Permalänk

Asus Moderkort

Hejsan, jag har införskaffat en Asus dator, dum som jag var så fabriksbyggd med, så jag ska byta ut fläktarna, men hittar inte hur man ändrar rpm för ena fläkten, det står pwr_fan på den platsen jag kopplat in det på och har varit inne i bios och kikat om det går att ändra där, men finner inte något där som kan hjälpa mig med detta, inte så skönt när en fläkt går på 3000+ rpm hela tiden.

Så snälla hjälp mig med denna uppgift, kan lägga in bilder om så behövs!

PS: Behöver hjälp snarast!

Visa signatur

Moderkort: Asus CG-8350, Intel i7-3770, Asus Nvidia GeForce 660 Ti 3 GB, 1 TB hårddisk, 12 GB DDR3
Skärm: BenQ XL2411T Tangentbord: SteelSeries 6GV2 Mus: SteelSeries Sensei Pro Fnatic Edition Musmatta: SteelSeries 4HD Headset: SteelSeries 7H Fnatic Edition Ratt: Logitech Driving Force GT

Permalänk
Medlem

På mitt asus z87 pro så finns det under "Monitor" på advanced, dvs inte i EZ mode som asus kallar det.. Hoppas du hittar det!

Visa signatur

| i7 4770k | Asus z87-pro | 8GB Corsair CL9/1600Mhz Vengeance | EVGA GTX 970 | Asus Xonar DX 7.1 | Intel 180GB SSD | Samsung 2TB 5400 | Samsung 1TB 7200 |

Permalänk
Skrivet av devel:

På mitt asus z87 pro så finns det under "Monitor" på advanced, dvs inte i EZ mode som asus kallar det.. Hoppas du hittar det!

Okeey! Ska kolla detta och återkomma ifall jag nu inte finner detta i min!
Kollade dock runt där igår med, men kanske missade detta, men det skall alltså gå att få ner rpm:en enkelt via det? eller måste man ha något kommando eller liknande?
Är lite av nybörjare när det gäller just denna fronten! Så tack för svaret!

Visa signatur

Moderkort: Asus CG-8350, Intel i7-3770, Asus Nvidia GeForce 660 Ti 3 GB, 1 TB hårddisk, 12 GB DDR3
Skärm: BenQ XL2411T Tangentbord: SteelSeries 6GV2 Mus: SteelSeries Sensei Pro Fnatic Edition Musmatta: SteelSeries 4HD Headset: SteelSeries 7H Fnatic Edition Ratt: Logitech Driving Force GT

Permalänk
Medlem

pwr_fan ger alltid 12volt och kan inte styras, varken via bios eller någon programvara.

Du har inte nån annan header ledig?, alternativt kan du skaffa en splitter så du kan sätta 2 eller 3 fläktar på en header som du kan styra via bios.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

pwr_fan ger alltid 12volt och kan inte styras, varken via bios eller någon programvara.

Du har inte nån annan header ledig?, alternativt kan du skaffa en splitter så du kan sätta 2 eller 3 fläktar på en header som du kan styra via bios.

Fast vilken fläkt är det meningen att man ska använda på pwr_fan? Bak eller front? (alltså vilken har störst behov av dem två)

Permalänk
Medlem

pwr_fan är väl till för dom nätaggen som man kan läsa av fan speed men inte ändra

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

pwr_fan användes mest till sånt som man inte behöver reglera, eller inte vill reglera, tex pumpar, fläktkontroller, belysning osv.
Fläktar sätter man helst i andra headers.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Hittar faktiskt inte en enda annan header på mitt moderkort :S Dock låter juh inte dessa fläktar som original iaf som tur är.
Men man tycker ju att det skall finnas fler portar än 1? Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

pwr_fan användes mest till sånt som man inte behöver reglera, eller inte vill reglera, tex pumpar, fläktkontroller, belysning osv.
Fläktar sätter man helst i andra headers.

Okey! Haha då fick jag ju svar på en annan fråga samtidigt här som jag undrat lite över (belysning)
Så enda jag kan göra är att låta den gå på fulla varv eller att aah skaffa en splitter som jag kopplar ifrån den andra porten?
Men är det några problem att låta min fläkt gå på denna port/ header?
Samt att det inte verkar gå att reglera den andra som sitter i den andra porten heller, laddar upp i tråden hur det ser ut i mitt bios iaf

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Permalänk

Skulle man kunna ändra detta genom att införskaffa en sån här ?
http://www.inet.se/produkt/6308263/zalman-fan-mate-2-varvtals...

Och är det isf värt? Eller ska man satsa på en http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-...
istället?

Som jag sagt tidigare, är inte en höjdare på just detta, och frågar därför er.

PS: fick även med en sorts adapter som jag inte riktigt vet vad man ska göra ed den, eller ifall det går att använda den istället? (Bild kommer på denna adapter)

Visa signatur

Permalänk

Så här ser denna kontakten som kom med i paketet till fläktarna, går det att koppla denna med fläkten för att sedan ta och kunna ändra eller låta den ändras själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går det att ändra via fläkt kontrollen i AI Suite?

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Skrivet av Engman78:

Går det att ändra via fläkt kontrollen i AI Suite?

Inte för mig iaf, det går inte att ändra några fläktar där för mig :/

Visa signatur