Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Det heter NAT i modemet Netgear CG3100. Du har antagligen fått ett nyare modem från Compal, där heter det säkert Router Mode.

jag har Netgear CG3700

Permalänk
Medlem

Nu har vi comhem igen efter en paus då vi prövade telia ( dom sög) Men hur som helst . Nu är jag skitbesviken på dom eftersom jag har så konstiga internet hastigheter ......

Jag har ca 50 - 100 ner men bara 5-10 upp . Har egentligen runt 100 stabilt ner och 50 upp

prövat att ändra duplex inställningarna men det enda som ändras är nedladdnings hastigheten....

Permalänk

Efter 1 år med uselt wifi kopplade jag in min TL-WDR4300 och har nu 80Mbit trådlöst
på vårat 100/10 abbonemang. Hade runt 5-15Mbit innan. Sjukt jävla junk dom skickar
med från comhem (Cg3100)

Permalänk
Medlem

Jag kör NAT också till min egna router. Jag vet att min router klarar mer än 100 MBit/s men får ut 87 mbit/s. Jag betalar för 250 mbit/s. När jag körde med comhems router så fick jag över 200 mbit/s. Hur kommer detta sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarox:

Intressant...

Något har hänt mellan Malmö och Göteborg sedan denna tidigare posten. Nya test gjorda idag och jag hamnar mellan 160 och 260 mbit/s. Helt klart en förbättring.

Detta är den bästa...

http://i.imgur.com/TAAZxVI.jpg

Testade Malmö också som har tidigare legat från 50 till 175 mbit/s beroende på väder och vind, hehe.

En SUPER förbättring!!!!!!!!

Jag gjorde bara ett test.

http://i.imgur.com/gg7Yhfy.jpg

Nya tester, 25 dagar sedan sist. Vad har hänt, jo, dom bra resultaten jag hade då har "tok rasat" ner till dom hastigheterna som var före testerna för 25 dagar sedan. (Några sidor bakåt) Jag gjorde nu dessutom testerna ca kl 02.00, idag, Torsdag natt för jag tyckte att det "borde" vara fritt blås då, eller?

Ingen aning vad som händer med dessa linorna, men, kan ju konstatera att bra är det inte just nu i alla fall via bredbandskollen.

Malmö ----> Malmö

Malmö ----> Göteborg

Speedtest (Telenor, Oslo) Fortfarande mycket bra.

Skrivet av cammen3:

Testa gärna det här om du har möjlighet
#13864738

Jag ska testa detta sen. Jag har jobbat mycket den senaste månaden och inte haft mycket tid med något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Vi känner inte till några generella problem som skall orsaka att ni får låg hastighet och att uppkopplingen bryts.

Om ni fortfarande upplever samma problem så skulle vi verkligen uppskatta om ni har möjlighet att antingen kontakta Kundservice via telefon, 90 222, alternativt kontakta oss via privat meddelande på Facebook, www.facebook.com/ComHemAB, (skriv kort meddelande om vad problem är samt bifoga kund- eller personnummer) så att vi kan kolla närmare på om det finns några planerade arbeten i just ert område eller om det finns något annat som kan påverka.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Hej Johan, jag har felanmält mina problem med återkommande disconnects till er ett antal gånger under året, nu på hösten har det eskalerat och sker mer ofta än tidigare, efter "åtgärder" jag aldrig får förklarade. Man får ett mail där det står "vi har utfört en åtgärd, hör av dig om problemet kvarstår" men jag börjar tröttna på det. Har ni någon möjlighet på er support/teknikeravdelning att prata med kunder så man kanske kan få problemet löst på riktigt? Eller är det CG3100 som är en kass gateway bara?

Ärendenr: 1-1272078825

Ärendenr: 1-1279558175

Ärendenr: 1-1299005272

De tre senaste felåtgärderna som fortfarande inte gett något resultat.

