Permalänk
Medlem

R9 290X eller 780 ?

Hej!

Är det värt att köpa ett 290X istället för ett 780 ? Visst 290X presterar lite bättre, men 780'n är väl mycket tystare och har bättre kylning ?

Permalänk

Vänta på eftermarknadskylare.

So it begins...

Dold text
Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Du kan inte vänta på att det kommer ut lite andra kylare till 290x? I så fall känns det mer värt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezonen:

Hej!

Är det värt att köpa ett 290X istället för ett 780 ? Visst 290X presterar lite bättre, men 780'n är väl mycket tystare och har bättre kylning ?

Hejsan! Jag tror du svarade lite på din egna fråga :). Utifrån Sweclockers recension om R9 290X så verkar den ha "problem" med högre temps och högre ljudnivå än 780, vilket AMD själva har gjort - dvs satt gränsen vid 95 grader Celsius och att referenskylaren verkar vara undermålig.

Jag skulle själv känna att just idag så är ett 780 mer värt då den har överklockningspotential som nog tar bort mellanrummet mellan korten i prestanda samtidigt som temps och ljudnivå hålls lägre (och subjektivt att kylarna som finns till 780 är snyggare, men smaksak).

Å andra sidan om man väntade på modell med annan kylare ( som kanske löser ljudnivå/temp-problem) så måste man även tänka på att 780 Ti kommer ut, vilket nog kommer vara en intressant konkurrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tycker att du ska vänta tills MSI, Gigabyte eller Sapphire släpper sina Icke-referenskylare. GTX 780 är tystare och svalare men 290x är gjort för att vara så varmt för att få ut som mest i prestanda. Den är helt enkelt designad på det viset.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem

Vänta på prissänkningar!

Permalänk
Medlem

Vänta med köp tills andra kylare än referens kommer till 290X, 780 har sjunkit i pris och 780 Ti lanserats.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Jag tycker att du ska vänta tills MSI, Gigabyte eller Sapphire släpper sina Icke-referenskylare. GTX 780 är tystare och svalare men 290x är gjort för att vara så varmt för att få ut som mest i prestanda. Den är helt enkelt designad på det viset.

Håller förvisso med men jag personligen känner samtidigt inte en så stor vilja att ha en komponent som genererar så mkt värme i mitt chassi.. Mer värme till mitt rum

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte tid o vänta, borde jag köra på 780 då ?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta på mer kompetenta 290X modeller när det gäller kylning, eller 780ti, eller invänta vad det kommer bli för nya priser på 780.

Beror ju lite på hur akut nyinköpet är också...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Köpte mitt GTX 780 DCII och är grymt nöjd. Klockar riktigt bra, tyst och idlar i 22 grader (och ca 50 i load/benchmark)!

Visa signatur

21:9

Permalänk
Skrivet av spjakarn:

Håller förvisso med men jag personligen känner samtidigt inte en så stor vilja att ha en komponent som genererar så mkt värme i mitt chassi.. Mer värme till mitt rum

Skickades från m.sweclockers.com

Det är just därför man ska vänta tills de icke-referens kylarna kommer. De sänker tempen rätt rejält!

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Skrivet av rezonen:

Har tyvärr inte tid o vänta, borde jag köra på 780 då ?

beror väl på om du tycker om att spela tärning med amd's drivrutiner. har du redan spelat far cry 3 och de andra titlarna (samt ev. framtida) det stuttrar sönder i ligger du väl på säkra sidan, förutsatt att du köper ett kort med annan kylare än stock då.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av rezonen:

Har tyvärr inte tid o vänta, borde jag köra på 780 då ?

Upp till dig själv. Du har fått många bra svar. Jag gillar både Nvidia och AMD. Antingen så väljer du ett 780 för att det är svalare och tystare. Eller ett 290x för att det presterar lite bättre och är bra bit billigare än ett 780.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladdkakemuffins:

Köpte mitt GTX 780 DCII och är grymt nöjd. Klockar riktigt bra, tyst och idlar i 22 grader (och ca 50 i load/benchmark)!

