spel vill du att jag kör?

Kan börja med att skriva ner lite resultat, brukar alltid ha igång GPU-Z så.
Spelade allt från Americas Army, CS:GO, BF3 till Farcry 3 igår.

Max värden:
Core 67c
Fläkt 48%

VRM1 76c
VRM2 75c

VDDC 1.266 (peakar över 1.250 precis när man avslutar ett spel...)
VMDDC 1.625

350-400MHz överklock på core är inte direkt dåligt eller tycker du seriöst det? Tror nog många håller med mig där.
Jämför gärna röda äpplen med röda äpplen, 780(Lightning) har stockclock 980MHz utan boost?
Om du inte når minst 1400MHz på det kortet, med så "påkostad" elektronik/PCB som det har, så är det ju verkligen låg standard.

Skulle nog säga att 1200-1250MHz för ett 7950 är väldigt bra. Särskilt med tanke på din teori om lågt ASIC-värde.
Det krasar din teori fullständigt och det kan du inte riktigt hantera utan börjar då istället prata om låg standard, i brist på sakliga argument.

Det om något är lågt.

Du jämför 2st 7950 kort från 2 olika tillverkare med helt olika PCBer. Dina argument fallerar redan där.
Gygabyte. 6+6pin färre strömfaser. Sämre än reference pcb från nvidia. Den saknar kylning på mosfetsen också.

Med denna PCB kan du inte förvänta dig underverk direkt. Oavsätt vilken ASIC.

Sapphire Vapor-X har en uppgraderad strömförsörjning 8+6pin 8 Faser betydligt bättre kylning också då det är en 2.5slots kylare.

Kul när du räknar på dina egna clocks så räknar du från AMD stock clocks men när du räknar hur många mhz jag ökat så börjar du på MSI's 980mhz fabriksöverclockning!

863mhz är stock för gtx780. Så om jag får hjälpa dig med matten lite. 1370-863=507mhz+.

Sen tror jag ingen skickar tillbaka sitt grafikkort innan dom testat att överclocka det.
Hur kan den här tråden göra stor skada. Det är snarare en väldigt bra förklaring för många som sitter där hemma med sitt UBER kort som kostade guld och gröna änkar. Sen så överklockar det hemskt, går varmt vid minsta volt överclockning.

Som jag sa förut har man vattenkylning ja då behöver man inte bry sig om ASIC lika mycket. Men sitter man på en 2slots luftkylare kan det göra natt och dag.
Och trådens första fokus som var tydligt i mitt första inlägg när jag startade tråden var att jag ville att alla PREMIUM kort skulle ha hög ASIC. GALAXY gör det varför kan ingen annan?

Håller du inte med om att om vi tar det här som exempel. Samma clocks, samma gpu samma PCB. Men olika ASIC.
Kort 1. 60% ASIC 1200mhz OC 1.25mV. Max temp vid load är 85c
Kort 2. 85% ASIC 1200mhz OC 1.20mV. Max temp vid load är 65c

Vilket kort skulle du helst ta?

Jag håller med om att det finns exempel där ett lägre ASIC kort klockar högre än sin högre dito. Dock till priset av högre volt och temperaturer.
Jag vill absolut att det ska finnas en debatt angående det här ämnet. Vi är trots allt på ett internetforum.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Du jämför 2st 7950 kort från 2 olika tillverkare med helt olika PCBer. Dina argument fallerar redan där.
Gygabyte. 6+6pin färre strömfaser. Sämre än reference från nvidia. Den saknar till kylning på mosfetsen också.
http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/MSI-GB-HD...

Med denna PCB kan du inte förvänta dig underverk direkt. Oavsätt vilken ASIC.
http://www.techspot.com/articles-info/496/images/Image_12.jpg

Sapphire Vapor-X har en uppgraderad strömförsörjning 8+6pin 8 Faser betydligt bättre kylning också då det är en 2.5slots kylare.
http://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/HD_7950_Vapor-X/i...

Kul när du räknar på dina egna clocks så räknar du från AMD stock clocks men när du räknar hur många mhz jag ökat så börjar du på MSI's 980mhz fabriksöverclockning!

863mhz är stock för gtx780. Så om jag får hjälpa dig med matten lite. 1370-863=507mhz+.