Mvh Niklas

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Hej Johan, jag har felanmält mina problem med återkommande disconnects till er ett antal gånger under året, nu på hösten har det eskalerat och sker mer ofta än tidigare, efter "åtgärder" jag aldrig får förklarade. Man får ett mail där det står "vi har utfört en åtgärd, hör av dig om problemet kvarstår" men jag börjar tröttna på det. Har ni någon möjlighet på er support/teknikeravdelning att prata med kunder så man kanske kan få problemet löst på riktigt? Eller är det CG3100 som är en kass gateway bara?

Ärendenr: 1-1272078825

Ärendenr: 1-1279558175

Ärendenr: 1-1299005272

De tre senaste felåtgärderna som fortfarande inte gett något resultat.

Mvh Niklas

Testa att sätta en bordsfläkt som blåser på ditt modem eller ställa det vid ett öppet fönster. Mycket möjligt att det blir överhettat. Fick ständiga disconnects också med mitt gamla CG3100 som berodde på överhettning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av insider:

Testa att sätta en bordsfläkt som blåser på ditt modem eller ställa det vid ett öppet fönster. Mycket möjligt att det blir överhettat. Fick ständiga disconnects också med mitt gamla CG3100 som berodde på överhettning.

Seriöst? Löste det dina problem? Jag har ju sedan i somras placerat modemet jag innan försökte gömma öppet och synligt pga deras hintar till överhettning. Då får jag väl be dem om en annan modem eller gatewaylösning som inte lider av värmeproblem. Jag har ganska låg rumstemperatur i min lägenhet pga katter som vill springa fritt på balkongen i friska luften och modemet står precis vid den öppna balkongdörren men det verkar inte hjälpa. Men har du rätt så har du gett mig ett bättre och klarare svar än comhem kunnat ge mig på två år av felanmälningar.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Release:

[...]modemet står precis vid den öppna balkongdörren men det verkar inte hjälpa.

Om modemet står nära en öppen balkongdörr tror inte jag att överhettning är problemet. Jag vet inte om du svarat på detta tidigare men använder du CG3100 som trådlös gateway? Och det är via wifi du får dina disconnects? I så fall råder jag dig att stänga av det trådlösa på CG3100 och köpa en extern router istället. Dina problem kommer att försvinna.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

jag skulle få 10/10 fick alltid 6-8
mb/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Om modemet står nära en öppen balkongdörr tror inte jag att överhettning är problemet. Jag vet inte om du svarat på detta tidigare men använder du CG3100 som trådlös gateway? Och det är via wifi du får dina disconnects? I så fall råder jag dig att stänga av det trådlösa på CG3100 och köpa en extern router istället. Dina problem kommer att försvinna.

Jag använder den som gateway ja, men hela nätet dyker, trådad stationär pc och ps3, wifi till tjejens laptop och en iphone, en android. Jag måste erkänna att modemet känns varmare än jag hade väntat mig av ett modem men inte så varmt att jag skulle förvänta mig problem. Jag får väl höra med comhem igen och se om de kan ordna en annan modell åt mig, för det här är oacceptabelt. Tack för tipset iallafall.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Seriöst? Löste det dina problem? Jag har ju sedan i somras placerat modemet jag innan försökte gömma öppet och synligt pga deras hintar till överhettning. Då får jag väl be dem om en annan modem eller gatewaylösning som inte lider av värmeproblem. Jag har ganska låg rumstemperatur i min lägenhet pga katter som vill springa fritt på balkongen i friska luften och modemet står precis vid den öppna balkongdörren men det verkar inte hjälpa. Men har du rätt så har du gett mig ett bättre och klarare svar än comhem kunnat ge mig på två år av felanmälningar.

katthår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

katthår?

Point taken, får försöka blåsa ur modemet med tryckluft för att se om det är det som orsakar disconnects då. Har iofs haft problemen längre än jag haft katterna men det kanske var en tillfällighet.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

Fråga 1:
Har också bekymmer med det trådlösa, dålig hastighet och instabil uppkoppling. Både på mobilen, datorn och xboxet. Har testat alla kanaler och gatewayen står i samma rum som jag testat. Med kabel fungerar det kanon (förutom youtube men det är ju en annan femma). Läste här i tråden att man kan 'brygga' gatewayen och koppla på en egen router. Bekymret är att jag har 200mbit/s-uppkopplingen och routern jag har pallar bara 10/100 mbit.
Så om jag kopplar på den routern (för att få det trådlösa att fungera bättre), men fortfarande vill få ut max till datorn med kabel, finns det fortfarande något uttag kvar på gatewayen (cg3700 tror jag den heter) att gå direkt till datorn med?

