Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Ett bra sätt att lära sig är att läsa Hifiklubbens kataloger. De är väldigt givande då de innehåller mer än bara produkter. En hel del reportage, guider osv.
Besök en butik och hämta ett ex.

Får kanske höra med dom ifall dom kan posta kataloger åt mig, känns lite saftigt att köra 5 timmar enkel väg för att hämta dom... :/

Permalänk
Medlem

Hifiklubben = pengarna i sjön

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Rekommenderade jag 2x12" för TS? Nej. Han frågade vad som behövdes för att inte behöva en "aktiv subbas".
Med ett 5" element kommer du inte att spela musik trovärdigt. I mina nuvarande högtalare har jag två väldigt högpresterande 6.5" element per kanal och det räcker inte heller för att spela riktigt trovärdigt. Dock mycket bättre än ett 5" element.

Sant, det var ingen rekommendation, men nu generaliserar du dock igen på precis det vis jag tycker är dumt, 6.5" eller 5" säger ingenting om hur något låter/presterar. Trovärdigt? Som i fullt frekvensomfång vid realistisk nivå? Nej det förstår jag. Men mitt exempel var ju vid närfältslyssning med högtalare placerade på bordet som många på detta forumet sannolikt har, och då är jag övertygad om att vissa 5" "räcker" för många.
I princip alla system är ju kompromisser i storlek och/eller pris, slutmålet är samma, en helt opåverkad återgivning, men vad folk prioriterar på vägen dit skiljer sig rejält. "Trovärdigt" blir då ointressant, men rent absolut har du ju rätt, varken 2x6.5" eller en 5" räcker.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Sant, det var ingen rekommendation, men nu generaliserar du dock igen på precis det vis jag tycker är dumt, 6.5" eller 5" säger ingenting om hur något låter/presterar. Trovärdigt? Som i fullt frekvensomfång vid realistisk nivå? Nej det förstår jag. Men mitt exempel var ju vid närfältslyssning med högtalare placerade på bordet som många på detta forumet sannolikt har, och då är jag övertygad om att vissa 5" "räcker" för många.
I princip alla system är ju kompromisser i storlek och/eller pris, slutmålet är samma, en helt opåverkad återgivning, men vad folk prioriterar på vägen dit skiljer sig rejält. "Trovärdigt" blir då ointressant, men rent absolut har du ju rätt, varken 2x6.5" eller en 5" räcker.

Ett 5" eller 6.5" element kommer aldrig att återge en virveltrumma på ett riktigt trovärdigt sätt, oavsett kvalitet. Tro mig, jag har lyssna på många dyra högtalare med små element och dom låter jäkligt bra men inte riktigt trovärdigt. Det bästa jag hört på att återge instrument trovärdigt är JBL Everest D66000. Där har du stora element som kan återge instrument trovärdigt med full "kropp" så att säga.

Spelar ingen roll om det är närfältslyssning eller om man sitter fyra meter bort, ett 5" element låter aldrig riktigt trovärdigt. Det kan låta bra och frekvenskorrekt men inte trovärdigt. CSS EL70 är ett bra exempel på ett element som låter ruskigt bra men helt enkelt är för litet för att återge de flesta element trovärdigt.

Och med trovärdigt menar jag inte nödvändigtvis att det måste vara på referensnivå. Jag menar bara att kunna återge instrumentet med full "kropp" och "tyngd". Har du hört ett trumset eller en kontrabas live och unplugged så vet du vad jag försöker säga.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ett 5" eller 6.5" element kommer aldrig att återge en virveltrumma på ett riktigt trovärdigt sätt, oavsett kvalitet. Tro mig, jag har lyssna på många dyra högtalare med små element och dom låter jäkligt bra men inte riktigt trovärdigt. Det bästa jag hört på att återge instrument trovärdigt är JBL Everest D66000. Där har du stora element som kan återge instrument trovärdigt med full "kropp" så att säga.