Sen tror jag ingen skickar tillbaka sitt grafikkort innan dom testat att överclocka det.
Hur kan den här tråden göra stor skada. Det är snarare en väldigt bra förklaring för många som sitter där hemma med sitt UBER kort som kostade guld och gröna änkar. Sen så överklockar det hemskt & går varmt vid minsta volt överclockning.

Som jag sa förut har man vattenkylning ja då behöver man inte bry sig om ASIC lika mycket. Men sitter man på en 2slots luftkylare kan det göra natt och dag.
Och trådens första fokus som var tydligt i mitt första inlägg när jag startade tråden var att jag ville att alla PREMIUM kort skulle ha hög ASIC. GALAXY gör det varför kan ingen annan?

Hur ska du ha det? Pratar du om ASIC-värdet(som då enligt dig, är en måttstock för kvalitén på chippet)
eller pratar du om olika PCBer/kylanordningar?

Givetvis har olika kort olika förutsättningar beroende på bl.a kyl och strömförsörjning.
Men det har inget med ASIC-värdet att göra...

Vapor-X är ingen 2.5 slots kyl. På mitt mobo tar det åtminstone "bara" upp 2 slots.
8+8 har jag också. Men vad har det med ASIC-värdet att göra?
Obegripligt, läs på hur man får fram ASIC-värdet och vem som bestämmer det värdet.

Gigabytes Windforce är också en rejäl kylanordning, t.om värre än Vapor-X.

Angående 780(lightning som du väl har?) så gick jag på kompletts information, 980MHz utan boost. Är det "bara" 863 på ett Lightning?
7950 har btw 800MHz, Vapor-X har 850 och jag räknade på 850 och inte 800.

Jag frågar, för jag finner inte riktigt svaret helt tydligt i ditt första inlägg.
Varför vill du ha hög ASIC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hur ska du ha det? Pratar du om ASIC-värdet(som då enligt dig, är en måttstock för kvalitén på chippet)
eller pratar du om olika PCBer/kylanordningar?

Givetvis har olika kort olika förutsättningar beroende på bl.a kyl och strömförsörjning.
Men det har inget med ASIC-värdet att göra...

Vapor-X är ingen 2.5 slots kyl. På mitt mobo tar det åtminstone "bara" upp 2 slots.
8+8 har jag också. Men vad har det med ASIC-värdet att göra?
Obegripligt, läs på hur man får fram ASIC-värdet och vem som bestämmer det värdet.

Gigabytes Windforce är också en rejäl kylanordning, t.om värre än Vapor-X.

Angående 780(lightning som du väl har?) så gick jag på kompletts information, 980MHz utan boost. Är det "bara" 863 på ett Lightning?
7950 har btw 800MHz, Vapor-X har 850 och jag räknade på 850 och inte 800.

Jag frågar, för jag finner inte riktigt svaret helt tydligt i ditt första inlägg.
Varför vill du ha hög ASIC?

Ja enligt mig och väldigt många också. Det är vida känt att ASIC är just det. En måttstock för kvalitet. Låg leakege är just det.
När du jämför ett billigt kort mot ett med påkostad strömförsörjning och större kylare så måste jag ju ta upp det. En hög ASIC är ju värdelös om pcb inte kan leverera precis ström med låg ripple.

Än en gång jo det är en 2.5slot Citerar direkt från overclockersclub. Du vet inte inte ens vad du har för grafikkort där sjönk din trovärdighet något.
Here is where the vaunted Vapor-X cooler is a disadvantage though: it requires more than 2 slots of space on your motherboard. Unless you have a very odd board with enough room for three or four 2.5 slot cards, you won't be running anything other than standard two-card Crossfire
http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_7950_vaporx/2.htm

I bland entusiaster så räknar man alltid från tillverkarens stock corespeed. Annars blir ju allt knas.
Det är max klock som betyder något. Vad kortet levereras med är ju irrelevant fakta.

Jag strävar efter en hög ASIC därför att med hög ASIC så är kärnan stabil på lägre volt. Så enkelt!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Om man skulle prova att överklocka mitt 680 då.
77,5% borde vara helt okej ändå.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

90,8% på mitt 560Ti OC. Man kanske skulle ta och försöka överklocka det lite till?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

En hög ASIC är ju värdelös om pcb inte kan leverera precis ström med låg ripple.