Fråga 2: Vet nån om det kostar något att nedgradera sig till 100 mbit? Har ingen bindningstid. (har studenterbjudandet om det spelar nån roll)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dantheman86:

Fråga 1:
Har också bekymmer med det trådlösa, dålig hastighet och instabil uppkoppling. Både på mobilen, datorn och xboxet. Har testat alla kanaler och gatewayen står i samma rum som jag testat. Med kabel fungerar det kanon (förutom youtube men det är ju en annan femma). Läste här i tråden att man kan 'brygga' gatewayen och koppla på en egen router. Bekymret är att jag har 200mbit/s-uppkopplingen och routern jag har pallar bara 10/100 mbit.
Så om jag kopplar på den routern (för att få det trådlösa att fungera bättre), men fortfarande vill få ut max till datorn med kabel, finns det fortfarande något uttag kvar på gatewayen (cg3700 tror jag den heter) att gå direkt till datorn med?

Fråga 2: Vet nån om det kostar något att nedgradera sig till 100 mbit? Har ingen bindningstid. (har studenterbjudandet om det spelar nån roll)

ta en titt på baksidan och räkna antal ethernetportar kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dantheman86:

Fråga 1:
Har också bekymmer med det trådlösa, dålig hastighet och instabil uppkoppling. Både på mobilen, datorn och xboxet. Har testat alla kanaler och gatewayen står i samma rum som jag testat. Med kabel fungerar det kanon (förutom youtube men det är ju en annan femma). Läste här i tråden att man kan 'brygga' gatewayen och koppla på en egen router. Bekymret är att jag har 200mbit/s-uppkopplingen och routern jag har pallar bara 10/100 mbit.
Så om jag kopplar på den routern (för att få det trådlösa att fungera bättre), men fortfarande vill få ut max till datorn med kabel, finns det fortfarande något uttag kvar på gatewayen (cg3700 tror jag den heter) att gå direkt till datorn med?

Fråga 2: Vet nån om det kostar något att nedgradera sig till 100 mbit? Har ingen bindningstid. (har studenterbjudandet om det spelar nån roll)

Brygga/slå av NAT på netgear3700, koppla in din dator med kabel på lan1, routern på lan2 och aktivera wifi+dhcp i denna. Klart. Du får 4 ipadresser med 30mbittjänsten och uppåt så det ska inte vara några problem. Då kommer du få 200 på datorn direktkopplad till modemet och eventuellt bättre wifi via din router men inte över 100mbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

sd

Fel tråd, ber om ursäkt.

Skrev i fel tråd :(
Permalänk
Skrivet av dammskog:

ta en titt på baksidan och räkna antal ethernetportar kanske?

Tack för din härligt dryga kommentar. Även om jag hade kollat på baksidan och sett antalet ethernetportar hade jag fortfarande inte fått svar på min fråga, då jag tyvärr inte besitter samma tekniska kompetens som du verkar göra.

Skrivet av Phunky:

Brygga/slå av NAT på netgear3700, koppla in din dator med kabel på lan1, routern på lan2 och aktivera wifi+dhcp i denna. Klart. Du får 4 ipadresser med 30mbittjänsten och uppåt så det ska inte vara några problem. Då kommer du få 200 på datorn direktkopplad till modemet och eventuellt bättre wifi via din router men inte över 100mbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Det låter kanon, ska testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tr0j4n3N:

Jag kör NAT också till min egna router. Jag vet att min router klarar mer än 100 MBit/s men får ut 87 mbit/s. Jag betalar för 250 mbit/s. När jag körde med comhems router så fick jag över 200 mbit/s. Hur kommer detta sig?

Din router fixar bara 100 Mbit WAN till LAN.

Permalänk
Medlem

Ja, vad ska man säga. Efter nästan 5 år med finfint fiber sitter man nu fast i ComBort träsket igen. Vad har blivit bätrre på 5 år? Ingenting.

