AMD antyder om säljstart för Radeon R9 290X den 25 oktober

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DatorMuppen:

Såg just att preliminära priset på Inet har kommit för 290X Asus och MSI+BF4 Premium på 9999kr.....preliminära ja, jo ja tackar!?
Det kommer inte att gå under 6000kr vid säljstart, snarare 7000kr om inte mer.

Är det ett fantasi pris de bara måste sätta ut eller?

http://www.inet.se/produkt/5410046/asus-radeon-r9-290x-hawaii...

Det har diskuterats ingående i flera andra trådar. Priset var från början 7290 kr men de blev tvingade att ändra efter påtryckningar från AMD. Priset ingår nämligen också i NDA som du kanske märkt och då får ju butikerna inte släppa det heller. Så därför sattes 9999 kr som en godtycklig siffra så länge. 7290 kr stämmer för övrigt fint med amerikanska priser på samma paket som låg på $729. Så det ser ut som om de bara satte 10 gånger dollarpriset som lanseringspris som de brukar göra. Det är dock sällan vad det faktiskt kommer kosta när det faktiskt lanserat. Jag har länkat bilder till prisjakt så många gånger nu som tydligt visar exakt samma mönster. Ett pris sätts innan lansering när butikerna lägger upp varorna. Sedan rasar det på lanseringsdagen till det faktiska marknadspriset. Det brukar ligga på runt 8 kr per dollar så om priset på $729 stämde i USA så betyder det ca 5800 kr, plus minus en hundralapp eller två, här i Sverige. Dock är det ju ett begränsat erbjudande så det är möjligt att det går lite dyrare bara därför. Fast det här är ju fortfarande ett specialpaket med ett rätt dyrt spel också. Så det är lite lurigt att gissa sig till priset på bara grafikkortet utifrån det. De flesta gissningarna verkar ligga mellan 5000 och 6000 kr vilket baseras på ett pris i USA på mellan 600 och 700 dollar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

det beror på hur mycket pengar de vill tjäna och jag tror de vill maximera vinsten. om AMD varit ensamma i toppen hade det varit en annan sak. nu tror jag de vill öka snittpriset för grafikkort de säljer, tror inte det är någon större skillnad kostnadsmässigt för dem att ta fram 290X jämfört med 280X
Sätts priset så högt för 290X blir det svårt att motivera kostnaden när 280X inte kostar speciellt mycket, då riskerar de att många mer väljer 280X istället för att tippa över mer försäljning mot 290X där vinsten är bra mycket högre

Vad kostade 5870 när det var herre på täppan i många månader? Eller 7970 innan GTX 680 släppts. Inga Titan-nivåer där trots större prestandaförsprång.
Och som sagt, man kan inte begära att grafikkort i 5000-kronorsklassen ska vara nästan dubbelt så snabba som 2500-kronorsklassen. Det har aldrig fungerat så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det kändes lite som du körde en Vanheden här! Eller är det bara jag som blev förvirrad?

http://www.youtube.com/watch?v=AMJoNvpcMbY

Vad är det du inte hänger med på? Att det finns utrymme för lite högre pris än "normalt" för AMD kort eller att marknaden behöver återhämta sig efter en längre tids dykning i pris där delar av konsumenterna blir snålare och snålare och kräver mer och mer för mindre pengar vilket i långa loppet inte är hälsosamt.
Att vissa inte gillar mer normala priser är deras problem men vill man ha AMD kvar så är det bara att betala lite mera för samma vara eller välja snäppet under i prestanda om man har budget som inte rymmer det man suktar efter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Discokungen
Skrivet av mr_svahn:

De sätter det priset för att de till vilket pris som helst vill undvika att höja priset på sidan när det fastställs, ifall det är någon som förbokat och redan betalat för sitt exemplar då de skulle bli tvugna att pröjsa mer, nu kan de istället skicka ut ett sprillans nytt grafikkort + skicka tillbaka pengar till de kunderna.

Jag har bestämt för mig att butiker inte får höja priset på en bokad vara. De får däremot sänka det.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad kostade 5870 när det var herre på täppan i många månader? Eller 7970 innan GTX 680 släppts. Inga Titan-nivåer där trots större prestandaförsprång.
Och som sagt, man kan inte begära att grafikkort i 5000-kronorsklassen ska vara nästan dubbelt så snabba som 2500-kronorsklassen. Det har aldrig fungerat så.

Kommer jag ihåg rätt så låg 7970 på strax över 4000

Hur mycket prestanda man kan begära av ett kort beror på konkurrensen. nVidia har två kort som legat före AMD snabbaste med en processor, dels Titan och även 780. 780 har legat en bit över 7970 i pris medan titan funnits för den lilla skaran som skiter i priset

Permalänk
Medlem

Det måste hamna under 5000 om det ska vara intressant ur konkurrenssynpunkt mot Nvidia. För tex 4500 kommer det att bli en storsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Kommer jag ihåg rätt så låg 7970 på strax över 4000

Hur mycket prestanda man kan begära av ett kort beror på konkurrensen. nVidia har två kort som legat före AMD snabbaste med en processor, dels Titan och även 780. 780 har legat en bit över 7970 i pris medan titan funnits för den lilla skaran som skiter i priset

Nej, det kom för 5500:- för att snart sjunka några hundringar till runt 5200:-. Faktum kvarstår. Även med ett försprång på 35% så tog inte AMD ut några överpriser med 7970.
Att 290X kan kosta 5000+ med 30% högre prestanda än 280X är inget konstigt alls. Det är fullkomligt normalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Jag har bestämt för mig att butiker inte får höja priset på en bokad vara. De får däremot sänka det.

Okej, det låter vettigt faktiskt.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Att 290X kan kosta 5000+ med 30% högre prestanda än 280X är inget konstigt alls. Det är fullkomligt normalt.

Självklart kan de sätta vilket pris som helst men om de vill sälja bra så är den taktiken ganska underlig.
Dyrare än deras dubbelmacka 7990 isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Självklart kan de sätta vilket pris som helst men om de vill sälja bra så är den taktiken ganska underlig.
Dyrare än deras dubbelmacka 7990 isåfall

Inte det minsta underlig, det är så det varit i många år vid liknande situationer. Som det ser ut nu så kommer den ge bättre pris/prestanda än GTX 780 och GTX Titan vilket får anses vara alternativen, så vad är problemet? Kostar den 5000:- så är det inte för högt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Vad är det du inte hänger med på? Att det finns utrymme för lite högre pris än "normalt" för AMD kort eller att marknaden behöver återhämta sig efter en längre tids dykning i pris där delar av konsumenterna blir snålare och snålare och kräver mer och mer för mindre pengar vilket i långa loppet inte är hälsosamt.
Att vissa inte gillar mer normala priser är deras problem men vill man ha AMD kvar så är det bara att betala lite mera för samma vara eller välja snäppet under i prestanda om man har budget som inte rymmer det man suktar efter.

Vill man ha AMD kvar så får man betala mer för mindre? Det beror ju helt på hur kortet presterar och hur det prissätts? Du, jag och alla andra vet ju inte riktigt ännu. Det "verkar" ju ligga nära eller jäms med Titan i prestanda så jag förstår nog inte riktigt hur du resonerar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vill man ha AMD kvar så får man betala mer för mindre? Det beror ju helt på hur kortet presterar och hur det prissätts? Du, jag och alla andra vet ju inte riktigt ännu. Det "verkar" ju ligga nära eller jäms med Titan i prestanda så jag förstår nog inte riktigt hur du resonerar.

Finns INGET som säger att AMD SKA vara billigare än nvidias motsvarande oavsett prestanda hit eller dit, bara varit så mer ofta än sällan på senare tid pga lägre prestanda.
Finns inget som säger att 290X skall kosta under 4000kr eller 4500kr whatever, allra minst i dagens läge.
Nämner aldrig nåt om prestanda hit eller dit då det inte finns nåt som kan antas vara seriösa och opartisk fakta hur det presterar bara att mer normala priser behövs med jämna mellanrum då alla med en sund ekonomisk grundsyn inser att högre prestanda till lägre pris inte håller i längden utan brytpunkter måste genomföras där priset på ett eller annat sätt justeras uppåt med prestandan för att sen sakta sjunka i takt med nya kort med mer prestanda till lägre pris.
Tyvärr har vi giriga och snåla konsumenter som inte inser vad som är bäst i långa loppet, att långsamt strypa AMD pga låga priser och sen får leva med konstant högre priser eller nu ta en runda med normala priser som kommer gå ner när Maxwell och AMD:s konkurrent landar senare halvan av 2014.
Har man inte budget för ett normalt prisatt 290x får man nöja sig med ett 290 eller 280x, svårare än så är det inte.

Påstår jag att man betalar mer för mindre?, påstår bara att man får betala normalpris för prestandan, inte reapris som föregående generationer.

När 290x också presterar bättre än 7970 så betalar man mer för mer prestanda och det har aldrig varit helt linjärt och än mindre så i framtiden när det kommer bli dyrare att uppnå prestandaboosten när nyttan av mindre tillverkningsteknik i stort sett blir noll och enbart arkitekturen och andra optimeringar styr ökningen när nyttan av 20nm över 28nm är mindre än 28nm över 40nm i sig.

Sen har det INTE varit en hemlighet att priserna skulle vara mer normala med rykten om 599USD/6000kr sen ett bra tag tillbaka, vore skillnad om ryktet sagt 3500kr och sen landat på 5500kr eller 9990kr bara för man kan ta betalt vilket AMD SKA göra när utrymme finns precisi som nvidia gjort med titan och 780.

Permalänk
Medlem

Presterar ungefär som titan så borde kosta ungefär som titan, alltså 7-8000. Sen går det väl om med mantle, bättre drivisar m.m.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt 290x kommer vara lite billigare än titan, och vara det bättre alternativet för BF4. Kan tänka mig att det landar på 6500-7500 i svenska butiker. Själv siktar jag på 290, och hoppas få tag i det billigare än 4500.. vad har man förutom hoppet!

Visa signatur

i5-2500K, Noctua NH-D14 ,ASUS P8Z68-V/GEN38GB PC6400, 16GB Corsair 1600MHz Vengeance, 2*XFX HD6950 1GB, Fractal Design Newton R2 1000W, Antec P280,BenQ G2420HDBL + BenQ G2420HDB, Razer BlackWidow Ultimate, Logitech G700, Steelseries Qck+ Fnatic edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Då bör kortet vara nästan dubbelt så snabbt som 280X. Är det 50% snabbare tror inte jag de kan gå över 5000 om de vill sälja bra

När någonsin har priset speglat prestandan?

GTX titan kostar mer än dubbelt så mycket som GTX 770 men presterar inte på långa vägar 50% mer.

Skrivet av Uzanar:

Jag gissar på 6000kr, våga gå emot strömmen!

Hipster!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

GTX titan kostar mer än dubbelt så mycket som GTX 770 men presterar inte på långa vägar 50% mer.

Priset brukar spegla prestandan rätt okej. Dock är sambandet inte linjärt.

Permalänk
Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Företagsekonomi är inte spelprestanda ;), finns fler variabler att ta hänsyn till

Permalänk

Det har väl alltid varit så att ju högre prestanda ett grafikkort har desto högre pris/prestanda har det. Talesättet "Det kostar att ligga på topp" passar väldigt bra in när det gäller grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Får man gissa på 4500kr, för att sedan gå ner till 4000kr och bli kortet alla köper.

Du menar nästan alla för jag vill inte besudla min burk med ett AMD-kort.
Hade en negativ upplevelse för 10år sen med ett Radeon-kort och bestämde mig då att nu är det Nvidia som gäller och det har jag hållit på sen dess.

Nu har jag siktet inställt på ett Titan, inte för att jag behöver det utan bara för att det är det värsta (singelprocessor) kortet Nvidia har, fast jag önskar att priset sjunker lite innan ett eventuellt köp.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoppanH:

Hade en negativ upplevelse för 10år sen med ett Radeon-kort och bestämde mig då att nu är det Nvidia som gäller och det har jag hållit på sen dess.

Nu har jag siktet inställt på ett Titan, inte för att jag behöver det utan bara för att det är det värsta (singelprocessor) kortet Nvidia har, fast jag önskar att priset sjunker lite innan ett eventuellt köp.

Du säger alltså rätt ut att du låter slumpen avgöra din fanboyism?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoppanH:

Att man baserar sitt nuvarande kortköp på en dålig upplevelse för 10 år sedan låter hel logiskt för mig. Besudla för guds skull inte din burk. Visst du skulle kanske bli helnöjd å så, men vafan om det är ett AMD - kort så går det ju fetbort.

Rätt tänkt!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI GENE mATX / BenQ 24'' XL2420T 144hz /
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB / Intel Core i7 4770K 3.5 GHz
Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum / Corsair Obsidian 350D /
Kingston 32GB (4x8GB)DDR3 2400Mhz/CL11/Beast Series /2X Asus 980 Strix

Permalänk
Medlem

Det kommer lanseras 25:e Oktober och priset kommer vara 4890 kronor för 290x i Sverige. 290 kommer kosta 3790 kronor i Sverige . Tack och hej.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde2:

Det kommer lanseras 25:e Oktober och priset kommer vara 4890 kronor för 290x i Sverige. 290 kommer kosta 3790 kronor i Sverige . Tack och hej.

Det är precis vad jag hoppats på.

Är din källa pålitlig?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde2:

om dom priserna stämmer då köper jag 2 st 290x dirr...

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI GENE mATX / BenQ 24'' XL2420T 144hz /
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB / Intel Core i7 4770K 3.5 GHz
Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum / Corsair Obsidian 350D /
Kingston 32GB (4x8GB)DDR3 2400Mhz/CL11/Beast Series /2X Asus 980 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde2:

Källa på det?

Visa signatur

[ Lian Li A3 mATX Vit] [ Corsair RM1000e ] [AMD Ryzen 7 9800x3D] [ROG Strix B850-G Gaming WIFI] [ASUS RTX 5080 PRIME OC ] [ Kingston Fury Beast 32GB 6000MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Medlem

Alltså, visst har alla fattat att det är väl ungefär där korten kommer att hamna, om det inte sker ngn rokad? Gtx 780ti kommer att ersätta gtx 780 i runt 5k för att gå upp mot 290x och gtx 780 kommer att droppa runt en tusing för att gå upp mot 290. Iaf, inom en vecka vet vi nog 100% säkert vad som händer...;o)