Spelar ingen roll om det är närfältslyssning eller om man sitter fyra meter bort, ett 5" element låter aldrig riktigt trovärdigt. Det kan låta bra och frekvenskorrekt men inte trovärdigt. CSS EL70 är ett bra exempel på ett element som låter ruskigt bra men helt enkelt är för litet för att återge de flesta element trovärdigt.

Och med trovärdigt menar jag inte nödvändigtvis att det måste vara på referensnivå. Jag menar bara att kunna återge instrumentet med full "kropp" och "tyngd". Har du hört ett trumset eller en kontrabas live och unplugged så vet du vad jag försöker säga.

Du har ju helt rätt här, men många tycker t o m 2000kr är mycket i högtalarbudget, då inser man att de lär behöva göra rätt ordentliga kompromisser och vissa kommer välja bort "trovärdigt" mot annat (annars skulle inte logitech/bose sålt något t ex...).

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Ok förklara nu varför.
Din kommentar ger liten trovärdighet.

Sluta skriv onödiga inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det jag menar med när det räcker med 5 tum så tänker jag mer på att örat reagerar på att det finns bas däremot kanske inte den djupaste, ändå tillräckligt för att man skall kunna utpeka att det är bas. Det jag vill komma fram till är att det inte krävs så mycket för att vi skall reagera sedan att andra bara vill lyssna sig döva eller ha extremt stora basar är något helt annat samt att storleken på rummet spelar ju också in plus andra preferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Ok förklara nu varför.
Din kommentar ger liten trovärdighet.

Sluta skriv onödiga inlägg

Tror att han syftar på att dem är dyra, men det är ju ingen osanning heller direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Tror att han syftar på att dem är dyra, men det är ju ingen osanning heller direkt.

Det beror på vad du jämför mot.

Jämför en B&W mot Dynaudio så är det i samma prisklass. Jämför du mot en Dali så är det också i samma prisklass mot andra märken så i slutändan blir det ändå lika dyrt. Allt handlar om vad företaget som säljer produkten har för avtal med diverse företag och hur företagets nisch ligger inom. I jämförelse mot andra så är priserna rätt så identiska. Ta en Elac kostar mycket, KEF kostar en del, Focal är dyrt det med, Audiocevtor är dyrt, Naim är dyrt, Primare är dyrt, och så vidare. Bra produkter på den absoluta hifi nivån är dyrt så länge det inte handlar om en masstillverkad Kina produkt. Alla butiker erbjuder billiga och dyra märken thats it.

Argon som hifiklubben säljer har en billigt och bra insteg högtalare för ca 3k, är det då pengarna i sjön när det finns en armé med kids som hellre väljer 5.1 från logitech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Hifiklubben är väl inte dyra? Är ju första steget upp från elstormarknaderna för många, och då tycker jag klubben är mer prisvärt. Visst har de "dyra" saker också men det känns inte riktigt relevant. Hifiklubben är inte någon favorit men "pengarna i sjön" påståendet förstår jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilka föredrar ni över HiFiKlubben, ni som inte föredrar butiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vilka föredrar ni över HiFiKlubben, ni som inte föredrar butiken?

Alla andra seriösa butiker, man bör dock vara beredd på att att vissa butiker har "knepiga" säljare/ägare.
Personligen tycker jag att Hifiklubben ofta har lite sämre demouppställningar och ett utbud som är överlag bra men inte särskilt "upphetsande". Lite som Volvo ungefär, bra grejer men inte för entusiasten, andra tycker säkert annat, men många gillar ju Volvo också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Alla andra seriösa butiker, man bör dock vara beredd på att att vissa butiker har "knepiga" säljare/ägare.
Personligen tycker jag att Hifiklubben ofta har lite sämre demouppställningar och ett utbud som är överlag bra men inte särskilt "upphetsande". Lite som Volvo ungefär, bra grejer men inte för entusiasten, andra tycker säkert annat, men många gillar ju Volvo också.

Du får gärna utveckla lite mer, jag som bara fönstershoppat än så länge ser ingen skillnad på deras utbud jämfört med andras - förutom att de saluför märken som andra inte saluför och vice versa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pjäxa:

Hifiklubben är väl inte dyra? Är ju första steget upp från elstormarknaderna för många, och då tycker jag klubben är mer prisvärt. Visst har de "dyra" saker också men det känns inte riktigt relevant. Hifiklubben är inte någon favorit men "pengarna i sjön" påståendet förstår jag inte.

Om man tittar på hur de agerat historiskt så har de sänkt priserna till ungefär inköpspris en kort tidsperiod när de börjat sälja ett märke för att sedan gradvis öka priset till högre nivå än det hade när märket såldes fritt, det är få hifihandlare som samtidigt klarar av att vara importörer utan att fula sig.
Hifiklubben är dessutom som vilken annan kedja som helst, inget som är speciellt med deras produkter och de har inte heller några exceptionellt bra demomöjligheter för sina bättre produkter.
B&W s större saker har jag aldrig någonsin hört låta riktigt bra hos Hifiklubben och priserna steg när de tog över, trist...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenander:

Jag generaliserade lite angående små element, visst en 5" bas kan spela 10Hz men med vår logaritmiska hörsel hör vi inte något av det

Visst, ju kraftigare motor dvs lägre QES (högre B*l) ju bättre. Men behöver du extremt snabb accelleration för låga frekvenser det är ju ingen diskant ?

Däremot så har billiga stora basar ofta hög QTS vilket betyder att skiten ringer (QTS > 0.7071) och en låda kan aldrig sänka QTS, bara öka. Ett trick är att köra negativ utgångsimpedans med dess problem med risk för självsvänging pga induktansen i talspolen.

Jag ser och hör att du har långt bättre tekniskt kunnande i detta än mig.
Men kan du ge tips på bra 4vägs burkar med aktiv delning 18" tummare förstärkare, vinyl och dac för under 60k som kan spela musik i ett vardagsrun? 18"= ned till kring 7hz...? Vettigt i ett rum i normal kåk/lägenhet eller är det bara grannarna som hör? Är inte de lågbastonerna galet långa/full styrka och utslag på typ +20meter? Kan va ute och cykla men har för mig att det är rätt meningslöst om man inte bor så man kan isolera golv och vägg så det blir en flytande konstruktion samt ha minst ca 150kvm rum med någon form av korrigering mot jordens 2hz våg för att det äns ska va värt att fokusera på så låga toner som är bortom normal hörsel... Men de lär ju kännas och så hör man nog bitoner samt distortion av just det faktiska. Nu svävade jag iväg något.... Men som sagt sådana system som du nämner är ju oftast galet dyra om de inte typ bara ska lira högt likt PA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Men kan du ge tips på bra 4vägs burkar med aktiv delning 18" tummare förstärkare, vinyl och dac för under 60k som kan spela musik i ett vardagsrun? 18"= ned till kring 7hz...? Vettigt i ett rum i normal kåk/lägenhet eller är det bara grannarna som hör? Är inte de lågbastonerna galet långa/full styrka och utslag på typ +20meter? Kan va ute och cykla men har för mig att det är rätt meningslöst om man inte bor så man kan isolera golv och vägg så det blir en flytande konstruktion samt ha minst ca 150kvm rum med någon form av korrigering mot jordens 2hz våg för att det äns ska va värt att fokusera på så låga toner som är bortom normal hörsel... Men de lär ju kännas och så hör man nog bitoner samt distortion av just det faktiska. Nu svävade jag iväg något.... Men som sagt sådana system som du nämner är ju oftast galet dyra om de inte typ bara ska lira högt likt PA.

Med dom kraven får du bygga själv. Du får aldrig en högtalare som uppfyller dom kraven om du ska köpa färdigt. Även om du bygger själv så kan det bli klurigt att ta sig ner till 7Hz beroende på rummet. Sikta hellre på bra pulver ner till 20-25Hz och få bra ljud i det hörbara registret istället. Enligt mig så bör man sikta på att få till det hörbara registret så bra som möjligt innan man börjar leka utanför det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datanisse:

Det betyder inte att man inte kan läsa deras kataloger för att lära sig..