Klockan 07.19, linan fungerar som förväntat:

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 30, Received = 30, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 6ms, Maximum = 34ms, Average = 10ms

Men, vad händer sen då? Jo, klockan slår kväll, folk kommer hem, börjar tanka porr, och vad händer? Jo skojarna på Comhem har ju såklart i vanlig ordning inte byggt sitt nät nog bra för att klara belastningen prime-time.

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 30, Received = 30, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 16ms, Maximum = 99ms, Average = 27ms

Nästan en tredubbling av snittpingen.

Downstreamen går att leva med, men en halverad upstream är ett skämt. Skönt att man inte tog 50 Mbittarn upp...
Hastighet/ping vid 7 på morgonen visar ju på att kabelmodem/koax-tekniken faktiskt _fungerar_, problemet verkar som sagt ligga i att Comhem inte dimensionerar sina nät bra nog. Sjukt tröttsamt och enda alternativen man har är ADSL/4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, vad ska man säga. Efter nästan 5 år med finfint fiber sitter man nu fast i ComBort träsket igen. Vad har blivit bätrre på 5 år? Ingenting.

Klockan 07.19, linan fungerar som förväntat:

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 30, Received = 30, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 6ms, Maximum = 34ms, Average = 10ms

http://i.imgur.com/Kji8gtW.png

Men, vad händer sen då? Jo, klockan slår kväll, folk kommer hem, börjar tanka porr, och vad händer? Jo skojarna på Comhem har ju såklart i vanlig ordning inte byggt sitt nät nog bra för att klara belastningen prime-time.

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 30, Received = 30, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 16ms, Maximum = 99ms, Average = 27ms

Nästan en tredubbling av snittpingen.

http://i.imgur.com/RlT2BW7.png

Downstreamen går att leva med, men en halverad upstream är ett skämt. Skönt att man inte tog 50 Mbittarn upp...
Hastighet/ping vid 7 på morgonen visar ju på att kabelmodem/koax-tekniken faktiskt _fungerar_, problemet verkar som sagt ligga i att Comhem inte dimensionerar sina nät bra nog. Sjukt tröttsamt och enda alternativen man har är ADSL/4G.

Kass, lokalt belastat koaxnät möjligen. Brukar vara områdesnätet när uploaden blir dålig.

Rent teorestikt skulle du enkelt få högre upload med 50tjänsten för då nyttjar modemet 4 kanaler istället för 1. Är det då lastat på 1 eller 2 av 4kanaler skulle det endå inte märkas för dig. Dock vet man ju inte om det ser illa ut på alla kanaler som ditt modem har möjlighet att nå. Felanmäl till comhem helt enkelt. Behöver inte vara generellt problem utan ditt modem behöver kanske flyttas till mindre lastad upstream. Vet att modemen inte hanterar detdär så bra själv så med lite oflyt så har massa folk som laddar upp mycket helt sonika hamnat på samma kanal = belastningssymptom.

Flyttat tillbaka till samma område som tidigare? Just uploaden är ju ytterst ovanligt att den är belastad i comhem's nät. Det förekommer men är långt vanligare med downstreamriktningen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

I en vecka var det avbrott på tv och bredband. Har inte fått kompensation. Var så snäll och ändå beställde den nya tivo small paketet. Försökte sedan även beställa viasat sport. Detta gick då inte, då Comhem har HELT GODTYCKLIGT bestämt att endast med minst tivo mellan får man som kund även beställa Viasat. Sedan har man även en HELT GODTYCKLIG startavgift på 499 kr, ett pris som är betydligt lägre på de dyrare tivo-paketen. Jag ska nu ångra mitt tivo-abonnemang, och hoppas att när jag väl flyttar så blir det INTE ett comhem-ansluten fastighet.

Slutsats: comhem tar ut helt godtyckliga avgifter samt har helt godtyckliga villkor, i total motsats till vad som är bra kundservice. Ett riktigt utsugarföretag som lever på sin monopol då många adresser kan endast få comhem.

Visa signatur

| i5-3570k 3.4GHz | ASUS GTX 670 2048MB SLI | DDR3 16Gb | Asus P8Z77-V PRO | SSD 256Gb Samsung Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av goose007:

I en vecka var det avbrott på tv och bredband. Har inte fått kompensation. Var så snäll och ändå beställde den nya tivo small paketet. Försökte sedan även beställa viasat sport. Detta gick då inte, då Comhem har HELT GODTYCKLIGT bestämt att endast med minst tivo mellan får man som kund även beställa Viasat. Sedan har man även en HELT GODTYCKLIG startavgift på 499 kr, ett pris som är betydligt lägre på de dyrare tivo-paketen. Jag ska nu ångra mitt tivo-abonnemang, och hoppas att när jag väl flyttar så blir det INTE ett comhem-ansluten fastighet.

Slutsats: comhem tar ut helt godtyckliga avgifter samt har helt godtyckliga villkor, i total motsats till vad som är bra kundservice. Ett riktigt utsugarföretag som lever på sin monopol då många adresser kan endast få comhem.

Detta var alltså svaret på min fråga från kära Com Hem.

Vår prissättning är konkurrenskraftigt och vi som bolag behöver intäkter som är i relation till de kostnader som finns för att kunna fortsätta satsa, investera och utveckla nya tjänster och bättre innehåll.

/Kalle Anka (Obs ej kundtjänstkillens riktiga namn:D)

Visa signatur

| i5-3570k 3.4GHz | ASUS GTX 670 2048MB SLI | DDR3 16Gb | Asus P8Z77-V PRO | SSD 256Gb Samsung Pro |

Permalänk
Medlem

Jag har haft ComHem i 3 år snart nu. Jag har haft dem mest för att de är de enda som jag kan få mer av över 24 mbit förutom Telia som alla vet är väldigt dyra. Överlag är jag väldigt nöjd.

Ett stort minus för mig är kundservice. Det har blivit bättre men de gjorde det nästan omöjligt att kunna prata med en operatör så länge du inte ville köpa något ett tag. Det måste fortfarande bli mycket bättre.

Som tur nog så har jag haft väldigt få problem, men de få gånger jag har haft det så har deras kundservice varit ganska misslyckad. Annars får jag konsekvents 30% mer än det jag ska ha. När jag hade 10 mbit så låg jag på 13.3 mbit. Nu har jag 50 mbit officiellt men ligger på 66-67 mbit egentligen.

Allt via Kabeluttaget.

Permalänk
Medlem

Även jag har haft problem med Com Hems modem (i 3 år). Men i veckan tröttnade jag när jag inte kunde ladda upp en fil till min webbsida. Ringde supporten och dom hade bara tipset att köra med sladd.

Jag grävde fram min gamla WRT54G (med Tomato) och koppla in. Vips funkade allt.

Någon mer som fortfarande kör med WRT54G? Isåfall, finns det några nyare firmwares än tomato 1.28?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Kass, lokalt belastat koaxnät möjligen. Brukar vara områdesnätet när uploaden blir dålig.

Rent teorestikt skulle du enkelt få högre upload med 50tjänsten för då nyttjar modemet 4 kanaler istället för 1. Är det då lastat på 1 eller 2 av 4kanaler skulle det endå inte märkas för dig. Dock vet man ju inte om det ser illa ut på alla kanaler som ditt modem har möjlighet att nå. Felanmäl till comhem helt enkelt. Behöver inte vara generellt problem utan ditt modem behöver kanske flyttas till mindre lastad upstream. Vet att modemen inte hanterar detdär så bra själv så med lite oflyt så har massa folk som laddar upp mycket helt sonika hamnat på samma kanal = belastningssymptom.

Flyttat tillbaka till samma område som tidigare? Just uploaden är ju ytterst ovanligt att den är belastad i comhem's nät. Det förekommer men är långt vanligare med downstreamriktningen.

Riktigt kasst, pröjsar man hutlösa 499:- i månan för en 250/10 så vill man ju ha ut vad man betalar för!
Antagligen belastat, kanske hjälper med lite kanaltrix, men tvivlar på det. Så stört less på Comhem att det är löjligt.

Var bortrest över fre->sön så körde tptest + ping 4 ggr /timme. Datan fram till första 07:15 är torsdag, sen är det fredag->lör->sön

Behöver väl inte överanalyseras, funkar som alltid med comhem... fint på natten när folk ligger och sover!

Här har vi ping.sunet.se samma period, average av 30 pings, 4 ggr i timmen, förskjutet så att det inte krockar med tptesten

En tredubbling hör ju till sällsynthet, men tycker knappast det ser bra ut.
Återigen är ju mönstret att det blir sämre dom tider folk nyttjar linan. Även sjukt att det är såpass mycket variation nattetid.

Permalänk
Medlem

Tjo,

Blir eventuellt com-hem-kund inom kort och har några frågor.

Det pratas om fyra IP-adresser när man bryggar. Är det fyra fasta IP-adresser (direkt från netgear-routern?) + obegränsat med dynamiska adresser från "den egna" routern (t.ex. Asus )?

Kör Telia nu och är ju van vid HBO och play+. Vad har comhem för motsvarighet? (där man kollar via dator eller surfplatta) Tycker ni deras mellanpaket är prisvärt?

Lite orolig att 7-10 upp kommer försämra gibbandet. Iofs har väl Telia "upp till" 13 på det jag har nu, så det kanske inte blir så stor skillnad i verkligheten?

330:- för 30-50 Mbit och några bonusmånader är väl ändå rätt ok pris. Telia vill ha 388:- för 12-30 Mbit. Då är det ju lika bra att ta deras kombo-abonnemang...

Så det lutar nog åt att testa Comhem och köra streamlinat med bara internet utan massa tv och tjofräs.

Vad gäller stabilitet och ping är det väl lite av ett lotteri beroende på var man bor? Har väl varit ganska nöjd med Telia. Sällan eller aldrig varit problem.

Bah. Beslutsångest.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

har flyttat till sverige nyligen och gjort det fatala misstaget att taöver ett comhem abbonemang då våran trådlösa länk över holmarna inte var så stabil... tänkte jag..

frågan nu är OM det är rimligt att tro netgear-skiten (cg3100) går att få fungerande i 200mbit som jag betalar för, eller om det direkt är läge att gå berserk nere på huvudkontoret, dansandes regn-dans med modemet brinnande i mitten av golvet.

Vilka är tipsen, vad gör jag, hur gör jag? Är ComPal-modemen bättre?

Permalänk
Skrivet av rmd:

har flyttat till sverige nyligen och gjort det fatala misstaget att taöver ett comhem abbonemang då våran trådlösa länk över holmarna inte var så stabil... tänkte jag..

frågan nu är OM det är rimligt att tro netgear-skiten (cg3100) går att få fungerande i 200mbit som jag betalar för, eller om det direkt är läge att gå berserk nere på huvudkontoret, dansandes regn-dans med modemet brinnande i mitten av golvet.

Vilka är tipsen, vad gör jag, hur gör jag? Är ComPal-modemen bättre?

Det bästa är att brygga Comhems modem till en separat router av högre klass. Ingen av Comhems olika modem funkar bra som router.

Tips: Kolla in nån av Asus routrar.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

har flyttat till sverige nyligen och gjort det fatala misstaget att taöver ett comhem abbonemang då våran trådlösa länk över holmarna inte var så stabil... tänkte jag..

frågan nu är OM det är rimligt att tro netgear-skiten (cg3100) går att få fungerande i 200mbit som jag betalar för, eller om det direkt är läge att gå berserk nere på huvudkontoret, dansandes regn-dans med modemet brinnande i mitten av golvet.

Vilka är tipsen, vad gör jag, hur gör jag? Är ComPal-modemen bättre?

I mitt fall fungerar 200 Mbit/s utan problem, det verkar som att en del har problem med upplänk, jag har aldrig upplevt det utan har ständigt över 10 Mbit/s upp. Jag skulle vilja ha högre upplänk, men den högsta som Comhem erbjuder är 50 Mbit/s och det är för liten uppgradering för att motivera prisskillnaden. jag har kollat hos konkurrenterna men det verkar bara som att jag kan ha comhem..