Idlar 22 grader? Har du 10 grader i rummet? Ditt kort idlar lika mycket som standardvärme i ett hus nästan, hur lyckas du med det? Jag har ett likadant kort och ligger iaf över 30c i idle. (Har även bra ventilerat då också kan tilläggas).

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Upp till dig själv. Du har fått många bra svar. Jag gillar både Nvidia och AMD. Antingen så väljer du ett 780 för att det är svalare och tystare. Eller ett 290x för att det presterar lite bättre och är bra bit billigare än ett 780.

Det var inte enorm skillnad i prestanda mellan dessa kort, och om TS vill köpa kort snarast möjligt så kan TS ju ganska enkelt välja ett 780 med eftermarknadskylare, klocka det med 100mhz så presterar det jämnt med ett 290X stock, om man nu måste ta igen dem där få FPS. Och det skiljde sig i flera titlar ju dessutom, vilket som presterade bättre än det andra.

Eller har jag fel?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Varför har du inte tid att vänta? Jorden kommer med största sannolikhet inte att gå under den närmaste månaden i alla fall. Eller är du döende vilket ja i så fall beklagar?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Det är just därför man ska vänta tills de icke-referens kylarna kommer. De sänker tempen rätt rejält!

Bara för att man har en bättre kylare så blir det inte svalare i rummet, bara i GPUn. Däremot blir det varmare i rummet om man har ett kort som genererar mer värme.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Upp till dig själv. Du har fått många bra svar. Jag gillar både Nvidia och AMD. Antingen så väljer du ett 780 för att det är svalare och tystare. Eller ett 290x för att det presterar lite bättre och är bra bit billigare än ett 780.

Han får alltså ett kort som prestar som titan för 4500 kr istället för 8000kr+. Att 290x är lite bättre stämmer inte utan det är mycket bättre än gtx780.
Det han kan göra är o köpa ny kylare o byta det sen eller köra på quiet, det är fortfarande annorlunda jämfört med o ha en öppen burk och en stängd burk som är någorlunda ljuddämpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladdkakemuffins:

Köpte mitt GTX 780 DCII och är grymt nöjd. Klockar riktigt bra, tyst och idlar i 22 grader (och ca 50 i load/benchmark)!

22 grader ...nja det har jag svårt att tro ..kortet ligger normalt i 30/35 grader ...Eller så har du ett jävligt kallt rum för en sådan bra temp ..svårt att tänka mig att riktig vatten kylning ger dom graderna äns,,

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad tror ni mantle kommer göra, om man får flika in en fråga?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Han får alltså ett kort som prestar som titan för 4500 kr istället för 8000kr+. Att 290x är lite bättre stämmer inte utan det är mycket bättre än gtx780.
Det han kan göra är o köpa ny kylare o byta det sen eller köra på quiet, det är fortfarande annorlunda jämfört med o ha en öppen burk och en stängd burk som är någorlunda ljuddämpad.

Du tycker att 290X är MYCKET bättre än GTX 780? Jag vet inte hur du uppfattar detta riktigt.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

780, kolla på linus video när han jämför överklockade 780 v 290x.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Det var inte enorm skillnad i prestanda mellan dessa kort, och om TS vill köpa kort snarast möjligt så kan TS ju ganska enkelt välja ett 780 med eftermarknadskylare, klocka det med 100mhz så presterar det jämnt med ett 290X stock, om man nu måste ta igen dem där få FPS. Och det skiljde sig i flera titlar ju dessutom, vilket som presterade bättre än det andra.

Eller har jag fel?

Gtx780 kostar fortfarande mer och överklockning är ingenting som är garanterat. Det är inte alla som kan eller som vill överklocka heller.
Sedan vet jag inte hur känsligt det är med just grafikkort men när det gäller cpuer så finns det en hel del som inte går att klocka ett skit, antar att det är samma för gpuer

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Idlar 22 grader? Har du 10 grader i rummet? Ditt kort idlar lika mycket som standardvärme i ett hus nästan, hur lyckas du med det? Jag har ett likadant kort och ligger iaf över 30c i idle. (Har även bra ventilerat då också kan tilläggas).