Permalänk
Medlem

Skulle jag själv bara beställa något färdigihopplockat högtalarsystem som jag vet fungerar till både hifi och hemmabio och som ger hög ljudkvalitet och mycket för pengarna; så skulle jag nog köpa ett XTZ system från t ex fyndbörsen. Jag tror dock de ska vara välförstärkta för att låta riktigt bra.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rhalla:

Ett bra sätt att lära sig är att läsa Hifiklubbens kataloger. De är väldigt givande då de innehåller mer än bara produkter. En hel del reportage, guider osv.
Besök en butik och hämta ett ex.

Skrivet av Hugligan:

Det betyder inte att man inte kan läsa deras kataloger för att lära sig..

Man kan vara lite mer seriös och läsa nån intressant bok som kanske inte direkt berör hifi men det finns böcker om högtalrdesign, akustik och elektronik som ger grundläggande kunskaper och har man väl fått kläm på fysiken så kan man sen välja apparater på ett bättre sätt. Sök efter tex:
Loudspeaker Design Cookbook
Master Handbook of Acoustics
Kunskap om akustik och högtalrdesign är de viktigaste bitarna och framförallt akustiken är där de flesta missar fastän det är den enskilt viktigaste biten för att få bra ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan vara lite mer seriös och läsa nån intressant bok som kanske inte direkt berör hifi men det finns böcker om högtalrdesign, akustik och elektronik som ger grundläggande kunskaper och har man väl fått kläm på fysiken så kan man sen välja apparater på ett bättre sätt. Sök efter tex:
Loudspeaker Design Cookbook
Master Handbook of Acoustics
Kunskap om akustik och högtalrdesign är de viktigaste bitarna och framförallt akustiken är där de flesta missar fastän det är den enskilt viktigaste biten för att få bra ljud.

Eller besök ljudmakarn, tala med Kaj, säg att det får kosta max 60k så löser han resten.
Du får testa på plats hemma innan du "välsignar" köpet.
Skulle säkert gå att klämma ur 10% mer ljud/musik ur dina pengar men med deras hjälp slipper du läsa en doktorsexamen innan... Tid är ändå pengar idag. All lycka vilken väg du än väljer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Eller besök ljudmakarn, tala med Kaj, säg att det får kosta max 60k så löser han resten.
Skulle säkert gå att klämma ur 10% mer ljud/musik ur dina pengar men med deras hjälp slipper du läsa en doktorsexamen innan... Tid är ändå pengar idag. All lycka vilken väg du än väljer!

Har man intresse för hifi är det väll inget problem att läsa om det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Att rådfråga en seriös butik som ljudmakarn är bra idé men tycker att det är dumt att låsa sig till en budget alltför mycket.
Bättre börja med att ta reda på vad man vill ha (genom att lyssna runt) för att då få en uppfattning om hur mycket det man "nöjer sig med" kostar, vissa vill ha saker som inte går att få i deras budget medans andra blir nöjda med långt mindre än möjlig budget.
Sen som mrqaffe påtalar är akustiken avgörande, funkar inte rummet och/eller placeringen av högtalare spelar budget nästan ingen roll. Rummet är dyrt att byta men placering är gratis.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av laukan82:

Jag kan väl inte rekommendera något sådär eftersom jag bygger mina system själv, dessutom är det overkill att ha 18" basar om man bor i lägenhet 10" räcker ganska långt. Själv kör jag jag just nu med 6½" basar i MTM och digitaldelning av egen konstruktion (jag är programmerare/elektronikare) med slutsteg jag konstruerat själv så så det är väl svårt att säga vad det skulle kosta på marknaden. Men eftersom det är linjär-fas ner till 25Hz motsvarar det väl ett ganska dyrt system om det skulle finnas att köpa, men jag har nya lådor på gång där jag ska köra dubbla 10" per sida och MTM med 5" som mellan diskant så det blir lite fetare och jobbigare för grannarna

Och för er som inte vet vad linjär-fas är innebär det att musiken man kör kommer ut är helt opåverkad i fasen vilket betyder att transienter såsom cymbaler, trummor låter verklighetstrogna och inte instängda som det låter i vanliga system pga alla fasfelen.