Det är ju någonstans hit jag vill komma.
Framgår inte av ditt första inlägg, alldeles glasklart, att det är en kombination av flera faktorer du pratar om.
(Även om det för mig är självklart så ville jag ändå få det bekräftat av dig)

Läser man lite snabbt, som man gärna gör som nybörjare, så är låg ASIC = skit och bör returneras enligt dig.

Skrivet av Tobbbe__:

Än en gång jo det är en 2.5slot. Du vet inte inte ens vad du har för grafikkort där sjönk din trovärdighet något.

Ok, för mig är en 2-slots kyl just en kyl som tar 2 PCI-platser. Men kallas det av "entusiaster" för 2.5slot så ok.

Men jag vet precis vad jag har för kort, har plockat ner både kyl och heatsink, så vet exakt vad jag har för minnesmoduler också.
Dessutom har jag inte som bilden visar 8+6, utan 8+8.
Vapor-X med 8+6 är väldigt sällsynt, tidiga exemplar med problem med VRM-temperaturer och helt annorlunda heatsink mot PCBn.(mot minnesmoduler/VRM givetvis)

Skrivet av Tobbbe__:

I bland entusiaster så räknar man alltid från tillverkarens stock corespeed. Annars blir ju allt knas.
Det är max klock som betyder något. Vad kortet levereras med är ju irrelevant fakta.

Ok. Så ditt kort fixar 507MHz O/C, det är nice må jag säga.
Mitt "sunkiga" 7950 fixar bara 450MHz, kanske rätt OK ändå med tanke på min låga ASIC?

Skrivet av Tobbbe__:

Jag strävar efter en hög ASIC därför att med hög ASIC så är kärnan stabil på lägre volt. Så enkelt!

Vad blir vinsten? 20 års livslängd på kortet?
Givetvis vinner du eventuellt lägre temperaturer, upp till en viss nivå av överklock.
Sedan måste spänning upp, upp, men det är inte per automatik så att du når en högre överklock, jämfört med någon med lägre ASIC.

Har du källor på detta isåfall? Sen är det väl bäst att vi håller oss till ett kort och jämför det med andra likadana.
Det är givetvis dumt att jämföra ett 7950 med ett 780. Eventuellt kanske precisionen och sanningshalten i ASIC-värdet är mer pålitligt och mer korrekt med nyare modeller och kort? 7950 är ju rejält gammalt nu.

Dock undrar jag isåfall varför t.ex Asus Matrix korten har låg ASIC, generellt runt 65%?
Om det nu skulle vara "bevis" på "kvalité"?
Matrix korten måste väl ändå tillhöra premium-segmentet? Åtminstone om man ser till prislapp, kylning och PCB?

Och Matrix korten klockar riktigt bra, inget ovanligt att se 1300MHz+ på core på deras 7970.

Därför att;
Låg ASIC = högt läckage, kortet kommer skala bra under kyla och inte balla ur av hög spänning
Hög ASIC = kortet kommer inte behöva så hög spänning vid samma klock, men det kommer aldrig nå extremt hög o/c

Vad har du själv för spänning, fläkthastighet och temperaturer?
För jag menar vitsen, särskilt med "premium" kort åla Lightning, Matrix etc, måste ju vara att överklocka, överklocka och överklocka.
Och för att överklocka, överklocka och överklocka krävs det powah, spänning.

Detta är något som ett kort med hög ASIC inte hanterar bättre än ett med lågt ASIC, särskilt inte under extrem kylning.
Och extrema kort ska väl utrustas med extrem kylning, annars ingen vits att gå "premium".

Permalänk

Det ger en förklaring på varför det är en ~40MHz skillnad på mina Titaner det med högre ASIC 79% går även svalare än mitt andra som jag kanske borde ta och göra något åt med sina 63,8%

ASIC 79
http://imgur.com/wUwKBCs

ASIC 63.8
http://imgur.com/23E3VpC

Jag kör förvisso ingen OC på mina kort, har inte känt något behov utav det men vem vet i framtiden.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

ASIC 64.7 med asus gtx 660
inte undra på att den klockade fint

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.