Offtopic: Mitt 780 i sign idlar också på 23-24 enligt GPU-Z(vid surf osv, t ex. nu) Har väl vanlig temperatur i lägenheten, faktiskt ganska varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Det är just därför man ska vänta tills de icke-referens kylarna kommer. De sänker tempen rätt rejält!

Jo det är sant ska bli mkt intressant att se, men fortfarande gäller det att för att kunna utnyttja kortets fulla potential ska man låta kortet gå upp till Max 95 grader Celsius även med de andra, bättre kylarna. Vill man sänka tempen kanske (notera kanske, man kan ju inget annat än spekulera som sagt.. Onödigt men roligt!) man hamnar i samma prestandanivå som referensen gör nu men med trevligare ljudnivå - vilket i och för sig är skönt och gör kortet mer intressant, men i jämförelse med tredje-partskylare på 780 är det fortfarande ett frågetecken kring jämförelsen av överklockningsmånen kring samma temperaturer.

Edit:

Skrivet av Jonathanknet:

Han får alltså ett kort som prestar som titan för 4500 kr istället för 8000kr+. Att 290x är lite bättre stämmer inte utan det är mycket bättre än gtx780.
Det han kan göra är o köpa ny kylare o byta det sen eller köra på quiet, det är fortfarande annorlunda jämfört med o ha en öppen burk och en stängd burk som är någorlunda ljuddämpad.

Och quiet gjorde stor skillnad i sweclockerss recension ser jag nä men helt ärligt var det ingen direkt "tyst" inställning :/ men håller med om att ifall man kan köpa kylarna separat (dvs de som inte kör med custom pcb) så är det ett alternativ.

Skrivet av Holic:

Hur stor skillnad tror ni mantle kommer göra, om man får flika in en fråga?

Svårt och säga, och helt ärligt är det en sån där annan grej som egentligen innebär att man måste vänta för att kunna se valet av grafikkort lite mer svart mot vitt (som alltid, och som aldrig tar slut hehe).

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 780 och 290x är inte stor om man kollar genom snittet i alla upplösningar, det beror på spelet som vanligt.

Men o köpa referens 290x vore helt tokigt, det låter som fan, jag skulle aldrig gjort det.

Köper du tex ett Msi 780 som jag gjorde är det först väldigt tyst även under spel och överklockning, ca 30 i vila och 60 i spel, då det är fabriksöverklockat ligger det strax bakom o ibland som Titan i många spel, därimot överklockar det riktigt bra, mitt ligger på 1200 på kärnan och 7000 på minnet helt stabilt så det är ofta lika snabbt som GTX690 alltså en bra bit över Titan och är då samtidigt näst intill ljudlöst, samt så är drivrutinerna stabila vilket jag av erfarenhet inte kan säga om nysläppta Amd kort.

Om du nu måste/vill köpa 290x ska du vänta till Msi/gigabyte/Asus osv släpper sina kort, då hinner kanske drivrutinerna slipas till lite.

Permalänk
Medlem

Har dom inte släppt vattenblock till 290x? man kan nog få upp den i ganska goda clocks om man OC'ar

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Gtx780 kostar fortfarande mer och överklockning är ingenting som är garanterat. Det är inte alla som kan eller som vill överklocka heller.
Sedan vet jag inte hur känsligt det är med just grafikkort men när det gäller cpuer så finns det en hel del som inte går att klocka ett skit, antar att det är samma för gpuer

Då får han väl köpa en OC variant av 780 istället då. Dem är ju garanterade från fabrik. Och ja det kostar mer, men TS sa väl inget om att han inte hade råd?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladdkakemuffins:

Köpte mitt GTX 780 DCII och är grymt nöjd. Klockar riktigt bra, tyst och idlar i 22 grader (och ca 50 i load/benchmark)!

Intressant att ditt kort har 20 grader mindre i load än sweclockers när dom testa just asus 780 cuii.
O sen har lägre idle temp än mitt vattekylda titan. Visst.

Dämpa saltkaret tack!!

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb